Hjulbyggartråden

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Sitter och klurar på receptet på nya hjul, kommer åka 30 eller 32mm landsvägsdäck. Helst 30 men gp5000 finns bara i 32 så velar lite där.

Hur breda fälgar ska man gå på? Sitter och spanar på 30/23mm... Vill inte ha ballonger utan en snygg slät sida på hjulet.
LB har även 28/21 men då bara 46mm hög, vill helst över 50mm.

Hunt har ett par 27/21mm som de tycker funkar med 25mm.

När blir det för brett? :)
 

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
peternilsson sa:
Lite hjälp!
Ska bygga hjul och har beställt Nextie Karbon fälgar och undrar vilka nipplar jag ska ha.
Alltså aluminium (svarta anodiserade) eller mässing?

Står mycket om detta med nipplar och karbonhjul men jag blir inte klok på vad som gäller?

DT säljer karbonhjul med Alu nipplar🤔
Kolfiberfälg, brickor i stål och nippel i Alu, såhär ser mina ut efter 2 år. Eller 30-45% av nipplarna ser ut sådär. Ludna deluxe. För min del offrar jag de där grammen för mässing nästa gång.
 

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Raggamuffin sa:
Sitter och klurar på receptet på nya hjul, kommer åka 30 eller 32mm landsvägsdäck. Helst 30 men gp5000 finns bara i 32 så velar lite där.

Hur breda fälgar ska man gå på? Sitter och spanar på 30/23mm... Vill inte ha ballonger utan en snygg slät sida på hjulet.
LB har även 28/21 men då bara 46mm hög, vill helst över 50mm.

Hunt har ett par 27/21mm som de tycker funkar med 25mm.

När blir det för brett? :)
Nu är ju smaken som den där delen vi sitter på, men här är ett perspektiv i alla fall.

Schwalbe one 28mm tubeless, som du ser mäter den ca 30mm. Fälgen är en DT 511 har jag för mig med 19mm inner diameter, personligen kommer jag nog gå upp på 32mm för att se hur det känns.

Utseendemässigt är det inte fyrkant då det blir ca 4mm utstick per sida, men allt jag läst mig till så är inte 100% lodräta sidewalls alltid det vettigaste valet om man inte bara jagar aero.

Du får själv bedöma om det tillför något till beslutsunderlaget.
 

Bilagor

Ubbe73

Medlem
Hjulbyggartråden
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Klara :) mina första egenbyggda kolhjul.
Vilka fälgar köpte du och till vilken typ av cykling? Ska själv köpa nu när det är en del rea-priser.
Jag har två olika från Nextie
Ett par för stigcykling på NXT29XM35 fälgen och ett par för enduro som är byggd på en likvärdig fälg som fanns innan. Men med enduro tillägget.
Var de tighta i hålen för att montera med brickor? Läst om en del som borrat upp hålen......Hade tänkt dessa för xc.

https://www.nextie.com/ultralight-mountain-clincher-30mm-NXT29UL30
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Klara :) mina första egenbyggda kolhjul.
Vilka fälgar köpte du och till vilken typ av cykling? Ska själv köpa nu när det är en del rea-priser.
Jag har två olika från Nextie
Ett par för stigcykling på NXT29XM35 fälgen och ett par för enduro som är byggd på en likvärdig fälg som fanns innan. Men med enduro tillägget.
Var de tighta i hålen för att montera med brickor? Läst om en del som borrat upp hålen......Hade tänkt dessa för xc.

https://www.nextie.com/ultralight-mountain-clincher-30mm-NXT29UL30
Borrade ja, eller ja jag gjorde hålet marginellt större med ett borr, så gick brickorna i.
 

aki

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crocko sa:
Raggamuffin sa:
Sitter och klurar på receptet på nya hjul, kommer åka 30 eller 32mm landsvägsdäck. Helst 30 men gp5000 finns bara i 32 så velar lite där.

Hur breda fälgar ska man gå på? Sitter och spanar på 30/23mm... Vill inte ha ballonger utan en snygg slät sida på hjulet.
LB har även 28/21 men då bara 46mm hög, vill helst över 50mm.

Hunt har ett par 27/21mm som de tycker funkar med 25mm.

När blir det för brett? :)
Nu är ju smaken som den där delen vi sitter på, men här är ett perspektiv i alla fall.

Schwalbe one 28mm tubeless, som du ser mäter den ca 30mm. Fälgen är en DT 511 har jag för mig med 19mm inner diameter, personligen kommer jag nog gå upp på 32mm för att se hur det känns.

Utseendemässigt är det inte fyrkant då det blir ca 4mm utstick per sida, men allt jag läst mig till så är inte 100% lodräta sidewalls alltid det vettigaste valet om man inte bara jagar aero.

Du får själv bedöma om det tillför något till beslutsunderlaget.
Jag har de 46 mm höga LB-fälgarna du nämner. Kör GP4000sII 25 mm som blir 29-30 mm i verkligheten. Däckfomen och övergången till fälgen ser jättebra ut i mina ögon. Skillnad i bredd mellan däck och fälg är svår att se.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
aki sa:
Crocko sa:
Raggamuffin sa:
Sitter och klurar på receptet på nya hjul, kommer åka 30 eller 32mm landsvägsdäck. Helst 30 men gp5000 finns bara i 32 så velar lite där.

Hur breda fälgar ska man gå på? Sitter och spanar på 30/23mm... Vill inte ha ballonger utan en snygg slät sida på hjulet.
LB har även 28/21 men då bara 46mm hög, vill helst över 50mm.

Hunt har ett par 27/21mm som de tycker funkar med 25mm.

När blir det för brett? :)
Nu är ju smaken som den där delen vi sitter på, men här är ett perspektiv i alla fall.

Schwalbe one 28mm tubeless, som du ser mäter den ca 30mm. Fälgen är en DT 511 har jag för mig med 19mm inner diameter, personligen kommer jag nog gå upp på 32mm för att se hur det känns.

Utseendemässigt är det inte fyrkant då det blir ca 4mm utstick per sida, men allt jag läst mig till så är inte 100% lodräta sidewalls alltid det vettigaste valet om man inte bara jagar aero.

Du får själv bedöma om det tillför något till beslutsunderlaget.
Jag har de 46 mm höga LB-fälgarna du nämner. Kör GP4000sII 25 mm som blir 29-30 mm i verkligheten. Däckfomen och övergången till fälgen ser jättebra ut i mina ögon. Skillnad i bredd mellan däck och fälg är svår att se.

Tack båda. Ett 28 eller 32mm gp5k borde inte bli för brett på 23mm id då utan precis bula ut lite på sidorna.
Medhåll på lodräta sidewalls, det borde bli mer utsatt för stenar som kan skada fälg t ex. Det är ju var man vill möta kompromissen.
Funkar det inte får det väl bli gravelhjul av dem :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Fälgar på väg, fegade och tog 25/17,9mm bredd.

Nå:

Symmetriska med ERD 530 och DT 240 nav

Lutar åt CX Ray, har det på befintliga och varit strulfritt.

DT.JPG


Tänkte köra med Sapims brickor som bygger 0,5mm och självklart verkar CX Ray bara finnas i jämna tal.
Vänster fram 268, höger fram 270? Vänster bak 270?, höger bak 268?
 

Egress

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Raggamuffin sa:
Fälgar på väg, fegade och tog 25/17,9mm bredd.

Nå:

Symmetriska med ERD 530 och DT 240 nav

Lutar åt CX Ray, har det på befintliga och varit strulfritt.

Tänkte köra med Sapims brickor som bygger 0,5mm och självklart verkar CX Ray bara finnas i jämna tal.
Vänster fram 268, höger fram 270? Vänster bak 270?, höger bak 268?
Tänk på att i kalkylatorn mata in rätt nipplar och rätt längd. DT Swiss ProLock 12/14/16mm är i stort sett identiska med Sapim's Polyax-varianter i samma längder.
Om du ska använda brickor som är 0.5mm tjocka så kan du ju lägga till 1mm på ERD och låta kalkylatorn göra jobbet.
Om du även väljer Aerolite-ekrar så blir viktuträkningen mer rättvisande också.

Rekommenderar absolut nipplar i mässing istället för aluminium om du vill att de ska hålla länge och det inte är ett kompromisslöst lättviktsbygge.

Med ERD på 531mm och 14mm långa nipplar inmatade får jag följande resultat efter avrundning (kalkylator-resultat bifogat som bild).

Vänster fram - 266mm
Höger fram - 268mm
Vänster bak - 268mm
Höger bak - 266mm

ScreenShot2019-12-30at7.36.40pm.png
 

calmbay

Medlem
Hjulbyggartråden
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Klara :) mina första egenbyggda kolhjul.
Vilka fälgar köpte du och till vilken typ av cykling? Ska själv köpa nu när det är en del rea-priser.
Jag har två olika från Nextie
Ett par för stigcykling på NXT29XM35 fälgen och ett par för enduro som är byggd på en likvärdig fälg som fanns innan. Men med enduro tillägget.
Var de tighta i hålen för att montera med brickor? Läst om en del som borrat upp hålen......Hade tänkt dessa för xc.

https://www.nextie.com/ultralight-mountain-clincher-30mm-NXT29UL30
Borrade ja, eller ja jag gjorde hålet marginellt större med ett borr, så gick brickorna i.
Har du använt borr i fälgarna är det väll därifrån luddet kommer? Du har ju då tagit bort epoxiförsegling i hålen och blottat fibern tänker jag.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Egress sa:
Raggamuffin sa:
Fälgar på väg, fegade och tog 25/17,9mm bredd.

Nå:

Symmetriska med ERD 530 och DT 240 nav

Lutar åt CX Ray, har det på befintliga och varit strulfritt.

Tänkte köra med Sapims brickor som bygger 0,5mm och självklart verkar CX Ray bara finnas i jämna tal.
Vänster fram 268, höger fram 270? Vänster bak 270?, höger bak 268?
Tänk på att i kalkylatorn mata in rätt nipplar och rätt längd. DT Swiss ProLock 12/14/16mm är i stort sett identiska med Sapim's Polyax-varianter i samma längder.
Om du ska använda brickor som är 0.5mm tjocka så kan du ju lägga till 1mm på ERD och låta kalkylatorn göra jobbet.
Om du även väljer Aerolite-ekrar så blir viktuträkningen mer rättvisande också.

Rekommenderar absolut nipplar i mässing istället för aluminium om du vill att de ska hålla länge och det inte är ett kompromisslöst lättviktsbygge.

Med ERD på 531mm och 14mm långa nipplar inmatade får jag följande resultat efter avrundning (kalkylator-resultat bifogat som bild).

Vänster fram - 266mm
Höger fram - 268mm
Vänster bak - 268mm
Höger bak - 266mm
Tänkte inte ens på att stoppa in brickan i erd.
Tack, skönt att få en dubbelcheck. Bra att bara behöva ha 2 olika sorter med mig på cykeln med.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulbyggartråden
calmbay sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Ubbe73 sa:
marr sa:
Klara :) mina första egenbyggda kolhjul.
Vilka fälgar köpte du och till vilken typ av cykling? Ska själv köpa nu när det är en del rea-priser.
Jag har två olika från Nextie
Ett par för stigcykling på NXT29XM35 fälgen och ett par för enduro som är byggd på en likvärdig fälg som fanns innan. Men med enduro tillägget.
Var de tighta i hålen för att montera med brickor? Läst om en del som borrat upp hålen......Hade tänkt dessa för xc.

https://www.nextie.com/ultralight-mountain-clincher-30mm-NXT29UL30
Borrade ja, eller ja jag gjorde hålet marginellt större med ett borr, så gick brickorna i.
Har du använt borr i fälgarna är det väll därifrån luddet kommer? Du har ju då tagit bort epoxiförsegling i hålen och blottat fibern tänker jag.
Fast mina är inte luddiga.
 

Vizual54

Medlem
Hjulbyggartråden
Det har äntligen blivit dags att beställa grejjer till mitt första bygge. Tanken från början var att bygga nya hjul till endurohojjen men då jag behöver nya hjul till vardagshojjen (https://happyride.se/forum/threads/gammal-26-mtb-till-28-commuter.3679284/#post-3682030) blir det en bra övning innan jag bygger till enduron.
Hade tänkt att bygga på DT R470 med Shimano Deore M6000 CL QR nav och Sapim Race ekrar och Polyax mässingsnipplar. Är detta en dum kombo får ni gärna säga till.

Har använt 3 olika ekerlängds kalkylatorer (DT, freespoke och prowheelbuilder) och får samma längd i alla.
Fram
289.9/291mm
Bak
290.7/289.6mm
Sapims ekrar finns ju bara i jämna längder, dvs 290 och 292mm. Hur hade ni gjort kört 290mm rakt igenom? Eller använt 292mm på de som ska vara 291mm?
Hur långa nipplar brukar man använda? Har fått för mig att 12mm är det vanliga men bäst att fråga.


Front_M6000_R470.PNG
Rear_M6000_R470.PNG


[Edit]
Insåg att Deore navet inte tar 11-del som jag inte har en aning om ifall jag kommer använda men det känns dumt att köpa nya nav som inte stödjer 11-del. Sådeles är det XT eller SLX som gäller.
Eftersom Bike24 bara har XT så blir det nog med största sannolikhet det.
Räknar man på dem så blir det:
Fram
290/291.7mm
Bak
291.2/289.7mm

Så det blir egentligen bara vänster bak som blir frågan om man ska gå på 290mm eller 292mm?
Front_M8000_R470.PNG

Rear_M8000_R470.PNG
 
Senast ändrad:

Vizual54

Medlem
Hjulbyggartråden
Nu är naven beställda så nu börjar det bli dags att även beställa fälgarna och ekrar.
Ingen vänlig själ som kan uttala sig om ekerlängden?
Tänker att jag beställer 290/292mm fram och 292/290mm bak. Eller bättre att köra 290mm rakt över?
 

bearthefear

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu är naven beställda så nu börjar det bli dags att även beställa fälgarna och ekrar.
Ingen vänlig själ som kan uttala sig om ekerlängden?
Tänker att jag beställer 290/292mm fram och 292/290mm bak. Eller bättre att köra 290mm rakt över?
Eftersom svaren från de erfarna rävarna verkar utebli så bidrar väl jag med mina tankar efter erfarenheter från ett och ett halvt hjulpar.
Med de måtten du får fram hade jag kört på 290 och 292.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Sitter och ska beställa nav till ett par nya MTB kinakolfiberhjul.
Hur mycket hade ni brytt er om flange distance på baknavet?
Ena navet jag kollar på (Newmen) har 36,9+24,5 mm.
Andra (Carbon-TI) har 35,5+20 mm.
Ett tredje (DT Swiss) har 37+22,3 mm.

Ekerspänningen borde bli jämnas på Newmen (24,5/36,9=66,3%), sämre på DT Swiss (60.2%) och sämst på Carbon-TI (56%), eller fattar jag fel?
Hjulet borde även bli styrvare med Newmen-navet eftersom det har bredast mellan ekrarna totalt sett?

flange-distance.png
 

Erik.Lundh

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Jag skulle behöva billiga träningshjul till landsväg med fälgbroms, bredden på fäljbromsytorna bör vara 22-30mm någon som har något tips?
 

Freddie L

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Och sisådär två månader senare är jag klar. Strax över 1500 g för paret, 32H bak och 28H fram, DT 350 med 54T ratchet och fälgar från EIE Carbon. CX Ray-ekrar.

Ser fram mot att testa dom snart!

Visa bilaga 408063
Härligt!
Är det möjligen ca 30,5 inner på dem? Eller oavsett det, verkade fälgarna vettiga? Jag väntar nämligen på ett par färdigbyggda EIE, men de har varit fast i Tyskland ett tag nu.
 

bearthefear

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Härligt!
Är det möjligen ca 30,5 inner på dem? Eller oavsett det, verkade fälgarna vettiga? Jag väntar nämligen på ett par färdigbyggda EIE, men de har varit fast i Tyskland ett tag nu.
Nej, det är de med 25 mm innermått. Asymmetriska.

Känns som bra fälgar. Har inga andra i kolfiber att jämföra med, men kunde inte hitta några direkta skönhetsfel eller ojämnheter. Det enda jag reagerade på är att ekerhålen är någon 10-dels millimeter snett borrade på några ställen. Ligger perfekt på ”åsen” i de flesta fall, men på vissa ställen lite off. Säkert Inger som påverkar funktionen och inget som syns när dom är färdiga på cykeln, men blev lite störd över det.

Hålen på insidan av fälgen var också något olika stora. På vissa ställen gick det knappt att få i brickan till nippeln, men på andra ställen gick den i lätt. Även det har väl dock ingen praktisk betydelse.

Fälgarna var väldigt lätta att bygga med. Lätta att få runda och raka! Och riktigt styva jämfört med det alu-hjul jag byggt tidigare.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nej, det är de med 25 mm innermått. Asymmetriska.

Känns som bra fälgar. Har inga andra i kolfiber att jämföra med, men kunde inte hitta några direkta skönhetsfel eller ojämnheter. Det enda jag reagerade på är att ekerhålen är någon 10-dels millimeter snett borrade på några ställen. Ligger perfekt på ”åsen” i de flesta fall, men på vissa ställen lite off. Säkert Inger som påverkar funktionen och inget som syns när dom är färdiga på cykeln, men blev lite störd över det.

Hålen på insidan av fälgen var också något olika stora. På vissa ställen gick det knappt att få i brickan till nippeln, men på andra ställen gick den i lätt. Även det har väl dock ingen praktisk betydelse.

Fälgarna var väldigt lätta att bygga med. Lätta att få runda och raka! Och riktigt styva jämfört med det alu-hjul jag byggt tidigare.
Toppen, det låter helt ok! Mycket nöje med dina fina hjul!
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vafaan, här har man beställt nya fälgar från Kina och så finns inga baknav att uppbringa i hela världen ( som det verkar ), i alla fall inte till oem-pris.
Screenshot_20200329-195028_Edge.jpg
 

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Dags att planera det 5e hjulparet =) Dags att bygga ett par hållbara enduro

Har tidigare kört Light Bicycle fälgar, men tänkte om det kanske finns något bättre alternativ?
Nav kommer mest troligen bli i9 hydras och eventuellt Sapim D-light ekrar, känner att dom bör klara sig bra även om det finns starkare
 
Hjulbyggartråden
OK, försöker mig på att förstå och slutligen bygga mig ett bakhjul. Men himmel vad mycket nya definitioner det är att hålla ordning på. 🙂
Jag har en YT Jeffsy som jag kör stig/hellas och kanske lite hopp och drops. (I backen har jag en DH.)
Så, jag har zoomat in på DT Swiss E512 (känns den rimlig?) som jag ska sätta en Hope Pro 4 Boost 148 i. Nu ska jag ta reda på ekrar. Är det någon med erfarenhet som kan bekräfta denna uträkning?Vad ska man ha för ekrar? Köpte navet här på Happy och då var den beskriven som "Hope Pro 4 Boost 148mm, 28H"

Tacksam för all hjälp...

Skärmavbild 2020-04-16 kl. 21.59.41.png
 
Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
OK, försöker mig på att förstå och slutligen bygga mig ett bakhjul. Men himmel vad mycket nya definitioner det är att hålla ordning på. 🙂
Jag har en YT Jeffsy som jag kör stig/hellas och kanske lite hopp och drops. (I backen har jag en DH.)
Så, jag har zoomat in på DT Swiss E512 (känns den rimlig?) som jag ska sätta en Hope Pro 4 Boost 148 i. Nu ska jag ta reda på ekrar. Är det någon med erfarenhet som kan bekräfta denna uträkning?Vad ska man ha för ekrar? Köpte navet här på Happy och då var den beskriven som "Hope Pro 4 Boost 148mm, 28H"

Tacksam för all hjälp...

Visa bilaga 411188
Jag får exakt samma värden i DT swiss kalkylatorn och den brukar stämma och tar även hänsyn till eventuella nippelbrickor om DT anser att den fälgen skall ha sådana. Lycka till med byggandet.
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
LeftRight
Spoke length277mm275.6mm
Tension distribution63%100%
Spoke head clearance1.43mm1.43mm
Bracing angle7.3°4.6°
Wrap angle (at rim)5.8°5.8°
Total angle at rim9.3°7.4°
Effective tangential PCD57.1mm57.1mm
Flange exit angle82.9°82.9°
Theta angle77.14°77.14

Freespoke https://www.kstoerz.com/freespoke/ spottade ut följande tabell.

Mitt ekerförslag till den fälgen är 278 mm Sapim D-light på vänster och 276 mm Sapim Race på höger. Mässingsnipplar är att föredra.
 
Hjulbyggartråden
LeftRight
Spoke length277mm275.6mm
Tension distribution63%100%
Spoke head clearance1.43mm1.43mm
Bracing angle7.3°4.6°
Wrap angle (at rim)5.8°5.8°
Total angle at rim9.3°7.4°
Effective tangential PCD57.1mm57.1mm
Flange exit angle82.9°82.9°
Theta angle77.14°77.14

Freespoke https://www.kstoerz.com/freespoke/ spottade ut följande tabell.

Mitt ekerförslag till den fälgen är 278 mm Sapim D-light på vänster och 276 mm Sapim Race på höger. Mässingsnipplar är att föredra.
Tack snälla! Hur ska man tänka gällande tjocklek på ekern?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack snälla! Hur ska man tänka gällande tjocklek på ekern?
Hej Jag bifaller Gandhi's eker rekommendationer finns ju samma typ av DT swiss så om du googlar det Sapim ekrarna så får du fram dimensionerna, generell är tumregeln lite kraftigare ekrar på sidan där kassetten sitter pga av krafterna som uppstår och skillnaden i vinkel på dessa ekrar. Ekrar med olika dimension är att föredra framför helt raka då de flexar mer och på så sätt bättre hanterar belastningar.
 
Hjulbyggartråden
Hej Jag bifaller Gandhi's eker rekommendationer finns ju samma typ av DT swiss så om du googlar det Sapim ekrarna så får du fram dimensionerna, generell är tumregeln lite kraftigare ekrar på sidan där kassetten sitter pga av krafterna som uppstår och skillnaden i vinkel på dessa ekrar. Ekrar med olika dimension är att föredra framför helt raka då de flexar mer och på så sätt bättre hanterar belastningar.
Yes, jag insåg att det var storlek redan definierat i rekommendationen 🙂 Så allt är grönt. Hur lång ska nippeln vara på de ekrarna?
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det handlar om att fördela spänningen så jämt som möjligt på dina 28 ekrar. Spänning är kraft per yta och högersidan tar upp mer kraft eftersom ekrarna har en brantare vinkel mot navet. De behöver därför ha en något tjockare midja än vänster.

Med en asymmetrisk fälg (t ex DT Swiss XR361) så kompenseras denna snedfördelning av last något. Kanske är en endurofälg bättre för dina hopp och drop dock. En EX471 kanske?
 
Hjulbyggartråden
Det handlar om att fördela spänningen så jämt som möjligt på dina 28 ekrar. Spänning är kraft per yta och högersidan tar upp mer kraft eftersom ekrarna har en brantare vinkel mot navet. De behöver därför ha en något tjockare midja än vänster.

Med en asymmetrisk fälg (t ex DT Swiss XR361) så kompenseras denna snedfördelning av last något. Kanske är en endurofälg bättre för dina hopp och drop dock. En EX471 kanske?
Ah, jag fattar. (y)
Gällande fälgen utgick jag ifrån DTs hemsida och fick väl fram denna som kändes bäst. Men när jag läser om EX471 känns den ännu bättre.(saknas på DTs hemsida (?) så jag missade den). Är det samma ekrar då, antar det?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer