Hjälp att välja panniers-packväskor-cykelväskor

eironman

Medlem
Ska köpa ett par cykelväskor som jag ska på en 45 mils tur från Stockholm ner till Småland,
men ska främst ska ha dem till att pendla och storhandla med.

Någon som har erfarenhet av Thules väskor med magnetfästen?
Spontant känns det inte som en bra lösning för längre turer.

https://www.xxl.se/thule-shield-pannier-large-pair-2-pcs-cykelvaska-vattentat/p/1132850_1_style

Det som lockar mest med dessa är egentligen bara att jag kan köpa de över disk.

Funderar annars på dessa:
https://www.bikester.se/vaude-se-back-pannier-2-cykelvaeska-svart-607408.html#productDetails

Har bikester bra leveranstider? I vintras när jag beställde från cykelkraft tog det 2 månader innan jag fick hem grejerna fast det stod på sidan att den skulle finnas i lager. Drar mig lite för att köpa på nätet.

Några andra tips? Budget är runt 1500:-

Vet inget mer än att jag själv tittar på liknande väskor, och sneglat när folk kommer med fullastade. Allt som oftast så ser jag Vaudes väskor av den typen du länkar till på cykelturister som ser ut att komma söderfrån. Har själv kollat på just dessa, 850 inkl frakt för två väskor på ca 45 liter tycker jag verkar vettigt. Har inte kollat mer efter tester eller liknande på dom.

Thule brukar göra bra saker, men jag håller med, nedre infästningen är ju viktig så att väskan sitter kvar, den typen som Vaude använder är väl ganska välberövad, men det är säkert någon som kört Thules och kan upplysa oss

Bikester som sådant är genrellt bra, lagervaroro skickas oftast inom någon dag, du har sakerna nästa vecka skulle jag gissa på. Fri retur om det inte passar.

Senast ändrad:
Vad det gäller Bikester verkar dom ha hög belastning just nu och ligger efter... troligen inte som CK, men det tar längre tid än vanligt.

Normalt sett är dom kvicka, men jag beställde grejer i måndags och igår fick jag ett mail att det kommer dröja lite...

Vad det gäller Thuleväskorna har jag ingen erfarenhet.

Det måste ju gå att hitta Vaude-väskor över disk i Stockholm? Varannan hybridhetsare i morgonpendlingen har ju en vaude-sidoväska.

Jag har goda erfarenheter av Ortlieb.
Hållbara, sitter stadigt & vattentäta.

Swima sport vid Karlberg var importörer tidigare.

Lika viktigt som bra väskor är väl bra pakethållare.

Vad är "bäst" just nu? Är det Tubus som gäller eller finns det bättre alternativ?

/Fedde

Jag har ett par av Vaude-modellen du länkade.
Lätta att packa, slittåliga, vattentäta och känns rejäla. Har haft dem i 6 år nu. Rekommenderas.
Jag har fått för mig att ortlieb är lite mer premium och lite dyrare?

Vad har happy att säga om Vaude Karakorum?
Ska cykla med lowrider i sommar. Skulle isåfall flytta fram mina Ortlieb och köra Karakorum bak. Men dragkedjor? Och den ser liksom inte vattentät ut.
Annars antar jag att det är Vaude och Ortlieb som gäller för nya front-väskor?

Har både Vaude och Ortlieb, för storhandling gillar jag Vaude bättre då de funkar bättre att packa helt smockfulla.

Har både carradice och ortlieb. Föredrar carradice på touring. Till vardags beror det lite på. Skulle jag bära in väskan till jobbet eller till gymmet föredrar jag nog ortlieb då inte lika fort ser slitna ut (notera är mina carradice sett slitna ut i flera år utan att fler den skull fungera sämre). Carradice har ju också en viss doft (trevlig tycker jag men en uppfattning som inte delas av alla).

tydligen har vaude också 5 års garanti. men ortliebs 5-årsgaranti funkade utan snack efter drygt 4 år för mig. värt mycket på prylar som används dagligen.

Tror att kvalitet som ortlieb och vaude betalar sig i längden, har använt en ortlieb dagligen året runt i 7 år nu och den kommer att gå många år till. Jag hade problem med att vissa skruvar lossade och försvann på min orlieb, efer ett mail till tyskland så kom skruvarna och en ask ortlieb-brandade minttabletter. Det tyckte jag var bra.

Men till magneterna, jag har tagit bort den lilla "flärpen/fästet" som ska göra samma jobb som magneten på min väska, det funkar utan problem att bara hänga i de övre fästena mot pakethållaren och sen köra. Inga "vibrationer" som thule säger att det ska förhindra. Jag tycker det är värdefullt att det är väldigt enkelt att hänga på och ta loss väskan och samtidigt bombsäkert att den sitter kvar. De kraven funkar på Ortlieb, kanske också på de andra, har inte testat.

Jag har en ortileb-väska som jag använt dagligen typ fyra år nu och innan dess sporadiskt ett par år. Den är smutsig men är inte särskilt sliten någonstans vad jag kan se. Skulle nog se rätt ok ut om jag gjorde rent den. Ett spänne har dock gått sönder under tiden men allt finns ju som reservdelar.

Jag har använt Ortlieb på många långa Biketours, dom är superbra och bombproof, håller för allt och är vattentäta. Men lite onödigt tunga. Så sen tänkte jag att jag ville prova lite lättare packning, mer bikepacking-style med drybags och lättare prylar, köpte Ultralight panniers från Altura. Positivt överraskad, dom funkar kanon, och sparar en hel del vikt jmfrt med tidigare.

Tillbaka
Topp