Hjul från Light Bicycle?

Hjul från Light Bicycle?
Hela internets utbyggnad drevs ju av s.k. delning av upphovsrättsskyddat material. Du får se din lilla bild i ett större sammanhang.

Hjul från Light Bicycle?
Några fler som handlat från Light Bicycle?

Letar efter bra/prisvärda hjul med Micro Spline body.
Inte hittat särskilt mycket negativt om Light Bicycle.

De jag kollat på verkar ju på pappret okej, DT 240s, Sapim CX Ray, mässingnipplar och väger ~1340gram.

Priset är ju dock inte helt gratis med tanke på valutakursen just nu.

$1245 för hjulen och $189 för frakt/moms/tullavgifter (de påstår iaf att inga övriga avgifter ska tillkomma).

Någon här som kör på deras mtb hjul?

Senast ändrad:
Hjul från Light Bicycle?
MiniGordini sa:

De jag kollat på verkar ju på pappret okej, DT 240s, Sapim CX Ray, mässingnipplar och väger ~1340gram.

$1245 för hjulen och $189 för frakt/moms/tullavgifter (de påstår iaf att inga övriga avgifter ska tillkomma).

Vet inget om de är hjulbyggare. Men deras fälgar har väldigt bra rykte. Annat tips är velotek här i Sverige som bygger hjul med kolfiberfälg, dt240, dt revolution och mässing nipplar, 30mm utvändigt på fälg, 1310g för typ 13500kr. Erkänt duktiga på bygga hjul.

Hjul från Light Bicycle?
Jensen sa:
Vet inget om de är hjulbyggare. Men deras fälgar har väldigt bra rykte. Annat tips är velotek här i Sverige som bygger hjul med kolfiberfälg, dt240, dt revolution och mässing nipplar, 30mm utvändigt på fälg, 1310g för typ 13500kr. Erkänt duktiga på bygga hjul.

Tack för tipset, ska kolla med dessa innan jag lägger någon beställning från Light Bicycle.

Hjul från Light Bicycle?
Har bla två hjulpar från LB. Ett 650b och ett 700. Båda med DT240 och XD body. Styva, snabba och lätta. Gravelhjulen är väl dom som fått mest timmar och mil i fält än så länge. Ca 100 mil bikepacking med 22kg lastad cykel plus cyklist. Har även rullat cykelvasan i år. 700- hjulen har använts betydligt mindre då jag tycker det är roligare med grus än ren asfalt. Kan inte säga att jag märker nån skillnad mot zipp 303 eller 404. Men självklart är zipp's hjul oändligt mycket bättre ;) Jag tycker att lightbicycle är ganska prisvärda och mkt bra kundservice.

Hjul från Light Bicycle?
240 är ju rejält dyrare och marginellt lättare. Med det sagt köpte jag 240 ändå, mest bara för att inte behöva ångra mig.

Om du inte är ute efter bling eller har för mycket pengar så funkar 350 utmärkt.

Hjul från Light Bicycle?
Varför handlar ni inte från Slowbuild.eu? Jag är inte helt insatt i LB:s sortiment men 29” hjulset på 1130 gram för ca 900 € känns svårslaget. De har andra hjul också som verkar ge bra pang för pengarna.

Hjul från Light Bicycle?
MiniGordini sa:

Tror inte att det stämmer att det inte skulle tillkomma andra kostnader. Momsen i Sverige är 25% och läggs på varuvärdet och frakten. Det borde alltså tillkomma ytterligare ca 3500kr.

Hjul från Light Bicycle?
Jag slog till på ett par Aerohjul, samtliga ekrar bak var för lågt spända. Men var inga större problem att dra åt dessa, jag har riktställ och ekerspännings-mätare.

Hjul från Light Bicycle?
Peth sa:
MiniGordini sa:

Tror inte att det stämmer att det inte skulle tillkomma andra kostnader. Momsen i Sverige är 25% och läggs på varuvärdet och frakten. Det borde alltså tillkomma ytterligare ca 3500kr.

Jag fick mina levererade till dörren utan vidare kostnader via LB:s dyrare fraktalternativ (minns inte förkortningen).

Hjul från Light Bicycle?
Några sidor tillbaka i hjulbyggartråden beskriver HåkanC skillnaden i sitt eget och mitt köp av fälgar från LB.
Prepaid verkar funka och blir då billigare än att betala avgifter på ett till hälften nedskrivet värde.

M

Hjul från Light Bicycle?
Det går bra att få levererat med TPD om du mailar dem och frågar. Då tillkommer inga extra avgifter när de anländer till Sverige.

Hjul från Light Bicycle?
Har ej beställt färdiga hjul, men fälgar. Raka och fina, vilket gör bygget klart enklare om man vill bygga själv. Bra embalage och hyffsat snabb leverans. Ivriga att skicka och svara på mail.

Senast ändrad:
Hjul från Light Bicycle?
julgus sa:
De ska sitta på min Oltre Xr4 disc, tubeless, 25-30mm däck, vara mina permanenta hjul - dvs jag avser inte att ha några träningshjul. Träning och en del motionslopp samt kanske lite längre lopp, vr.. typ.
Manurhin2 sa:
julgus sa:
Låter bra! Men vilka ska man välja?

Vad söker du för egenskaper?

M

Relativt lätta men ändå aero alltså.
Jag byggde med deras uformade 25mm breda 35mms fram och mer v-formade 28 breda 46mm höga bak.
Blir sub 1500g med dt 240 och aerocomp drivsidan bak.
Gillar man inte "triathlonstuket" hade jag valt 46mms-fälgen även fram.
Kör 25mm fram och 28mm bak, pro one
Helnöjd med hjulen.

Om lätt är viktigt hade jag valt min framfälg på bägge hjulen.

Finns väl betydligt bredare tyngre fälgar nu också om komfort är prio.

M

Hjul från Light Bicycle?
Tack! Låter genomtänkt!
Manurhin2 sa:
julgus sa:
De ska sitta på min Oltre Xr4 disc, tubeless, 25-30mm däck, vara mina permanenta hjul - dvs jag avser inte att ha några träningshjul. Träning och en del motionslopp samt kanske lite längre lopp, vr.. typ.
Manurhin2 sa:
julgus sa:

M

Jag byggde med deras uformade 25mm breda 35mms fram och mer v-formade 28 breda 46mm höga bak.
Helnöjd med hjulen.

M

Hjul från Light Bicycle?
Manurhin2 sa:
Några sidor tillbaka i hjulbyggartråden beskriver HåkanC skillnaden i sitt eget och mitt köp av fälgar från LB.
Prepaid verkar funka och blir då billigare än att betala avgifter på ett till hälften nedskrivet värde.
Mitt inlägg finns på 1a sidan av den här tråden; https://happyride.se/forum/read.php/1/3480184/3480458#msg-3480458

Mer om TPD har jag skrivit här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3480184/3502460#msg-3502460

/Håkan

Hjul från Light Bicycle?
julgus sa:
Tack! Låter genomtänkt!
Manurhin2 sa:
julgus sa:
Manurhin2 sa:
julgus sa:

M

Helnöjd med hjulen.

M

Ursäkta OT

Jag är j.....t sugen på dessa men när inte Carbonfans kundtjänst bemödar sig med att svara på några enkla frågor
så skiter jag i det så länge.

https://www.carbonfan.com/carbonfan...oad-rim-tubeless-ready-series-depth-35mm-45mm

Hjul från Light Bicycle?
en fråga: Man kan välja mellan att ha hål i fälgbanan eller ej. Är de tubeless om man väljer utan hål och att man då slipper fälgband? Eller vad är skillnaden och vilket ska man välja?

Hjul från Light Bicycle?
julgus sa:
en fråga: Man kan välja mellan att ha hål i fälgbanan eller ej. Är de tubeless om man väljer utan hål och att man då slipper fälgband? Eller vad är skillnaden och vilket ska man välja?

Utan hål behöver du inte tejpa, men det blir väldigt krångligt att få nipplarna till rätt ekerhål. Du måste ha en stark magnet, och skruva i något magnetiskt i varje nippel.

Välj med hål, och tejpa när du byggt klart.

Hjul från Light Bicycle?
velovin sa:
julgus sa:

Utan hål behöver du inte tejpa, men det blir väldigt krångligt att få nipplarna till rätt ekerhål. Du måste ha en stark magnet, och skruva i något magnetiskt i varje nippel.

Dwt måste vara sinnessjukt frustrerande att klä ett sådan hjul utan hål.

Hjul från Light Bicycle?
julgus sa:

velovin sa:
+1
Åtminstone om du skall köpa fälgar och bygga själv,
om du skall köpa färdiga hjul och/eller låta ngn annan bygga och underhålla dina hjul är det lite annorlunda.

/Håkan

Hjul från Light Bicycle?
julgus sa:
men man kanske ställer till det för sig om man får ekerbrott?
+1
Har du byggt hjulen själv vet du precis hur du skall göra då, och du kan även ha passande reserveker på hyllan.
Hur länge klarar du att vara utan dina hjul medan reparatören/hjulbyggaren kliar sitt huvud och funderar på hur hjulet skall repareras?

Dessutom tror jag inte att LB bygger med olika ekerdimensioner på höger/vänster sida.
Det finns fler fördelar än vikt att använda tunnare, elastiskare ekrar på vänster sida bak/höger fram
och styvare, stummare ekrar på höger sida bak/vänster fram.

/Håkan

Hjul från Light Bicycle?
Manofmanymissions sa:
Varför handlar ni inte från Slowbuild.eu? Jag är inte helt insatt i LB:s sortiment men 29” hjulset på 1130 gram för ca 900 € känns svårslaget. De har andra hjul också som verkar ge bra pang för pengarna.

Kanske också är ett bra alternativ.
Lite billigare är LB, undrar om fälgarna är lika bra?

Vad hade ni rekommenderat att välja för bredd på fälg för XC/långlopp med 2,35" däck fram och bak?

Hjul från Light Bicycle?
Jag hade valt utan hål, vid brott kan nippeln sitta kvar. Vad annars ska man ha hål till? det försvagar bara fälgen.
Fiskelina med ögla fixar nippeln i värsta fall.
Däremot inte lika övertygad om att dom bygger bra hjul, skulle jag köpt hade en genomgång av hjulet varit ett krav.

27-30mm innerbredd för XC

Tillbaka
Topp