Hjulbredd XC långlopp/marathon

Zibban

Ny medlem
Letar nya fälgar till mina DT-swissnav. De ska sitta på en Spark RC
Vad är den optimala bredden på fälgar för lättåkta lopp, typ långloppscupen?

Är IM25mm YM30mm en ypperligt mått för detta eller har ni andra synpunkter? Krav under 400g/st

Det är en evig diskussion vilket som är bäst/snabbast 25 lr 30mm.
Ingen kan bevisa.

Så jag har valt den ideala kompromissen 27mm innerbredd på mina fälgar med 57mm breda däck.

Tid att tjäna på svenska långlopp på att cykeln är bra i kurvor och tekniska svårigheter är i princip noll, jag hade gått på så låg vikt som möjligt. Det ska gå fort på grusvägar, de stigpartier som finns med begränsar inte materialet framfarten.

29-32 mm inre bredd blir väl bra, om du tänkte ha mtb-däck på cykeln, t.ex. http://www.eiecarbon.com/A29C29D25S-asymmetric-rim-super-light-carbon-29-inch-mountain-rims.html eller http://www.eiecarbon.com/A29C30D28S...-hookless-MTB-carbon-tubeless-compatible.html

Om du däremot kör 40 mm graveldäck passar 25 mm fälg utmärkt.
gravel1.png

https://bikerumor.com/2019/03/07/ne...o-3v-tlr-wheels-go-super-wide-crushes-gravel/

Kör du Conti GP5000 23/25/28 mm så räcker det med 21 mm inre bredd. https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...er-landsvägshjul/p/21632/?colorCode=black_red
21mm.png

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
Tid att tjäna på svenska långlopp på att cykeln är bra i kurvor och tekniska svårigheter är i princip noll, jag hade gått på så låg vikt som möjligt. Det ska gå fort på grusvägar, de stigpartier som finns med begränsar inte materialet framfarten.

+1 på denna, man ska inte underskatta den psykologiska peppen av en cykel med lätta hjul. Viktigt för mig på långlopp iallafall.

Är det inte redan fastställt att breda däck (större volym) rullar snabbare än smala?
Smala fälgar gör däcken smalare.
Ett 2.25" däck på 29 mm fälg är lika brett och har samma volym som ett 2.35" däck på 22 mm fälg.
Maxxis Ikon 2.35" väger 100-130 gram mer än Maxxis Ikon 2.25", beroende på utförande. https://www.maxxis.com/catalog/tire-278-140-ikon
Skillnaden i fälgvikt mellan 22 och 29 mm kolfiberfälg är mindre än 100-130 gram.
Här en 22 mm 280 gram fälg http://www.eiecarbon.com/A29C22D23S...er-light-carbon-rims-tubuless-compatible.html jmf med 29 mm 360 gram http://www.eiecarbon.com/A29C29D25S-asymmetric-rim-super-light-carbon-29-inch-mountain-rims.html
Här 23,5 mm 300 gram http://www.eiecarbon.com/A29C23D19S...-hookless-MTB-carbon-tubeless-compatible.html jmf med 30,5 mm 360 gram http://www.eiecarbon.com/A29C30D28S...-hookless-MTB-carbon-tubeless-compatible.html
Dessutom är däcket längre ut från rotationscentrum än vad fälgen är, samma (eller högre) vikt längre ut från rotationscentrum är sämre.

Smala fälgar kan inte vinna. Inte ens viktmatchen. Starka ben kan kompensera för smala fälgar/däck så visst går det att vinna även med sämre material. Men varför? När man kan välja. Till samma kostnad.

Senast ändrad:
Tack för svar! Så räknar man med att köra med samma Volym vinner alltså en bredare fälg på totalvikt? Fälg+däck. Intressant!

Hur stor skillnad kan höjden på fälgen göra, tex 23mm mot 30mm. Att 23mm är några gram lättare gör ju sitt, men kan man få hjälp av aerodynamiken på en högre fälg?

Zibban sa:
Tack för svar! Så räknar man med att köra med samma Volym vinner alltså en bredare fälg på totalvikt? Fälg+däck. Intressant!

Hur stor skillnad kan höjden på fälgen göra, tex 23mm mot 30mm. Att 23mm är några gram lättare gör ju sitt, men kan man få hjälp av aerodynamiken på en högre fälg?
Tveksam att det har någon påverkan då däcket är 55-60 mm brett och väldigt oaero i sin leading edge (mönsterklackarna) framför hjulet och trailing edge (bakom hjulet), och att fälgens ytterbredd bara är 35-38 mm jmf med däckets 55-60 mm, så övergången mellan däck och fälg skapar redan släpp/turbulens. Om sedan fälgen är 23 eller 30 mm djup har nog ingen större aero-påverkan värd att fundera över. En för djup fälgprofil kan dessutom påverka fälgens möjlighet till önskad flex, risken att fälgen pajar vid impact borde vara högre med en högre profil (?).

Jag skulle välja en fälgprofil som jag gillar funktionen av:
Utseendet.
Tillräckligt höga kanter så att däcket inte burpar och flyger av fälgen för lätt.
Lagom breda/runda kanter som kan motstå abuse och inte skära sönder däckssidan som en kniv om/när man bottnar/nyper däcket.
Vettig form i bädden som är enkel att tejpa, rimligt djup centerkanal för enkel montering av däck, och har rimliga klackar för däcket att stå på (sitta fast, inte halka av) så att inte däcket burpar onödigt lätt.
Gärna offset på ekerhålen för jämnare ekerspänning, så länge det inte försvårar tejpning (hålen för nära en bäddens kant), men offset är inte absolut nödvändigt.
Rimlig/snygg form på undre halvan av fälgprofilen (inga skarpa veck, eller ologiska former/kurvor), samt en lätt u-formad bädd vid ekerhålen (istället för helt platt yta) vilket bör förbättra fälgens strenght-to-weight vid ekerinfästningen.
Etc.

Räkna med att +3 mm fälgbredd ger +1 mm däckbredd. +6 mm ger +2 mm osv.

Senast ändrad:
här ser du ett exempel jag visat tidigare i en liknande tråd. köpte för några år sedan 40i fälgar för att ha till plusdäck, men kört en del även med 2,25. här ses sammalika thunder burt 2,25 på 40i och lättviktaren crest, ett f d standardalternativ för lätta xc tävlingsfälgar.

i utrullningstest på egen hand i ca 30 kmh, och liknande i jämförelse med stigkompisar på särskilt grov grusväg är det ingen tvekan alls att den bredare fälgen medför bättre rull. 40i är ju ändå i bredaste laget för just de däcken, men vad som är optimalt vet jag ju inte.

men det är helt klart inte 21i.

sen man kan undra vad det här smalfälgmodet kom ifrån, för det har inte alltid varit så. man ser i cykelbranchen hur trender går för långt gång på gång. för några år sedan var det bredd på styre, för tillfället är det nog slacka framgaffelvinklar som är snart kommer vara nere och vända. och sen efter några år är det lika illa åt andra hållet:)
.

Bilagor

• A6798CBF-9483-482D-849D-06EFDD0D3A97.jpeg
    A6798CBF-9483-482D-849D-06EFDD0D3A97.jpeg
    363.8 KB · Besök: 369
Sixten Fors sa:

Sist du cyklade ett långlopp var det väl 26" och bar ends som gällde.

kais01 sa:
här ser du ett exempel jag visat tidigare i en liknande tråd. köpte för några år sedan 40i fälgar för att ha till plusdäck, men kört en del även med 2,25. här ses sammalika thunder burt 2,25 på 40i och lättviktaren crest, ett f d standardalternativ för lätta xc tävlingsfälgar.

i utrullningstest på egen hand i ca 30 kmh, och liknande i jämförelse med stigkompisar på särskilt grov grusväg är det ingen tvekan alls att den bredare fälgen medför bättre rull. 40i är ju ändå i bredaste laget för just de däcken, men vad som är optimalt vet jag ju inte.

sen man kan undra vad det här smalfälgmodet kom ifrån, för det har inte alltid varit så. man ser i cykelbranchen hur trender går för långt gång på gång. för några år sedan var det bredd på styre, för tillfället är det nog slacka framgaffelvinklar som är snart kommer vara nere och vända. och sen efter några år är det lika illa åt andra hållet:)
.

Kan du inte komma med några nya däck som referens snart? Det börjar likna en grammofonskiva. Är det inte Thunder Burt 2,25 så är det Bomboloni 3,0 på dina fantastiska 40i-fälgar. ? Dom verkar hålla länge.

Senast redigerad av en moderator:
konscious sa:
Det var tydligt (korta meningar och stycken, stort radavstånd, enkla bilder etc.) men inte speciellt innehållsrikt, djuplodande eller uppdaterat. Man beskriver ett 37 mm och ett 60 mm däck, that's it. Inte ett ord om fälgar. Förmodar att texten skrevs för >5 år sedan: And professional road racers are tending to ride wider tires more and more. The tire widths of 18 and 20 mm are hardly available anymore. And instead of the current standard width of 23 mm, the professional road racers choose more and more tires with widths of 24 or 25 mm.

NickPick sa:
Sist du cyklade ett långlopp var det väl 26" och bar ends som gällde.
Om någon frågar efter nya hjul år 2019 varför svarar du då 21-25 mm? Är det av rädslan att bli omcyklad i långloppscupen av någon med lika många watt i benen men som har modernare (bredare, snabbare) hjul än dig?

Örjan Lax sa:
kais01 sa:

.

Kan du inte komma med några nya däck som referens snart? Det börjar likna en grammofonskiva. Är det inte Thunder Burt 2,25 så är det Bomboloni 3,0 på dina fantastiska 40i-fälgar. ? Dom verkar hålla länge.

jo beklagar; med tre hjulpar igång blir ju inte slitaget så stort. och har likadana däck på vänt. kör ändå flesta veckorna mer än 5 timmar. men körde mest 29plus-varianten förra sommarsäsongen och till slut lyckats halvt slita ned bakdäcket på 3,0 donutsen. bytte det till fram nu, efter att ha slipat fram nya skarpa kanter på kvarvarande dobbar.

men kommer nog mest slita på nobby nic 2,6 denna sommar, liksom det blev i vintras. en bra kompromiss, går tydligt lättare än 3,0, nästan lika bra i stöket, och med bättre gummiblandning för blött och kallt underlag.

kul att efterhand träffa fler med breda fälgar. och ja, de är rätt vanebildande. men det är ingen större grad av uppgradering bland de kanske 50tal åkare jag rör mig med till och från. om det skulle bli något lopp skulle ändå cresten åka på. med det högre tryck som då är aktuellt har inte fälgbredden så stor effekt.

Sixten Fors sa:
konscious sa:
Det var tydligt (korta meningar och stycken, stort radavstånd, enkla bilder etc.) men inte speciellt innehållsrikt, djuplodande eller uppdaterat. Man beskriver ett 37 mm och ett 60 mm däck, that's it. Inte ett ord om fälgar. Förmodar att texten skrevs för >5 år sedan: And professional road racers are tending to ride wider tires more and more. The tire widths of 18 and 20 mm are hardly available anymore. And instead of the current standard width of 23 mm, the professional road racers choose more and more tires with widths of 24 or 25 mm.

Orkar man trycka några steg till 1.Technology 2.Tire Dimensions 3.Which tire fits which rim? finns även fälginfo.
https://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_dimensions Unfortunately, the ETRTO standard in reality often lags behind. For example, very wide rims become more and more popular these days. The usage of wider rims also makes sense, because they support the tire’s stability. You can reduce the inflation pressure, before the riding behavior becomes spongy.

Skrmavbild2019-04-09kl.17.24.47.png

TS ville nu veta vilken fälgbredd och jag tror med en alufälg är det svårt att hitta ett vettigt alt om det finns? <400g med >25mm.

Kolfälgar är lösningen och eBay har jag köpt mina kinesiska kvalitetsfälgar.

En intressant spaning är:

För lvgcykel är fälgbredden ca 2/3 av däcket, 18 mm fälg till 27 mm däck. Snart är 3/4 vardagsmat (21 fälg till 28 däck).

För fatbikes är fälgbredden ca 3/4 av däcket, 75 mm fälg till 100 mm däck.

För mtb har vi gått från 1/3 (19 mm fälg till 57 mm däck) till 1/2 (30 fälg till 60 däck). När är vi redo för 2/3, alltså 40 mm fälg till 60 mm däck?

Ligger mtb-cyklister efter? Hur hamnade vi där?

Senast ändrad:
intressant spaning sixten; ja hur hamnade vi här?

tror iofs inte det är för att mtb-are ligger efter, snarare har man tendens att testa galnare saker? och 2,25 på 21i som länge var standard är rätt galet faktiskt. och det var ju inte så längre tillbaka.

men jag var för två år sedan redo för 40i och 2,25. det är fortfarande inte mainstream direkt. tycker väl kanske 2,6orna passar bättre på den fälgen, men just i fallet ice spiker pro 2,25 lirar kombinationen med 40i som hand i handske. både bättre rull och bättre grepp. oväntat stor skillnad.

Eveningstar sa:
En nyfiken fråga. Var går gränsen? Jag ser inga XCM-lopp vinnas med Jumbo Jim?

Finns väl en gräns för vikt/bredd/punkaskydd för XC däck. Gränsen verkar tänjas ungefär vid 2,4-,2,6" idag.

Har ett par Nobby Nic 2,6or som subjektivt rullar i lika bra som mina NN 2,25 i skogen och på grus, marginellt segare på asfalt. Men de 2,6orna är precis på gränsen för hur tunna däck jag vill cykla med iaf.

Gällande fälgbredd så sitter de som gudomligt på 30mm, har testat dom på 24 och 25 mm också men det är verkligen gränsfall till för smalt.

Senast ändrad:
Jag vill bara hetsa Sixten... Men en sak som inte kommer fram här att de flesta decken fortfarande är designade för relativt samala fälgar. När dessa däck monteras på mycket bredare fälgar kan t.ex. kantdobbarna hamna konstigt. Ett däck där kantdobbarna konstant är i marken p.g.a. fälgen är för bred kommer påverka egenskaperna betydligt mer jämfört med eventuell viktbesparing från att kunna köra ett smalare däck. Det är inte heller så att svetton brukar köra med så lågt tryck eller svänga så att däcket flyger av fälgen utan vidare.

jofahjalm sa:
de flesta decken fortfarande är designade för relativt samala fälgar. När dessa däck monteras på mycket bredare fälgar kan t.ex. kantdobbarna hamna konstigt.
Exakt vilka är "de flesta" du referera till? De Ikon/Aspen/Rekon Race som Nino kört på sina 30 mm fälgar de senaste åren? Racing Ralph/Ray? Andra?

Eftersom i princip hela XCO-eliten körde ca 30 mm fälgar redan ifjol så låter det som ett rätt ihåligt claim. Frågan är om någon (wc) XCO-cyklist kommer att halka runt på 25 mm gravelcykelhjul denna säsong?

Låter mer som en reklamslogan från Maxxis och deras WT mumbo-jumbo.

XC-folket blev väl snarare glada när nya Ray/Ralph fick större/högre kantdobbar jmf med gamla RoRo/RaRa?

Senast ändrad:
Ja man undrar vad en däcktillverkare som maxxis som jobbat med däck i åratal och med stora resurser vet gentemot en hobbycyklist som tycker sig veta hur allt är (läs facit).

konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Orkar man trycka några steg till 1.Technology 2.Tire Dimensions 3.Which tire fits which rim? finns även fälginfo.
https://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_dimensions Unfortunately, the ETRTO standard in reality often lags behind. For example, very wide rims become more and more popular these days. The usage of wider rims also makes sense, because they support the tire’s stability. You can reduce the inflation pressure, before the riding behavior becomes spongy.

TS ville nu veta vilken fälgbredd och jag tror med en alufälg är det svårt att hitta ett vettigt alt om det finns? <400g med >25mm.

Kolfälgar är lösningen och eBay har jag köpt mina kinesiska kvalitetsfälgar.

https://www.newmen-components.de/en/76/mtb/rims/evolution-sl-xa25/

Kan ju vara ett alternativ som har fått en hel del positiva omdömen.

Jensen sa:
Ja man undrar vad en däcktillverkare som maxxis som jobbat med däck i åratal och med stora resurser vet gentemot en hobbycyklist som tycker sig veta hur allt är (läs facit).
Eftersom deras pro xc cyklister redan kör 30 mm fälgar så är Maxxis och jag överens.

Tillbaka till TS fråga: Vad är rätt fälgbredd att satsa på inför nya hjul 2019? Svaret är 29-32 mm. Inte 21-25 mm som vissa i denna tråd föreslår.

Vet inte hur länge hjulen ovan väntas användas. En halv, en eller flera säsonger? Satsar man på 21-25 mm hjul idag kommer de garanterat att kännas läskigt mossiga redan om ett år.

läskigt var väl hårt sagt sixten. vintage har också sin charm, speciellt om det var top notch som nytt. det behöver ju inte vara perfekt funktion för det.

i övrigt håller jag med om de mått du föreslår, särskilt vid mer bekväm åkning på hemmastigar. på tävling där man oftast väljer att stå ut med ett obekvämare högre tryck spelar fälgbredden inte samma roll. det är väl kanske delvis därför man i vikthetsens namn kommit att tolerera de här onödigt smala fälgarna?

några tiotal säsonger bör väl ett bra och välbyggt hjul hålla utan vidare.

Inte så länge sen de åkte 3bar i lätta däck för att hålla nere vikten utan att få punka. På den tidens banor med den tidens material var det de snabbaste.

Det är fortfarande så att man vinner xco uppför, nerför handlar mer om att allt ska vara helt när man är i botten.

I diskussionen saknas parametern respons från drivlinan från cyklistens pedalinsats. Vad jag tänker på är att mjuka däck/hjul agerar som ryckutjämnare (någon som ägt enstånka). Den dämpningen äter upp en del av cyklisten arbete. Det blir mer för oss med dåligt rundtramp. Effekten är jämförbar med ett dåligt baklänkage. En sån förlust mäts inte i rullmotstånd. Och jag anar att ett motsatsförhållande finns mellan lågt däcktryck och pedalrespons. Ja, det är nog en hygglig samvariation även med styrrespons. Jag vill därför flagga för att väga in "pedalrespons" och "styrrespons" som faktorer när däck och hjul utvärderas.

jofahjalm sa:
Jag vill bara hetsa Sixten... Men en sak som inte kommer fram här att de flesta decken fortfarande är designade för relativt samala fälgar. När dessa däck monteras på mycket bredare fälgar kan t.ex. kantdobbarna hamna konstigt. Ett däck där kantdobbarna konstant är i marken p.g.a. fälgen är för bred kommer påverka egenskaperna betydligt mer jämfört med eventuell viktbesparing från att kunna köra ett smalare däck. Det är inte heller så att svetton brukar köra med så lågt tryck eller svänga så att däcket flyger av fälgen utan vidare.

+1

Maxxis Ikon 2.2 tycker jag funkar bättre på en 25mm fälg än 30mm.

Nåt jag också lagt märke till är att jag oftare punkterar mina Racing Ralph med bredare fälg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp