Hjulbyggartråden
Efter två år på denna kombo ser jag inga nackdelar.konscious sa:Finns det någon nackdel med samma ekrar på båda sidorna Sapim CX-ray MTB kolhjul.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Efter två år på denna kombo ser jag inga nackdelar.konscious sa:Finns det någon nackdel med samma ekrar på båda sidorna Sapim CX-ray MTB kolhjul.
xyklisten sa:Efter två år på denna kombo ser jag inga nackdelar.konscious sa:Finns det någon nackdel med samma ekrar på båda sidorna Sapim CX-ray MTB kolhjul.
Frågar du mig är det INTE värt att köpa DT 240s SP IS för hemmabygge. Kostar kanske 2300 kr mer än DT 350 SP IS, men är bara 35 gram lättare. 36T ratchet kan man köpa för 500 kr och det är en prisvärd uppgradering som också sparar 10 gram jmf. med 18T. Att lägga ett antal hundra kronor till på 54T som bara ger 3,3 graders tätare ingrepp (6,67 jmf med 10 grader) är kanske inte så prisvärt. Köp xD body redan från början vilket spar 23 gram jmf med HG-body, dessutom är xD kassetterna lättare. Att byta bakvxl är typ lika dyrt som att uppgradera bodyn från HG till xD när den dagen kommer, varför inte byta på en gång?felldin sa:Jag har fastnat för dt swiss 240s straightpull eller eventuellt 350. Är det värt att lägga extrapengen för 240s? Tänkte köra 36T star ratchet eller kanske till och med 54T (prisskillnaden är inte så stor).
Någon av dessa kanske…?Pillo-kun sa:Någon som vet om det går att få tag på fälgar till crossmax enduro nav?
Mayhem sa:Någon av dessa kanske…?Pillo-kun sa:Någon som vet om det går att få tag på fälgar till crossmax enduro nav?
https://www.bike-components.de/en/Mavic/Crossmax-Enduro-26-Ersatzfelge-Modell-2014-2015-p39546/
https://www.bike-components.de/en/Mavic/Crossmax-Enduro-27-5-Ersatzfelge-Modell-2014-2015-p39547/
https://www.acycles.co.uk/mavic-crossmax-enduro-rim-yellow-15475.html
Systemhjul har ofta få ekrar i knasiga dimensioner och mönster vilket gör det svårt/dumt att försöka återanvända naven med något annat än originalfälg och ekrar.
Men inte alltid. DT Swiss systemhjul använder std nav/ekrar/nipplar/fälgar som går att köpa typ överallt.Mayhem sa:Systemhjul har ofta få ekrar i knasiga dimensioner och mönster vilket gör det svårt/dumt att försöka återanvända naven med något annat än originalfälg och ekrar.
Om inte annat så är det enklare att hålla koll på vridning med DT Aerolite eller CX-Ray. Man kan t.ex. köra DT AeroComp höger bak och tunnare aero-ekrar på övriga tre sidor.Henrik83 sa:Ska få ihop ett par 29” XC-hjul till mina 80kg.
Naven är 32H. Fälgar blir lätta 25/30mm kolfiber.
Törs man åka DT Revolution 2.0/1.5 fram & bak eller är det bara dumt? Tänker att antalet ekrar väger upp för att dom är lite mer reducerade.. Blanda in några Comp. Race 2.0/1.6? Vanliga Comp. 2.0/1.8?
För klena kan man ju fundera på.Sixten Fors sa:Att spara några gram på för klena ekrar känns osmart.
Har inte haft nämnvärda problem med nya alunipplar (som har lägre friktion än mässingsnipplar) så faran är nog en rejäl smula överdriven. Med mässingsnipplar skulle jag nog vara mer försiktig.Mayhem sa:Ett problem med Revo/Laser är vridningen när man börjar komma upp i ekerspänning. Hur gör ni som bygger med dessa ekrar för att hantera det?
Sixten Fors sa:Att spara några gram på för klena ekrar känns osmart.
+1emmer sa:För klena kan man ju fundera på.
Brottgränsen är inte lika avgörande som sträckgränsen, men även den är klart över vad både fälg och (alu-)nipplar klarar, för en 1,5mm eker, tex Sapim Laser eller DT Revolution, ligger den på nästan 2kN (Men detta verkar inte ha gått in hos Sixten, trots att han har fått veta det flera ggr tidigare. Vi får se om det ändras denna gång.)emmer sa:Laser har brottgräns på 260kg, och race på 330kg (förhoppningsvis något liknande för dt swiss).
Båda över dubbelt mot vad en fälg klarar vad de sätts till.
Tjepbit eller ett finger från andra handen på ekern för att känna vridningen.Mayhem sa:Ett problem med Revo/Laser är vridningen när man börjar komma upp i ekerspänning. Hur gör ni som bygger med dessa ekrar för att hantera det? Tejpbit på varje eker för att kunna se vridningen?
Funkar inte i praktiken. För så stor kraft som behövs så skadas ytan på ekern, (skadad eker = brottanvisning)Mayhem sa:Hålla emot med tång?
Jaså?! Ric Hjertberg säger precis tvärtom och han har nog byggt tusentals hjul misstänker jag…emmer sa:Har inte haft nämnvärda problem med nya alunipplar (som har lägre friktion än mässingsnipplar) så faran är nog en rejäl smula överdriven. Med mässingsnipplar skulle jag nog vara mer försiktig.Mayhem sa:Ett problem med Revo/Laser är vridningen när man börjar komma upp i ekerspänning. Hur gör ni som bygger med dessa ekrar för att hantera det?
Det var nog det vettigaste jag hört sedan jag konfirmerades...HåkanC sa:Funkar inte i praktiken. För så stor kraft som behövs så skadas ytan på ekern, (skadad eker = brottanvisning)Mayhem sa:Hålla emot med tång?
/Håkan
Jaja, det tycker han säkert. Men om du vill kan du ju istället kolla på materialdata för eloxerad och tätad aluminium kontra förnicklad mässing. Jag går på det senare för hemvävda experter går det tretton på dussinet av...Mayhem sa:Jaså?! Ric Hjertberg säger precis tvärtom och han har nog byggt tusentals hjul misstänker jag…emmer sa:Har inte haft nämnvärda problem med nya alunipplar (som har lägre friktion än mässingsnipplar) så faran är nog en rejäl smula överdriven. Med mässingsnipplar skulle jag nog vara mer försiktig.Mayhem sa:Ett problem med Revo/Laser är vridningen när man börjar komma upp i ekerspänning. Hur gör ni som bygger med dessa ekrar för att hantera det?
https://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel-building-tip-no-3-stop-spoke-wind-up/
Standardbygge:Henrik83 sa:Att hitta ekrar i ojämna längder verkar ju inte vara det lättaste. Vad tror ni om nedan, hämtat från DTs kalkylator, beställa 3x288 + 1x286? Bör man tänka olika rörande längd & hur man rundar av beroende på om det är reducerade eller platta ekrar?
Efter att ha läst på lite mer så är nog 2.0/1.5 ute ur bilden. Verkar generellt svårare att få till bra hjul samt att kvaliten inte blir riktigt lika bra. Nu lutar det åt Competition Race/D-Light eller lyxa till det med Aerolite/CX-Ray..
Vad säger stora massan, blir hjulen så pass mycket ”bättre” att det är värt att gå upp till platta ekrar?
jij sa:Skulle man märka någon skillnad vid stigcykling/AM om man bytte från CX-ray till tex d-light eller dt comp på ett par hjul med XC-fälg (alu)?
Jag vänder på hjulen för att se hur centrerad den är. Jag har byggt ett antal hjul med själva cykel som rikställ på det visetMartinC sa:Disha hjulen?
Kör ni hemmabyggare med speciella dis-verktyg eller dishar nu i ramen?
Eller har fina hjulbyggarställ en inbyggd skala för att se centrumlinjen?
Jag bygger mina hjul på fulställ av mdf-board.
Har man ramen till hands så självklart.MartinC sa:Disha hjulen?
jofahjalm sa:Jag har park tools dishningsverktyg. Det är smidigt att använda, men tar massor av plats att förvara.
TM-1. Min stämmer rätt bra. Jag mäter en del nya systemhjul från DT Swiss och de ligger enligt min TM-1 där det borde ligga enligt DT's specifikation. Självklart är inte min TM-1 exakt kalibrerad men på en 2,0/1,8 mm eker vid 1200 N skulle jag gissa att det ligger inom +/- 3%. Noggrannheten vid avläsning är inom +/- 0,1 enhet på TM-1 vilket motsvarar +/- 14 N (2,0/1,8 mm eker vid 1200 N). Repeterbarheten är god.happymtb.fr sa:Sixten: vad använder du för att mäta ekerspänning med hyfsat noggrannhet?
Jag har ungefär samma erfarenhet. Har ett hjulset med CX-Ray, ett med DT Aerolite och ett med DT Revolution, alla tre med samma ekrar på alla sidor av hjulen. Hjulen är relativt sett inte lika lateralt styva och de är betydligt mer ömtåliga för smällar jmf. med hjul som har 2,0/1,8 mm ekrar på hårda sidan. Ekrarna sträcks lättare om/när det händer en "olycka" och behöver då bytas ut.jij sa:jij sa:Skulle man märka någon skillnad vid stigcykling/AM om man bytte från CX-ray till tex d-light eller dt comp på ett par hjul med XC-fälg (alu)?
Ingen som jämfört cx-ray (eller motsvarande tex aerolite eller runda 2.0/1.5) med d-light eller dt comp (eller motsvarande 2.0/1.6 eller 1.8) med samma fälg och vet om det märks någon skillnad? På mina hjul med CX-ray känns ekrarna som gummiband när man klämmer ihop dem jämfört med ett annat hjul med d-light. Ekerspänningen är 1200 på båda. Det är dock helt olika vikt på fälgarna så svårt för mig att säga om ekrarna gör skillnad, men tyngre ekrar borde väl ge mindre sladdriga hjul (lateralt)?
+1happymtb.fr sa:Jag vänder på hjulen för att se hur centrerad den är. Jag har byggt ett antal hjul med själva cykel som rikställ på det visetMartinC sa:Disha hjulen?
Eller har fina hjulbyggarställ en inbyggd skala för att se centrumlinjen?
Jag bygger mina hjul på fulställ av mdf-board.
Jag är imponerad att du klarar att avläsa inom 0,1 enhet på detta! ?Sixten Fors sa:TM-1. Min stämmer rätt bra. Jag mäter en del nya systemhjul från DT Swiss och de ligger enligt min TM-1 där det borde ligga enligt DT's specifikation. Självklart är inte min TM-1 exakt kalibrerad men på en 2,0/1,8 mm eker vid 1200 N skulle jag gissa att det ligger inom +/- 3%. Noggrannheten vid avläsning är inom +/- 0,1 enhet på TM-1 vilket motsvarar +/- 14 N (2,0/1,8 mm eker vid 1200 N). Repeterbarheten är god.happymtb.fr sa:Sixten: vad använder du för att mäta ekerspänning med hyfsat noggrannhet?
Sixten Fors sa:Jag har ungefär samma erfarenhet. Har ett hjulset med CX-Ray, ett med DT Aerolite och ett med DT Revolution, alla tre med samma ekrar på alla sidor av hjulen. Hjulen är relativt sett inte lika lateralt styva och de är betydligt mer ömtåliga för smällar jmf. med hjul som har 2,0/1,8 mm ekrar på hårda sidan. Ekrarna sträcks lättare om/när det händer en "olycka" och behöver då bytas ut.jij sa:jij sa:Skulle man märka någon skillnad vid stigcykling/AM om man bytte från CX-ray till tex d-light eller dt comp på ett par hjul med XC-fälg (alu)?
Ingen som jämfört cx-ray (eller motsvarande tex aerolite eller runda 2.0/1.5) med d-light eller dt comp (eller motsvarande 2.0/1.6 eller 1.8) med samma fälg och vet om det märks någon skillnad? På mina hjul med CX-ray känns ekrarna som gummiband när man klämmer ihop dem jämfört med ett annat hjul med d-light. Ekerspänningen är 1200 på båda. Det är dock helt olika vikt på fälgarna så svårt för mig att säga om ekrarna gör skillnad, men tyngre ekrar borde väl ge mindre sladdriga hjul (lateralt)?
Sedan har jag 32-ekrat hjulset med DT Comp på hårda och DT Revo på lösa sidan. Samt 28-ekrade hjulset med Sapim Race/D-Light mix, samt 28-ekrat hjulset med DT Comp på båda sidor. Alla dessa hjulset upplevs styva och tåliga.
Tunna ekrar är inte flexiga.jij sa:Eller om man vill ha lite flexigare ekrar till kolplast?
happymtb.fr sa:Jag är imponerad att du klarar att avläsa inom 0,1 enhet på detta! ?Sixten Fors sa:TM-1. Min stämmer rätt bra. Jag mäter en del nya systemhjul från DT Swiss och de ligger enligt min TM-1 där det borde ligga enligt DT's specifikation. Självklart är inte min TM-1 exakt kalibrerad men på en 2,0/1,8 mm eker vid 1200 N skulle jag gissa att det ligger inom +/- 3%. Noggrannheten vid avläsning är inom +/- 0,1 enhet på TM-1 vilket motsvarar +/- 14 N (2,0/1,8 mm eker vid 1200 N). Repeterbarheten är god.happymtb.fr sa:Sixten: vad använder du för att mäta ekerspänning med hyfsat noggrannhet?
Repeterbarthet på min tm-1 ligger mellan 0,5 eller 1 enhet
emmer sa:Tunna ekrar är inte flexiga.jij sa:Eller om man vill ha lite flexigare ekrar till kolplast?
Dåligt spända ekrar är flexiga.
Dåligt spända ekrar vill ingen ha.
Sixten Fors sa:Exempel på "byggprotokoll" från fyra olika bakhjul, hårda sidan.