Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det som jag tycker är lurigast är att få till rätt ekerlängd med andra SP-nav än DT, då det ofta känns oklart hur många mm eker som gömmer sig i navflänsen. Med DT är det bara att köra DT's kalkylator och allt är frid och fröjd. Att ekra upp ett DT SP-nav med 28 st ekrar är löjligt enkelt, man behöver inte ens tänka. Att ekra upp ett 32-håls J-bend nav är inte heller svårt, men tar lite längre tid då ekrarna måste träs in/ut eller ut/in och sedan över-över-under etc. Att spänna upp hjulen är typ lika enkelt. SP-ekrarna måste hållas i till dess de nyper vid navet, oavsett, så sätter jag tejpbitar på alla ekrar så att jag håller koll på rotation (SP) eller twist (SP/J). under byggprocessen. Då jag räknar varv vill jag inte att ekern skall snurra utan att jag ser det.Vizual54 sa:Hur är det med straight pull nav när man är noob? Svårare, lättare eller ingen skillnad?
Sixten Fors sa:Personligen drar jag lite hårdare än så med 1.8 ekrar. Medelvärde kanske 22 fram och 22,5 bak på TM-1. Byggde två nya hjul förra veckan, alla ekrar höll sig inom +/- 0,3 enheter på TM-1 från medelvärdet på resp sida. Ibland har man tur att det blir rakr automatiskt när ekerspänning är extremt jämn. Ibland blir det inte så.
Jag skulle vara nöjd med +/- 0,5 och onöjd med +/- 1.
Sixten Fors sa:Det som jag tycker är lurigast är att få till rätt ekerlängd med andra SP-nav än DT, då det ofta känns oklart hur många mm eker som gömmer sig i navflänsen. Med DT är det bara att köra DT's kalkylator och allt är frid och fröjd. Att ekra upp ett DT SP-nav med 28 st ekrar är löjligt enkelt, man behöver inte ens tänka. Att ekra upp ett 32-håls J-bend nav är inte heller svårt, men tar lite längre tid då ekrarna måste träs in/ut eller ut/in och sedan över-över-under etc. Att spänna upp hjulen är typ lika enkelt. SP-ekrarna måste hållas i till dess de nyper vid navet, oavsett, så sätter jag tejpbitar på alla ekrar så att jag håller koll på rotation (SP) eller twist (SP/J). under byggprocessen. Då jag räknar varv vill jag inte att ekern skall snurra utan att jag ser det.
N_sandstrom sa:Hur tolkar man följande?
"The Manufacturer Spec ERD specification listed uses the less common “ERD+” method. ERD+ is the manufacturer listed diameter of the rim at the spoke nipple seat and does not account for the height of the spoke nipple shoulder when calculating spoke length. If unfamiliar with this system of measurement physically measure ERD yourself prior to committing to a spoke length"
Tar den listade ERD++ och läger på 4 mm innan man slänger in allt i en kalkylator?
Eller använder sig av "QBP Measured ERD" nämnt på samma sidan (vilket är more or less samma)
https://www.worldwidecyclery.com/products/spank-oozy-trail-345-27-5-rim-32h-blue
N_sandstrom sa:Hur ska man tänka med nipplar då, när dessa inte ingår i fälgarna?
Vad jag läst mig till så påverkar länden på DT's nipplar även ekerlängden, men alla Sapim's nipplar beter sig som 12mm.
Man kan ju justera nippel-längd i DT's kalkylator för att få jämna ekerlängder, vilka är dom som oftast finns att få tag på. Men är det en dålig strategi, att tex blanda 12 och 14mm på samma hjul?
Har även sett tips om att använda nipel-brickor för att avlasta fälgen, speciellt på drivsidan bak.
Funkar Sapim's brickor med DT's nipplar?
Så mycket frågor :p
Kommer säkert känna att jag vet 10ggr så mycket om hjul när första bygget väl är över.
Det kan vara svårt att använda skruvmejsel när ekerspänningen blir hög, typ >1000N.kais01 sa:föredrar om jag får välja, ekrar som inte når upp i skruvspåret på nippeln, då kan man fortsätta justera med skruvmejsel ända till det är klart. snabbare och mer ergonomiskt än ekernycklar.
Om du med "det" menar ekerspännning >1000N så: Ja!kais01 sa:vill man ha det?
Även jag är en nöjd användare av SpokeyEveningstar sa:Om jag får vara lite gnällig så hade jag köpt en annan ekernyckel med större (högre) anläggningsyta, speciellt om man använder aluminiumnipplar.
Jag använder Spokey och alunipplar, har inte pajat en enda nippel med den nyckeln, trots 1300 N ekerspänning. Däremot har jag pajat flera aluniplar med vanliga Park Tool nyckeln.Eveningstar sa:Om jag får vara lite gnällig så hade jag köpt en annan ekernyckel med större (högre) anläggningsyta, speciellt om man använder aluminiumnipplar.