Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Återigen en rookiefråga.
Om jag har ett skevt hjul, vilket tillvägagångssätt är mest rätt för att rikta?
1. Dra upp alla ekrar till korrekt ekerspänning och sedan minska / öka för att få hjulet rakt igen (Crest mk3).
2. Börja att rikta de värsta skevningarna, snurra hjulet, repetera och göra det tills hjulet är rakt.

Är det få ställen som är skeva (och att det är logiskt med ekerspänningen, dvs lösare på sidan som borde spännas) - gå på 2 och se om det löser problemet, annars backa till 1 och gör det innan det blir ännu konstigare.
Om det är många skevningar hit och dit, och/eller inget verkar stämma, kör på 1 - du kanske behöver släppa något runt för att "börja om" med att spänna upp hjulet.
Om inte ens det hjälper: I nästa värsta fall är fälgen så skev att du behöver böja till den för att återforma den. I värsta fall är fälgen en oräddningsbar taco.

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Återigen en rookiefråga.
Om jag har ett skevt hjul, vilket tillvägagångssätt är mest rätt för att rikta?
1. Dra upp alla ekrar till korrekt ekerspänning och sedan minska / öka för att få hjulet rakt igen (Crest mk3).
2. Börja att rikta de värsta skevningarna, snurra hjulet, repetera och göra det tills hjulet är rakt.

Det beror väl lite på om hjulet har skevat pga ekrarnas spänning släppt eller om du kört i saker. Tänker jag.

Hjulbyggartråden
Jag kör nog mest in i saker förstår jag. Hjulet var väldigt rakt (iaf i sidled), men ett fåtal ekrar hade låg spänning enligt tensiometern. Det hördes såklart tydligt när man plingade på dom.

Hjulbyggartråden
Jag ska tydligen lära mig att bygga hjul nu. Var börjar man? Jobst Brandt The Bicycle Wheel, Roger Musson Professional Guide to Wheel Building eller någon annan litteratur som rekommenderas högre?

Hjulbyggartråden
Brosan har köpt hjul från actionsports och bakhjulet verkar strula då ekrarna nöter mot varandra och för oväsen. Jag förstod det som att ekrarna inte ligger mot varandra där de korsas innan fälgen, vilket jag trodde alla ekrar alltid gjorde. så, ska titta närmare på det imorrn men har ni nåt tips på vad man gör? knyta ihop ekrarna med nåt där de korsas men inte ligger an mot varandra?

Hjulbyggartråden
Tja!

Mitt bakhjul har spökat ett tag. Det har vart ett knarrande ljud från det.

Nu har jag fixat en tensiometer och upptäckte att ekerspänningen inte va i närheten av vad det stod på lappen som kom med hjulen. Det är ett par hjul från actionsports.se som jag tror är handgjorda. När jag mätte ekerspänningen så var det 750N på vänster och 1467N på höger i snitt. Enligt pappret skulle det vara 800N och 1150N. Fälgarna är speccade av tillverkaren till 1200N.

Nu har jag suttit och fixat med hjulet hela kvällen typ och lärt mig en hel del, tror jag.

Resultatet blev ett rakt hjul med ekerspänning på ca 600N på vänster sida och 1165N på höger.

Är det vanligt att det skiljer så mycket på vänster och höger sida?

Är det troligt att fälgen har tagit skada av att det varit så pass hög spänning på ekrarna?

PS. Det är en park tool mt-1 tensiometer och jag har använt appen. DS.

Hjulbyggartråden
Hej!

Jag har inte varit med om att det skiljer så mycket mellan höger och vänster sida. Å andra sidan tycker jag inte att TM-1 är ett tillräckligt bra instrument för att kvantifiera ekerspänning. Jag har en TM-1 själv och använder den endast som komplement till mina öron för att säkerställa att ekerspänningen är jämn.

När jag bygger hjul brukar jag få vänster sida (när vi pratar bakhjul) till ca 75% av höger sidas ekerspänning. Att vänster sida endast har 50% av höger sida har jag aldrig varit med om.

Hur ser det ut med dishing? Att fälgen är för långt åt höger skulle kunna vara en förklaring till den stora skillnaden i ekerspänning.

Tror för övrigt inte att dina fälgar har tagit skada. Är områdena kring hålen för nipplarna deformerade?

MVH
Carl

Hjulbyggartråden
Tack för svaret.

Jag har inget dishing verktyg. Jag löste det genom att lägga hjulet på tre likadana glas och stoppa en qr genom axeln mot golvet och sedan mäta hur mycket som sticker upp på respektive sida med ett skjutmått. Med det metoden fick jag det till 0.8 mm när det var så rakt jag kunde göra det. Minns inte åt vilket håll nu. Tror du att den metoden är tillräckligt bra eller finns det några andra smarta knep?

Hålen ser inte deformerade ut. Däremot satt några av napparna väldigt hårt och dwt plingade ordentligt när jag lossade dem.

Hjulbyggartråden
Jag tror att din metod är good enough. Det är dock ganska lätt att bygga ett dishing-verktyg med enkla medel.
Är 0.8 mm skillnaden mellan hur mycket de två axlarna stack upp eller faktiskt dishing-fel? Jag är dock tveksam till att det borde göra sådan skillnad i ekerspänning oavsett.

Jämför höger sida på bakhjulet med vänster sida på framhjulet och vice versa (förutsatt att de har samma uppbyggnad). Stor skillnad i ton?

Hjulbyggartråden
På LVG-baknav är det vanligt att ekerspänningen blir 45-60% på vänstersidan. På MTB-nav är det vanligt med 60-80%.
Park Tools mätare kan vara kinkig med att man mäter på rätt ställe och att man mätt ekerdiametern rätt. Den behöver också hållas smord, annars blir kalibreringen helt åt skogen.

Hjulbyggartråden
Ok, då känns det som det kan stämma. Ska gå igenom framhjulet imorgon och efter det ta en provtur.

Att ekrarna ska vara spända är ju självklart men vad är händer om dom är mer eller mindre spända? För- och nackdelar med hårt spända respektive mindre hårt spända?

Hjulbyggartråden
Ett enkelt sätt att kontrollera dish är att vända hjulet i riktstället.
Eller så kallibrerar man riktstället så slipper man ett moment.

Hjulbyggartråden
För hårt spända ekrar kommer på sikt deformera fälg och/eller nav, för löst spända ekrar kommer slacka när hjulet belastas och riskerar att gänga ur sig. Typ.

Hjulbyggartråden
japp, då var det dags igen. En Hope Pro4 på G här!!

Bilagor

• 20170629_195937_HDR.jpg
    20170629_195937_HDR.jpg
    67.2 KB · Besök: 125
Hjulbyggartråden
Nu är hjulen helt raka och jämt spända. Men knarrade ändå när jag provcyklade idag.

Där ekrarna korsar varandra är det på vissa ekrar lite skavt precis i krysset. Har provat att klippa upp en gammal slang och lagt i mellan för att se om det hjälpte. Den ända skillnaden var att knarret blev lite dämpat även om det knarrar lika mycket.

Det här är första gången jag håller på att meka med ett hjul och jag har helt slut på idéer.

Någon som har förslag på vad jag ska prova nu?

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Nu är hjulen helt raka och jämt spända. Men knarrade ändå när jag provcyklade idag.

Där ekrarna korsar varandra är det på vissa ekrar lite skavt precis i krysset. Har provat att klippa upp en gammal slang och lagt i mellan för att se om det hjälpte. Den ända skillnaden var att knarret blev lite dämpat även om det knarrar lika mycket.

Det här är första gången jag håller på att meka med ett hjul och jag har helt slut på idéer.

Tillräckligt hög ekerspänning? Kan säkert vara så att om ekrarna är för löst spända att dom blir avlastade och rör på sig onödigt mycket.

Hjulbyggartråden
BjornR sa:
Mad Charger sa:

Tillräckligt hög ekerspänning? Kan säkert vara så att om ekrarna är för löst spända att dom blir avlastade och rör på sig onödigt mycket.

När jag började med hjulen var ekerspänningen på högersidan bak 1467N och 750N på väster. Hade samma problem då. Fälgarna är speccade till 1200N enligt tillverkaren. Så det borde inte vara att de är för löst spända.

Hjulbyggartråden
Vet inte om jag borde visa strupen såhär , hade varit mer safe att visa färdigt hjulpar , men tanken är ett hjulpar mkt lika Enve ses 3.4 disc , fast för en tredjedel av kostnaden .
Dt 240s straightpull db
Light bicycles U-form 35mm 25mm bred fram .
Light bicycles spetsigare 46mm 28mm bred bak .
Dt swiss aerolight / aerocomp
Sapim rostfria brickor
Dt swiss Squarx nipplar
20170630_213321.jpg

Vad kan gå fel ??

M

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Vet inte om jag borde visa strupen såhär , hade varit mer safe att visa färdigt hjulpar , men tanken är ett hjulpar mkt lika Enve ses 3.4 disc , fast för en tredjedel av kostnaden .
Dt 240s straightpull db
Sapim rostfria brickor
Dt swiss Squarx nipplar

Vad kan gå fel ??

M

Nu när suttit och mekat med mina hjul har jag blivit sugen på att bygga ett par faktiskt. Det verkar inte så svårt nu som det gjorde när jag skulle köpa hjul.

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Först ska jag bara få tyst på mina hjul jag har nu. Sen kommer jag säkerligen ställa fler lätt efterblivna frågor när jag har köpt hem delarna. :)
Vad är det för nav? Ibland kan det knarra i kontaktytan mellan eker och navfläns, främst vid rak ekerinfästning. Jag har även varit med om att det knarrat i nav med dålig lagerinpressning. Snabbkoppling eller axel kan vara värt att kolla också.
Annars är det kul att bygga hjul, köp hem delar!

Hjulbyggartråden
Carlzon78 sa:
Mad Charger sa:
Först ska jag bara få tyst på mina hjul jag har nu. Sen kommer jag säkerligen ställa fler lätt efterblivna frågor när jag har köpt hem delarna. :)
Vad är det för nav? Ibland kan det knarra i kontaktytan mellan eker och navfläns, främst vid rak ekerinfästning. Jag har även varit med om att det knarrat i nav med dålig lagerinpressning. Snabbkoppling eller axel kan vara värt att kolla också.
Annars är det kul att bygga hjul, köp hem delar!

Navet är ett funworks n-light. Ekrarna sitter med 3 kors. När jag upptäckte knarret första gången så märkte jag att lagren var dåliga och lämna in hjulet och fick det bytt. Ska testa byta snabbkoppling.

Har haft planer på att köpa en till uppsättning hjul ett tag så det kanske är dags att bygga en par.

Hjulbyggartråden
Byta snabbkoppling gjorde ingen skillnad.

Va lite korkad när jag satte på däcken igen. Skulle ha kört med slang istället för att gegga med tubeless. Kommer antagligen ta av däcken för att fortsätta felsöka.

Vad är nästa steg? Ta isär hela hjulet göra rent, kolla alla delar och sen bygga ihop det igen?

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Whoooooot
Vad skulle tubeless ha med knarr att göra ?
När dinosaurierna på happy vaknat kommer resten av världen att ha kört tubeless länge ?

För om jag kört med slang hade det tagit 1 minut att ta av och sätta på däcket ingen när jag ska greja med hjulet. Istället för att vaska en massa gegga och kladda ner allting. :)

Hjulbyggartråden
Jag hade inget att göra så jag plocka isär hjulet. :)

Har gjort rent allt och kontrollerat alla delar.

Hittade dessa märken på navet. Det är ju rätt stor belastning på grejerna men är det normalt att det bli sådana märken?
DSC_01511.JPG

DSC_01491.JPG

Hittade ett par ekrar som var skavda så att det kändes när jag drog nageln över det. Alla dom ekrarna var från vänster sidan. Varför blir det så på vissa ekrar?
DSC_01531.JPG

Hittade även två nipplar som va i ganska dåligt skick.

Tänker att om skadan på ekrarna kan låta en del när dom ligger mot varandra.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Om ekrar ligger mot navflänsen (för löst) eller mot varandra (för löst) så kommer man få märken när det rör sig.
Men med 32H så borde det inte röra sig speciellt mycket tycker jag, men ljudligheterna tyder ju på motsatsen.

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Hittade dessa märken på navet. Det är ju rätt stor belastning på grejerna men är det normalt att det bli sådana märken.
Märkena i navflänsen vid ekerhålen är helt normala. Alu är rätt mjukt jämfört med stålet i ekrarna.
Den normala rekommendationen vid återanvändning av hjuldelar är att använda samma placering. Dvs skalle-in ekrar sätta tillbaka som skalle in, i samma hål, pekande åt samma håll.
Mad Charger sa:
Hittade ett par ekrar som var skavda så att det kändes när jag drog nageln över det. Alla dom ekrarna var från vänster sidan. Varför blir det så ...[/quite]
Finns inte så många orsaker att välja mellan. Ekrarna har rört sig och gnuggats mot varandra. Vänster är mindre spända än höger, så det är lättare för dem art skramla runt lite.
Mad Charger sa:
Hittade även två nipplar som va i ganska dåligt skick.

Hur då?
Skadade verktygsflator?

Mad Charger sa:
Tänker att om skadan på ekrarna kan låta en del när dom ligger mot varandra.
Oavsett om ekrarna rör varandra eller ej så kan ekrar som rör sig låta en del. Provade bygga ett hjul utan att gå över-under en gång och fick ganska häftiga vibrationer/resonansljud vid vissa hastigheter.

Du kan ju alltid prova att linda&löda ekrarna vid korset när du bygger upp hjulet igen.

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Dt 240s straightpull db
Sapim rostfria brickor
Dt swiss Squarx nipplar

Vad kan gå fel ??

M

20170703_133038.jpg

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Började bygga ihop mina hjul igen idag. När jag började trä ekrarna enligt https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#side är märkena på navet på fel ställen. Kan det va så att hjulen blivit byggda åt fel håll och att det därför låtit från dom?

Det är ju tur att jag inte planerat in något på semesterns första vecka. :)

Kan väl va så att du börjat på annat ställe ???

Tillbaka
Topp