Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Den där ekerberäknaren verkar ju vara riktigt bra. Men hur definieras en ekerlängd? Ekerns längd är väl beroende av hur nippeln ser ut?

När det gäller vanliga nipplar (12, 14 och 16 mm) så är det ganska liten skillnad i längd i den gängade delen (det ska finnas bild på det någonstans i tråden). Så det gör nog ingen avgörande skillnad. Jag brukar köpa 12 mm. Squorx är 15 mm.

Jag har aldrig byggt med gömda nipplar så i det fallet vet jag inte, men eftersom gängningen hamnar på insidan av fälgen så bör ekerlängden rimligen bli längre...

Hjulbyggartråden
Glömde visst att ta kort på alla delar innan.
Fått ihop bakhjulet hittills, blir lite drygt att stå statiskt med min rygg.
Dt 180-nav, LB 46mm 28bred fälg, dt aerocomp /aerolight och sapim invändiga alunipplar.
Anar oråd, sista hjulparet jag byggde landade på 1206g dvs 7 gram för mkt.
Detta hjulparet ska väga 1390g enligt spokecalc men har redan dragit iväg lite :O)
Skruvförbandet blev såpass glatt med montageklet så jag safar med slang och gammalt däck och lägger några mil till jag ser att det funkar .
Visa bilaga 417497Visa bilaga 417498Visa bilaga 417499
Visst ja.
Det blir inte alltid som man tänkt sig, 1411g för hjulparet. Helt ok ändå för 45/46mm även om det varit roligare med 1390g
20200526_164411.jpg

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Fått besked från slowbuild att de inte kommer få leveransen av Newman A30 som förväntat. Fått erbjudande att de bygger på

Alternative 4
DT Swiss XM481
https://www.dtswiss.com/de/produkte/felgen/mtb/all-mountain/xm-481

Schöne AM Felge. Preisvorteil 40 EURO

Alternative 5
DT Swiss EX511
https://www.dtswiss.com/de/produkte/felgen/mtb/enduro/ex-511

Ska man ha tålamod och vänta minst en till månad eller ta någon av ovanstående? Vad hade ni gjort?

Beror helt på om du har nåt att åka på nu eller ej.

Hjulbyggartråden
Hallå
Funderar på att bygga ihop ett par hjul till skogskörning och enduro.
Osäker på jag skall tänka angående ekerlängden. Framhjulet känns bra men bakhjulet måste avrundas uppåt eller neråt.

1591111402704.png

Vilken längd bör jag ta för att undvika problem? 272 eller 274?
Blir nog att bygga med 12mm vanliga mässingsnipplar, men det förändrar inte längden mot det som är specade i beräkningsbladet.
Tacksam för input.

Hjulbyggartråden
Hallå
Funderar på att bygga ihop ett par hjul till skogskörning och enduro.
Osäker på jag skall tänka angående ekerlängden. Framhjulet känns bra men bakhjulet måste avrundas uppåt eller neråt.

Visa bilaga 421124

Blir nog att bygga med 12mm vanliga mässingsnipplar, men det förändrar inte längden mot det som är specade i beräkningsbladet.
Tacksam för input.
274 på vänster och 272 på höger hade jag nog valt.

Hjulbyggartråden
274 på vänster och 272 på höger hade jag nog valt.
Tack för input marr
För att få samma längd på rev/comp eller bara för att avrunda till närmsta?
Svårt det här med att bestämma sig. Tycker inte att jag får någon konsensus på vilket håll man skall avrunda åt, många tycker olika.
Har byggt ett hjul en gång med för långa ekar. Det var obra. Bottnade i gängen innan rätt spänning.

Hjulbyggartråden
Tack för input marr
För att få samma längd på rev/comp eller bara för att avrunda till närmsta?
Svårt det här med att bestämma sig. Tycker inte att jag får någon konsensus på vilket håll man skall avrunda åt, många tycker olika.
Har byggt ett hjul en gång med för långa ekar. Det var obra. Bottnade i gängen innan rätt spänning.
Jag vet inte säkert hur man ska göra heller... Men gjorde liknande en gång och det fungerade. Minns inte exakt vilka värden jag hade då dock.

Finns inte sapim i 273? :p

Hjulbyggartråden
Avrunda uppåt till närmaste jämna heltal. I värsta fall blir ekern 1,9 mm längre än den teoretiska uträkningen. Då bottnar man inte gängorna (förutsatt att fälgens ERD är korrekt angiven). Däremot kan gängorna skära innan man bottnar om friktionen blir för hög. Det kan hända om vinkeln mellan eker och nippelhål är för stor. Det kan motverkas genom att använda skålade brickor mellan nippel och fälg. De jämnar även ut belastningen på nippelhålet.

Om man alltid avrundar uppåt har man marginal till att använda brickor mellan ekerhuvud och navfläns och om du vill använda skålade brickor mellan nippel och fälg.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Avrunda uppåt till närmaste jämna heltal. Då har du marginal till att använda brickor mellan ekerhuvud och navfläns och om du vill använda skålade brickor mellan nippel och fälg
Dt och de där fälgarna räknar redan med brickor mellan nippel och fälg. Det följer även med både brickor och squorx nipplar till båda fälgar valt ovan.

Hjulbyggartråden
Hej.
Tänkte att detta inlägg kanske passar här. Jag har en Cannondale caad12 2018. Sitter några Hope xc hjul på den nu. De är lite tunga och känns inte så passande. Jag skulle vilja ha något åt det här hållet istället: https://eu.huntbikewheels.com/products/aero-light-disc-road-wheelset-1449g-28deep-22wide

Sitter vanliga Qr på cykeln (den har inte exploderat än). Skulle jag kanske kunna bygga något liknande själv? Har endast byggt ett par pendlar hjul en gång tidigare men de är fortfarande raka. Blir det billigare för mig? Budget under 6 kanske. Tips? Tacksam för input ??

Hjulbyggartråden

Tog tjuren vid hornen och gick direkt till källan. Mailade DT kundsupport och fick svaret:
" if the recommended spoke length is not available you can use 1mm longer ones "

Ur ett tekniskt perspektiv så är det bättre att använda längre ekrar för att minska brottanvisningen i nippeln. Detta så länge som ekerns gänga inte bottnar.

Hjulbyggartråden
En fråga relaterat till bilden på nipplarna som jag funderade på när jag byggde hjul senast; om det nu är så viktigt att ekrarna inte slutar för långt ner i nippeln, borde inte 14 mm och 16 mm från DT Swiss resultera i svagare byggen då? Eller är det bara akademiskt och det går hur bra som helst med en eker som är 1-2 mm för kort? Jag ville använda 14 mm för att ha tillräckligt med grepp utanför fälgen och körde till slut på Sapim för att de inte påverkar ekerlängden och att jag tyckte att det var lättare att hålla ordning på beräkningarna.

Hjulbyggartråden
Antalet gängingrepp påverkar styrkan i förbandet. Ju fler ingrepp desto bättre fördelning av krafterna. I ett gängförband är den i stort sett alltid en gänga som bär det mesta av belastningen och de andra gängorna betydligt mindre pga att det är spelpassning i gängpassning.

Hjulbyggartråden
En fråga relaterat till bilden på nipplarna som jag funderade på när jag byggde hjul senast; om det nu är så viktigt att ekrarna inte slutar för långt ner i nippeln, borde inte 14 mm och 16 mm från DT Swiss resultera i svagare byggen då? Eller är det bara akademiskt och det går hur bra som helst med en eker som är 1-2 mm för kort?
Om nippeln är av mässing kommer den med all säkerhet att hålla, men är den av alu kan det vara mer tveksamt,
det är åtminstone min erfarenhet.
I ett hjul hade jag för korta ekrar, jag bytte då från 12 => 14mm istf att köpa längre ekrar (pga ren snålhet)
Det fungerade i många mil och år utan problem innan jag sålde de hjulen.
Men när jag försökte spara på samma sätt i ett hjul med alunipplar höll de bara 1-2 mån innan nipplarna började gå av pga utmattning.

Hjulbyggartråden
Någon som har erfarenhet av att bygga med straightpull-ekrar med nav liknande detta?

maxresdefault-2.jpg

Jag använder mig av https://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/ där man för straightpull-nav kan ange "Spoke Offset", alltså det markerade måtte ni figuren nedan. Jag undrar dock om detta bara gäller nav av typen nedan, och därmed inte är relevant i mitt fall?

sp-positive-offset.png

Tacksam för input!

Hjulbyggartråden
Vad brukar ni använda för att fetta nipplar? Finns det special oljor/fetter för det?

Jag använder Wheel Fanatyk Clear.

Hjulbyggartråden
Hur brukar ni göra med ekerkorsningarna vid bygge med straightpull-nav? Dvs 1) flätar ekrarna på samma sätt som med J-bend så att ekrarna ligger an i korsen, eller 2) drar ekrarna rakaste spåret utan att de tar i varandra?

Byggde för ett drygt år sedan ett hjulpar med DT 240s straightpull utan närkontakt i korsen. De är fortfarande precis lika raka som den dag jag byggde dem, men undrar ändå lite vad som rekommenderas av proffsen inför ett annat hjulbygge som skall utföras nu i dagarna på Hope RS4 SP…

Hjulbyggartråden
Hur brukar ni göra med ekerkorsningarna vid bygge med straightpull-nav? Dvs 1) flätar ekrarna på samma sätt som med J-bend så att ekrarna ligger an i korsen, eller 2) drar ekrarna rakaste spåret utan att de tar i varandra?

Byggde för ett drygt år sedan ett hjulpar med DT 240s straightpull utan närkontakt i korsen. De är fortfarande precis lika raka som den dag jag byggde dem, men undrar ändå lite vad som rekommenderas av proffsen inför ett annat hjulbygge som skall utföras nu i dagarna på Hope RS4 SP…

Väljer man att bygga med korsat så gör man det väl för att man vill ha de egenskaper som detta ger annars kan man ju lika gärna ekra radiellt som är snyggare, jag har byggt med extralite till och med de kör 3-kors på sina lättaste nav.
Personligen har jag inte ens tänkt tanken då jag inte ser något annat resultat än ett vekare hjul

Hjulbyggartråden
Väljer man att bygga med korsat så gör man det väl för att man vill ha de egenskaper som detta ger annars kan man ju lika gärna ekra radiellt som är snyggare, jag har byggt med extralite till och med de kör 3-kors på sina lättaste nav.
Personligen har jag inte ens tänkt tanken då jag inte ser något annat resultat än ett vekare hjul

Hur tänkte du där?

Med StraightPull nav kan man Inte bygga radialekrat. Punkt.
Undantaget de SP nav som är avsedda för radiell ekring. Men det är ett ytterligt fåtal.. Används nästan bara på gamla fälgbromsade racers. Enstaka fall i mtb på drivsidan i ett skivbromsat framhjul (se gamla Specialized Control hjul)

Det han menar är att ekrarna antingen tar stöd av varandra i korsen eller inte tar stöd av varandra i korsen.
Inget annat.
Korsat är det oavsett.

Hjulbyggartråden

En del fabriksbyggda hjul kommer också utan denna klassiska flätning. Jag skippade flätningen för ganska många år sedan när jag byggde ett par lätta hjul med Innolite kolfiberfälg, DT240S 28H (j-bend) och två-kors. De höll sig raka i många år. Rådfrågade Innolite om detta och han sa då att han brukade bygga utan flätning.

Ska bygga ett par lätta hjul snart igen, nu med straightpull-nav, så detta är en högst intressant fråga

Hjulbyggartråden
Hur tänkte du där?

Med StraightPull nav kan man Inte bygga radialekrat. Punkt.
Undantaget de SP nav som är avsedda för radiell ekring. Men det är ett ytterligt fåtal.. Används nästan bara på gamla fälgbromsade racers. Enstaka fall i mtb på drivsidan i ett skivbromsat framhjul (se gamla Specialized Control hjul)

Det han menar är att ekrarna antingen tar stöd av varandra i korsen eller inte tar stöd av varandra i korsen.
Inget annat.
Korsat är det oavsett.

För det första har du Fel eftersom det finns nav som är straightpull för radiell ekring så är det ju ett undantag som bekräftar regeln, sen att det är oanvändbart till i princip allt annat än som framhjul på landsvägscyklar är en annan sak.

Jag förstod precis vad som avsågs i TS fråga men ifrågasätter varför man skulle vilja ha det ekrar så om det nu går när syftet av att korsa ekrar är just att de stöder varandra och hjälper till att fördela kraften mellan ekrar som är spända och de som blir mindre spända av fälgens deformation vid användning.

Jag har inte sett såna 3-kors hjul som avses själv så jag skall inte uttala mig om dem men enligt vad jag lärt mig i skolan är det svårt att korsa något växelvis över/under utan att detta skapar ett läge där man fysiskt rör vid varandra.
Självklart går det att ekra hjul där man går förbi andra ekrar utan att de vidrör, men då har man ju inte följt manualen för 3-kors som säger växelvis väg mellan nav och nippel.

Så här förklarar Jobst Brandt's i The Bicycle Wheel hur det hänger ihop:

Spokes in a crossed pattern are usually interlaced at their last crossing before reaching the rim. Spokes coming from between the flanges are laid over those from outside the flanges. Interlaced spokes take up each other's slack during severe radial loading and reduce the chance of spokes becoming loose. If spokes become loose, their nipples can unscrew. Radial spokes cannot be interlaced and therefore, lose alignment from road shock more easily. Interlacing also gives more clearance between the spokes and the derailleur on rear wheels.

Hjulbyggartråden
Om du bygger bakhjul med kassett så vill du justera ekerhålen åt vänster.
Om du bygger framhjul med skivbroms vill du justera ekerhålen åt höger.
Freespoke visualiserar om du satt rätt tecken framför de 3 mm du har på fälgen

[edit]jag tog mig friheten

Visa bilaga 413665Visa bilaga 413666

Jag har satt ihop dessa nu, det blev Sapim race 1,8 och D-light 1.65.

Hur ska jag tänka angående ekerspänning? Fälgtillverkaren har en rek på <145 kgf, på TM-1 språk ~20 resp 23,5. Låter spontant rätt mycket?

78 resp 83% på klensidan ger 18 samt 19 på TM-1 mätaren.
Är jag rätt på det?

Framhjulet är rakt och fint med fin ekerspänning men jag får inte bakhjulet centrerat alls.

Hjulbyggartråden
Framhjulet är rakt och fint med fin ekerspänning men jag får inte bakhjulet centrerat alls.
En metod som jag har fått lära mig som skall göra hjulbyggandet enklare för oss hobbyhjulbyggare
är att bygga bakhjulet lite högercentrerat, alltså inte med likadan ekerspänning på båda sidorna,
men därmed inte med helt slacka ekrar på vänstersidan.
När ekrarna på höger sida är tillräckligt bra, och jämt, spända och hjulet är tillräckligt runt
rätar och centrerar du hjulet, i möjligaste mån, genom att spänna ekrarna på vänster sida.
På det här sättet kommer ekrarna på höger sida att bli tillräckligt hårt och jämnt spända,
hjulet bli runt, rakt och centrerat. Ekrarna på vänster sida blir vad de blir, men förhoppningsvis med tillräcklig ekerspänning.

Hjulbyggartråden
Jag har levt i tron att man ALLTID flätar. Man lär sig nytt varje dag :)
jag flätar endast om det behövs för att hålla in yttersta gruppen ekrar, t ex om det skall gå fritt för ett bromsok.

ser inga andra fördelar med flätning, och det försvårar uppspänning och justering av hjulet eftersom två ekrar alltid jobbar i par. och skulle en eker gå av släpper i praktiken två, och konsekvenserna blir större.

dessutom är det ett extra jobb att fläta.

Hjulbyggartråden
Har problem med adaptern till mina nya dt swiss nav. Hur gör ni för att dra åt skivan? Hylsan går inte in, mellanrummet blir för litet. Bak gick bra men fram stötte jag på patrull.

Kanske inte direkt hjulbygge i dess renaste definition men i sluttampen av det iallafall.

Bilagor

• 20200716_194218.jpg
    20200716_194218.jpg
    597.7 KB · Besök: 285
  • 20200716_194223.jpg
    20200716_194223.jpg
    658.5 KB · Besök: 301
Hjulbyggartråden
Har problem med adaptern till mina nya dt swiss nav. Hur gör ni för att dra åt skivan? Hylsan går inte in, mellanrummet blir för litet. Bak gick bra men fram stötte jag på patrull.

Kanske inte direkt hjulbygge i dess renaste definition men i sluttampen av det iallafall.
Kanske fel hylsa? Finns hylsor för genomgående axlar, där det är lite mer utrymme

Hjulbyggartråden
En metod som jag har fått lära mig som skall göra hjulbyggandet enklare för oss hobbyhjulbyggare
är att bygga bakhjulet lite högercentrerat, alltså inte med likadan ekerspänning på båda sidorna,
men därmed inte med helt slacka ekrar på vänstersidan.
När ekrarna på höger sida är tillräckligt bra, och jämt, spända och hjulet är tillräckligt runt
rätar och centrerar du hjulet, i möjligaste mån, genom att spänna ekrarna på vänster sida.
På det här sättet kommer ekrarna på höger sida att bli tillräckligt hårt och jämnt spända,
hjulet bli runt, rakt och centrerat. Ekrarna på vänster sida blir vad de blir, men förhoppningsvis med tillräcklig ekerspänning.

Ja det är så jag har gjort. Men ekerspänningen blir allt för klen på vänster sida.

Hjulbyggartråden
Ja det är så jag har gjort. Men ekerspänningen blir allt för klen på vänster sida.
den flacka vänstra sidan bak ska ha väsentligt lägre spänning, även i fall med fetare ekrar på drivsidan. dessa blir av naturliga mekaniska skäl betydligt mer spända, mer ju platttare hjulet är på denna sida. så spända att det kan vara ett tufft jobb att slutjustera på den sidan.

det är därför som håkan påpekar en bra metod att vid slutjusteringen inledningsvis övercentrera fälgen något åt höger, och göra det avslutande jobbet på den betydligt lättare att manövrera vänstra sidan.

och när det gäller själva den numeriska ekerspänningen ökar den förstås på båda sidor, när man endast spänner den ena:)

Hjulbyggartråden
den flacka vänstra sidan bak ska ha väsentligt lägre spänning, även i fall med fetare ekrar på drivsidan. dessa blir av naturliga mekaniska skäl betydligt mer spända, mer ju platttare hjulet är på denna sida. så spända att det kan vara ett tufft jobb att slutjustera på den sidan.

det är därför som håkan påpekar en bra metod att vid slutjusteringen inledningsvis övercentrera fälgen något åt höger, och göra det avslutande jobbet på den betydligt lättare att manövrera vänstra sidan.

och när det gäller själva den numeriska ekerspänningen ökar den förstås på båda sidor, när man endast spänner den ena:)

Ja självklart, men det finns olika grader i helvetet. Centrerat och runt så får jag en ekerspänning som är ca hälften på vänster sida. Jag tänkte mig snarare 75% än 50.

Tillbaka
Topp