Hjälp mig hitta mipshjälm

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag ska köra grejer där jag bör ha en
> fullface kommer jag också skaffa en fullface.
> Till treduroat i Åre så låter det som det
> bästa blir att släpa på två hjälmar i riktig
> trendurostil. Jag ser inte riktigt fördelen med
> en delbar hjälm, då jag skulle använda
> nederdelen otroligt sällan. Jag tror också att
> ha en ansiktskydd utan att använda nackkrage
> faktiskt ökar risken för allvarliga skador. Jag
> har inte studerat några detaljer, men det kan
> inte vara bra att fästa en tung lång hävstång
> som verkar mot nacken runt huvudet. Den ökade
> känslan av säkerhet som jag misstänker att en
> fullface ger tror jag inte heller motsvaras av det
> faktiska skydd en sådan ger.

Delbar: Mindre att släpa på om man vill ha två typer av hjälmar med sig.

Ökad risk fullface vs. open? Troligen inte.
Ökad risk fullface utan nackskydd skydd vs. fullface med nackskydd? Troligen större risk (varför finns nackskydd annars?)

Vid körning av mc, mx, snöskoter används fullface troligen av fler orsaker än typ vinddrag och att man ser badass ut.

Fullface hjälmen är väl till för att skydda ansikte/mun/tänder och i viss mån blir det även skydd för nacke/hals pga. dess konstruktion.

Hävstångsverkan förstår jag inte alls då nackskydd oftast inte hjälper mot vridingar.
Böjningar framåt/nedåt bör fullface ge mer skydd än en öppen då käkskyddet tar i bröstet. Bakåt finns visst risk att man böjer huvudet mer med fullface om man fastnar i t.ex. ett träd men den risken borde vara relativt liten då kroppen gärna kurar ihop sig vid fara.
Landar man med hakan först så bör dock fullface skydda mer då den oftast går längre ned i nacken och medför att stoppet för böjning sker tidigare.

Grejen med nackskydd är att minska kompression av kotpelaren och sträckningar av nackmuskulaturen. Slag rakt uppifrån och krängningar sida/sida, framåt/bakåt sådeles.

> Jag har inte tittat närmare på hjämen jag hade
> på mig, men jag har för mig Jsmacko sa att man
> såg var jag hade landat (vid pannan) och hjälmen
> var lite deformerad och hade skadad plast, men
> hjälmen var inte spräckt. Jag tror att kanten av
> hjälmen pressades in i mitt ögonbryn och
> spräckde detta, varfrån de mesta blodet kommer.
> Så länge hjämen inte spricker tar den inte upp
> någon större mängd energi. Att man blir knockad
> utan att hjälmen går sönder är just det man
> försöker undvika med mips. Det finns även
> fullface med mipsfunktion.

Mips tycker jag är en väldans bra grej.
Problemet är att man måste landa relativt hårt för att en vanlig hjälm skall fungera som det är tänkt dvs. uppta energi och deformeras.

Att köra på mips låter smart, skydd för ansiktet är också smart då man kan få allvarliga skador där och dyra att laga (tänder).

Har själv dragit huvudet i ett träd och som tur är så drog jag reflexmässigt ned huvudet så att hjälmen tog smällen. Resultatet blev ont i nacken och jag lycka över att jag fick behålla tänder,ögon,näsa intakt.

Men kör på en open och en full när du känner dig lite extra galen. :)

Med reservation för språket då jag skriver på telefonen.

Jag vet inte om mips står för något spexigt, men info finns på http://mipshelmet.com/
Den länkade artikeln tidigare i tråden är bra. Jsmacko erbjuder som vanligt strålande service och körde hem mig och mina prylar idag.

Här är lite efterfrågade bilder

bild14.JPG

bild24.JPG

bild33.JPG

Vi hann också shoppa lite. Jag hittade en Scott Stego och den sitter perfekt. Jag ska kolla in Bushwhackern också innan jag bestämmer mig, men det blir inte sämre än att jag har hittat en ny hjälm som sitter riktigt bra. Jsmacko lär även han ha blivit skrämd till att skaffa en Stego och obekräftade rykten säger att han har kraschat in sin med goda resultat.

Ang fullface-hjälmar, så har ju airoh förlängt sina hjälmar bak, enligt utsago, vara mer kompatibla med nackskydd, tydligen så ska dom skydda nacken bättre än en vanlig crosshjälm, även om man väljer att åka utan krage, då klacken gör att inte huvudet kan böjas lika långt bak.

Nu vet jag inte vad som skiljer en cykel-ff från en cross-hjälm, inte heller om det jag skrivit stämmer till 100% utan det är enkom vad jag hört från bekanta som tävlar i mx och supermoto.

http://www.24mx.se/crosshjalm-airoh-terminator-sharp-white

Så mitt inlägg är egentligen helt onödigt.

Köpte just en Spectra Block MIPS till min grabb, den kanske kan vara något? Verkar kosta 450 kr på de flesta ställena :-)

5706690151095_F.jpg

Hur är det med crash replacement o hjälmar som tagits upp i tråden egentligen? Existerar det i hjälmvärlden? Gäller det alla/vissa tillverkare? Erbjuds det alls? Har ingen koll då den enda hjälm jag fått kassera p.g.a krash var en hyrhjälm som jag bad butiken kasta för säkerhets skull.

jofahjalm skrev:
> Jag vet inte om mips står för något spexigt,
> men info finns på http://mipshelmet.com/
> Den länkade artikeln tidigare i tråden är bra.
> Jsmacko erbjuder som vanligt strålande service
> och körde hem mig och mina prylar idag.
>
> Här är lite efterfrågade bilder

Nyfiken fråga bara. Hur långt upp i pannan har du hjälmen? Jag tycker att man ser många som har hela pannan synlig under hjälmens kant och då borde den bli ganska värdelös vid den typen av krasch. Själv har jag den ner till ögonbrynen av just den anledningen.

Testade nyinköpta mipsmössan Scott Strego i skogen idag. Sitter kanonskönt, men det betyder kanske inte ett skit på andra huvuden än mitt. Hur som helst var jag både snygg, nöjd och snabb med den. Rekommenderas.

Jag fick hela hjälmens kostnad på min olycksfallsförsäkring.

Hjälmen satt som den skulle. Här är en bild från tidigare när jag har den på mig:

hjalmpa.jpg

jomper skrev:
> Köpte just en Spectra Block MIPS till min grabb,
> den kanske kan vara något? Verkar kosta 450 kr
> på de flesta ställena :-)

Många föräldrarpoäng per krona där.

jofahjalm skrev:

> Många föräldrarpoäng per krona där.

Man är ju lite skadad när det gäller vad prylar "ska" kosta, de andra modellerna kostade typ 99-149 kr men själv tyckte jag att 450 kr för en hjälm var ett fynd :)

Någon som har nån länk till ett oberoende test av hjälmarna? Annars känns MIPS som en klisterlapp som tillverkarna lätt kan slänga på bara för att alla andra har det.. ;)

Emmet skrev:
> Någon som har nån länk till ett oberoende test
> av hjälmarna? Annars känns MIPS som en
> klisterlapp som tillverkarna lätt kan slänga på
> bara för att alla andra har det.. ;)

Vi kanske inte behöver göra detta till den raketvetenskap det inte är?

Medan cyklar har utvecklats otroligt de senaste 25 åren och blivit otroligt mycket bättre har hjälmar knappt utvecklats alls. När såg du senast en hjälm säljas med anspråk på hur säker den är? All optimering handlar bara om vikt, ventilation, aerodynamik, estetik, goprofästen eller liknande. MIPS verkar inte göra så stora anspråk och intresset är litet. De stora hjälmtillverkarna bryr sig inte alls. Trots att jag var informerad om detta, och senaste för ett par veckor sedan hade en diskussion med en ingenjör som hade designat en hjälm om hur dåliga testningstandsarderna var och hur lite utveckling som skedde, hade jag inte tidigare gjort något åt saken.

Så en vanlig hjälm är alltså en bit frigolit som du spänner fast på huvudet. En MIPS-hjälm är en bit frigolit som kan röra sig lite och därmed minska acceleration/impuls. Det är inte jättesvårt att förstå att den sådan sak är bra, det är däremot jättesvårt att försöka beskriva hur mycket bättre detta är. Nu när jag har haft en olycka inser jag att jag gärna betalar massor för en hjälm som är lite bättre. Det är också exakt detta jag får göra. Min snik-MIPS kostar drygt 3 gånger så mycket som min tidigare hjälm och då köper jag den inte i tron om att den ska göra mig odödligt. Den verkar däremot vara lite bättre.

Efter min vurpa är det bara pinsamt att jag hade en jättebra jättedyr cykel tillsammans med den billigaste hjälmen jag hittade.

Den länkade artikeln i Bicycling var mycket bra och är helt klart värd att läsa.

Jofahjalm, jag håller med, artikeln i Bicycling var väldigt bra. Jag har fått mig en funderare också efter att läst om detta. Funderar själv på att skaffa en MIPS-hjälm nu.

revben skrev:
> Hur är det med crash replacement o hjälmar som
> tagits upp i tråden egentligen? Existerar det i
> hjälmvärlden? Gäller det alla/vissa
> tillverkare? Erbjuds det alls? Har ingen koll då
> den enda hjälm jag fått kassera p.g.a krash var
> en hyrhjälm som jag bad butiken kasta för
> säkerhets skull.

Schreddan har utnyttjat Bells crash replacement ganska friskt, han borde ha kunskap om den iaf.

Hackson: Det där med att förhålla sig rationellt till risker är alltid svårt. Det lär ju fortfarande varit nyttigare att cykla med vanlig hjälm jämfört med att inte cykla alls. Men jag tror inte heller man bittert kommer ångra att man köpte en bra hjälm även om man lyckas undvika att landa på huvudet.

perzzon: Min flickväns systerbarn förklarade nyligen för mig mycket utförligt vad AFK betyder och varför man säger så och inte IRL. Frågan är dock varför detta ska specificeras? Om det hade funnits en chans att testa hjälmen vid tangentbord hade det väl varit fint? Avsett finns hjälmen på en massa ställen, jag testade på Sportson i kungens kurva. Jag tyckte Scotthjälmen kändes mycket bättre.

Mycket viktig distinktion :)
Nej visst, hade en gube kommit med en hjälm för mig att testa här vi datorn hade det gått finfint.
Såg att POC'en verkar finnas på MTBShop and it just so happens att jag skall till GBG i helgen.

jofahjalm skrev:
> Vi kanske inte behöver göra detta till den
> raketvetenskap det inte är?

Ursäkta mig om jag låter frän i tonen, men vad hade din utläggning med min fråga att göra?
Jag frågade efter oberoende tester, till exempel Folksam gjorde en sådan med bl.a. en POC Trabec Race MIPS 2012: http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/pacykelochtillfots/cykelhjalmstestvuxna/1.99898
Om man klickar på filmer får man se hur de testar singelolyckor.

I det testet fick dock POC-MIPS:en stryk av en "klassisk" 250kronorshjälm från Etto, framförallt hade Etton bättre stötupptagningsförmåga och samma betyg på singelolyckstestet med rotationskomponent.

Om Folksam gjort ett test kanske någon annan dristat sig till ett test fast jag inte hittat det via Google? I det här forumet brukar det ju finnas en fantastisk samlad kompetens kring vad som händer i cykelvärlden, inte bara i vårt lilla land.

Sen om vi lämnar skogen vore det intressant att jämföra MIPS med Hövding i "simulerad verklighet". Jag gissar att hövding blir något dyr i drift i skogen... ;)

Jag har idag en Etto, bytte från en Bell Faction efter att ha läst Folksam-testet ovan. Jag tillhör kategorin cyklister som tyvärr testat hjälmar vid ett par tillfällen. En Bell hade jag på huvudet då jag gick omkull i en singelolycka för några år sedan. Då fick jag förmodligen hjärnskakning eftersom jag fick minneslucka och fick kolla på GPS:en efteråt för att se var jag gick omkull. Blev vidare påkörd av en bil strax före jul men då slog huvudet inte i så hårt alternativt att min dåvarande Etto gjorde sitt jobb. Jag hade ont i knä, armbåge och axel ett par månader efteråt.

Så nej, jag vill inte göra detta till raketforskning. Däremot försöker jag ta ett informerat beslut om vilken hjälm jag ska ha på huvudet de dryga tre mil jag cyklar genom Sthlm varje dag, jag tillhör inte den typ av konsument som förutsätter att dyrare=bättre.

> Den länkade artikeln i Bicycling var mycket bra
> och är helt klart värd att läsa.

Håller med om artikeln var läsvärd, har läst den tidigare.
Som sagt, ursäkta om jag var lite från i tonen, men jag såg inte ditt svar som något svar på min fråga.

Jag är tyvärr inte tillräckligt intresserad av min egen säkerhet för att ägna mig åt en sådan djupdykning. Kanske inte tillräckligt oberoende, men det har hittar en massa referenser via mipshemisdan: http://mipshelmet.com/facts-and-tests/research-documentation

Jag tror verkligen inte heller att dyrare är bättre. Dessutom är mipshjälmarna jag har hittat absurt dyra jämfört med vad man får för sina pengar. Jag hade däremot inte valt att använda Etto Zero med tanke på hur lite den ser ut att täcka av huvudet.

Kan nu efter flitigt provcyklande av Bushwackern meddela att den fortfarande passar mig fantastiskt och kändes riktigt skön att cykla i. Det vill säga, jag tänkte inte alls på den. Inte varm, inte "skvalpig" och inte i vägen eller otymplig. Kanon, helt enkelt.

Sedan det där med MIPS eller icke. Jag gillade formen och ventilationen på Bushwackern och den satt riktigt bra. Det fanns både en MIPS och en icke-MIPS på hyllan, prisdiff ca en tusing. Med tanke på hur mycket man lägger på cykel och andra prylar kändes det dumt att vara dumsnål = blidde MIPSen. Jag tror inte heller att dyrare *måste* vara bättre. Men bortsett från möjligen Folksams test så verkar det mesta peka mot att: ingen hjälm < hjälm < MIPS-hjälm.

Om man istället för att köpa en hjälm för 2500 och köra den i 2-3 år köper 2-3 hjälmar för runt tusenlappen och kör ett år vardera, vilket är säkrast då?

Jag misstänker att en hjälm slits ganska mycket bara av att existera, småkrasher här och där, kastas in och ut ur bil/hatthylla/annat, dränkas i uv-ljus och svett osv.

Någon som har en uppfattning i frågan?

marran skrev:
> Om man istället för att köpa en hjälm för
> 2500 och köra den i 2-3 år köper 2-3 hjälmar
> för runt tusenlappen och kör ett år vardera,
> vilket är säkrast då?
>
> Jag misstänker att en hjälm slits ganska mycket
> bara av att existera, småkrasher här och där,
> kastas in och ut ur bil/hatthylla/annat, dränkas
> i uv-ljus och svett osv.
>
> Någon som har en uppfattning i frågan?

Beror väl på om du smäller med hjälmen och hur i så fall. ;)

Mer seriöst så ska man naturligtvis köpa så bra hjälm man kan, och byta ut den efter tillverkarens rekommendationer. Sedan vad som är den ultimata hjälmen verkar inte riktigt avgjort. Jag tror på MIPS, andra i tråden inte fullt lika mycket.

Det där med väldigt kort livslängd kan vara en myt. Googlade snabbt eftersom frågan är intressant och hittade denna sida:
http://www.helmets.org/replace.htm

Om man ska tro på innehållet (icke verifierat) genomförde MET en undersökning och kom fram till att hjälmar håller åtminstone 8 år. Så förmodligen kommer man byta hjälm för att den blir äcklig innan den slutar fungera... :)

Jag kör en billig skräphjälm (som åker ner i en väska tillsammans med övrigt skräp) till vardagspendlingen eftersom hjälmen tar så mycket stryk av detta. När jag gjorde min vurpa tog mitt försäkringsbolag och ersatte hela kostnaden för min hjälm utan avdrag på min olycksfallsförsäkring. Jag vet inte hur mycket man måste vurpa för att försäkringen ska gälla, men det kändes som en bra grej.

jofahjalm skrev:
> Finns det någon butik i Stockholm? Har du kollat
> och jämfört trabecen och bushwhackern? Jag har
> hört något om att trabecen skulle röra sig
> obehagligt på huvudet vid normal användning? Är
> det någon skillnad mellan hjälmarna i den
> aspekten?

Team sportia (PUB) tror jag har båda varianterna inne. Ring å hör?

Varuhuset PUB i Stockholm alltså.

MIPS eller inte?

Jag har känt att det där med MIPS inte ger den extra skyddsförmågan man tror så att det är värt. Då jag tycker att jag mest slår i huvudet rakt på, så att säga. Men har ändå undrat hur det ligger till egentligen.

Bedrev därför lite undersökande verksamhet i helgen. :)

Tog med mig Stalle och pMr som assistenter och drog till Flottbro.

Valde ut ett lämpligt spår från Greasy Bridge-rallyt och hittade en perfekt testplats, en rotig nedrullnng i svag sväng till (såphal) träbro med en lerpöl med efterföljande stenklack. Klacken var perfekt dold av leran. Upprepade dagens mantra "släpp bromsarna" och körde.

Allt gick bra tills framhjulet nådde bron, cykeln försvann åt vänster, jag fortsatte rakt fram lite på sidan, genom lerpölen och tills det tog stopp i bergsklacken. Kände hur hela nacken komprimerades ihop och höften fick en smäll.

Förnekade tydligen att huvudet slogs i tills jag fick se hjälmen:

FullSizeRender.jpg

FullSizeRender2.jpg

Men på bilden syns ju hur huvudet ändå glidit mot berget och det har till och med tryckts upp en kant i plasten.

Skalet sprack helt igenom och jag kan konstatera att dagens hjälmar gör sitt jobb väl även utan MIPS.

Hjälmen är en Bell Stoker som nu gått i pension.

Den ersätts förmodligen av nån sort med MIPS, dock ingen Stoker då jag inte riktigt blev vän med den.

Slutsats: MIPS hade förmodligen hjälpt till att minska kraften i smällen just på den här klotningen.

Mvh
Öm och stel nacke

Senast ändrad:
Den där lilla bron var det många som klotade på på rallyt.
Jag minns att jag själv åkte där under loppet och inte ens reflekterade över att det var halt.
Sen efter att ha pratat med en massa folk om hur många som klotat så satte det sig i huvudet, när jag sen rullade ner till bilen för att åka hem så fick jag så klart framhjulsläpp och druttade i backen :)
Den var visst rätt hal.

jofahjalm skrev:
> Empirisk vetenskap i världsklass.

Luthman Photography skrev:
> Tänka sig att det finns folk som offrar sig för
> vetenskapen på det där sättet! Imponerande!

Tack, kul att mina uppoffringar uppskattas! :)

Schreddan skrev:
> Tack, kul att mina uppoffringar uppskattas! :)

Mer, vi vill ha mer! ;)

Schreddan skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Empirisk vetenskap i världsklass.
>
>
>
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Tänka sig att det finns folk som offrar sig
> för
> > vetenskapen på det där sättet! Imponerande!
>
>
> Tack, kul att mina uppoffringar uppskattas! :)

Bra att du offrar dig! Kan vi få en lista över komponenter och utrustning som inte överlevt 2014? ;-)

Kanske en korkad fråga men jag ställer den iaf.

MIPS, the shit för nutid & framtid eller mer en marketing hype?
Har sett en hel hög med förklarande filmer på youtube och tanken som slår mig är att oavestt hur hårt jag än spänner min hjälm på huvudet så kommer den med all sannolikhet att röra sig lite på motsvarande sätt som MIPS är tänkt.

Eller tänker jag fel nu?

Hur eller hur så ser Bell Super 2R intressant ut, med eller utan MIPS.

Haha, det är först nu jag fattar att det är den där lastpallen som är den flåttiga bron. Den har även jag klotat på under rallyt. Vi var 4 st som rullade runt tillsammans och under träningen var det inga konstigheter. Under racetåket var vi 3 av 4 som klotade på den...

Schreddan skrev:
> MIPS eller inte?
...
> Mvh
> Öm och stel nacke

Redigerad 6 ggr!? En rejäl smäll med andra ord.

Skönt att höra att du överlevde i alla fall.

Jag vet inte om det nämnts än men Giro Feature kommer i en MIPS-variant i 2015 års modell. En sån tänkte jag ska få skydda mitt cone-head nästa år.

s skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > MIPS eller inte?
> ...
> > Mvh
> > Öm och stel nacke
>
> Redigerad 6 ggr!? En rejäl smäll med andra ord.
>
> Skönt att höra att du överlevde i alla fall.

Haha! Ja eller så skriver jag lite för fort. :)

Vernersson skrev:
-------------------------------------------------
>
>
> Hur eller hur så ser Bell Super 2R intressant ut,
> med eller utan MIPS.

Jag ska köpa Bell super 2R när den kommer. Jag är mesig och tänker framförallt använda fullface varianten när jag kör själv på kvällen.
Jag testade den på mässan och tycker den känns "super"

soderblom skrev:
> Bra att du offrar dig! Kan vi få en lista över
> komponenter och utrustning som inte överlevt
> 2014? ;-)

Började att göra en... men det blev ju som ett skämt. :)

Schreddan skrev:

> Började att göra en... men det blev ju som ett
> skämt. :)

Den måste bli färdigställd så jag får en chans att se nivån jag ska sikta mot i fortsättningen.

Schreddan skrev:
> soderblom skrev:
> -----
> > Bra att du offrar dig! Kan vi få en lista
> över
> > komponenter och utrustning som inte överlevt
> > 2014? ;-)
>
> Började att göra en... men det blev ju som ett
> skämt. :)

En lista på utrustning som faktiskt överlevt året då?

Schreddan skrev:
> MIPS eller inte?
>
> Jag har känt att det där med MIPS inte ger den
> extra skyddsförmågan man tror så att det är
> värt. Då jag tycker att jag mest slår i huvudet
> rakt på, så att säga. Men har ändå undrat hur
> det ligger till egentligen.

Jag har reviderat min syn på det där med huvudskador sen jag skallade ett träd i somras (juni). Trodde tidigare att lätt hjärnskakning var något man fick ibland, sen vilade man 1dag till 2 veckor och sen var det bra. Så verkar det inte alltid vara, en del smällar leder till rätt jobbiga halvkroniska hjärnskador, särskilt sådana med rotationsvåld som är vanliga i ridning och cykelolyckor vad jag kunnat läsa mig till.

Det var i mitt fall en smäll rakt framifrån, men på sidan av hjälmen (tinningen typ) vilket ledde till rotationsvåld på hjärnan och en väldigt besvärlig hjärnskakning. Long story short så fick jag leva i stenåldersmetod i somras (ingen tv, dator, smartphone, ljud,musik, böcker, folk, ljus, ljud...) och nu är jag fortfarande bara halvvägs återställd snart 6 mån senare, hoppas bli frisk till våren. Jobbar nu halvtid sedan ett par veckor iaf efter tre mån på 25%. Nu har iaf förbättringstakten börjat öka något vilket den ofta gör efter 4-6 mån. Sug på den lite, fyra till sex MÅNADER med i princip daglig huvudvärk, trötthet och i början även yrsel så fort man försöker göra i princip någonting som kräver koncentration. Inget jag önskar mina fiender ens faktiskt.

Den som vill veta mer kan googla på PCS (post commotio syndrom) vilket drabbar en del som får hjärnskakning och kan inträda efter "bara" en lätt hjärnskakning, dvs en utan medvetslöshet, kräkningar etc om man har otur med hur smällen tar.

Om MIPS skulle hjälpt eller inte är svårt att säga men jag tror inte det skulle gjort det värre. Min egen slutsats är att byta ut mina hjälmar till såna med MIPS, andra får själv göra sina val. De extra hundralapparna betalar sig gaaaaanska bra om man räknar på vad en sjukskrivning i uppåt ett år kostar och antar att en MIPS-hjälm kan minska allvaret eller sannolikheten för sån skada.

Jag kommer mest troligt byta min Super mot en Super 2R MIPS.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp