Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Följer man Sheldons hjulbyggarbeskrivning
> http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html när man
> bygger 3X-hjul trär man alltså ekern
> över-över-under.
>
> Den självklara fördelen med att trä ekern på
> detta sätt är att sista korset genom att
> 'fjädra' hjälper till att hålla ekrarna spända
> när hjulet belastas.
> Det hjälper alltså till att hålla hjulet
> spänt, och rakt, längre vid hög belastning.
Visserligen har jag bara byggt 1 hjul (nästan), men det hindrar mig inte..
Jag ser inte nyttan med att göra det sista korset under. Detta gör ju att ekern går i en böjd väg mellan nav och nippel. Extra illa är det ju att den eker som den korsar tar upp krafter åt andra hållet. Tänk dig att du tar ett kraftigt tramptag, då spänns "trailing spoke" och tar upp den kraften, "leading spoke" blir samtidigt mindre belastad. Då kommer "trailing spoke" att bli rakare och "leading spoke" mer böjd runt korset.
Den rörelsen borde göra hjulet mindre styvt jämfört med om ekern inte korsade under och i stället gick rakt mellan nav och nippel.
Någon som vet varför man gör sista korset på "fel" sida? Gammal tradition? För att en eker som lossnar inte ska sticka ut åt sidan?
/* Jörgen */
-------------------------------------------------------
> Följer man Sheldons hjulbyggarbeskrivning
> http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html när man
> bygger 3X-hjul trär man alltså ekern
> över-över-under.
>
> Den självklara fördelen med att trä ekern på
> detta sätt är att sista korset genom att
> 'fjädra' hjälper till att hålla ekrarna spända
> när hjulet belastas.
> Det hjälper alltså till att hålla hjulet
> spänt, och rakt, längre vid hög belastning.
Visserligen har jag bara byggt 1 hjul (nästan), men det hindrar mig inte..
Jag ser inte nyttan med att göra det sista korset under. Detta gör ju att ekern går i en böjd väg mellan nav och nippel. Extra illa är det ju att den eker som den korsar tar upp krafter åt andra hållet. Tänk dig att du tar ett kraftigt tramptag, då spänns "trailing spoke" och tar upp den kraften, "leading spoke" blir samtidigt mindre belastad. Då kommer "trailing spoke" att bli rakare och "leading spoke" mer böjd runt korset.
Den rörelsen borde göra hjulet mindre styvt jämfört med om ekern inte korsade under och i stället gick rakt mellan nav och nippel.
Någon som vet varför man gör sista korset på "fel" sida? Gammal tradition? För att en eker som lossnar inte ska sticka ut åt sidan?
/* Jörgen */