Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Funderar på en sak, är detta en dum idé om man råkar ha massa ekrar liggandes som egentligen är 1 mm för långa?

Alltså två brickor på varandra. Är budget-hjul!

Visa bilaga 413657
Det borde väl inte vara något problem. Så länge ekrarna inte sticker hål på fälgbandet och du når att spänna åt nipplarna så ska det väl funka. 1 mm är lite, har för mig att mina ekrar säljs på 2 mm intervall.

Hjulbyggartråden
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Det borde väl inte vara något problem. Så länge ekrarna inte sticker hål på fälgbandet och du når att spänna åt nipplarna så ska det väl funka. 1 mm är lite, har för mig att mina ekrar säljs på 2 mm intervall.

Jag brukar alltid runda av upp till närmaste jämna ekerlängd utifrån de teoretiska längder ekerräknaren spottar ut. Då har man marginal till ekerhuvudbrickor och skålbrickorna mellan nippel och fälg.

Hjulbyggartråden
Att det kan vara så mysigt att bygga hjul :) ännu ett par hjul erfarnare :)

light bicycle en933 fälgar med Sapim ekrar och i9 hydra nav :)
33286640-3D50-4588-8AD7-8083F5F428CE.jpeg
BBAFC796-6292-41FF-B14D-7059D7BB0ED7.jpeg
169F7E19-EA97-45D5-98C7-59D2111321EF.jpeg

Hjulbyggartråden
Industry 9 nav.. mmm. Nu till nåt mer budget:

Jag har följande problem: Grabbens hoj (Bird med 160 slag) som används för hopp och lek har ett par billiga men helt OK hjul, men för smala (23 mm id). Fulcrum red zone 7 650B, 28 ekrar, ca 563 ERD, straightpull nav med centerlock, vanlig gammal kassett. Jag vill uppgradera dessa hjul till något med ca 30 id som är lite mer "bikepark". Så billigt som möjlgt så klart, utan att bli aptungt. Hur göra?
1. Köpa ett par DT Swiss M502 och byta ut bara fälg. Ungefär samma ERD på nån mm när, rätt antal hål (28) 30 mm inner. typ 615 kr st. DT EX511 skulle också funka, men kostar mer, samma vikt och jag tror båda håller oavsett. Kostar i bästa fall 1230:-
2. Sälja Fulcrumhjulen och bygga nytt. Billigaste baknavet är XT FH-M8010 (700:-). Till detta kommer fälgar (1230:-) och ekrar och niplar (350:- blanka sapim race) plus framnav, (ca 400 för SLX). Dvs ca 2700:- minus vad man nu får för dom gamla hjulen.
Är det dumsnålt att bygga om Fulcrumhjulen? Straightpull osv. Finns det något mer prisvärt än nr 2?

Hjulbyggartråden
Industry 9 nav.. mmm. Nu till nåt mer budget:

Jag har följande problem: Grabbens hoj (Bird med 160 slag) som används för hopp och lek har ett par billiga men helt OK hjul, men för smala (23 mm id). Fulcrum red zone 7 650B, 28 ekrar, ca 563 ERD, straightpull nav med centerlock, vanlig gammal kassett. Jag vill uppgradera dessa hjul till något med ca 30 id som är lite mer "bikepark". Så billigt som möjlgt så klart, utan att bli aptungt. Hur göra?
1. Köpa ett par DT Swiss M502 och byta ut bara fälg. Ungefär samma ERD på nån mm när, rätt antal hål (28) 30 mm inner. typ 615 kr st. DT EX511 skulle också funka, men kostar mer, samma vikt och jag tror båda håller oavsett. Kostar i bästa fall 1230:-
2. Sälja Fulcrumhjulen och bygga nytt. Billigaste baknavet är XT FH-M8010 (700:-). Till detta kommer fälgar (1230:-) och ekrar och niplar (350:- blanka sapim race) plus framnav, (ca 400 för SLX). Dvs ca 2700:- minus vad man nu får för dom gamla hjulen.
Är det dumsnålt att bygga om Fulcrumhjulen? Straightpull osv. Finns det något mer prisvärt än nr 2?

30 mm ID är bra, kanske särskilt för greppig klättring och så, men det är inget fel på en bra tubeless-fälg med 25 mm ID, i berms, hopp och sånt, om du tänker på däckprofilen och stöd i sidled i svängar... Men klart grabben ska ha 30 mm ID iofs. :D

160 mm slag säger mig att han kanske kör hårt, och då är det kanske vettigt att gå på alternativ två för att få J-böj-ekrar och lättare att byta fälg, nipplar, ekrar...

Hjulbyggartråden
30 mm ID är bra, kanske särskilt för greppig klättring och så, men det är inget fel på en bra tubeless-fälg med 25 mm ID, i berms, hopp och sånt, om du tänker på däckprofilen och stöd i sidled i svängar... Men klart grabben ska ha 30 mm ID iofs. :D

160 mm slag säger mig att han kanske kör hårt, och då är det kanske vettigt att gå på alternativ två för att få J-böj-ekrar och lättare att byta fälg, nipplar, ekrar...
Jag tror att 25 hade funkat helt OK med vettigt tryck i däcken, han har mina gamla 25 mm Stans Flow på gamla cykeln. Tyvärr 26" och ingen boost. Men det känns lite fånigt att uppgradera från 23 till 25. Greppig klättring är inget han ägnar sig åt, det är lift eller putta eller möjligen grusväg till toppen. Men ner går det undan.
Men du har nog rätt att det är lika bra att gå hela vägen och matcha fälg med resten. Kanske blir Spank Oozy, dom är rätt prisvärda. Jag får väl lägga upp en bild här om det blir byggt.

Hjulbyggartråden
Glömde visst att ta kort på alla delar innan.
Fått ihop bakhjulet hittills, blir lite drygt att stå statiskt med min rygg.
Dt 180-nav, LB 46mm 28bred fälg, dt aerocomp /aerolight och sapim invändiga alunipplar.
Anar oråd, sista hjulparet jag byggde landade på 1206g dvs 7 gram för mkt.
Detta hjulparet ska väga 1390g enligt spokecalc men har redan dragit iväg lite :O)
Skruvförbandet blev såpass glatt med montageklet så jag safar med slang och gammalt däck och lägger några mil till jag ser att det funkar .
Screenshot_20200516-194426_Chrome.jpg
20200514_222029(1).jpg
20200516_162400.jpg

Hjulbyggartråden
Hej!
Jag planerar ett hjulbygge för landsväg med R65 fälgar från lightbicycle och ett Zipp-nav (188) bak , fram blir det nog DT350.
Frågan är ekrar, DT Aero eller Sapim cx ray? Någon som har erfarenhet av dessa, speciellt styrka, totalvikt blir ca 110 kg.
/Per

Hjulbyggartråden
Jag var otydlig.
Jämförelsen jag gjorde var cx-ray med aerocomp. Givet 24 ekrar bak och 110 kg, innebär den tunnare ekern en signifikant ökad risk för ekerbrott?
Vid tidigare hjulbygge har jag använt DT Competition, 1.8 mm, och 32 ekrar, utan några problem. Förmodligen överdimensionerat.

Hjulbyggartråden
Jag var otydlig.
Jämförelsen jag gjorde var cx-ray med aerocomp. Givet 24 ekrar bak och 110 kg, innebär den tunnare ekern en signifikant ökad risk för ekerbrott?
Vid tidigare hjulbygge har jag använt DT Competition, 1.8 mm, och 32 ekrar, utan några problem. Förmodligen överdimensionerat.
Bak bör du använda en kraftigare eker på drivsidan än på icke drivsidan för att få en så liknande töjning av ekrarna som möjligt på bägge sidorna av hjulet pga den mycket lägre ekerspänningen på icke driv. Detta pga dom olika vinklarna.
Men visst, aerolite håller även på drivsidan där det blir högst ekerspänning men det borde inte ha betydelse eftersom du bör välja grövre av skälet ovan.
Motsvarande gäller även fram på skivhjul fast på motsatt sida .
Jag hade nog satsat på minst 28 ekrar om jag vägde 110 kg.

M

Hjulbyggartråden
Intressant, jag läste lite högre upp i tråden ang kraft och spänning på drivsidan resp icke drivsidan.
Det nav jag avser använda har straight pull, två kryss på icke drivsidan och radiellt på drivsidan. Påverkar detta resonemanget?

Hjulbyggartråden
Intressant, jag läste lite högre upp i tråden ang kraft och spänning på drivsidan resp icke drivsidan.
Det nav jag avser använda har straight pull, två kryss på icke drivsidan och radiellt på drivsidan. Påverkar detta resonemanget?

Man bör inte radialekra på drivsidan på ett bakhjul. Man bör också undvika radialekring på bromssidan om man har skivbroms. Detta pga kraftöverföringen. Jag undviker själv att blanda ekringsmönster. De starkaste hjulen får man med korsekrat på båda sidor.

Straight pull eller klassisk böj påverkar inte kraftvägar eller spänningskoncentrationer. Generellt blir kraftfördelningen ca 70/100 mellan NDS/DS på bakhjul eller motsvarande mellan ickebromssidan/bromssidan på ett skivbromsframhjul.

Jag rekommenderar verkligen att läsa igenom
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html innan du bestämmer hur hjulen ska bli.

Hjulbyggartråden
Nej, inte map ekrarna
Däremot ställer det andra krav på navet, ffa flänsarna och navkroppen, för vridstyvheten mellan flänssidorna (läs => ger tyngre nav)
Man bör inte radialekra på drivsidan på ett bakhjul. Man bör också undvika radialekring på bromssidan om man har skivbroms. Detta pga kraftöverföringen.
Det finns/fanns en del fabrikshjul som är gjorda med denna typ av ekring, tex Ksyrium-hjulen med feta alu-ekrar
Varför Mavic har gjort på det sättet gissar jag beror på att det är ett försök att minska ekerspänningsskillnaderna mellan höger<=>vänster sida, pga de feta aluekrarna
Men för att fungera bra kräver en sådan ekring ett vridstyvt och då även tungt nav för att funka, som jag skrev ovan
Jag har svårt att se vilka "vinster" det kan ge att radialekra på högersidan jmf med konventionell ekring, så länge man använder nav med bra placerade flänsar och vanliga stålekrar.

Jag rekommenderar verkligen att läsa igenom
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html innan du bestämmer hur hjulen ska bli.
+1

@Peran
Du kan kontrollera ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä sida i dina hjul genom att använda en bra ekerlängdskalkylator, tex
FreeSpoke
Allra helst bör du välja ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea är den samma som skillnaden i ekerspänning. Detta har inte med styrka hos vare sig ekrar eller hjul att göra
utan man gör så för att få längre livslängd och högre (lateral) styvhet på hjulet.
Särskilt med så få ekrar som 24 och en styv 65mm fälg kan även cyklister under 110kg annars uppleva hjulen som onödigt svampiga och med fälgbromsar kan de då skrapa mot bromsarna
Jag hade nog satsat på minst 28 ekrar om jag vägde 110 kg.
+1

Hjulbyggartråden
Hej
Tack för många kloka kommentarer. Sheldon's skrift studerade jag vid förra hjulbygget. Nyttan avseende livslängd och samma spänning i ekrarna oberoende av kraft verkar rimlig. Däremot förstår jag inte varför den laterala styvheten ökar om man byter till en tunnare eker på icke drivsidan. Beror det på den större töjningen?

Hjulbyggartråden
Ok, då är jag med. Det betyder då att anpassningen av ekerdimensionen mellan sidorna gynnar livslängden men minskar styvheten ngt. (jfr styva ekrar på bägge sidor)

Hjulbyggartråden
OK, dags att fortsätta och bygga ett framhjul.
Tänkte försöka få bekräftat att detta är rätt grejer ?

Tänkte beställa följande ekrar.
Höger - Sapim D-light spoke black 278 mm
Vänster - Sapim Race spoke J-bend black 276 mm

Har jag tänkt rätt?

Skärmavbild 2020-05-19 kl. 21.12.30.png

Hjulbyggartråden
Godmiddag!

Jag håller på att öva upp hjulbyggarskillsen på ett par gamla hjul från pendlarhojen men har väl siktet inställt på ett bygge till MTB'n, en FUEL EX8 från förra året. Är ingen tungviktare (75kg) och bombar inte genom stenkistorna men cykeln får ju hänga med till trysil och andra utflykter där det blir lite mer luft under hjulen bitvis.
Vill väll gärna att det ska bli en uppgradering utan att det drar iväg allt för mycket. Funderade på
DT Swiss 350 (med 54t ratchet) och XM481 fälg.
Men frågor som dyker upp är:
Borde jag bygga med 32 ekrar både fram och bak?
Ska jag köra straight pull eller J-bend?
Borde jag ha olika ekertjocklek vänster/höger?
Hur veka ekrar är för vekt för ett stighjul?

Vill ju gärna få en fin start på hjulbyggandet så all hjälp uppskattas!

/Emil

Hjulbyggartråden
DT Swiss 350 (med 54t ratchet) och XM481 fälg...
Stabilt val. XR361 är asymmetrisk och kompenserar för dish, men är mer åt XC- hållet. https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/cross-country/xr-361

Borde jag bygga med 32 ekrar både fram och bak?
Varför inte? Jag hade valt 32 3x fram och bak på MTB. På lvg kan man glesa ut mer.

Ska jag köra straight pull eller J-bend?
Smaksak. Lättare att få tag på J-bend så jag föredrar det.

Jepp!
Sapim D-light och Sapim Race är en bra kombo. Den tjocka Sapim Race på höger bak och vänster fram och smala Sapim D-light på vänster bak och höger fram.

Hur veka ekrar är för vekt för ett stighjul?
Sapim D-light kommer funka bra. Smalare än så är bökigt att spänna för de vill gärna vrida sig.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Fick äntligen ut mitt senaste hjulbygge i skogen, efter sjukdom och hemmajobbsstress. DT 350 m 54T och EIE Carbon kol-fälgar. CX Ray. Strax norr om 1500 g.

F4EF2D0F-0539-4870-8D52-B0B24BDC5D53.jpeg

Otrolig skillnad från Syncros OEM-hjulen hojen kom med. Rappare igångdrag, men märkte väl skillnaden mest på platten. I skogen gjorde dock 54T ratchet större skillnad än jag hade trott. Kul att det blev sån skillnad i alla fall!

Hjulbyggartråden
Jepp!
Sapim D-light och Sapim Race är en bra kombo. Den tjocka Sapim Race på höger bak och vänster fram och smala Sapim D-light på vänster bak och höger fram.

Grymt! Tack för tipsen!
Bästa stället att räkna ut ekerlängderna är det DT-swiss kalkylator eller är freespoke bättre?

Hjulbyggartråden
Grymt! Tack för tipsen!
Bästa stället att räkna ut ekerlängderna är det DT-swiss kalkylator eller är freespoke bättre?
Har använt mig av https://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator senaste gångerna med bra resultat. Det enda minus är att det inte framgår hur vissa mått ska mätas (t.ex inner till innerkant, centrum av godset osv.) Dock anser jag att någon mm felmarginal är skitsamma men med tumregeln att hellre 1 mm för lång än 1 mm för kort.

Hjulbyggartråden
Jag gillar freespoke bäst då man har full kontroll över offset, ekerhål, ekermönster samt att man ser spänningsfördelning mellan hö/vä och "spoke head clearance".

De längder som ekerräknaren spottar ut är de längder man ska köpa (avrundat upp till närmaste jämna heltal). T ex om ekerlängden beräknas till 287,1 mm så ska man köpa 288 mm.

Tillbaka
Topp