Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Centrerat och runt så får jag en ekerspänning som är ca hälften på vänster sida. Jag tänkte mig snarare 75% än 50.
Trist, men det kan bli så med olyckliga kombinationer av nav och fälgar, hoppas att hjulet fungerar bra ändå.
Var har du fått 75% ifrån? Var det en ren förhoppning eller beräknat i en bra ekerlängdskalkylator?
Du kan annars kontrollräkna i tex: FreeSpoke

Hjulbyggartråden
skillnaden går ju att leva med så länge slappare sidan inte är för mjuk, och hjulet ändå håller för användning.

men är det inte olika tjocklek på ekrarna vänster resp drivsida som spökar?

Hjulbyggartråden
Ja självklart, men det finns olika grader i helvetet. Centrerat och runt så får jag en ekerspänning som är ca hälften på vänster sida. Jag tänkte mig snarare 75% än 50.
Om du har rätt ekerspänning på drivsidan och fälgen centrerad så blir det som det blir på icke driv.
Det går inte att påverka annat än med assymetrisk fälg.

Edit: pucktvåa delux

M

Hjulbyggartråden
Jag byggde mig ett par nya 26" DH-hjul för ett tag sen - behöll naven från tidigare hjulen (Novatec D881SB-20 och DH82SB-SS). Byggde med Biltema E5-hylsa till squorx-nipplarna som följde med fälgarna.

Bakfälgen blev avskriven efter fem åkdagar pga. bromsade på mig fjantigt i en feature jag inte kollat tillräckligt noga på i förväg. Jag lyckades spänna ekrarna runt bucklan, stoppade i slang så att jag kunde åka klart den helgen utan problem.

Byggde nyss om hjulet med en NS Fundamental 26" fälg som jag impulsköpte i JBP direkt efter inspektion av pajade fälgen.
IMG_20200719_102436.jpg
IMG_20200719_100845.jpg

Hjulbyggartråden
Om du har rätt ekerspänning på drivsidan och fälgen centrerad så blir det som det blir på icke driv.
Det går inte att påverka annat än med assymetrisk fälg.

Edit: pucktvåa delux

M

Fälgen är 3 mm off center.
skillnaden går ju att leva med så länge slappare sidan inte är för mjuk, och hjulet ändå håller för användning.

men är det inte olika tjocklek på ekrarna vänster resp drivsida som spökar?

Och vad är för mjuk? :)
Jo antagligen samtidigt som det väl ska vara finessen? Det är en vedertagen setup.

Trist, men det kan bli så med olyckliga kombinationer av nav och fälgar, hoppas att hjulet fungerar bra ändå.
Var har du fått 75% ifrån? Var det en ren förhoppning eller beräknat i en bra ekerlängdskalkylator?
Du kan annars kontrollräkna i tex: FreeSpoke

Det var ett medelvärde som diskussionsunderlag av de två beräknade värdena i bilagorna jag citerade.

Äh, skulle aldrig klyddat, jag byter allt till cx ray som vanligt istället.

Hjulbyggartråden
Det var ett medelvärde som diskussionsunderlag av de två beräknade värdena i bilagorna jag citerade.
Om det är bilagorna i #3.592 du menar så måste det väl vara ngt fel med värdena för baknavet,
särskilt om framhjulet stämmer.
Jag har inte kontrollräknat, men det kan inte vara så att bakfälgen är vänd åt fel håll?

Äh, skulle aldrig klyddat, jag byter allt till cx ray som vanligt istället.
Varför det? Spänningsskillnaden beror på geometrin hos hjulet, inte de enskilda ekrarnas utformning.

Hjulbyggartråden
Om det är bilagorna i #3.592 du menar så måste det väl vara ngt fel med värdena för baknavet,
särskilt om framhjulet stämmer.
Jag har inte kontrollräknat, men det kan inte vara så att bakfälgen är vänd åt fel håll?
De är vända på varsitt håll i alla fall.

Varför det? Spänningsskillnaden beror på geometrin hos hjulet, inte de enskilda ekrarnas utformning.

Men enklare att begripa om de är lika tjocka, nånstans gör jag ju en vurpa.

Hjulbyggartråden
du har alltså ett välfungerande ganska lätt och halvdyrt nav sas över och undrar om du ska skrota det?

är det några typfel eller kvalitetsfel med modellen som gör att du tvekar att använda det vidare?

Hjulbyggartråden
Naven är skräp. Högt utpris men billiga om man låter dom bygga komplett hjul.
Mina crest MK3 sprack och jag får helt nya på garanti av stans. Väldigt snällt!

Jo alla lager är slut... Handlar väl om man 500 iofs...

Hjulbyggartråden
Naven är skräp. Högt utpris men billiga om man låter dom bygga komplett hjul.
Mina crest MK3 sprack och jag får helt nya på garanti av stans. Väldigt snällt!

Jo alla lager är slut... Handlar väl om man 500 iofs...

besvarar du inte din fråga själv där? :-) känner du dig tveksam och känner att du vill byta så är det väll ett gyllene läge. Blir både jobbigt o dyrt att göra det efter du byggt upp nya hjulen.

Hjulbyggartråden
Menar du ngt annat än ekerspänning?

Högprofil Lvg från LB gjorda i CF med 28h.
Rek på deras sida är ekerspänning upp till 130KGF, varför så högt?
MCFK rek 100 på deras cf fälgar.
Med allt annat oförändrat ger högre ekerspänning ett starkare hjul. Starkare = högre vertikal belastning.
När ett hjul belastas så är den stora ekerspänningsförändringen en minskning i ekrarna längs ned. Läs vad Professor Göran Grimvall skriver här.
Så längre ekrarna inte helt tappar sin spänning förändras inte heller vare sig radiell eller lateral styvhet hos hjulet

Men spända ekrar belastar ju kanten på nippelhålet, är inte den tillräckligt stark kan det bli sprickor där. Det är det många som har råkat ut för.

Hjulbyggartråden
Var köper man ekrar till vettigt pris utan att behöva köpa storpack? Ska bygga hjul och naturligtvis har återförsäljaren av resterande grejer bara 72-pack med ekrar.
Jag skulle gärna ha tunna, dubbelreducerade ekrar som är tjockare i böjen, typ 2,0-1,6-2,3 om det finns. Vet inte riktigt om man vågar sig på DT Revolution för stökig stigcykling med bara 28 ekrar?

Vad är normal nippellängd förresten? Gissar på 12 mm men det finns ju 14 också. Blir osäker...

Hjulbyggartråden
Menar du ngt annat än ekerspänning?
Nej

Med allt annat oförändrat ger högre ekerspänning ett starkare hjul. Starkare = högre vertikal belastning.
När ett hjul belastas så är den stora ekerspänningsförändringen en minskning i ekrarna längs ned. Läs vad Professor Göran Grimvall skriver här.
Så längre ekrarna inte helt tappar sin spänning förändras inte heller vare sig radiell eller lateral styvhet hos hjulet

Men spända ekrar belastar ju kanten på nippelhålet, är inte den tillräckligt stark kan det bli sprickor där. Det är det många som har råkat ut för.

När tappar dom spänningen då, <1000N bak och 800N fram?
Är det skillnad på kolfiber och alu-fälg?
Antar utan att veta, att under färd kommer ekrarna vara mer och mindre spända än vad som görs när man bygger hjulet.

Hjulbyggartråden
Spännde upp mitt bakhjul till 140 kg på drivsidan sist, detta med LB-fälg.
När du pumpar upp tryck i däcket och mäter så är det inte oceaner av ekerspänning kvar på icke driv, åtm inte med dt240 och symmetrisk fälg.

M

Hjulbyggartråden
När tappar dom spänningen då, <1000N bak och 800N fram?
Det går ju inte att svara på med annat än: När belastningen överskrider leder till en såpass stor ekerspänningsminskning som överskrider den

Är det skillnad på kolfiber och alu-fälg?
Mer eller mindre samma svar där:
Det är skillnad mellan de flesta fälgar, oavsett material

Antar utan att veta, att under färd kommer ekrarna vara mer och mindre spända än vad som görs när man bygger hjulet.
Ja, och den största sammanlagda ekerspänningsförändringen är en minskning

Här är en GIF över vad som händer med ekerspänningen i ett vanligt hjul, när det belastas
ANSYS_Spoke_tension.gif

Med de flesta fälgar minskar ekerspänningen redan med ett monterat och hårt pumpat däck
jmf med när man bygger och har spänt upp hjulet.

Hjulbyggartråden
Var köper man ekrar till vettigt pris utan att behöva köpa storpack? Ska bygga hjul och naturligtvis har återförsäljaren av resterande grejer bara 72-pack med ekrar.
Jag skulle gärna ha tunna, dubbelreducerade ekrar som är tjockare i böjen, typ 2,0-1,6-2,3 om det finns. Vet inte riktigt om man vågar sig på DT Revolution för stökig stigcykling med bara 28 ekrar?

Vad är normal nippellängd förresten? Gissar på 12 mm men det finns ju 14 också. Blir osäker...
Ja brukar köpa på r2. Kör oftast dlight. I ditt fall hade ja kört dlight på lätta sidan och race på andra. Keep it simple.

Hjulbyggartråden
Ja brukar köpa på r2. Kör oftast dlight. I ditt fall hade ja kört dlight på lätta sidan och race på andra. Keep it simple.
Det är ett framhjul med boost-nav, så jag tror inte att det är nån större vits med olika ekrar på respektive sida. Enligt en ekerkalkylator får slacka sidan 72% av den andra i ekerspänning. Det är rätt bra antar jag?
Om något skulle jag nog gå på ännu tunnare på den sidan i så fall. Typ D-Light + DT Revolution. :unsure: Målet är i alla fall ett lagom flexigt hjul.

Hjulbyggartråden
Det är ett framhjul med boost-nav, så jag tror inte att det är nån större vits med olika ekrar på respektive sida. Enligt en ekerkalkylator får slacka sidan 72% av den andra i ekerspänning. Det är rätt bra antar jag?
Om något skulle jag nog gå på ännu tunnare på den sidan i så fall. Typ D-Light + DT Revolution. :unsure: Målet är i alla fall ett lagom flexigt hjul.
Möjligt, byggt med rev en gång, det var jobbigt, kändes som de tvinnade enklare osv. Återvände till race/dlight och har det som go-to. Jag gillar iofs inte flexiga hjul. Uppskattar mina höga kolfäälgar och dess styvhet. Alla är vi olika. Med det sagt vet jag inte ekrarna verkar gör det mer flexigt?

Jag kan sälja dig en xr391 fälg, den var tammefan flexig iallafall. 25mm id är kanske i snålaste laget.

Hjulbyggartråden
Varken R2 eller bike24 har tillräckligt många i lager eller i rätt längd. Jag blir fan vansinnig. :poop: Alla andra som säljer ekrar gör det i 72- eller 100-pack.

Edit: Ekrarna bör påverka flex eftersom en tunn eker har lägre fjäderkonstant. Det blir som att köra med färre ekrar helt enkelt. Fälg och +ANNAT har jag redan bestämt mig för. ? Läs tråden om hjulstyvhet om ni är nyfikna på resonemanget. :sneaky:

Hjulbyggartråden
Varken R2 eller bike24 har tillräckligt många i lager eller i rätt längd. Jag blir fan vansinnig. :poop: Alla andra som säljer ekrar gör det i 72- eller 100-pack.

Edit: Ekrarna bör påverka flex eftersom en tunn eker har lägre fjäderkonstant. Det blir som att köra med färre ekrar helt enkelt. Fälg och +ANNAT har jag redan bestämt mig för. ? Läs tråden om hjulstyvhet om ni är nyfikna på resonemanget. :sneaky:
Har läst, håller inte med i vad som önskas bara :D

Trist med ekrarna... Vilka längder söker du?

Hjulbyggartråden
Har läst, håller inte med i vad som önskas bara :D

Trist med ekrarna... Vilka längder söker du?
Jag hittade nu... Med Revolution på ena sidan och Competition på andra blir ekerspänningen nästan perfekt lika. Och det fanns i lager. :love:
Hjulet kommer inte kosta mer än ~2k totalt så det är ett experiment. Nuvarande kolhjul är åt helvete för styvt i alla fall.

Åter till nipplarna! 12 eller 14 mm? Varför finns det ens olika längder när ekrarnas längd avgörs av ERD?

Hjulbyggartråden

Bike24 tar hem blixtsnabbt även om saldot är noll.

M

Hjulbyggartråden

Kollat med Rose? Brukar ha bra priser på DT ekrar, sist köpte jag på mig 2st 20-pack då det var billigare än 28 ekrar hos någon annan leverantör.

Hjulbyggartråden
Åter till nipplarna! 12 eller 14 mm? Varför finns det ens olika längder när ekrarnas längd avgörs av ERD?
I princip alltid 12 mm. Jag kommer bara på två anledningar att använda längre nipplar, vid återanvändning av samma nav och ekrar med annan fälg som har något större ERD, eller vid bygge med fälg som av någon anledning har väldigt tjock botten (typ retrofälg i trä?). Jag gillar nipplar från Wheel Fanatyk.

Hjulbyggartråden
Det går ju inte att svara på med annat än: När belastningen överskrider leder till en såpass stor ekerspänningsminskning som överskrider den

Mer eller mindre samma svar där:
Det är skillnad mellan de flesta fälgar, oavsett material

Ja, och den största sammanlagda ekerspänningsförändringen är en minskning

Här är en GIF över vad som händer med ekerspänningen i ett vanligt hjul, när det belastas
Visa bilaga 431164

Med de flesta fälgar minskar ekerspänningen redan med ett monterat och hårt pumpat däck
jmf med när man bygger och har spänt upp hjulet.

Det finns många raketforskare, men få raketer.
Men 120kgf verkar vara en sweet spot för ekerspänningen.

Jag söker en assymetrisk hooked CF fälg och >24 hål och DT Swiss nav, till min gravel 142-100/12 Thru axel.

Hjulbyggartråden
pillar gör reducerade 1,8 ekrar med 2,3 i böjen, säljs på tyska ebay i fyrpack. kan även fås en rad färger, om man är lagd åt det hållet.

1,6 är ganska degiga i känslan, men det kanske är det du vill ha, makten..?

föredrar för min del 14 framför 12 mm nipplar, de är lättare att trä igenom dubbelbottnade fälgar i samband med bygget.

Hjulbyggartråden

Jag köpte på Rose häromdagen. Kostade 6 kr styck typ.
På mina nya högst normala Mavic-fälgar var det 14. Men kolla fälgarna. Borde stå specat.

Hjulbyggartråden
Jag köpte på Rose häromdagen. Kostade 6 kr styck typ.
På mina nya högst normala Mavic-fälgar var det 14. Men kolla fälgarna. Borde stå specat.
Nu har jag redan beställt alla grejer, så problemet är löst.? Det blir ett högst oortodoxt recept:

* Fälg: Newmen SL X.A.25
* Nav: Shimano XT CL
* Ekrar: DT Competition/Revolution (28)

Detta ska sen köras (fram) med Cush Core och hyfsat köttigt men smalt däck (DHF 2,3 EXO för tillfället) som komplement till en vrålstyv men ultralätt Ibis 935-fälg bak. Åtminstone tills jag bygger ett nytt bakhjul med Onyx-nav.

Hjulbyggartråden
1,6 är ganska degiga i känslan, men det kanske är det du vill ha, makten..?
Ett av mina hjulpar är byggt med 1,65 mm ekrar och det är extremt bekvämt. Bak är det en aning sladdrigt men passar strålande på min helstela hoj med 2,6:or.
På FS:en däremot är kolhjulet fram åt helvete för styvt, så jag tänkte experimentera med lätt och flexigt. Får se om jag tar i för mycket, men jag är rätt snäll mot mina framhjul. ? Har aldrig provat ett framhjul där jag upplevt flex som negativt, men nästan alla bakhjul, i alla fall i sidled.

Målet är att få cykeln att bete sig fogligt när man trycker på över stök och bröt. CC har hjälpt enormt men jag känner fortfarande att det är en stor nackdel med styvt framhjul.

Hjulbyggartråden
blir intressant att höra när du utvärderat detta. men skulle du inte bara ha testat tunna ekrar till dina gamla kolfälgar, för att sas isolera problemet? för du misstänker nu ekrarna mer än fälgarna som grund för ditt problem?

har själv två flexiga hjulpar med mjuka ekrar. ett par crest 29 med 1,65-ekrar utom drivsidan bak som har 1,8; och ett par mavic 26tums med 24 styck bladade ekrar. de känns båda följsamma på något vis, vid igångdrag känns verkligen hur de vrider sig. mjuka och smala fälgar, inget jag idag skulle byggt själv, men cyklarna levererades med dessa.

ändå är de inte ska vi säga fjädringsbekväma. där är 40i 1,8-ekrade med 2,6-däck betydligt bättre. de känns också mycket tryggare att ladda med genom en stenkista.

till mina rätt nya 26tums 40i-hjul valde jag 1,7-ekrar 32 styck. bekvämt utan studs, men inte heller flexkänsla som på de mjuka hjulen. kör där 2,35 resp 2,4-däck. mumma.

Hjulbyggartråden
blir intressant att höra när du utvärderat detta. men skulle du inte bara ha testat tunna ekrar till dina gamla kolfälgar, för att sas isolera problemet? för du misstänker nu ekrarna mer än fälgarna som grund för ditt problem?
Kolfiberfälgar (i alla fall de jag ägt och provat) är så styva att jag tror ekrarna spelar mindre roll där. De befintliga hjulen har dessutom redan tunna ekrar, troligen Sapim CX-Ray.
Hos ett hjul med aluminiumfälg däremot är fälgen inte i närheten av lika styv och då borde ekrarna spela rätt stor roll.

har själv två flexiga hjulpar med mjuka ekrar. ett par crest 29 med 1,65-ekrar utom drivsidan bak som har 1,8; och ett par mavic 26tums med 24 styck bladade ekrar. de känns båda följsamma på något vis, vid igångdrag känns verkligen hur de vrider sig. mjuka och smala fälgar, inget jag idag skulle byggt själv, men cyklarna levererades med dessa.
Vid igångdrag är det dock bara bakhjulet som spelar roll och där vill jag inte ha ett flexigt hjul.

ändå är de inte ska vi säga fjädringsbekväma. där är 40i 1,8-ekrade med 2,6-däck betydligt bättre. de känns också mycket tryggare att ladda med genom en stenkista.

till mina rätt nya 26tums 40i-hjul valde jag 1,7-ekrar 32 styck. bekvämt utan studs, men inte heller flexkänsla som på de mjuka hjulen. kör där 2,35 resp 2,4-däck. mumma.
I mitt fall vill jag minska den där sista stötigheten. Man skulle nog kunna säga att det snarast handlar om överföring av vibrationer och transienter från hjulet till cyklisten.

Hjulbyggartråden
En fråga till experterna här.
Efter en OTB-krasch häromveckan där framhjulet blev skrot så har jag idag byggt om hjulet med ny fälg och nya ekrar. Fälg = DT XR391, ekrar = DT Comp 2/1.8/2 , nav = DT350.
Jag har bara byggt ett hjul från scratch tidigare och för säkerhets skull köpte jag en Park tool tensiometer.
På vänstersidan tycker jag att jag får tillräckligt jämna värden, men på högersidan tycker jag det spretar lite väl mycket. Se bilder.
Hjulet blir dock väldigt rakt och runt.
Kan den ojämna högersidan bli ett problem?
Kan man göra något åt det?

Filmklipp på byggt hjul:

00C2715B-D099-4C65-8B22-7D49BA5A719E.png
4EA2AA13-B683-40BF-90C0-BC04238F634A.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hej

Tycker att helheten ser normal ut, inga oacceptabla avvikelser, minns när jag byggde mitt första par med en parktool tensio och ambitionen att sätta alla inom 5%, kan säga att det tog lång tid. Numera är det sällan jag tar fram park tool appen om inte något är helt off och jag söker avvikelsen, viktigast är att komma upp i en spänning som får ekrarna att sitta och att hjulet är rakt i alla riktningar.

Vill man generellt nå jämnare resultat tycker jag att det finns 2 huvudingredienser, asym fälgar är lättare att få jämna i spänningen, att bak åtminstone köra olika ekrar på drivsidan och NDS. Det andra knepet är massagen, kan låta lite knäppt, men att verkligen gå loss och knåda ekrarna, jag brukar även balansera hjulet på navet och hänga med hela kroppstyngden på fälgen så att allt sätter sig.

Men när du kommit upp i spänning den "hårda sidan och hjulet är rätt dishat så kan du ju inte spänna mer på andra sidan utan det ger ju sig av centreringen. Så nu är det ju bara frågan om du vill jaga perfektion under 2 timmar till vid riktstället eller ut och cykla, sen kan du nog även trösta dig med att om du inte mäter på exakt samma ställe på eken och toolet är nykalibrerat så finns det nog minst 5% toleransavvikelse i den mätare.

Hjulbyggartråden
Hej

Tycker att helheten ser normal ut, inga oacceptabla avvikelser, minns när jag byggde mitt första par med en parktool tensio och ambitionen att sätta alla inom 5%, kan säga att det tog lång tid. Numera är det sällan jag tar fram park tool appen om inte något är helt off och jag söker avvikelsen, viktigast är att komma upp i en spänning som får ekrarna att sitta och att hjulet är rakt i alla riktningar.

Vill man generellt nå jämnare resultat tycker jag att det finns 2 huvudingredienser, asym fälgar är lättare att få jämna i spänningen, att bak åtminstone köra olika ekrar på drivsidan och NDS. Det andra knepet är massagen, kan låta lite knäppt, men att verkligen gå loss och knåda ekrarna, jag brukar även balansera hjulet på navet och hänga med hela kroppstyngden på fälgen så att allt sätter sig.

Men när du kommit upp i spänning den "hårda sidan och hjulet är rätt dishat så kan du ju inte spänna mer på andra sidan utan det ger ju sig av centreringen. Så nu är det ju bara frågan om du vill jaga perfektion under 2 timmar till vid riktstället eller ut och cykla, sen kan du nog även trösta dig med att om du inte mäter på exakt samma ställe på eken och toolet är nykalibrerat så finns det nog minst 5% toleransavvikelse i den mätare.
Tack för svar.
Jag har masserat en hel del och det händer inget efter ommassering.
Då slänger jag på däck och hoppas att det håller.

Hjulbyggartråden
Men om man vänder fälgen i bakhjulet åt fel håll i FreeSpoke blir spänningsskillnaden ~50%, precis som i verkligehten
Visa bilaga 430477
Kolla själv här: FreeSpoke-link

Så om jag vore du skulle jag kolla hur fälgen är vänd ytterligare en gång

Nå jag äger 4 par färdigbyggda assymetriska systemhjul och jag har ekrat ihop detta nya par likadant. Det är alltså fel?
Det går inte att fotografera vettigt men sett uppifrån är mina samtliga enligt skiss, där det röda strecket är ekerhålen.

ekring.jpg

Fattar jag din länk rätt så är den kalkylen byggd på andra hållet?

Hjulbyggartråden
Nå jag äger 4 par färdigbyggda assymetriska systemhjul och jag har ekrat ihop detta nya par likadant. Det är alltså fel?
Det går förstås inte för mig att så här med ngn som helst säkerhet att ställa en "internetdiagnos" över vad som är fel, om något, med ditt hjulbygge.
Om du fortf är osäker på om fälgarna är felvända så är kanske inte fortsatt internetdiagnostik det som är bäst väg framåt.
Varför inte försöka få hjälp från ngn mer erfaren hjulbyggare som kan titta på dina hjul IRL?

Hjulbyggartråden
Det går förstås inte för mig att så här med ngn som helst säkerhet att ställa en "internetdiagnos" över vad som är fel, om något, med ditt hjulbygge.
Om du fortf är osäker på om fälgarna är felvända så är kanske inte fortsatt internetdiagnostik det som är bäst väg framåt.
Varför inte försöka få hjälp från ngn mer erfaren hjulbyggare som kan titta på dina hjul IRL?

Jag tror inte att de är felvända, jag tror DT swiss och Ibis bygger sina rätt.
Jag tror därimot att det är något som hänt mellan kalkylen och att jag förutsatte på vilket håll fälgen ska vara.

Det jag är ute efter att förstå och räta ut är då dels.
1: På vilket håll ska fälgen vara.
2: På vilken sida ska tjock resp tunn eker vara.
3: Hur ska ekerspänning skilja mellan de olika sidorna vid offset fälg och olika ekrar.

Tillbaka
Topp