Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Till 29'an byggde jag med en mix av Sapim Race (2.0/1.8) och Sapim D-Light (2.0/1.65) men den är tänkt att gå lite snällare än vad dh'n ska göra.
Den ska användas till stökiga nedfarter med mycket sten och bök och även en del maskinbyggt. Halvdan teknik, bucklar MINST en fälg ordentligt per år (två st. i år, en fram och en bak).
Man kan säga att den ska överleva allt på Gesundaberget om nu det säger något.
Vikt är inte direkt avgörande, ser hellre att de överlever mina försök att demolera dem. Färg/utseende spelar ingen roll. Jagar inte kronor heller så kostar det lite extra gör det inget.

Hjulbyggartråden
P321 verkar ha bolt-on trots allt. https://project321.com/product/g2-single-speed-rear-hub/#tab_technical-information
De är dock dyra...

Jensen sa:
gandhi sa:
Jensen sa:

Intressant! Dock tyst. Angry bee är praktiskt när man passerar flanörer mm på stigarna...

Haha jo du pratar med en som gick från bland det mest högljudda (industry nine) till det tystaste :-) angry bee vs smygande indianen :-) dock det bästa navet jag haft. Sjuk känsla i det.

Kollade project321 men de verkar inte ha nån bolt-on annars kunde det varit intressant. De har ju nån med 204 poe eller något.

Hjulbyggartråden
Bakfälgen är beställd. http://www.acebike.com/mountain-bic...ms/rsd-32mm-width-high-volume-mtb-carbon-rims Symmetrisk då det är singlespeed. 3 mm bredare än dagens Velocity P35

Framnav blir 110 mm (boost) med thru axle 15 mm för att passa nya gaffeln https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Forks/Mountain-Bike/MAXLIGHT-BOOST
Hope Pro4 i boostversionen ger med asymmetriska fälgar nästan helt jämn spänningsfödelning mellan ekrarna.
Project 321 boostnav ger likt Hopenavet nästan helt jämn spänningsfördelning med asymmetriska fälgar
Hadley Boost ger samma jämna resultat
Fler förslag på bra framnav med genomgående 15 mm axel och 110 mm navbredd (boost)?

gandhi sa:
Går i funderingar på att brygga ett par nya hjul med kolfiberfälgar till min Cotic Simple 29 (helstel singlespeed 29er med horisontella dopouts).
Fälgarna tänker jag mig ett par från Acebike antingen http://eu.acebike.com/carbon-rims/asd-offset-mtb-rims/asd-trail-mountain-bike-carbon-rims eller ännu fetare http://eu.acebike.com/carbon-rims/asd-am-enduro-mountain-bike-carbon-rims-offset-35s-plus fram och http://www.acebike.com/mountain-bic...ms/rsd-32mm-width-high-volume-mtb-carbon-rims bak.
Har idag ett par Velocity P35 (29/35 mm inner/ytter) parade med Hans Dampf 2,35" som ger en bredd på 59-61 mm (beroende på var man mäter). Bakfälgen har fått en smäll och är bucklig där fälgen håller i kanttråden vilket gör att det pyser lite där. Baknavet är Hope Pro2 Trials och fram är det DMR Revolver.

Nu till mitt bryderi. Vilket singlespeednav den här gången?
Krav är 135 mm OLD, bolt-on, många POE, skivbroms, 32 H, skall klara en del stryk...

En egen "shortlist" (dyrare ju längre ner i listan...)
- Hope Pro 2 Trials (beprövat, 80? POE, ganska tungt 465g)
- Hope Pro 4 Trials (88 POE, ganska tungt 465 g)
- DT240 singlespeed (gillar servicebarheten och POE-uppgraderingsbar star ratchet, 265 g)
- Industry Nine Torch Classic Single Speed (120 POE!, 260-280 g)
- Chris King® Single Speed ISO Disc (bling, klassiskt, 375 g)
- Hadley https://www.balleracing.com/hadley-...s/hadley-rear-red-ss-single-speed-10mm-ti-hub

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
gandhi sa:
P321 verkar ha bolt-on trots allt. https://project321.com/product/g2-single-speed-rear-hub/#tab_technical-information
De är dock dyra...

Jensen sa:
gandhi sa:
Jensen sa:

Intressant! Dock tyst. Angry bee är praktiskt när man passerar flanörer mm på stigarna...

Haha jo du pratar med en som gick från bland det mest högljudda (industry nine) till det tystaste :-) angry bee vs smygande indianen :-) dock det bästa navet jag haft. Sjuk känsla i det.

Kollade project321 men de verkar inte ha nån bolt-on annars kunde det varit intressant. De har ju nån med 204 poe eller något.

Precis som att onyx oxå ä dyra. De ligger i prissegmentet över industry nine. Kostar stt ligga på topp o ha nått ytterligare utöver det extra. För industry nine ä ju extra det med. Men kan säga att mitt onyx rullar ifrån mitt i9 :-). O project321s nya frihjulsmekanism med magneter ska tydligen rulla lätt med. Skillnaden mellan onyx o project321 ä väll att förstnämnda har svensk generalagent. Men kändes som om prospåslaget blev rätt bra. Sp skulle jag göra om skulle jag nog importera själv. Onyx kommer dessutom med ett 100g lättare nav som kommer ha lägre pris. Man kommer bara inte kunna välja färg på endcaps (men fortfarande på navet) och inte custom laseretsa egen logga, saker för att göra produktionen billigare ?

Hjulbyggartråden
Tänkte bygga ett nytt bakhjul.
Fälg blir nog dt xm421, nav är ett dt 350 32h straightpull.
Men funderar på vilka ekrar, väger 90kg,
Ska funka till ganska osmutt xc åkning.

Tänkte ta dt competion 2,0\1,8 eller kan jag ta ngt lättare?
Vill dock att det ska hålla hellre än att det väger ett par gram mindre.

Hjulbyggartråden
Lite progress:

Framfälg beställd
ASD42_04.jpg

Bakfälg beställd
RSD38_06.jpg

Ekrar tänker jag mig Sapim CX-Ray eller DT Aerolite
Inte för aerodynamikens skull utan mest för att det är så smidigt att bygga med platta ekrar eftersom man får så bra mothåll med denna:
BSH-4_004.jpg

Bakhjulet blir symmetriskt tack vare singlespeed och framhjulet näst intill symmetriskt pga boost 110 mm.

"Budgetalternativet" för nav är Hope Pro 4 bak och fram
"Premiumalternativet" för nav är Project321 bak och fram
"Mellanmjölksalternativet" för nav är Hope Pro 4 fram och Project 321 bak

Nuvarande hjul väger enligt excel 2280 gram
Budgetalternativet landar på 1870 gram (~410 gram viktreduktion redan där)
Premium landar på 1795 gram (~485 gram)
Mellanmjölk ger samma vikt som Premium

[edit] räknade med 64 krar per hjul istället för 32 först. korrigerat nu

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Korrekt!
Premium är såklart funktion.

Lutar mer åt budgetalternativet dock pga lite andra utgifter. Bl a på landsvägscykeln och ett par andra fritidsaktiviteter...

Är USA-import enda alternativet för Project321?

Jensen sa:
Fast project321 köper man väl för funktion i första hand. Vikt i andra?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Korrekt!
Premium är såklart funktion.

Lutar mer åt budgetalternativet dock pga lite andra utgifter. Bl a på landsvägscykeln och ett par andra fritidsaktiviteter...

Är USA-import enda alternativet för Project321?

Jensen sa:
Fast project321 köper man väl för funktion i första hand. Vikt i andra?

Höll på att säga ja. Men så kollade jag under ”dealer” på deras hemsida.
D9394818-C827-4007-9B89-DF3671E25E5D.jpeg

Visserligen kan det ju vara så att det i klistrar deras mc delar. Men bör ju rimligtvis inte spela någon roll. Tar man hem den så borde man kunna ta hem cykelgrejerna med.

De som tog hem mitt onyx nav tog ju annars mest hem bmx grejerna från onyx. O jag förstår om det skulle bli budgetalternativet. Tog lång tid innan jag ändå tryckte på köpknappen på onyx navet. Men så här i efterhand är det nog ett av de bästa köpen, även sett per krona, säger en del me tanke på pris :-)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Då är nästan alla hjuldelarna beställda.
Det blev budgetalternativet. Blingblåa Hope Pro 4 fram och bak. Trots allt en liten uppgradering från 80 till 88 POE och lite större lager än Pro 2 EVO som jag har på gamla hjulet.

Baknav:
Hope Pro 4 Trials/SS 32H med 142x12 axel, endcaps för 135x10 + DT Swiss RWS 135x10 thru-bolt. (på så vis är hjulet "framtidssäkrat" om jag skulle vilja byta ram till 142x12) Helt symmetriskt med båda navflänsarna på 32,5 mm från navcentrum ger perfekta förutsättningar att bygga ett starkt och hållbart bakhjul.
12mm-axeln hyvlar bort en del vikt också eftersom den inte behöver lika mycket gods invändigt till gängor.
hope-pro-4-evo-nabe-hinterrad-trial-singlespeed-32-loch-disc-6-loch~3.jpg

Framnav:
Hope Pro 4 boost (110x15) 32H. Boost i kombination med asymmetrisk fälg (3 mm offset) ger nästan jämn spänningsfördelning mellan höger och vänster navfläns. 100% vänster och 93% höger borgar för ett starkt framhjul.
Behöver "bara" hitta en ny framgaffel också som är boost. Den här är stark kandidat: https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Forks/Mountain-Bike/MAXLIGHT-BOOST
eller den här http://www.traversbikes.com/store.html#!/Travers-XC-Prong-Boost-Carbon/p/73904492/category=15761046

Ekrar:
DT Aerolite fram och bak. Platta ekrar - mest för att det är så enkelt att bygga med.

Nipplar:
Sapim Polyax mässing, svarta. Plus Sapim HM koniska Polyax nippelbrickor i rostfritt stål för att "simulera" öljetter
figure-3-nipple-with-washer.jpg

Tubelesstejp:
TESA 4288 (eller 4289) 30 mm bredd. 4288 är lite tunnare och mer elastisk än 4289, men jag har inte hittat någon rulle 4288 än. https://www.ebay.com/itm/tesa-4288-...464772&hash=item41d35f01c5:g:FKoAAOSwc6pZ~C6u

Fälgar:
AceBike kolfiber 29er
Fram http://eu.acebike.com/carbon-rims/a...uro-mountain-bike-carbon-rims-offset-35s-plus
Bak http://www.acebike.com/mountain-bic...ms/rsd-32mm-width-high-volume-mtb-carbon-rims

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Någon som har koll på DT XM481 och liknande i serien som verkar levereras med DT squorx-nipplar och PHR-washers.
Innebär detta att jag måste köpa en passande ekernyckel samt nippledriver för att bygga?
Kan jag bygga med vanliga nipplar i en sån fälg?

Hjulbyggartråden
landen sa:
Någon som har koll på DT XM481 och liknande i serien som verkar levereras med DT squorx-nipplar och PHR-washers.
Innebär detta att jag måste köpa en passande ekernyckel samt nippledriver för att bygga?

Du vill bygga med squorx! Du behöver en nippledriver, ekernyckeln är samma.

Hjulbyggartråden
landen sa:
Nipplar och brickor ingår. 64 st nipplar väger 24 gram, 64 brickor 18 gram. Jag använder bara vanlig ekernyckel oavsett nippel. Röd Spokey https://www.rosebikes.se/artikel/rixen--kaul-spokey-spoke-wrench---workshop-version--/aid:23064

Hjulbyggartråden
Ok tack för hjälpen, nu till nästa fråga. Får 293mm som ekerlängd när jag väljer Supercomp i DT:s kalkylator, men 292mm när jag tar Revolution. Hur kommer sig detta?

Såklart finns inte Supercomp på Bike24 i 293m, utan bara 292mm samt 294mm, vilka väljer jag då?
Ska vara till en 150-slags Endurohoj.

Nav: DT240
Fälg: DT XM-421
Ekrar: Supercomp 32 ekrar

Hjulbyggartråden
Jag brukar snarare runda uppåt som regel. Det kan bli jobbigt att äntra sista gruppens ekrar om de är aningen korta.
Använder alltid http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc när jag skall räkna ekerlängd eftersom den ger mer kontroll än DTs kalkylator (t ex korrigera för asymmetriska fälgar).

Jag har aldrig sett DT-ekrar i udda längder, inte heller Sapim. De tillverkas i jämna längder (t ex 282, 284, 286 osv).

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ok, jag ändrade mig nog till XM 421 till EX 471 istället, vilket löste problemet med ekerlängden då den nu hamnade på 292 igen. Tycker dock det är svårt, vill ha 255 inner, men funderar om XM 421 blir för klent. Kommer tävla Enduro med hjulet. (bakhjul)

Hjulbyggartråden
Då var det dags att snickra ihop ett par hjul igen. Miche Primato nav med DT swiss R460 fälgar. Skruvas ihop med 3-kors, 32 ekrar fram och bak.
Fälgarna har ERD 596.
Måtten på naven ser ut som på bilden nedan.

När jag matar in alla mått i http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator får jag följande ekerlängder
Fram 291,4mm
Bak NDS 291, DS 289
Vill någon mer erfaren hjulbyggare ta en titt på detta innan jag klickar köp vore jag tacksam, har bara skruvat ihop ett par hjul tidigare nämligen. Om ekerlängderna i kalkylatorn nu stämmer, kommer jag undan med att bara köpa 290mm ekrar till hela rasket eller vore det dumt?

Bilagor

• miche-primato-syntesi-hubs-91011-speed-campagnolo.jpg
    miche-primato-syntesi-hubs-91011-speed-campagnolo.jpg
    21.5 KB · Besök: 124
Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Vilken av nedan hade ni byggt ett bakhjul med? 32 ekrat med DT240 samt supercomp-ekrar. Väger 75kg, ska vara till en 150-slags Enduro och kommer tävla i just Enduro (Sverige). Kommer XM 421 räcka? Onödigt lätt?

DT XM 421
A lightweight rim as wide as a downhill rim was just a couple years ago? State of the art materials and excessive testing make it possible. DT Swiss knows exactly how light it can design a product to fullfill its purpose to perfection. This is why the XM 421 is as light as an All Mountain rim can get, yet still fears no trail, no matter what rock gardens it has on the menu.

Bredd: 25mm inner
Vikt fälg: 465g
Vikt hjul: 887g

DT EX 471
Let your muscles play on the uphills and switch to attack mode for the downhills. This is exactly what the DT Swiss Enduro rims are made for. Each rim is a piece of high precision engineering and thanks to the extremely resistant alloy, the EX 471 can cope with the most demanding trails.

Bredd: 25 mm inner
Vikt fälg: 530g
Vikt hjul: 951g

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Har bestämt mig för EX 471, bättre det håller. Men finns såklart inga Squorx mässingsnipplar i svart i lager.

Kan man bygga med vanliga nipplar och isåfall, tar DT:s räknare hänsyn till att man behåller brickorna i fälgen, eller är det någon man får lägga till själv?

Hjulbyggartråden
Har inte lyckats förstöra några alunipplar mer än när en tung stock flög in i bakhjulet i 25. Det är väl det klassiska att acceptera att alunipplar oxiderar och krångel vid rivning och nippelbyte.

DT Swiss ERD-mått på deras sida är mätt där ekern når toppen av nippeln, dvs ERD+4. Den formel man brukar hamna på när man mäter fälgar själv från tillverkare annat än DT Swiss. Allt är medräknat i deras kalkyl. Bara att köra valfria nipplar, men ser ingen poäng att inte köra squorx då det går brutalt snabbt att bygga med. Rekordet för mig är 30min efter ha ekrat upp fälgen.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
BjornR sa:
Har inte lyckats förstöra några alunipplar mer än när en tung stock flög in i bakhjulet i 25. Det är väl det klassiska att acceptera att alunipplar oxiderar och krångel vid rivning och nippelbyte.

DT Swiss ERD-mått på deras sida är mätt där ekern når toppen av nippeln, dvs ERD+4. Den formel man brukar hamna på när man mäter fälgar själv från tillverkare annat än DT Swiss. Allt är medräknat i deras kalkyl. Bara att köra valfria nipplar, men ser ingen poäng att inte köra squorx då det går brutalt snabbt att bygga med. Rekordet för mig är 30min efter ha ekrat upp fälgen.

Ja men det Squorx vill jag gärna ha, men hittar inte ett enda ställe som säljer mässing i svart. Bike24 har listat, men går ej besälla.
Någon som vet om det är svarta eller silvriga nipplar som levereras med fälgarna?

Vill gärna ha mässing då jag svurit tillräckligt över att försöka spänna upp något skevat hjul och nippeln bara faller i bitar.

Hjulbyggartråden
För att bygga hjul med squorx går 100-300% snabbare och att det inte gör lika ont att dra åt till 120kgf. Tar normalt 2-3h att bygga hjul då jag siktar på +/-0,1mm i båda leden. Med Squorx går det lätt under en timme med samma toleranser.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Varför Squorx? Jag justerar mina nipplar utifrån ändå, med vanlig 4-kant ekernyckel. Annars måste man strippa TL-tape för att justera hjulen.

Jag tänker att det är smidigt när man ska montera nippeln på eker genom fälgen. Efter det kan man köra med vanliga nyckeln.

Hjulbyggartråden
Som jag har förstått det:
DT ekerkalkylator tar inte bort eller lägger till brickor när du byter nippeltyp.
DT Swiss angiven ERD är mått inkl. brickor resp. öljetter, beroende på fälgtyp.
Bygger du med en fälg utan öljetter avsedd för brickor, men utan brickor, minska ERD med 2 mm (eller ändra inte ERD men köp 1 mm kortare eker).

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Som jag har förstått det:
DT ekerkalkylator tar inte bort eller lägger till brickor när du byter nippeltyp.
DT Swiss angiven ERD är mått inkl. brickor resp. öljetter, beroende på fälgtyp.
Bygger du med en fälg utan öljetter avsedd för brickor, men utan brickor, minska ERD med 2 mm (eller ändra inte ERD men köp 1 mm kortare eker).

Grymt, tack för förtydligande!

Hjulbyggartråden
landen sa:
Sixten Fors sa:
Varför Squorx? Jag justerar mina nipplar utifrån ändå, med vanlig 4-kant ekernyckel. Annars måste man strippa TL-tape för att justera hjulen.

Jag tänker att det är smidigt när man ska montera nippeln på eker genom fälgen. Efter det kan man köra med vanliga nyckeln.
Visst visst, men hur svårt är det att sätta dit en vanlig nippel? Jag sparar noll tid på att bygga med tungnipplar vs. vanliga lätta nipplar. Squorx i mässing väger mer än bly.

Hjulbyggartråden
landen sa:
Jag tänker att det är smidigt när man ska montera nippeln på eker genom fälgen.
Det billigaste är att använda en tandpetare/tändsticka för det, men det går förstås också att köpa ett verktyg för det
Tex ett sådant här
786706_2.jpg

https://www.rosebikes.se/artikel/cyclus-nipple-holder-for-deep-rims/aid:249283

Om du har en skruvdragare så kan du snabbt spänna upp ekrarna med en därför avpassad bit
786690_3.jpg

https://www.rosebikes.se/artikel/cyclus-spoke-nipple-driver/aid:249279

/Håkan

Hjulbyggartråden
Bra tips, spelar nipplarnas längd in på hållfasthet osv? Bör man köra längre typ 16 mm nipplar till ett DH-hjul och 12 mm till ett LVH-hjul? Eller är det sak samma?

Hjulbyggartråden
landen sa:
Bra tips, spelar nipplarnas längd in på hållfasthet osv? Bör man köra längre typ 16 mm nipplar till ett DH-hjul och 12 mm till ett LVH-hjul? Eller är det sak samma?
Korta nipplar (12 eller 14 mm) är bättre. 16 mm nipplar är en nödlösning om a) öljetterna är så grova att långa nipplar behövs för att nå igenom eller b) man vill återanvända för korta ekrar. Ekerns gänga når inte igenom nippeln upp genom skallen vilket är dåligt för hållbarhet.

Bilagor

• DT nipplar.jpg
    DT nipplar.jpg
    57.8 KB · Besök: 103
Hjulbyggartråden
Aha då är jag med, tack. Om man ska bygga på DT-fälg (ex 471) med vanliga nipplar istället för squorx som är 15 mm. Bör man matcha med typ 14 mm då? Så att den når ner, men tanke på brickorna bygger lite (PHR-washers) till den fälgen. Eller funkar standard 12 mm?

Hjulbyggartråden
landen sa:
Aha då är jag med, tack. Om man ska bygga på DT-fälg (ex 471) med vanliga nipplar istället för squorx som är 15 mm. Bör man matcha med typ 14 mm då? Så att den når ner, men tanke på brickorna bygger lite (PHR-washers) till den fälgen. Eller funkar standard 12 mm?
Varför inte använda brickorna, oavsett vilken nippel du väljer? De är till för att minska belastningen på fälgen. 12 mm nipplar funkar nog oavsett brickor eller ej. Har aldrig haft problem med att 12 mm är för korta, oavsett fälg/öljetter/brickor. Men jag har inte byggt med alla på marknaden förekommande fälgar förstås.

Bilagor

• Nipp_kit.jpg
    Nipp_kit.jpg
    93.4 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ja precis, tanken va att bygga med brickor, men med vanliga nipplar. Tänkte då att jag behövde längre vanliga nipplar, men då kör jag på 12 mm!

Tillbaka
Topp