Hjälp fulcross 1x10

karem_21

Medlem
Hjälp fulcross 1x10
Hej jag ska bygga en fulcross 1x10 med Shimano 5700 växelreglage. Jag vill köra med en 11-36 kassett men har lite funderingar kring vilken bakväxel jag ska köpa. hjälp

Hjälp fulcross 1x10
Det finns ingen officiellt fungerande lösning. Road cable pull övergavs för mtb i och med 10-delat och road bakväxlar fixar inte 36 som största.

Hjälp fulcross 1x10
Dock kan möjligen 34 gå med sora bakväxel - rätt ratio, men bara byggd för 9-delat. Vill du testa så tror jag att jag har två bättre begagna GS sora bakväxlar.

Hjälp fulcross 1x10
Jag har läst någonstans att 9 delad MTB bakväxel ska fungera men skulle vilja få det bekräftat. Vad vill du ha för bakväxlarn? Man kan ju alltid testa

Hjälp fulcross 1x10
karem_21 sa:
Jag har läst någonstans att 9 delad MTB bakväxel ska fungera men skulle vilja få det bekräftat. Vad vill du ha för bakväxlarn? Man kan ju alltid testa

Ja det kan fungera. Inget är säkert, men väl värt att testa. Sora är annars en ny 9-delad växel som tar upp till 34.

Hjälp fulcross 1x10
roadlink är ju en möjlighet men det ändrar ju inte vinkel på parallellogramet eller ger dagen större range.
Det sista borde inte vara något problem (28-11 + 50-34 = 33) men det första innebär troligen att jockeyn kommer väldigt långt från de små dreven och 5700 växlar redan illa som det är...

Tillbaka
Topp