Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
NLC sa:
Sixten Fors sa:
Har någon noterat att DT Swiss har nya bredare disc specifika lvg/gravel fälgar på programmet?

Men varför gör de inte sina DB-specifika fälgar med asymmetrisk profil?
De har asymmetriskt i RR411db, RR421db och XR361. Deras låga/lätta fälgar är asymmetriska medan de högre/tyngre/mera aero är symmetriska.
DT_4.png

Vet inte svaret på varför inte fler fälgar är asymmetriska, min gissning är att det styrs av 1. aero 2. estetik och 3. efterfrågan. Jag tror att DT Swiss har rätt bra koll på vad marknaden efterfrågar och jag tycker att de agerar rätt snabbt ändå.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Miss Lycka sa:
Jag trodde att det var något anglofilt.

Jag trodde nästan det var Essy Persson som menades.

essy.jpg

Hon medverkade i Åsa-Nisse i raketform 1966 som journalist och lapplisa (!) och Jokkmokks-Jokke :-) hade en biroll som expedit i lanthandeln, förutom några obligatoriska sångnummer.

Hjulbyggartråden
Nu är det här lite fel då jag inte knåpar ihop mina hjul själv, men jag beställde funworkshjul (igen) med boost. Vikten var teoretiskt 1500g enligt deras custom wheelbuilder. (275g baknav, 145g framnav, 728g crestfälgar, 332g dt swiss race 2.0/1.6, dt-nipplar 20g.).
53g mer på bakhjulet än sidan säger, framhjulet 37g.
Är jag en idiot som stör mig på att hjulen väger 1590g istället för 1500g? En bekant köpte ett lika hjulset förrutom dt-ekrar 2,0/1,8 bak (ca30g tyngre), men hans hjulset väger liksom 1558g totalt med tyngre grejer.

Det är 6% mer än claimat. Deras gräns säger 5% "utan ansvar"... Och frågan är vart vikten sitter? En tanke är ju att den sitter i själva fälgen.

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Nu är det här lite fel då jag inte knåpar ihop mina hjul själv, men jag beställde funworkshjul (igen) med boost. Vikten var teoretiskt 1500g enligt deras custom wheelbuilder. (275g baknav, 145g framnav, 728g crestfälgar, 332g dt swiss race 2.0/1.6, dt-nipplar 20g.).
Är jag en idiot som stör mig på att hjulen väger 1590g istället för 1500g? En bekant köpte ett lika hjulset förrutom dt-ekrar 2,0/1,8 bak (ca30g tyngre), men hans hjulset väger liksom 1558g totalt med tyngre grejer.

Det är 6% mer än claimat. Deras gräns säger 5% "utan ansvar"... Och frågan är vart vikten sitter? En tanke är ju att den sitter i själva fälgen.

Inte så att dom tejpat fäljarna åt dig då?

Hjulbyggartråden
Nu har detta ämn säkert diskuterats tidigare i tråden, men jag hittade inte det jag sökte (Läs: Jag orkade inte bläddra fler sidor...), men...

Jag behöver sätta ihop ett prisvärt men värt start-kit för att bygga lite hjul. Jag har flängt ihop 2st hjul tidigare och då med provisoriskt riktställ och ingen tensionmeter, resultatet blev väl OK men höll inte så länge som det borde ha gjort.

Vad tror ni om följande lista, kom gärna med förslag på mer värda produkter än de listade!

* Riktställ: Superb (https://www.cykelgear.se/index.php?main_page=product_info&cPath=135_441&products_id=16143)
* Tensiometer: Park Tool (https://www.cykelgear.se/verktyg/hjul-eker/park-tool-ekerspanningmeter)
* Ekernyckel: Park Tool (https://www.cykelgear.se/index.php?main_page=product_info&cPath=135_441&products_id=2043)
* Nippelverktyg (en av flera): Park Tool (https://www.cykelgear.se/verktyg/hjul-eker/park-tool-invandig-nippelnyckel-50-mm-6-kantig)

Tjo!

Hjulbyggartråden
NickPick sa:

Jag skulle också störa mig på 90 gram extra. Har du en bra våg? Har du fått rätt ekrar? Mät med skjutmått.

Hjulbyggartråden
Jag tejpade dom själv och det är mitt hjulset nr3 från samma ställe så jag har ju mina referenser :)
De andra har vägt 1517g respektive 1523g på samma våg. Vågen är tillräckligt bra. Visst är den inte kalibrerad... Men jag litar på den.
Har mätt ekrarna och de få jag kollade var 1,6mm så jag vettefan. 90g stör mig då det är "roterande vikt" som jag tänkte slippa :)

Hjulbyggartråden
Hej, jag har några ekrar i mitt racerbakhjul som har några defekter, funderar på att byta dem men original ekrarna är av märket , Wheelsmith DB14 DP Black 2.0/1.7/2.0 https://www.wheelsmith.com/products/
Är det någon som vet var man kan köpa sådana ekrar ?

Skulle jag kunna använda DT swiss competition , eller kan ni rekomendera något vettgare ?
https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-competition-spoke-black/aid:807361

Om jag använder DT competition ,är det OK. att byta bara tre ekrar ( 24 ekrat bakhjul) eller är det bättre att byta alla 12 ekrarna på drivsidan för att få lika sort på drivsidan , men ha kvar Wheelsmith ekrar på icke drivsidan.

Tacksam för hjälp i frågan.

Hjulbyggartråden
Inget jag skulle våga köra på. Jag gillar inte fälgar med raka kanter som riskerar att tappa däcken. Dess kanter ser dessutom riktigt låga ut. 350 g är lätt. Håller de eller kryper nipplarna ut?

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Kanske lite väl lätt för så pass bred fälg.
Jag hade kollat på något från en av de mer kända tillverkarna/säljarna. Känns mycket tryggare då de har ett inarbetat varumärke de är rädda om, jämfört med någon okänd ebay-säljare.

Sixten, hur många "hookless"-hjulpar har du byggt, använt, och burpat till den grad att du avråder andra från raka fälgkanter?
Jag har haft noll sådana problem på de fyra paren jag byggt. Min erfarenhet är snarare tvärt om att däcken sitter bättre på dessa än vanliga fälgar.
Bästa exemplet är mina fatbike-hjul där jag måste ställa mig på däcket för kanttråden ska hoppa ner. Mycket förtroendeingivande. ?

Hjulbyggartråden
Eveningstar sa:
konscious sa:
Jag hade kollat på något från en av de mer kända tillverkarna/säljarna. Känns mycket tryggare då de har ett inarbetat varumärke de är rädda om, jämfört med någon okänd ebay-säljare.

Sixten, hur många "hookless"-hjulpar har du byggt, använt, och burpat till den grad att du avråder andra från raka fälgkanter?
Jag har haft noll sådana problem på de fyra paren jag byggt. Min erfarenhet är snarare tvärt om att däcken sitter bättre på dessa än vanliga fälgar.
Bästa exemplet är mina fatbike-hjul där jag måste ställa mig på däcket för kanttråden ska hoppa ner. Mycket förtroendeingivande. ?
Jag avrådde inte någon om något, jag skrev:
"Inget jag skulle våga köra på. Jag gillar inte fälgar med raka kanter som riskerar att tappa däcken."
Är det ok att jag får välja själv vad jag kör på, gillar eller ogilla?

Det närmast hooklösa jag vågat använda är Stan's Grail-X och Crest Mk3. I övrigt håller jag mig till hook. Nutid och framtid, eller snarare så länge DT Swiss anser att hook är bättre. Ger mig ett friare val att välja däck från fler leverantörer.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Eveningstar sa:
konscious sa:

Jag avrådde inte någon om något, jag skrev:
"Inget jag skulle våga köra på. Jag gillar inte fälgar med raka kanter som riskerar att tappa däcken."
Är det ok att jag får välja själv vad jag kör på, gillar eller ogilla?

Det närmast hooklösa jag vågat använda är Stan's Grail-X och Crest Mk3. I övrigt håller jag mig till hook. Nutid och framtid, eller snarare så länge DT Swiss anser att hook är bättre. Ger mig ett friare val att välja däck från fler leverantörer.

Men frågan var ju, hur många hjul du burpat av hookless för att vara så skeptisk?

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Hur många gånger har du spräckt skallen för att Du kraschat utan cykelhjälm? Varför är du annars så skeptisk att du använder hjälm?

Med skillnaden att hjälm är bevisat bra vid krasch. Är det bevisat att hockless är dåligt? Extremt dålig jämförelse. Det är ju dessutom något som även är på väg från de stora tillverkarna. Så snart har du inget att välja på ?

Angående nämnda fälg skulle jag i så fall snarare vara mer rädd pga att man inte vet ursprung på fälgen, om det är från känd tillverkare me gott rykte.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Det känns som om Sixten förväxlar moderna hookless TL-fälgar med den sortens gamla kanttrådsfälgar som var hookless och som gett upphov till varningstexter på många däck om "mount only on hooked rim".

Jag har själv krängt av ett modernt däck från en hookless gammaldags landsvägsfälg i rostfritt stål när jag stod och pumpade det. Det ringde bra i öronen en stund efter det...

Men den moderna sorten är jag inte det minsta orolig för.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Vad tror hjulbyggarna om denna 622mm Carbonfälg på 350g
Är det här en uppföljare till din tidigare tråd "Hur många watt vinner du på lätta hjul på en MTB.?
Eftersom du i den tråden skrev om att du cyklar med en "ekipagevikt" på hela 112kg så tycker jag att starka och styva hjul borde vara viktigare för dig än den minimala viktskillnad 0,05kg lättare fälgar kan ge.
Men det är jag det, du bestämmer vad du vill göra med dina pengar

/Håkan

Hjulbyggartråden
Jag ska bygga mina första hjul. När jag läser på Sheldons sida så förespråkar han att man låter "trailing spokes" gå på flänsens insida bl.a. för att förhindra att ekrarna tar i bakväxeln vid hård trampning. Men eftersom jag bygger med skivbromsar så borde man väl göra tvärt om eftersom krafterna vid inbromsning är större.
/Eric

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
konscious sa:
Vad tror hjulbyggarna om denna 622mm Carbonfälg på 350g
Är det här en uppföljare till din tidigare tråd "Hur många watt vinner du på lätta hjul på en MTB.?
Eftersom du i den tråden skrev om att du cyklar med en "ekipagevikt" på hela 112kg så tycker jag att starka och styva hjul borde vara viktigare för dig än den minimala viktskillnad 0,05kg lättare fälgar kan ge.
Men det är jag det, du bestämmer vad du vill göra med dina pengar

/Håkan

Ekipaget sviktar med hela 20kg icke biologisk vikt ??
Men breda fälgar ger fördelar och tur är väl att vi kan bestämma i tron att det gör oss bättre då vi inte har en magisk formel.

Hjulbyggartråden
Hällreänbra sa:
Jag ska bygga mina första hjul. När jag läser på Sheldons sida så förespråkar han att man låter "trailing spokes" gå på flänsens insida bl.a. för att förhindra att ekrarna tar i bakväxeln vid hård trampning. Men eftersom jag bygger med skivbromsar så borde man väl göra tvärt om eftersom krafterna vid inbromsning är större.
/Eric

Eftersom Happy inte levererade denna gång så sökte jag och hittade ett inlägg på Mtbr där dom hänvisade till Shimano som tydligen fördjupat sig i saken. Ekringen finns beskriven i vissa Tech docs i detta fallet för BR-M765.

Bilagor

• Wheel spoke lacing.JPG
    Wheel spoke lacing.JPG
    111 KB · Besök: 176
Hjulbyggartråden
Vet inte om din skiss och den nedan är samma (från Shimano M8000 MTB disc nav manual). Edit: det verkar det vara :)

Bilagor

• lacing.png
    lacing.png
    16.9 KB · Besök: 177
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Vet inte om din skiss och den nedan är samma (från Shimano M8000 MTB disc nav manual). Edit: det verkar det vara :)

Som jag förstod det så ville man att dom ekrar (trailing spokes) som tar upp kraften från skivbromsen i fram och vänster bak samt kassetten höger bak ska ligga på utsidan av flänsen.

/Eric

Hjulbyggartråden
Hällreänbra sa:
Sixten Fors sa:

Som jag förstod det så ville man att dom ekrar (trailing spokes) som tar upp kraften från skivbromsen i fram och vänster bak samt kassetten höger bak ska ligga på utsidan av flänsen.

/Eric
Nja, vet inte om du fick till språket riktigt där, ang användning av ordet trailing.

Jag brukar tänka såhär: Alla utsides ekrar pekar i framåt (leading), utom höger bak som pekar bakåt (trailing).

Bygg bara enligt skissen så blir det rätt:

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Hällreänbra sa:
Sixten Fors sa:

/Eric
Nja, vet inte om du fick till språket riktigt där, ang användning av ordet trailing.

Jag brukar tänka såhär: Alla utsides ekrar pekar i framåt (leading), utom höger bak som pekar bakåt (trailing).

:) Du har rätt jag virrar ihop begreppen. Trailing spokes måste väl ändå alltid räknas i hjulets rotationsriktning.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Hällreänbra sa:
Sixten Fors sa:

/Eric

På vilket sätt blir det fel om man har alla utsides-ekrar pekande framåt, dvs även på bakhjulet?

Bilagor

• Skärmavbild 2017-07-25 kl. 14.08.51.png
    Skärmavbild 2017-07-25 kl. 14.08.51.png
    25.4 KB · Besök: 169
Hjulbyggartråden
Gammalt blir nytt? satte ihop lite slut igår.

Bilagor

• IMG_20170724_152307.jpg
    IMG_20170724_152307.jpg
    255.6 KB · Besök: 164
  • IMG_20170724_180943.jpg
    IMG_20170724_180943.jpg
    328.5 KB · Besök: 159
Hjulbyggartråden
konscious sa:

Jag har byggt två par hjul på den fälgen från den säljaren, verklig vikt var 355-360 gram/st. Har kört tre månader än så länge utan några problem, väger 80 kg och kör på en heldämpad xc-cykel, men det är ju xc-hjul så jag räknar inte med att de ska hålla för vad som helst.
Kör dem tubeless med 2.2 tums Maxxis Ikon, håller tätt och har inte hoppat av fälgen än trots den omöjligt låga och raka fälgkanten.

Finishen var bra och de blev raka direkt vid uppekring och har hållt sig raka utan justering, byggda med Hope pro4, Sapim D-light/Race, hm-brickor och sapim alu-nipplar.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
konscious sa:
På vilket sätt blir det fel om man har alla utsides-ekrar pekande framåt, dvs även på bakhjulet?
Fel och fel, hjulet blir starkare när du trampar baklänges. Finns inget ont som inte har något gott med sig :)

En förklaring på varför Shimano bygger på detta sätt finns i sista posten i denna forumtråd.
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/leading-trailing-spokes-inside-out-950328.html
Dom absolut största krafterna borde man få vid bromsning så om man bygger bakhjulet med drivsidans utsidesekrar pekandes framåt borde inte ha så stor betydelse. Såvida man inte är ohemult stark i benen.
/Eric

Hjulbyggartråden
skier sa:
konscious sa:

Jag har byggt två par hjul på den fälgen från den säljaren, verklig vikt var 355-360 gram/st. Har kört tre månader än så länge utan några problem, väger 80 kg och kör på en heldämpad xc-cykel, men det är ju xc-hjul så jag räknar inte med att de ska hålla för vad som helst.
Kör dem tubeless med 2.2 tums Maxxis Ikon, håller tätt och har inte hoppat av fälgen än trots den omöjligt låga och raka fälgkanten.

Finishen var bra och de blev raka direkt vid uppekring och har hållt sig raka utan justering, byggda med Hope pro4, Sapim D-light/Race, hm-brickor och sapim alu-nipplar.

Låter inte fel och jag väger 90kg kör ganska lugnt i typ långloppsterräng utan drops och annat elände.
Tänkte skapa ett hjul från mina DT Swiss Spline One nav.

Hur hög är fälgkanten på insidan?

Hjulbyggartråden
Hällreänbra sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Fel och fel, hjulet blir starkare när du trampar baklänges. Finns inget ont som inte har något gott med sig :)

En förklaring på varför Shimano bygger på detta sätt finns i sista posten i denna forumtråd.
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/leading-trailing-spokes-inside-out-950328.html
Dom absolut största krafterna borde man få vid bromsning så om man bygger bakhjulet med drivsidans utsidesekrar pekandes framåt borde inte ha så stor betydelse. Såvida man inte är ohemult stark i benen.
/Eric

Ok! Då finns det varianter på detta och verkar inte ha någon större betydelse.
Shimano verkar dock sträva mot att med skivbromsar så sträcks ytter-ekrarna under inbromsning och inner-ekrarna komprimeras under inbromsning men inte på drivsidan.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Ok! Då finns det varianter på detta och verkar inte ha någon större betydelse.
Shimano verkar dock sträva mot att med skivbromsar så sträcks ytter-ekrarna under inbromsning och inner-ekrarna komprimeras under inbromsning men inte på drivsidan.

Precis. Inte jätteviktigt, men tycker att Shimanos tanke är god då drivande kraften bak rimligen är minst lika stor som bromskraften, då det inte kräver mycket kraft att låsa och skidda bakhjulet. Fram däremot är bromskraften stor och drivkraften obefintlig.

Det är inte svårare att ekra upp enligt Shimanos modell, så varför inte när man ändå bygger?

Tillbaka
Topp