Hjälmlagen! SOM HAR SPÅRAT UR...........................

Fredde75

Ny medlem
Nu 1 januari så blev det ju lag på att barn upp till 15år ska ha hjälm!
Vad tycker ni om den nya lagen?

/Fredde

Senast redigerad av en moderator:
Bianchi oskar Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kommer iaf inte följa den!!! hur fan kan dom
> tro att en fjortis ska ha en kruka på skallen?
> haha
>
> juho cykelmästaren olofström
> 0454- 88446

Viva la Darwinism!

MattiasE Skrev:
> Hel puckat.Varför just 15? det borde väl gälla
> alla?

Håller med.
Och jag som precis inte berörs av lagen, har nästan alltid hjälm förutom när jag ska cykla 1 km eller mindre.
Fick precis min nya fina matt svarta Giro Semi MX 2005 från England nu =).
Gud så fin den var, ser lite överdimensionerad ut tillsammans med övriga min kropp, men som min far brukar säga "- När du kom ut så var du bara två stora fötter och ett stort huvud och sedan en sticka emellan".
Annars är jag väldigt nöjd med hjälmen, ska ut och testa lite ikväll.
Kommer med en recension när jag har kört med den ett tag.

/ Joel

Bianchi oskar Skrev:
> haha
>
> 0454- 88446

Varför inte?(hoppas jag skriver rätt nu,så bossen inte blir sne på mig)

/Fredde

det verkar ju lika korkat som om bara personer med nytaget körkort i ett antal år ska ha bälte och andra inte.
Detta samhälle är helt sjuk!

I pricip är jag emot lagar som inskränker i människors frihet men i det här fallet gör jag ett avsteg och tycker att lagen är mycket vettig. Liksom bälteslagen.

Som "vi" kom fram till i förra inlägget;

1) Det är inte bra för folkhälsan generellt att ha hjälmlag då det medför att folk cyklar. Å andra sidan är det inte heller bra att ha ett gäng kollin som dragit skallen i backen utan hjälm.

2) Lagen är tandlös eftersom de under 15 inte går att bestraffa annat än med polismans tillsägelse.

3) Bättre hade varit att lagstifta över hela åldersspektrat.

4) Det kommer att vara en symbol på "mogenhet" att inte ha hjälm.

5) Kanske kommer några av de som har hjälm att fortsätta med det även efter 15, alternativt om några år kan man skärpa till lagen att gälla alla.

Icke politiskt korrekt åsikt:
Låt de som kör cykel utan hjälm och de som kör bil utan bälte bekosta sin egen vård. Då behövs inga lagar om de två förteelserna och Darwins terorier får fortsätta frodas bland människan.

jag har:

1 klätterhjälm
1 inlineshjälm
1 cykelhjälm
1 skidhjälm

---------------
totalt 4 st

Känns skönt att det börjat bli "coolt" med hjälm (i alla fall inom skidåkningen)!

Gaaah, slagen av E-beth med ett användningsområde... Antalet hjälmar ligger jag lika på. Måste börja med en till hjälmidrott!

Jag har tre cykelhjälmar och en moped/cross/skoterhjälm.

*fundera*

AHA!

Jag har en hjälm för pylonracing med radiostyrda flygplan också, då blir det fem totalt!

Jag tror att det kommer bli väldigt viktigt för de som använder hjälm att få av den så fort de fyller 15 för visa att de minsann inte är några mesiga små fjortisar längre.

the_TnT skrev: "Jag har en hjälm för pylonracing med radiostyrda flygplan också"

Hur ser en sådan ut? Kan man få bildbevis? (Utan string om det går...)

Jag har:
1 skidhjälm
1 inlineshjälm
1 cykelhjälm

Funderar på att börja använda skidhjälmen för cykling på vintern men är inte riktigt säker på att den är gjord för att ta upp rätt sorts stötar...

Det farliga med många lagar är att det blir för plåttrigt. Folk orkar inte bry sig till slut för det är förmycket att hålla reda på.
Men jag tycker ändå det är bra. Alltså det viktiga är ju att få ungdommar att tycka hjälm är bra och kan vara häftiga.
(tänker konstigt nog på Galenskaparnas "Beige pojkar kan också ha brain")
Om det nu går att få en hormonstinn 14-15 åringa att gilla hjälm på skallen.

Man behöver ju bara gå till sig själv när man var i den åldern. Hade man hjälm blev man ju doppad i toan på skolan...mer eller mindre iaf.

Oavsett så är det bra om folk kunde använda hjälm mera. Jag själv har krockat med en bil engång. Det gjorde skit ont i skallen (hade inte hjälm). Efter det så fick man ju sig en tankeställare. Ska även tillägga att bilen körde inte på mig utan jag sprang in i bilens sida med skallen först....låter dumt jag vet men så var det iaf.

the_TnT skrev: Icke politiskt korrekt åsikt:
Låt de som kör cykel utan hjälm och de som kör bil utan bälte bekosta sin egen vård. Då behövs inga lagar om de två förteelserna och Darwins terorier får fortsätta frodas bland människan.

Vart ska vi då dra gränsen? Ska boxare betala för sin egen sjukvård eftersom de utsätter skallen för hårda smällar? (inte bara skallen, revbenen tar en del stryk också)

Bör alla som utsätter sig för onödiga risker få bekosta sin egen vård så blir det i princip ingen kvar som kan få vården bekostad via skattsedeln.. ;)

Jag använde inte hjälm tidigare. Det var av ren bekvämlighet. Jag trodde i min enfald att hjälmen var olidligt varm, otymplig och allmänt jobbig att ha på skallen. Dessutom såg den ju sååå töntig ut... Tänk så fel jag hade. Mina kollegor köpte en hjälm till mig i födelsedagspresent förra året (uppenbarligen är de korkade nog att tro att jag har något värt att skydda ovanför axlarna ;)) och sen dess använder jag hjälmen så fort jag sätter mig på cykeln.

Man kan fråga sig huruvida de som inte använder hjälm har något att skydda däruppe....

Är det någon som vet hur hjälmtvånget har fungerat i andra länder? Har det lett till att folk har minskat på cyklandet, att de gör allt för att hinna ifrån poliser som försöker sätta dit dem eller att folk faktiskt börjat använda hjälm i större utsträckning?

Mike the bike Skrev:
> Vart ska vi då dra gränsen?

Oväntat ;)

Vi ska dra gränsen precis där vi drar den idag. Dvs. istället för att lagstifta bort ett beteende "köper" vi loss det.

> Ska boxare betala för
> sin egen sjukvård eftersom de utsätter skallen för
> hårda smällar? (inte bara skallen, revbenen tar en
> del stryk också)

Om skadorna inträffar under proffsboxning, ja! Eftersom proffsboxning idag är olagligt i det här landet.

> Bör alla som utsätter sig för onödiga risker få
> bekosta sin egen vård så blir det i princip ingen
> kvar som kan få vården bekostad via skattsedeln..
> ;)

Viva America. Not. Fast de har en del poänger med fungerande sjukvård (för de som får den betald).

> Är det någon som vet hur hjälmtvånget har fungerat
> i andra länder?

Det finns nämnt i de andra trådarna jag länkade till högst upp.

Mike the bike Skrev:

> Man kan fråga sig huruvida de som inte använder
> hjälm har något att skydda däruppe....

Höhöhöööö..

själv har jag
2 cykelhjälmar
1 crosshjälm
1 inlinehjälm
1 hockeyhjälm

En fullständigt tandlös lag, men politiskt korrekt! Man vågar ju inte ta en fajt med presumtiva väljare, men vi tänker på barnen. Alla eller ingen, tycker jag. Mopedåkandet upphörde ju inte när det blev hjälmtvång. Moppe är väl "all time high" numera!? Hitta ett vettigt argument mot hjälm, nä! Vill folk sluta cykla bara för att vara tvungen att bära hjälm så låt dom göra det! Det blir ju mer plats för oss som tycker det är OK. Förr eller senare blir dom väl trötta på att gå...

/steen

Bianchi oskar Skrev:
> haha
>
> 0454- 88446

Säger bara en sak : Du är en idiot,speciellt du som kör street/freeride. Använder du inte kruka då eller?
Eller måste du visa andra att du är en cool "freerider" utan hjälm?

/M

Senast redigerad av en moderator:
åh, jag som trodde att Bianchi Oskar skämtade med sitt inlägg... (tills jag fick se att han hängde på lunarstorm :D) ...och vi som har debatterat så mycket barnförbjudet på sista tiden!

Förhoppningsvis följer cykelvärlden efter samma trend som verkar hålla i sig inom skidåkningen. Där har hjälmen blivit riktigt inne! (mycket beroende på att alla extremskidåkare har hjälm nuförtiden.)

Att åka utan hjälm i alperna ger VERKLIGEN töntvarning!!! Hjälm, spade, tranciever och sond har blivit synonymt för en "seriös" åkare som gärna tillbringar en hel förmiddag med att knata upp på berget för att leta lössnö.
Det är därför extra roligt att se alla dessa stackars 14-isar från sverige som lever kvar i någon storstadsimage där endast ett par coola skidglasögon med spegelglas är inne. hehe

Vill man köra hårt, mycket och länge (oavsett sport) måste man ha vett att skydda sig. Det är viktigt att inse att man inte är odödlig! Det är bara att hoppas på att cykelvärlden följer med denna trend så småningom!

NEEEEJ!!!, E-beth, nu måste jag ju skaffa spade och tranciever! Måste ju verka seriös! Suck, trodde att jag hade skaffat nog med skidutrustning för den här säsongen... ;)

Muerto: du kan ju alltid åka i barnbacken, INOM markerade områden.... frågan är bara om rullbands-liften orkar din vikt ;)

E-beth: rullbands-lift? Är det som rullbanden i mataffären fast större? Rackarns jag har nog varit för länge ifrån slalomen! Förr fanns ju bara de där knapp liftarna för barnen?

Hey klanka inte för mycket på lunar...fram tills nästa år ska jag häcka där. Lyckades träffa lite folk som kör MTB också i hembyn. Men....när jag fyller 25 så ska jag lägga av jag lovar =OD Fan jag känner att jag snart får virka mig en mössa som det står tönt på =O(

E-beth: Hmm, jag väger ju inte SÅÅ mycket. Bara 70kg (jag tror inte att jag har uppnått julens mål på 75kg...) och det orkar den väl? Men åandrasidan kanske det inte är så kul att hajka runt i barnbacken. Hmm, borde köpt ett par park-twintips, då hade jag ju inte haft det här problemet... Att köpa ett par skidor ur Ross Bandit-serie (B1) var ju dumt! ;)

Intressant att se en tråd som handlar om Hjälmlagen helt plötsligt förvandlas till skidor :D

Mvh Max

Ett känt Happyfenomen: Allt är inte som det ser ut! Trådar handlar inte om det rubriken förebådar... ;)

Jag har också skidabstinens... Eller eg. cykelabstinens... Eller mekabstinens... Eller ja, en kombination...

Hjälmar var det, själv har jag fyra(!) cykelhjälmar, blir nog en femte till våren:

* En gammal Etto Coolhead som jag vann på mitt startnummer i Bockstensturen för flera år sedan, "lånehjälm", då den passar min skalle bara sådär.
* Giro Switchblade, 1998, köptes efter en rejäl krasch med dito faceplant -98. Håller än men ska ersättas av:
* Giro Havoc, 2005:a, ska väl komma i ett paket från CRC närsomhelst.
* Giro Eclipse, 2000, racerhjälm såklart, trodde ni man kan cykla racer med en mtb hjälm? :-)
* Fullfacehjälm ska köpas till våren, märke än så länge inte bestämt men antingen Bell, Azonic eller 661. Hoppas kunna klämma på några fullface på Cykelmässan På 2 Hjul nu i januari i Göteborg.

/Leo

Max.K Skrev:
> Bianchi oskar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag kommer iaf inte följa den!!! hur fan kan
> dom
> > tro att en fjortis ska ha en kruka på
> skallen?
> > haha
> >
> > juho cykelmästaren olofström
> > 0454- 88446
>
>
> Säger bara en sak : Du är en idiot,speciellt du
> som kör street/freeride. Använder du inte kruka då
> eller?
> Eller måste du visa andra att du är en cool
> "freerider" utan hjälm?
>
>
> /M
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-05
> 19:35 av Max.K.

kommer kanske ha hjälm sen till våren, för då ska jag spela in en film, och då måste jag ha någon stans att fästa kameran....

men jag är väll en idiot, alla värkar ju tycka det......

Alla är ju ansvariga för sitt eget liv, men alla vi får betala NÄR det händer något...
Om ngn tycker att jag är/ser töntig ut för att jag har hjälm så är det ju deras problem...
Jag tycker att man inte längre kan skylla på att hjälmarna inte är snygga nu för tiden.
Tomma lador behöver inget tak!
Jag har hellre ont i huvudet ett tag än att grävas ner eller bli förlamad.

vad ska man säga, synd att det behövs lagar till allt !
det gör ont å få en sten i skallen, så är det

Har gjort om en hjälm till tvättsvamp (ja faktiskt blev den helt mjuk!) en gång (ej i cykling) med påföljande hjärnskakning och sjukhusvistelse, efter det använder jag hjälm till det mesta! (Inte gå till skolan dock, men kanske borde ha det då med... Någon som kan rekommendera någon fullface? ;) )

Har en 661 Full Bravo Carbon <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=216&artnr=661-FBC-Lr&limit=000&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=Beskr&avd=4&Kampanj_ID=> Lite dyr kanske men skön och har bra ventilation
för att vara en fulfejs hjälm.
Här finns det allt från billigt till dyrt... <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=steg_tva&limit=000&extra=000&btg=0&varumarke=000&artgrp=216&avd=4&Kampanj_ID=>
Gå till affären och köp ett litet måttband och mät sedan vid ögonbrynen,runt strax
ovanför örona...

swerider Skrev:
> Har en 661 Full Bravo Carbon Lite dyr kanske men
> skön och har bra ventilation
> för att vara en fulfejs hjälm.

Du tror inte att den är lite overkill att gå till skolan med? ;)

Muerto Skrev:
> swerider Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har en 661 Full Bravo Carbon Lite dyr kanske
> men
> > skön och har bra ventilation
> > för att vara en fulfejs hjälm.
>
> Du tror inte att den är lite overkill att gå till
> skolan med? ;)