Hjul storlek

AndreasOman

Ny medlem
Hjul storlek
Hej vänner, måste byta däck innan vasan har ett par Alexrims 584x18 6061H sitter ett par 2.1 i brädd idag men tänkte köpa contentenal race king 2.2 har sökt på fäljen men hittar ingen klar info på vilken brädd på däck jag kan köra.
Mvh Andreas

Hjul storlek
Hur breda däck du kan köra beror på hur mycket som får plats i cykeln innan det skrapar ram och gaffel.
Du kan köra allt mellan 25 mm och 60 mm breda däck på en 18 mm fälg. Fälgen är lagom bred för 25 mm däck, men eftersom du inte verkar ha någon mtb-fälg så får du hålla tillgodo med vad du har.

Ett 2,4" / 60 mm brett däck (enligt katalogen) som blir 60 mm brett monterat på en 30 mm fälg kommer att bli ca 5 mm smalare monterat på en 18 mm fälg, alltså ca 55 mm.

Vill du köra RaceKing 2.2" (ett 55 mm däck) och monterat på 18 mm fälg kanske blir 51-52 mm brett eller något sådant.

Hjul storlek
Sixten Fors sa:
Vill du köra RaceKing 2.2" (ett 55 mm däck) och monterat på 18 mm fälg kanske blir 51-52 mm brett eller något sådant.
Kanske?
Anekdotiska och fantastiska fakta: Jag körde RaceKing 2.2" monterat på en 17 mm fälg (!) för några år sen, och det mätte 54-55 mm brett mätt med skjutmått från Luna i rostfritt stål och däcket pumpat till ca 2 bar. ?

Hjul storlek
AndreasOman sa:
Hej vänner, måste byta däck innan vasan har ett par Alexrims 584x18 6061H sitter ett par 2.1 i brädd idag men tänkte köpa contentenal race king 2.2 har sökt på fäljen men hittar ingen klar info på vilken brädd på däck jag kan köra.
Mvh Andreas
Det blir perfekt med dessa däck.
Det mått som är viktigt däremot är att du köper däck för 584 mm dvs 27.5 tum och inte till 622 mm / 29 tum.

Tillbaka
Topp