Hjulbyggartråden

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Den där ekerberäknaren verkar ju vara riktigt bra. Men hur definieras en ekerlängd? Ekerns längd är väl beroende av hur nippeln ser ut?
När det gäller vanliga nipplar (12, 14 och 16 mm) så är det ganska liten skillnad i längd i den gängade delen (det ska finnas bild på det någonstans i tråden). Så det gör nog ingen avgörande skillnad. Jag brukar köpa 12 mm. Squorx är 15 mm.

Jag har aldrig byggt med gömda nipplar så i det fallet vet jag inte, men eftersom gängningen hamnar på insidan av fälgen så bör ekerlängden rimligen bli längre...

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Glömde visst att ta kort på alla delar innan.
Fått ihop bakhjulet hittills, blir lite drygt att stå statiskt med min rygg.
Dt 180-nav, LB 46mm 28bred fälg, dt aerocomp /aerolight och sapim invändiga alunipplar.
Anar oråd, sista hjulparet jag byggde landade på 1206g dvs 7 gram för mkt.
Detta hjulparet ska väga 1390g enligt spokecalc men har redan dragit iväg lite :O)
Skruvförbandet blev såpass glatt med montageklet så jag safar med slang och gammalt däck och lägger några mil till jag ser att det funkar .
Visa bilaga 417497Visa bilaga 417498Visa bilaga 417499
Visst ja.
Det blir inte alltid som man tänkt sig, 1411g för hjulparet. Helt ok ändå för 45/46mm även om det varit roligare med 1390g
20200526_164411.jpg

Hjulbyggartråden

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Fått besked från slowbuild att de inte kommer få leveransen av Newman A30 som förväntat. Fått erbjudande att de bygger på

Alternative 4
DT Swiss XM481
https://www.dtswiss.com/de/produkte/felgen/mtb/all-mountain/xm-481

Schöne AM Felge. Preisvorteil 40 EURO

Alternative 5
DT Swiss EX511
https://www.dtswiss.com/de/produkte/felgen/mtb/enduro/ex-511

Ska man ha tålamod och vänta minst en till månad eller ta någon av ovanstående? Vad hade ni gjort?
Beror helt på om du har nåt att åka på nu eller ej.

osthyveln

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Hallå
Funderar på att bygga ihop ett par hjul till skogskörning och enduro.
Osäker på jag skall tänka angående ekerlängden. Framhjulet känns bra men bakhjulet måste avrundas uppåt eller neråt.

1591111402704.png

Vilken längd bör jag ta för att undvika problem? 272 eller 274?
Blir nog att bygga med 12mm vanliga mässingsnipplar, men det förändrar inte längden mot det som är specade i beräkningsbladet.
Tacksam för input.

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Hallå
Funderar på att bygga ihop ett par hjul till skogskörning och enduro.
Osäker på jag skall tänka angående ekerlängden. Framhjulet känns bra men bakhjulet måste avrundas uppåt eller neråt.

Visa bilaga 421124

Blir nog att bygga med 12mm vanliga mässingsnipplar, men det förändrar inte längden mot det som är specade i beräkningsbladet.
Tacksam för input.
274 på vänster och 272 på höger hade jag nog valt.

osthyveln

Ny medlem
Hjulbyggartråden
274 på vänster och 272 på höger hade jag nog valt.
Tack för input marr
För att få samma längd på rev/comp eller bara för att avrunda till närmsta?
Svårt det här med att bestämma sig. Tycker inte att jag får någon konsensus på vilket håll man skall avrunda åt, många tycker olika.
Har byggt ett hjul en gång med för långa ekar. Det var obra. Bottnade i gängen innan rätt spänning.

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Tack för input marr
För att få samma längd på rev/comp eller bara för att avrunda till närmsta?
Svårt det här med att bestämma sig. Tycker inte att jag får någon konsensus på vilket håll man skall avrunda åt, många tycker olika.
Har byggt ett hjul en gång med för långa ekar. Det var obra. Bottnade i gängen innan rätt spänning.
Jag vet inte säkert hur man ska göra heller... Men gjorde liknande en gång och det fungerade. Minns inte exakt vilka värden jag hade då dock.

Finns inte sapim i 273? :p

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Avrunda uppåt till närmaste jämna heltal. I värsta fall blir ekern 1,9 mm längre än den teoretiska uträkningen. Då bottnar man inte gängorna (förutsatt att fälgens ERD är korrekt angiven). Däremot kan gängorna skära innan man bottnar om friktionen blir för hög. Det kan hända om vinkeln mellan eker och nippelhål är för stor. Det kan motverkas genom att använda skålade brickor mellan nippel och fälg. De jämnar även ut belastningen på nippelhålet.

Om man alltid avrundar uppåt har man marginal till att använda brickor mellan ekerhuvud och navfläns och om du vill använda skålade brickor mellan nippel och fälg.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Avrunda uppåt till närmaste jämna heltal. Då har du marginal till att använda brickor mellan ekerhuvud och navfläns och om du vill använda skålade brickor mellan nippel och fälg
Dt och de där fälgarna räknar redan med brickor mellan nippel och fälg. Det följer även med både brickor och squorx nipplar till båda fälgar valt ovan.

Elgstrand

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej.
Tänkte att detta inlägg kanske passar här. Jag har en Cannondale caad12 2018. Sitter några Hope xc hjul på den nu. De är lite tunga och känns inte så passande. Jag skulle vilja ha något åt det här hållet istället: https://eu.huntbikewheels.com/products/aero-light-disc-road-wheelset-1449g-28deep-22wide

Sitter vanliga Qr på cykeln (den har inte exploderat än). Skulle jag kanske kunna bygga något liknande själv? Har endast byggt ett par pendlar hjul en gång tidigare men de är fortfarande raka. Blir det billigare för mig? Budget under 6 kanske. Tips? Tacksam för input 👍🏼

osthyveln

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Tog tjuren vid hornen och gick direkt till källan. Mailade DT kundsupport och fick svaret:
" if the recommended spoke length is not available you can use 1mm longer ones "

Ur ett tekniskt perspektiv så är det bättre att använda längre ekrar för att minska brottanvisningen i nippeln. Detta så länge som ekerns gänga inte bottnar.

mkallstrom

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En fråga relaterat till bilden på nipplarna som jag funderade på när jag byggde hjul senast; om det nu är så viktigt att ekrarna inte slutar för långt ner i nippeln, borde inte 14 mm och 16 mm från DT Swiss resultera i svagare byggen då? Eller är det bara akademiskt och det går hur bra som helst med en eker som är 1-2 mm för kort? Jag ville använda 14 mm för att ha tillräckligt med grepp utanför fälgen och körde till slut på Sapim för att de inte påverkar ekerlängden och att jag tyckte att det var lättare att hålla ordning på beräkningarna.

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Antalet gängingrepp påverkar styrkan i förbandet. Ju fler ingrepp desto bättre fördelning av krafterna. I ett gängförband är den i stort sett alltid en gänga som bär det mesta av belastningen och de andra gängorna betydligt mindre pga att det är spelpassning i gängpassning.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En fråga relaterat till bilden på nipplarna som jag funderade på när jag byggde hjul senast; om det nu är så viktigt att ekrarna inte slutar för långt ner i nippeln, borde inte 14 mm och 16 mm från DT Swiss resultera i svagare byggen då? Eller är det bara akademiskt och det går hur bra som helst med en eker som är 1-2 mm för kort?
Om nippeln är av mässing kommer den med all säkerhet att hålla, men är den av alu kan det vara mer tveksamt,
det är åtminstone min erfarenhet.
I ett hjul hade jag för korta ekrar, jag bytte då från 12 => 14mm istf att köpa längre ekrar (pga ren snålhet)
Det fungerade i många mil och år utan problem innan jag sålde de hjulen.
Men när jag försökte spara på samma sätt i ett hjul med alunipplar höll de bara 1-2 mån innan nipplarna började gå av pga utmattning.

waldner

Medlem
Hjulbyggartråden
Någon som har erfarenhet av att bygga med straightpull-ekrar med nav liknande detta?

maxresdefault-2.jpg

Jag använder mig av https://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/ där man för straightpull-nav kan ange "Spoke Offset", alltså det markerade måtte ni figuren nedan. Jag undrar dock om detta bara gäller nav av typen nedan, och därmed inte är relevant i mitt fall?

sp-positive-offset.png

Tacksam för input!

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad brukar ni använda för att fetta nipplar? Finns det special oljor/fetter för det?
Jag använder Wheel Fanatyk Clear.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer