Hjälmtest. Mips verkar ju bra ändå...

Intressant också att biltemas 100-kronorshjälm är bäst av icke-MIPS-hjälmarna, och bättre än en mips-hjälm

Man får ju svar som man frågar.
Madelen Fahlstedt (utvärderar testet), Peter Halldin (CEO på MIPS AB) och , Hans von Holst (en grundare av MIPS) är ju gamla forskarkollegor (blä. VIS)

Etik står tydligen inte jättehögt i kurs på KTH.
Är det samma sak med övrigt som man normalt får lära sig på högskolan så är det illa :-)

emmer sa:
Madelen Fahlstedt (utvärderar testet), Peter Halldin (CEO på MIPS AB) och , Hans von Holst (en grundare av MIPS) är ju gamla forskarkollegor (blä. VIS)

Är det samma sak med övrigt som man normalt får lära sig på högskolan så är det illa :-)

Intressant. Jag som trodde detta var ett av få oberoende test :(

Akoa sa:
emmer sa:
Intressant. Jag som trodde detta var ett av få oberoende test :(
Med den kostnads och kompetens -nivå vi har på nyhetssidorna ("test för oss" - i alla tidningar samtidigt?) och de krav på affärsmässighet vi har på utbildningsväsendet (bra idéer ska kommersialiseras) så är det nog den nivån vi får leva med på 2000-talet. Oberoende och opartiskhet fanns mellan 1967 och 1997...

"Intressekonflikt: En av forskarna som tagit fram KTH:s datasimuleringsprogram är också en av grundarna av Mips-skyddet. För att undkomma en eventuell intressekonflikt visste forskarna inte vilka de testade hjälmarna var när de utförde datasimuleringen."

GP var tydligen medvetna om problemet. Gillar man konspirationer kan man säkert hävda att det går att se på testet vilka hjälmar som har Mips och inte.

Tycker att POC:s tar ut oförskämt mycket (1000 kr extra på en octal) för mips. Runt 200kr som vissa andra tar känns dock rimligt.

SafeSurfer sa:
Tycker att POC:s tar ut oförskämt mycket (1000 kr extra på en octal) för mips. Runt 200kr som vissa andra tar känns dock rimligt.
Är det någon som tvingar dig att köpa poc?

Angående testet så är det som vanligt lite klurigt att de dels jämför äpplen och päron, tex landsvägshjälmar och endurohjälmar och dels att det finns fler faktorer som spelar roll...

H. sa:
SafeSurfer sa:
Är det någon som tvingar dig att köpa poc?

Angående testet så är det som vanligt lite klurigt att de dels jämför äpplen och päron, tex landsvägshjälmar och endurohjälmar och dels att det finns fler faktorer som spelar roll...
Nej ingen som tvingar mig att köpa poc. Det har jag alldrig sagt eller, så var ju en rätt dryg kommentar. Tyckte bara det var synd att de lägger på så mycket då jag gillar deras modeller.

Det var inget personligt, men det är ganska vanligt att folk blir upprörda över prissättningen på produkter. Det är väldigt sällan en slump att sakerna kostar vad de gör.

Om poc kan ta betalt så gör de nog det också.

Tycker att det är intressant att disskutera hur mycket extra kostnad man tycker mips funktionen är värd. Jag tycker det är lite intressant att prispåslaget skiljer så mycket mellan tillverkare. Sjävklart är det säljaren som bestämmer priset. Men att man disskuterar priser och funktion på ett forumet är inget konstigt. Hos poc gillar jag att de verkar ha lite tjockare eps lager med anpassad densitet och att hjälmarna har mjuka former som funkar under en regnhuva.

ceel sa:
Det är Testfakta som har sålt testet, till GP och flera andra tidningar: http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/ny-hjälmteknik-gör-skillnad

SafeSurfer sa:
Tycker att det är intressant att disskutera hur mycket extra kostnad man tycker mips funktionen är värd.
Varför särskrivningen? Vad skiljer mot Mips-funktionen?

/Håkan

HåkanC sa:
ceel sa:
Det är Testfakta som har sålt testet, till GP och flera andra tidningar: http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/ny-hjälmteknik-gör-skillnad

SafeSurfer sa:
Tycker att det är intressant att disskutera hur mycket extra kostnad man tycker mips funktionen är värd.
Varför särskrivningen? Vad skiljer mot Mips-funktionen?

/Håkan
Tack för länken och ursäkta särskrivningen.

Senast ändrad:
Biltema brukar få bra betyg på tester. Dem har bra kvalite på sina produkter av egen erfarenhet. Kör alltid hjälm folk :) hjälm räddade mitt liv. Utan hjälm skulle jag förmodligen vara skadad. Är en 23 åring som trodde aldrig jag skulle råka ut för en olycka och känner mig "ödödlig" men jag är precis lika dan som alla andra som råkar ut för olyckor man ser...... hjälmen gick inte sönder men ska köpa ny för vill inte tänka på händelsen, men det rekommenderas också man köper ny hjälm eftersom materialets struktur inombords kan ha fördärvats.

Det känns som Mips har lyckats rent marknadsföringsmässigt, oavsett om det faktiskt är bra eller inte. Det enda det pratas om i testet är mips och rotationsacceleration, precis som att det var det enda som faktiskt spelar roll.

För mig finns det alldeles för många okända variabler för att jag ska kunna ta det där på allvar. Hur ser testdockan ut, har den hår till exempel? Eller skalp? Ska man börja mäta rotationsacceleration är gränssnittet mellan dockan och hjälmen kritisk, och det är i alla fall värt att diskutera detta innan man eldar på ett redan befintligt marknadsföringsdrev med undertoner av skuldbeläggning (Jaså, du vill inte betala några hundra till för att ditt barn EVENTUELLT ska vara lite säkrare?)

En annan intressant fundering som jag inte hittade något svar på var hur många repetitioner som skedde med vare hjälm/testmoment.

marran sa:
Det känns som Mips har lyckats rent marknadsföringsmässigt, oavsett om det faktiskt är bra eller inte. Det enda det pratas om i testet är mips och rotationsacceleration, precis som att det var det enda som faktiskt spelar roll.

För mig finns det alldeles för många okända variabler för att jag ska kunna ta det där på allvar. Hur ser testdockan ut, har den hår till exempel? Eller skalp? Ska man börja mäta rotationsacceleration är gränssnittet mellan dockan och hjälmen kritisk, och det är i alla fall värt att diskutera detta innan man eldar på ett redan befintligt marknadsföringsdrev med undertoner av skuldbeläggning (Jaså, du vill inte betala några hundra till för att ditt barn EVENTUELLT ska vara lite säkrare?)

Det är precis det här som stör mig (med Mips).
Är det bara marknadsföring eller fungerar det verkligen i praktiken?
Vad är skillnad på Mips och en buff som låter hjälmen glida en aning innan remmarna tar emot?

pme sa:
marran sa:

Vad är skillnad på Mips och en buff som låter hjälmen glida en aning innan remmarna tar emot?

Det ena förutsätter omständigheter som kan variera och som tillverkare och testinstitut inte har kontroll över.

H. sa:
pme sa:
marran sa:

Det ena förutsätter omständigheter som kan variera och som tillverkare och testinstitut inte har kontroll över.

Absolut. Men bara för att man kan mäta en kvantitet och få en siffra som går enkelt att jämföra betyder inte det en relevant jämförelse i verkligheten, och det är alltid en intressant fråga om man ska mäta bara för att man kan. När går det från att vara information till att bli desinformation?

de enda "oberoende" testerna som finns idag är råd och rön och folksam vad jag vet. Dessa två låter ingen betala för testerna och då blir de iaf i min mening mer oberoende...

davlov sa:
de enda "oberoende" testerna som finns idag är råd och rön och folksam vad jag vet. Dessa två låter ingen betala för testerna och då blir de iaf i min mening mer oberoende...

Det finns även en engelsk sajt, http://sharp.direct.gov.uk

Om dom testar cykelhjälmar vet jag inte men för MC hjälmar är det en pålitlig källa.

Hmm. Uppenbart inte.
Men hittade en annan sajt som kan vara tillförlitlig. Döm själv.
En artikel med källhänvisningar om mips:
http://www.bhsi.org/mips.htm

Senast ändrad:
Rent krast så är ju tester inte helt optimalt heller.
Statistik på riktiga olyckor med våld mot huvudet med hjälm med eller utan mips vore ju det bästa.
Eller åtminstone ett krocktest likt det man gör bilar.
Finns ju ett antal vanliga olycksscenarion som inte vore svårt att testa om man bara ville.

När jag skrev en artikel om MIPS pratade jag med MIPS VD och han erkände att MIPS funktionen om man cyklar fort är för dem helt okänd. De generella testerna på alla hjälmar utförs i ca farten 20-23km/h
När jag frågade om MIPS har någon funktion alls i farter runt 35-45km/h så medgav han att den gjorde nog inte mycket nytta men något procent bättre än en vanlig hjälm.
De får in sina pengar genom att hjälmtillverkare måste köpa den gula plastbiten genom ett licensavtal, som ovan beskrivit så utvecklade de MIPS på KTH (Finansierat av oss skattebetalare) de skapade ett företag och tjänar nu pengar på sin uppfinning
Jag håller mig till traditionell hjälm om någon undrar
Mvh
Fritz

fritz68x sa:
När jag skrev en artikel om MIPS pratade jag med MIPS VD och han erkände att MIPS funktionen om man cyklar fort är för dem helt okänd. De generella testerna på alla hjälmar utförs i ca farten 20-23km/h
När jag frågade om MIPS har någon funktion alls i farter runt 35-45km/h så medgav han att den gjorde nog inte mycket nytta men något procent bättre än en vanlig hjälm.

Tur att man är en äkta slöocyklist att det sällan går 35-45 blås i skogen då :-D
Dessutom, merparten av mina vurpor har vart i tämligen låg fart.

grondahl sa:
Ska det vara något negativt att forskning på KI och KTH knoppar av kommersiell verksamhet?
Inte mer än att kollegorna på KI och KTH som deltagit i samma arbeten men ej i det avknoppade företaget är med som experter på testerna som visar på MIPs förträfflighet.
Med det upplägget skulle faktiskt en komockas förträfflighet som hjälm kunna bevisas för många...

fritz68x sa:
De får in sina pengar genom att hjälmtillverkare måste köpa den gula plastbiten genom ett licensavtal, som ovan beskrivit så utvecklade de MIPS på KTH (Finansierat av oss skattebetalare) de skapade ett företag och tjänar nu pengar på sin uppfinning
Jag håller mig till traditionell hjälm om någon undrar
Mvh
Fritz

Acknowledgements" i artiklar är ofta intressant. Länsförsäkringar anslog en peng till den av artiklarna på Mips hemsida som jag kollade i först. Så det verkar inte vara enbart statliga medel som ligger till grund för forskningen, även om säkert en hel del kommer via Vinnova.

Hursomhelst, det är väl jättebra att du kan presentera ett projektupplägg för olika stiftelser och fonder och Vinnova som har pengar till forskning och eventuellt få projektet finansierat? Att den kunskap som kan komma ur ett projekt blir kommersialiserad är väl i grunden en bra grej? Hamnar det i byrålådan är det liksom lite bortkastat kan man tycka.

Biltema har en mips hjälm.

IMG_20190429_154349.jpg

IMG_20190429_154358.jpg

Tillbaka
Topp