Hjälm till MTB

Hjälm till MTB
Vad sägs om denna:
darth-vader-deluxe-helmet.jpg

Hjälm till MTB
Eller så prioriterar man att hjälmen är skön att ha på huvudet, dvs inte klämmer... ifall den känns obekväm spelar det ingen roll om den är svart, grå eller rosa

Hjälm till MTB
Är den obekväm sitter den antagligen inte heller korrekt, och då skyddar den inte som den ska. Frigolit är starkt och dämpar när den följer huvudet. Men frigolit utan något bakom har inga roliga egenskaper.

Hjälm till MTB
för 1000 kr borde man väl få lite mer än frigolit? Mopedhjälmarna är ju gjorda av alla möjliga ämnen ex carbon och sånt.

beroende på trådskaparens ålder kan färgen vara väldigt säkerhetsavgörande då en till tyckes ful hjälm inte kommer användas.

själv har jag en cykelhjälm men den är blå och min cykel är grön/vit. går ju inte alls.

Hjälm till MTB
Vad tror du är under carbonet? eller glasfibret på en mc-hjälm?
Något material med en dämpande stöt-upptagande egenskap?

Fick föreseten svar på en fråga av en met idag.

We are often asked "For how long is a helmet safe?", or "how often should I replace my helmet?". Until now it has been difficult to find any reliable figures to help answer these queries. MET have now developed series of tests which are conducted on aged helmets to determine a "best before" date*. The results indicate that, if used properly accordingly to our owner manual, our helmets will still do their job up to eight years after they have been made. Not only is that good news for the customer, it's great news for the environment!
* Unless the helmet is involved in an accident. In that case it should be replaced immediately.

Hjälm till MTB
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> We are often asked "For how long is a helmet
> safe?", or "how often should I replace my
> helmet?". Until now it has been difficult to find
> any reliable figures to help answer these queries.
> MET have now developed series of tests which are
> conducted on aged helmets to determine a "best
> before" date*. The results indicate that, if used
> properly accordingly to our owner manual, our
> helmets will still do their job up to eight years
> after they have been made. Not only is that good
> news for the customer, it's great news for the
> environment!

Då kanske jag behöver en ny hjälm trots allt. Min MET (Raptor?) från 1997 ser fortfarande ut som ny, och har aldrig varit med om några krasher, så jag har inte funderat på saken...
B!

Hjälm till MTB
Då gjorde jag rätt som slängde min gamla Met-hjälm i söndags. Den passade inte så bra heller, så den var rätt usel ur säkerhetssynpunkt.

Hjälm till MTB
Då kan jag ju fortfarande använda min gamla Met, den är ju bara 4-5 år! Men det är klart, jag köpte en annan eftersom Meten klämde lite på skallen, åtminstone med keps under, det viktigaste är ju trots allt att hjälmen sitter skönt, blir man sen snygg i den också är det ju bara bonus!

Tillbaka
Topp