Hjulbyggartråden

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sitter och klurar på receptet på nya hjul, kommer åka 30 eller 32mm landsvägsdäck. Helst 30 men gp5000 finns bara i 32 så velar lite där.

Hur breda fälgar ska man gå på? Sitter och spanar på 30/23mm... Vill inte ha ballonger utan en snygg slät sida på hjulet.
LB har även 28/21 men då bara 46mm hög, vill helst över 50mm.

Hunt har ett par 27/21mm som de tycker funkar med 25mm.

När blir det för brett? :)

Jensen

Aktiv medlem
peternilsson sa:
Lite hjälp!
Ska bygga hjul och har beställt Nextie Karbon fälgar och undrar vilka nipplar jag ska ha.
Alltså aluminium (svarta anodiserade) eller mässing?

Står mycket om detta med nipplar och karbonhjul men jag blir inte klok på vad som gäller?

DT säljer karbonhjul med Alu nipplar🤔
Kolfiberfälg, brickor i stål och nippel i Alu, såhär ser mina ut efter 2 år. Eller 30-45% av nipplarna ser ut sådär. Ludna deluxe. För min del offrar jag de där grammen för mässing nästa gång.

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Sitter och klurar på receptet på nya hjul, kommer åka 30 eller 32mm landsvägsdäck. Helst 30 men gp5000 finns bara i 32 så velar lite där.

Hur breda fälgar ska man gå på? Sitter och spanar på 30/23mm... Vill inte ha ballonger utan en snygg slät sida på hjulet.

Nu är ju smaken som den där delen vi sitter på, men här är ett perspektiv i alla fall.

Schwalbe one 28mm tubeless, som du ser mäter den ca 30mm. Fälgen är en DT 511 har jag för mig med 19mm inner diameter, personligen kommer jag nog gå upp på 32mm för att se hur det känns.

Utseendemässigt är det inte fyrkant då det blir ca 4mm utstick per sida, men allt jag läst mig till så är inte 100% lodräta sidewalls alltid det vettigaste valet om man inte bara jagar aero.

Du får själv bedöma om det tillför något till beslutsunderlaget.

Bilagor

Ubbe73

Medlem
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Klara :) mina första egenbyggda kolhjul.
Vilka fälgar köpte du och till vilken typ av cykling? Ska själv köpa nu när det är en del rea-priser.
Jag har två olika från Nextie
Ett par för stigcykling på NXT29XM35 fälgen och ett par för enduro som är byggd på en likvärdig fälg som fanns innan. Men med enduro tillägget.
Var de tighta i hålen för att montera med brickor? Läst om en del som borrat upp hålen......Hade tänkt dessa för xc.

https://www.nextie.com/ultralight-mountain-clincher-30mm-NXT29UL30

marr

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Vilka fälgar köpte du och till vilken typ av cykling? Ska själv köpa nu när det är en del rea-priser.
Ett par för stigcykling på NXT29XM35 fälgen och ett par för enduro som är byggd på en likvärdig fälg som fanns innan. Men med enduro tillägget.
Var de tighta i hålen för att montera med brickor? Läst om en del som borrat upp hålen......Hade tänkt dessa för xc.

Borrade ja, eller ja jag gjorde hålet marginellt större med ett borr, så gick brickorna i.

aki

Medlem
Crocko sa:
Raggamuffin sa:

Nu är ju smaken som den där delen vi sitter på, men här är ett perspektiv i alla fall.

Schwalbe one 28mm tubeless, som du ser mäter den ca 30mm. Fälgen är en DT 511 har jag för mig med 19mm inner diameter, personligen kommer jag nog gå upp på 32mm för att se hur det känns.

Utseendemässigt är det inte fyrkant då det blir ca 4mm utstick per sida, men allt jag läst mig till så är inte 100% lodräta sidewalls alltid det vettigaste valet om man inte bara jagar aero.

Jag har de 46 mm höga LB-fälgarna du nämner. Kör GP4000sII 25 mm som blir 29-30 mm i verkligheten. Däckfomen och övergången till fälgen ser jättebra ut i mina ögon. Skillnad i bredd mellan däck och fälg är svår att se.

Raggamuffin

Aktiv medlem
aki sa:
Crocko sa:
Raggamuffin sa:

Jag har de 46 mm höga LB-fälgarna du nämner. Kör GP4000sII 25 mm som blir 29-30 mm i verkligheten. Däckfomen och övergången till fälgen ser jättebra ut i mina ögon. Skillnad i bredd mellan däck och fälg är svår att se.

Tack båda. Ett 28 eller 32mm gp5k borde inte bli för brett på 23mm id då utan precis bula ut lite på sidorna.
Medhåll på lodräta sidewalls, det borde bli mer utsatt för stenar som kan skada fälg t ex. Det är ju var man vill möta kompromissen.
Funkar det inte får det väl bli gravelhjul av dem :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fälgar på väg, fegade och tog 25/17,9mm bredd.

Nå:

Symmetriska med ERD 530 och DT 240 nav

Lutar åt CX Ray, har det på befintliga och varit strulfritt.

DT.JPG

Tänkte köra med Sapims brickor som bygger 0,5mm och självklart verkar CX Ray bara finnas i jämna tal.
Vänster fram 268, höger fram 270? Vänster bak 270?, höger bak 268?

Egress

Medlem
Raggamuffin sa:

Nå:

Tänkte köra med Sapims brickor som bygger 0,5mm och självklart verkar CX Ray bara finnas i jämna tal.
Tänk på att i kalkylatorn mata in rätt nipplar och rätt längd. DT Swiss ProLock 12/14/16mm är i stort sett identiska med Sapim's Polyax-varianter i samma längder.
Om du ska använda brickor som är 0.5mm tjocka så kan du ju lägga till 1mm på ERD och låta kalkylatorn göra jobbet.
Om du även väljer Aerolite-ekrar så blir viktuträkningen mer rättvisande också.

Rekommenderar absolut nipplar i mässing istället för aluminium om du vill att de ska hålla länge och det inte är ett kompromisslöst lättviktsbygge.

Med ERD på 531mm och 14mm långa nipplar inmatade får jag följande resultat efter avrundning (kalkylator-resultat bifogat som bild).

Vänster fram - 266mm
Höger fram - 268mm
Vänster bak - 268mm
Höger bak - 266mm

ScreenShot2019-12-30at7.36.40pm.png

calmbay

Medlem
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:

Borrade ja, eller ja jag gjorde hålet marginellt större med ett borr, så gick brickorna i.
Har du använt borr i fälgarna är det väll därifrån luddet kommer? Du har ju då tagit bort epoxiförsegling i hålen och blottat fibern tänker jag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Egress sa:
Raggamuffin sa:

Nå:

Tänk på att i kalkylatorn mata in rätt nipplar och rätt längd. DT Swiss ProLock 12/14/16mm är i stort sett identiska med Sapim's Polyax-varianter i samma längder.
Om du ska använda brickor som är 0.5mm tjocka så kan du ju lägga till 1mm på ERD och låta kalkylatorn göra jobbet.
Om du även väljer Aerolite-ekrar så blir viktuträkningen mer rättvisande också.

Rekommenderar absolut nipplar i mässing istället för aluminium om du vill att de ska hålla länge och det inte är ett kompromisslöst lättviktsbygge.

Med ERD på 531mm och 14mm långa nipplar inmatade får jag följande resultat efter avrundning (kalkylator-resultat bifogat som bild).

Vänster fram - 266mm
Höger fram - 268mm
Vänster bak - 268mm
Höger bak - 266mm
Tänkte inte ens på att stoppa in brickan i erd.
Tack, skönt att få en dubbelcheck. Bra att bara behöva ha 2 olika sorter med mig på cykeln med.

marr

Aktiv medlem
calmbay sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:

Har du använt borr i fälgarna är det väll därifrån luddet kommer? Du har ju då tagit bort epoxiförsegling i hålen och blottat fibern tänker jag.
Fast mina är inte luddiga.

Vizual54

Medlem
Det har äntligen blivit dags att beställa grejjer till mitt första bygge. Tanken från början var att bygga nya hjul till endurohojjen men då jag behöver nya hjul till vardagshojjen (https://happyride.se/forum/threads/gammal-26-mtb-till-28-commuter.3679284/#post-3682030) blir det en bra övning innan jag bygger till enduron.
Hade tänkt att bygga på DT R470 med Shimano Deore M6000 CL QR nav och Sapim Race ekrar och Polyax mässingsnipplar. Är detta en dum kombo får ni gärna säga till.

Har använt 3 olika ekerlängds kalkylatorer (DT, freespoke och prowheelbuilder) och får samma längd i alla.
Fram
289.9/291mm
Bak
290.7/289.6mm
Sapims ekrar finns ju bara i jämna längder, dvs 290 och 292mm. Hur hade ni gjort kört 290mm rakt igenom? Eller använt 292mm på de som ska vara 291mm?
Hur långa nipplar brukar man använda? Har fått för mig att 12mm är det vanliga men bäst att fråga.

Front_M6000_R470.PNG
Rear_M6000_R470.PNG

[Edit]
Insåg att Deore navet inte tar 11-del som jag inte har en aning om ifall jag kommer använda men det känns dumt att köpa nya nav som inte stödjer 11-del. Sådeles är det XT eller SLX som gäller.
Eftersom Bike24 bara har XT så blir det nog med största sannolikhet det.
Räknar man på dem så blir det:
Fram
290/291.7mm
Bak
291.2/289.7mm

Så det blir egentligen bara vänster bak som blir frågan om man ska gå på 290mm eller 292mm?
Front_M8000_R470.PNG

Rear_M8000_R470.PNG

Senast ändrad:

Vizual54

Medlem
Nu är naven beställda så nu börjar det bli dags att även beställa fälgarna och ekrar.
Ingen vänlig själ som kan uttala sig om ekerlängden?
Tänker att jag beställer 290/292mm fram och 292/290mm bak. Eller bättre att köra 290mm rakt över?

Nu är naven beställda så nu börjar det bli dags att även beställa fälgarna och ekrar.
Ingen vänlig själ som kan uttala sig om ekerlängden?
Tänker att jag beställer 290/292mm fram och 292/290mm bak. Eller bättre att köra 290mm rakt över?
Eftersom svaren från de erfarna rävarna verkar utebli så bidrar väl jag med mina tankar efter erfarenheter från ett och ett halvt hjulpar.
Med de måtten du får fram hade jag kört på 290 och 292.

Eveningstar

Aktiv medlem
Sitter och ska beställa nav till ett par nya MTB kinakolfiberhjul.
Hur mycket hade ni brytt er om flange distance på baknavet?
Ena navet jag kollar på (Newmen) har 36,9+24,5 mm.
Andra (Carbon-TI) har 35,5+20 mm.
Ett tredje (DT Swiss) har 37+22,3 mm.

Ekerspänningen borde bli jämnas på Newmen (24,5/36,9=66,3%), sämre på DT Swiss (60.2%) och sämst på Carbon-TI (56%), eller fattar jag fel?
Hjulet borde även bli styrvare med Newmen-navet eftersom det har bredast mellan ekrarna totalt sett?

flange-distance.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer