kroem
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Dubbla brickor :)hur fick du till det med ekerlängden:)..?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dubbla brickor :)hur fick du till det med ekerlängden:)..?
Inga brickor?Projekten rullar in...Visa bilaga 537635
Haha inga fälgar heller på den bilden ;)Inga brickor?
Är du säker på att det kommer att funka utan?![]()
När världen är en plats där man får något såpass "avancerat" och med så många ingående enskilda komponenter (mätklockor, lagringar, knoppar osv) och samtidigt uppvisar någon form av kvalitet så kommer jag förmodligen ändå bojkotta det pga arbetsmiljöfrågor, rättvisefrågor, naturresursfrågor, fraktfrågor och en jäkla massa andra frågor. Därför.
Kvalitet stod med som en faktor bland en massa andra. Sen är kvalitet ganska godtyckligt - folk har sänkt sina standarder så långt att man som lite av en verktygs- och prylnörd blir förvånad jämt och ständigt.Måste nog säga att det där stället är riktigt bra, gauge-sakerna är lite overkill, men mitt första hjul ligger inom typ...0,5mm "true".
Med nya och rena delar bygger och riktar jag ofta i vardagsrummet,Det går bättre att bygga i ramen än med ett dåligt riktställ, inget måste om man inte bygger ofta tycker jag
Jag litar inte på riktstället utan mäter alltid centreringen separat utanför stället, men det säger kanske mer om det riktställ jag hade ..Enl mig är det onödigaste hjulbyggarverktyget centreringsverktyget,
jag vänder i stället på hjulet i riktstället.
Är det någon som vet om Kinlin XR31RT går att få tag på inom EU?Det finns dessvärre inte så mycket kul i den där kategorin - Kinlinfälgen har ett 26mm högt syskon och DT erbjuder 32mm höga RR511.
Det finns lite annat, men inget som i praktiken går att köpa.
www.cyclocross-store.de
Visst är det dessa fälgar även i de här Hunt-hjulen?Men KinLin är en stor OEM-leverantör och många säljer KinLin-fälgar under annat namn
För den sannolikhet som kvarstår tippar jag på att det är Kinlin 26.Det är med mycket stor sannolikhet (ca 100%) Kinlin 31 liksom Halo´s Devaura. Synd bara att i varje fall Halo´s blankpolerade är Lasergraverade och inte med nån ful klibba som man lätt kan få bort
jag fattar inte mitt ställ... alltså om jag "kniper åt" med typ en axel eller QR, då blir det helt korrekt centrerat i sätllet, men om jag bara typ "kniper åt" på hub flange (typ) då blir det fel, haha. Kan inte se att det är någon måttskillnad - men men.Jag litar inte på riktstället utan mäter alltid centreringen separat utanför stället, men det säger kanske mer om det riktställ jag hade ..
Jag menade förstås dessa:För den sannolikhet som kvarstår tippar jag på att det är Kinlin 26.
eu.huntbikewheels.com
Ja, det är med en sannolikhet gränsande till visshet Kinlin 31.Jag menade förstås dessa:
som är 31 höga.![]()
HUNT Race Aero Wide Wheelset
The super-wide, seriously-light, aero-beating 31mm deep road wheelset. Stretch the gaps and burn the legs of your riding compatriots.eu.huntbikewheels.com
Fan va segt, men hur kan det ha blivit så fel?Hej bullen...
Bakgrund: Köpte kompletta gravelhjul från Carbonda sommaren 2020, snålade in på ekrar och nav (novatec nav / Pillar ekrar). (https://www.carbonda.com/wheelset/road-wheelset/107.html)
Problem: 3 nipplar har gått av hittills.
Lösning: Beställa Dt350 SP med cx-ray ekrar
Resultat:
Glad i hågen tänkte jag att, vaffan detta borde jag kunna bygga om själv och samtidigt spara några svindyra gram på kvalitetsekrar/nipplar och nav
Läs läs läs, fyll i diverse eker-kalyklatorer online.
Alla (nåja, de jag lyckats hantera) har kommit fram till att ekrarna skall vara 280/282mm -> BESTÄLL
I Torsdags dök paketet upp, ett satans pill att få i nipplar i lite djupare fälgar.
Efter ett antal svordommar och försök att få till någon grundspänning inser jag att det kan omöjligt stämma med den ekerlängden, då om jag drar alla nipplar i botten är det inte ens i närheten av att vara spända ekrar.
Korrekt längd borde vara typ 276/278mm...nej, jag är inte bitter.
Så nu sitter jag med 28st snordyra oanvändbara ekrar, och en beställning på kortare ekrar är lagd.
Jag tar hemskt gärna emot tips på nav + fälg som passar 280/282mm ekrar (SP), så att man kanske kan hitta på något kul med de ekrarna.
Tack för mig hej!
Fälgtillverkaren har rekommendationer.Dubbelpost...Men hur är det här med ekerspänning - finns det några lite enklare riktlinjer för vad man ska sikta på? Har nu lite under 100kgf fram och runt 110 bak.
Jäkligt trist, men hoppas att du får bra hjulJag tar hemskt gärna emot tips på nav + fälg som passar 280/282mm ekrar (SP), så att man kanske kan hitta på något kul med de ekrarna.
Jäkligt trist, men hoppas att du får bra hjul
Vad gäller nav + fälgar undrar jag varför du inte vill ha ännu ett par Dt350 SP?
Med naven bestämda borde det vara lättare att välja fälgar.
Har du kollat FreeSpoke? För om du kollar under fälgfliken kan du sortera fälgarna på ERD
Mjo ok.. men hittar bara max värde? Kanske det man ska sikta på?Fälgtillverkaren har rekommendationer.
Dom flesta coolfälgar 130kg, alufälgar mkt mindre.
Jahittar bara max värde? Kanske det man ska sikta på?
Samma svar till dig som i #4.527 bara några inlägg uppNån som vet en lämplig aluminiumfälg som har samma ERD? Några mm mindre ERD funkar också, men inte större ERD om jag ska kunna återanvända ekrarna. Helst ungefär samma bredd eller nån mm bredare tror jag och gärna öljetter runt ekerhålen (det har inte Pacenti-fälgarna).
tack, där fanns inga fälgar som fortfarande är i produktion med som är i rätt dimensioner, får leta vidare eller helt enkelt ge upp och köpa nya ekrar också.
Jag har det - tror det är ganska bra. Det är inte helt exakt rakt så man får mäta med ett dish tool då och då, eller vända på hjulet i stället.Det där riktstället från ali lite högre upp, är det några som kör med det? såg sjukt bra ut för priset. Vad var grejen med de dyrare valen? lite otydligt vad som skiljer.
Du kan använda vilka nipplar och ekrar du villNu är min nybörjarfråga: hur viktigt är det att man använder just dessa nipplar eller kan man lika gärna välja något annat? Följdfrågan är givetvis om jag är tvungen att använda DT ekrar också?
TjenaHejsan
Jag håller på att förbereda mitt första hjulbygge. Nu ska det bara byggas ett Musson riktställ. ?
Det blir ett par MTB-hjul med DT 350 nav och med DT ex511 eller xm481 fälgar.
Till ovanstående fälgar följer det med DT Squorx nipplar (och brickor) och det verkar som fälgarna "ska" byggas med dessa. Jag hade eventuellt tänkt bygga med guldfärgade nipplar och det är lite bökigt att få tag på i den modellen även om det finns. Nu är min nybörjarfråga: hur viktigt är det att man använder just dessa nipplar eller kan man lika gärna välja något annat? Följdfrågan är givetvis om jag är tvungen att använda DT ekrar också?
Inte svårt alls om man är noga och tycker det är kul. Svåraste är att köpa rätt ekerlängd.Dum och odefinierad fråga här... Hur svårt är det att bygga hjul när man inte gjort det förr?
Jag har ett enkelt riktställ, ett par relativt lätta (1650-1700isch gram) fultyska hjul med kassa fälgar med ok nav, och en tumme som sitter på sidan av handen. Är det en dålig idé att köpa fälg och ekrar istället för nya fultyska hjul?
Om du tycker att naven är värda att använda så kör på. Det är bara att förstå vad som händer när du använder skruv och mutter att dra i en fälg.Dum och odefinierad fråga här... Hur svårt är det att bygga hjul när man inte gjort det förr?
Jag har ett enkelt riktställ, ett par relativt lätta (1650-1700isch gram) fultyska hjul med kassa fälgar med ok nav, och en tumme som sitter på sidan av handen. Är det en dålig idé att köpa fälg och ekrar istället för nya fultyska hjul?