Hjälmkamera - här gick det undan!

Uj! Jag tyckte först att det gick snabbt när snubbe 2 filmade snubbe 1. Men sen när snubbe 1 försvann så ökade snubbe 2 liksom farten. Galet!

Det där var grymma grabbar!
Fyller på med den här länken som låg bredvid, kanske är gammal, men den var ny för mig!

"Stötfrekvensen" är betydligt högre i ensamåkningsdelen av filmen, upplever jag. Det skulle kunna vara ett tecken på att filmen är uppspeedad där.

Helt galet i alla fall! Förmodligen har de där samma farter som jag maxat på räsern, på bra asfalt rakt fram utför en backe, ca 70-75 km/h. Och de gör det med svängar, på löst underlag!!!

Delen alla på youtube tycker är 'uppspeedad', ca 3:45-3:55, är i verkligheten väldigt stökigt, jämfört med resten av a-line. Kanske därför den upplevs som stöttigare i filmen, men det är säkert rätt hastighet.

Gopro skulle knappast vinna nåt på att speeda upp filmen. Ni ser väl när han passerar en annan tjomme i banan, som ett möte på autobahn typ. Brian Lopes är grym!

Min cykeldator har visat 59,8 km/h som max i Åre och det var transportsträcka och jag fick krypa ihop för fartvinden! :P Fartkänslan i den där filmen är helt störd!

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Brian Lopes är dokumenterat snabb på A-Line.
> Segrare 6 gånger i rad på A-line DH.

+1

Brian är brutalsnabb.

Hugaligen jag fick nästan ont i magen av den där toksnabba tighta skogspassagen. Jäklar vad imponerande körning.

Angående att just det avsnittet skulle vara uppspeedat. Jag skulle nog snarare säga att de täta träden ger en mycket mer realistisk bild av den faktiska hastigheten eftersom man får bra jämförelseobjekt direkt inpå cyklisten. Ungefär på det sätt som att månen ser större ut då den ligger lågt över trädtoppar än när den ligger högt på en tom mörk himmel. Jag har hoppat enhel del fallskärm tidigare och har då filmat många frifall där vi hoppat ett helt gäng hoppar tillsammans. När man ser filmen är det svårt att verkligen förstå fallhastigheten i frittfall eftersom man saknar referenser mot en stor himmel. När man sedan ser en molnpassage, dvs att hopparna faller igenom molntäcket, så inser man hur snabbt fallet faktiskt är (runt 250 km/h).

Senast redigerad av en moderator:
Kan man ens köra så där fort, när han var själv så fanns det ställen där stigen svängde som jag inte hann se ens. Helt otroligt vansinnigt fort!! Frågan är om inte killen är suicidal, living on the edge sort of speak.

Kjell F skrev:
> Frågan är om inte killen är suicidal,
> living on the edge sort of speak.

Det är nog normen för såna där vettvillingar!

Fast nästan ännu mer obegripligt hur cyklisten som har kameran på hjälmen kan hålla sitt huvud så stadigt i dessa uppenbarligen vansinniga hastigheter..?

dans skrev:
> Fast nästan ännu mer obegripligt hur cyklisten
> som har kameran på hjälmen kan hålla sitt huvud
> så stadigt i dessa uppenbarligen vansinniga
> hastigheter..?

Verkligen sant!! Tänkte också på det. Det måste ju vara omöjligt

tekman skrev:
> Det är en mycket "bred"/"vid" lins på kameran.
> Allt ser ut att gå mycket snabbare då än med en
> mer normal lins.

Ungefär som våra egna ögon alltså...

Snubblade på denna video. 4 minuter 22 sekunder för Brian Lopes... verkar stämma med helmet-camen :) Så då kan man anta att den är äkta iaf... gött!

Kjell F skrev:
> dans skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast nästan ännu mer obegripligt hur
> cyklisten
> > som har kameran på hjälmen kan hålla sitt
> huvud
> > så stadigt i dessa uppenbarligen vansinniga
> > hastigheter..?
>
> Verkligen sant!! Tänkte också på det. Det
> måste ju vara omöjligt

Testa själv, tejpa fast en kamera på huvudet och cykla en sväng. Sitter kameran bara fast och såvida du inte headbangar likt en överförfriskad åsna så blir det stabil bild.

greblleM skrev:
> Min cykeldator har visat 59,8 km/h som max i Åre
> och det var transportsträcka och jag fick krypa
> ihop för fartvinden! :P Fartkänslan i den där
> filmen är helt störd!

Hihi, gjorde 53,2 på Västra stjärnvägen nu när vi var uppe i åre för två veckor sedan..
66, 7 på grustransporten från örnnästet mot gondolen :-)

Tillbaka
Topp