Hjärt-lungtest i Göteborg?

grosseman

Medlem
Hej Happyride, inför ett längre cykellopp behöver jag skicka in intyg på "god kardiovaskulär hälsa" och jag undrar om någon känner till ett ställe i Göteborg med omnejd som utför sådana tester/utfärdar sådana intyg?

Allt gott.

Hej Happyride, inför ett längre cykellopp behöver jag skicka in intyg på "god kardiovaskulär hälsa" och jag undrar om någon känner till ett ställe i Göteborg med omnejd som utför sådana tester/utfärdar sådana intyg?

Allt gott.
Hittar du en läkare som kan ställa frågor till dig i ett par minuter och snabbt lyssna på hjärta och lungor duger det nog. Jag har fått göra liknande vid ett franskt löp-lopp och bad bara en släkting jag var hemma hos att plocka fram stetoskopet.

Ring din VC och förklara läget. Troligtvis behöver du inte mer än en allmänläkare med stetoskop i 5-10 minuter. Möjligen typ blodtryck. Tror inte du behöver söka upp något särskilt, men vore ju lättare att ge råd om du skriver exakt vad som krävs.

Hittar du en läkare som kan ställa frågor till dig i ett par minuter och snabbt lyssna på hjärta och lungor duger det nog. Jag har fått göra liknande vid ett franskt löp-lopp och bad bara en släkting jag var hemma hos att plocka fram stetoskopet.

Ring din VC och förklara läget. Troligtvis behöver du inte mer än en allmänläkare med stetoskop i 5-10 minuter. Möjligen typ blodtryck. Tror inte du behöver söka upp något särskilt, men vore ju lättare att ge råd om du skriver exakt vad som krävs.
Falsk trygghet känner jag det ger. Du behöver nog ändå göra en grundlig koll innan du ger dig ut på långlopp.

Är de värre än de andra internettrollen? Eller är de samma skrot o korn som typ kry och allt vad de heter?
Samma typ av ”Hej! Vi kan hjälpa dig, men inte om det är något viktigt för då måste du ändå gå till VC och förresten så kommer vi att fakturera för det här besöket ändå så att det blir dubbel kostnad för välfärden och dessutom får du gärna återkomma så snart som möjligt för det här handlar om en affärsidé och inte om vård” ungefär.

Samma typ av ”Hej! Vi kan hjälpa dig, men inte om det är något viktigt för då måste du ändå gå till VC och förresten så kommer vi att fakturera för det här besöket ändå så att det blir dubbel kostnad för välfärden och dessutom får du gärna återkomma så snart som möjligt för det här handlar om en affärsidé och inte om vård” ungefär.
Samma skräp som resten då. Favoriten är ju annars de som startar en vårdcentral för att ta "ansvar" och smyglistar en massa patienter som inte har en aning om det. 10 av 10

Använder mig inte själv av nätläkare men har ganska stor förståelse för att folk vänder sig till dessa då det ibland inte ens går att boka tid på den vårdcentral man är skriven.

Ska man ha läkarintyg för ett motionslopp så hoppas jag att varken nätläkare eller vanliga vårdcentralen utför detta då jag inte tycker att det ska uppta deras tid som kunde spenderas på viktigare saker. Det finns ju som andra påpekat privata aktörer man kan vända sig till för den här typen av intyg.

Suucckk!!

Jag fick ett sånt intyg för några år sen via privat aktör. Grymt shady och rätt oseriöst - typ tre frågor om min allmänhälsa. Detta dock i Stockholm.

Men tyvärr är det krav i många länder med såna intyg fast de inte är vatten värda. VC gjorde inga såna intyg hos oss vilket i sig väl är bra - samtidigt blir det lite ”köpa ett dyrt papper” över det hela.

Jag fick ett sånt intyg för några år sen via privat aktör. Grymt shady och rätt oseriöst - typ tre frågor om min allmänhälsa. Detta dock i Stockholm.

Men tyvärr är det krav i många länder med såna intyg fast de inte är vatten värda. VC gjorde inga såna intyg hos oss vilket i sig väl är bra.

Tillbaka
Topp