Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Hjulbygge with a view. Sommar!
92558B2E-9E7E-4D27-88C2-70F47367E6CC.jpeg

Hjulbyggartråden
Jävlar hörni. Ett kvarts kilo lättare framhjul var rätt märkbart. På bakhjulet märkte jag ingen direkt skillnad, men fram var det natt och dag. Mycket lättare att få upp fronten över hinder och den accelererar märkbart snabbare. Strava gav mig personbästa på fyra sträckor på hemmarundan, så det var nog inte bara placebo heller. Börjar misstänka att det här är lite av en materialsport...

Hjulbyggartråden
Jävlar hörni. Ett kvarts kilo lättare framhjul var rätt märkbart. På bakhjulet märkte jag ingen direkt skillnad, men fram var det natt och dag. Mycket lättare att få upp fronten över hinder och den accelererar märkbart snabbare. Strava gav mig personbästa på fyra sträckor på hemmarundan, så det var nog inte bara placebo heller. Börjar misstänka att det här är lite av en materialsport...
Oavsett så är känslan premium med lättare styva grejer??

Hjulbyggartråden
inte följt med i ditt projekt riktigt, men stegra över hinder låter som mtb??

oavsett tittar jag på din fälg och ser att den tycks sakna inre kant att hålla däcket på plats när slang saknas. gör att däcket vid eventuellt slanglöst montage kan komma att tömmas på luft snabbare än du hinner säga 'burp'.

rätt farligt minst sagt.

tänkte du alltså inte köra slanglöst? isf ovanlig tanke vid hjulbygge i nådens år 2022, även om det gäller lvg.

Hjulbyggartråden
modigt. om hyllan är tillräckligt bred kan du fräsa eller fila in så det blir en kant, och sedan kompensera med ett par tre varv eltejp, under slanglöstejpen.

burp är inte att leka med.

Hjulbyggartråden
inte följt med i ditt projekt riktigt, men stegra över hinder låter som mtb??

oavsett tittar jag på din fälg och ser att den tycks sakna inre kant att hålla däcket på plats när slang saknas. gör att däcket vid eventuellt slanglöst montage kan komma att tömmas på luft snabbare än du hinner säga 'burp'.

rätt farligt minst sagt.

tänkte du alltså inte köra slanglöst? isf ovanlig tanke vid hjulbygge i nådens år 2022, även om det gäller lvg.
Moderna tubelessfälgar har ingen kant, bara en hylla med raka kanter som på bilden nedan som är den jag byggt med.

Screenshot_20220612-111034_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
att vissa tillverkare fortsätter skippa kanten betyder inte att det är bra. billigare produktion?

sen ser hyllan ut att vara bredare på ditt tvärsnitt rattnalle, skapar möjligen lite marginal. godset under hyllan ser tunt ut, inte tillräckligt som det ser ut, att skapa en kant.

Hjulbyggartråden
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
vad bra att ni lever lyckliga utan kant. om man nu skall vara utan, bör hyllans bredd vara en faktor att fundera kring. att jag reagerade på magervalps beror på att den förefaller så smal att det närmast ser ut som det gjorde innan slanglöst kom på tal.

jämför t ex med crestfälgen på videon föregående sida.
4CDCA4E1-57A1-4CE7-9EC7-B23E1ED66062.jpeg
7000457D-85C7-4FDB-B421-312A44ADED14.jpeg

Hjulbyggartråden
Funderar på att bygga ett par nya hjul.
27,5" fälgar för 2,5"-ish däck. Helt i silver / polerat. Just nu lutar det åt:

MärkeVikt
NavHope Pro 4 F/R181 + 300481
FälgVelocity Blunt 35555 * 21110
EkerDT Comp 2.0/1.8x * 64
NippelDT Pro Lockx * 64
Totalt 942 + 1061 = 2003 gram
enligt DT Swiss

Vad finns det för andra alternativ? Fälgarna ex går loss på 176 dollars om en vill ha de polerade.
Hope naven känns stabila och driftsäkra.

Hjulbyggartråden
vad bra att ni lever lyckliga utan kant. om man nu skall vara utan, bör hyllans bredd vara en faktor att fundera kring. att jag reagerade på magervalps beror på att den förefaller så smal att det närmast ser ut som det gjorde innan slanglöst kom på tal.

Tycker det ser rätt safe ut:
dcfd9e06d5f9d3028d5c2ee3ae5d5f39.jpg

Hjulbyggartråden

Visa bilaga 560927Visa bilaga 560928
Ett förbehåll som inte nämnts på länge är att det är general-fail att använda glatt monteringsklet likt diskmedel osv.
Liknande schwalbes monteringsvätska gäller som försvinner och gör att däcket sitter kvar.

Hjulbyggartråden
Mitt bakhjul med alfine8nav börjar ruttna ihop - fälgen spricker runt ekerfästen.
Tänkte ta original framhjulets fälg (som inte används. Alexrims båda) och sätta på där bak, men är osäker på om jag fixar det med rimlig ansträngning själv.

Skall jag ge mig på detta?
Om inte, vem fixar det bäst och billigast? (tänker att det måste vara värt att rädda navet istället för att köpa nytt)
tack...

Hjulbyggartråden
Ett förbehåll som inte nämnts på länge är att det är general-fail att använda glatt monteringsklet likt diskmedel osv.
Liknande schwalbes monteringsvätska gäller som försvinner och gör att däcket sitter kvar.

Kört diskmedelmonterat i fyra år snart.

Vad är det för katastrof som kommer att drabba mig och hur undviker jag den?

Hjulbyggartråden
Funderar på att bygga ett par nya hjul.
...
Vad finns det för andra alternativ?
Vad är du ute efter? Alltså typ: Lägst möjliga totalvikt, Lägst möjliga roterande vikt, lättast möjliga att bygga, längst möjliga livslängd?
Eller?
Men (nästan) oavsett det tycker jag att du bör byta till diverifierad ekring, dvs tunnare ekrar på vänster sida bak/höger fram med tvärsnittsarea proportionerlig mot ekerspänningsskillnaden mellan sidorna. Dessutom bör du byta till nipplar utan låsning. Ekerspänningsskillnaden mellan sidorna kan du få fram mha en bra ekerlängdskalkylator, tex FreeSpoke

Mitt bakhjul med alfine8nav börjar ruttna ihop - fälgen spricker runt ekerfästen.
Tänkte ta original framhjulets fälg (som inte används. Alexrims båda) och sätta på där bak, men är osäker på om jag fixar det med rimlig ansträngning själv.

Skall jag ge mig på detta?
Varför inte?
tänker att det måste vara värt att rädda navet istället för att köpa nytt
Ett komplett Alfine 8-hjul, med "nya" SG-S7001-8 navet, kostar 249 € här, men frakten brukar vara dyr.

Hjulbyggartråden
...

Vad är du ute efter?
Först och främst ett par nya silvriga hjul.
Angående alternativ: Jag verkar ha tappat lite google-fu och hittar inte så mycket silvriga alternativ på fälgar och nav. Ett par I9 Hydra hade ju varit mumma men plånboken skriker.

Nipplar kan jag byta utan problem, finns det annat att tänka på med låsning än att det blir kinkigare att rikta de senare?

Vad är fördelen med tunnare ekrar på ena sidan utöver ev viktbesparing?

Hjulbyggartråden
Därför att jag inte ens vet om framfälgen duger eller om jag måste ha en bakfälg, det verkar skitmekigt att fatta vilken eker jag ska ha
Är framfälgen likadan som bakfälgen och du kan lossa ditt nuvarande bakhjuls nipplar utan att "tvist"-sönder ekrarna är det bara att gör en fälgtransplantation, vilket är enklaste formen av hjulbygge
Lossa nipplarna i ditt nuvarande bakhjul, utan att skruva loss dem helt,
se till att den nya fälgen är vänd åt samma håll som den gamla,
tejpa fast den nya fälgen ovanpå den gamla,
flytta över ekrar o nipplar en o en.
Spänn, centrera o rikta.
Klart!

Först och främst ett par nya silvriga hjul.
Då verkar du ha bra förutsättningar att lyckas.

Nipplar kan jag byta utan problem, finns det annat att tänka på med låsning än att det blir kinkigare att rikta de senare?
Ojämn ekerspänning märks snabbare, för det mest innan det leder till andra och kanske även allvarligare problem.

Vad är fördelen med tunnare ekrar på ena sidan utöver ev viktbesparing?
Risken att ekrarna på den mindre spända sidan går helt slacka minskar. En eker måste vara spänd för att göra nytta.

Hjulbyggartråden
Därför att jag inte ens vet om framfälgen duger eller om jag måste ha en bakfälg, det verkar skitmekigt att fatta vilken eker jag ska ha, och det kanske tar evighetslång tid i slutändan och så går jag till verkstaden. Jag brukar meka, men det händer att jag går till verkstaden till slut, eller monterar fel.
Jag känner inte till några fälgar som är specifika för fram resp bakhjul. Ibland kan man se framhjul med färre ekrar än på bakhjulet (ffa på lvg), men fälgkonstruktionen är densamma. Så ja, du kan använda fälgen från framhjulet till bakhjulet förutsatt att det är samma antal ekrar.

Du fick nyss en länk till bra räknare av ekerlängder av HåkanC. Om du vill ha ett tips på ekerdimensioner så kan jag rekommendera Sapim Race på drivsidan och Sapim D-light på ickedrivsidan. Det är kanske inte den mest ideala kombinationen för just ditt nav/fälgkombination men kommer vara tillräckligt bra. Mässingsnipplar för 2 mm från Sapim eller DT.

Sheldon Brown har en bra steg-för-steg-instruktion för hur man brygger bra hjul.

Men om du tycker detta verkar "skitmekigt" så är kanske cykelverkstan bästa alternativet.

Hjulbryggning är lite av ett hantverk kombinerat med grundläggande förståelse för klassisk mekanik och hållfasthetslära (dvs lite ingenjörsnördigt :geek:)

Hjulbyggartråden
Är framfälgen likadan som bakfälgen och du kan lossa ditt nuvarande bakhjuls nipplar utan att "tvist"-sönder ekrarna är det bara att gör en fälgtransplantation, vilket är enklaste formen av hjulbygge
Lossa nipplarna i ditt nuvarande bakhjul, utan att skruva loss dem helt,
se till att den nya fälgen är vänd åt samma håll som den gamla,
tejpa fast den nya fälgen ovanpå den gamla,
flytta över ekrar o nipplar en o en.
Spänn, centrera o rikta.
Klart!

fasen det har du ju rätt i . bara att flytta dit den, antagligen är de lika. fattar inte riktigt det där med tejpa fast.

det låter som att man kan använda samma ekrar och inte byta (och man kan mäta upp bakhjulsekrarna... tänkte inte på det)

Hjulbyggartråden
Jag känner inte till några fälgar som är specifika för fram resp bakhjul. Ibland kan man se framhjul med färre ekrar än på bakhjulet (ffa på lvg), men fälgkonstruktionen är densamma. Så ja, du kan använda fälgen från framhjulet till bakhjulet förutsatt att det är samma antal ekrar.

Du fick nyss en länk till bra räknare av ekerlängder av HåkanC. Om du vill ha ett tips på ekerdimensioner så kan jag rekommendera Sapim Race på drivsidan och Sapim D-light på ickedrivsidan. Det är kanske inte den mest ideala kombinationen för just ditt nav/fälgkombination men kommer vara tillräckligt bra. Mässingsnipplar för 2 mm från Sapim eller DT.

Sheldon Brown har en bra steg-för-steg-instruktion för hur man brygger bra hjul.

Men om du tycker detta verkar "skitmekigt" så är kanske cykelverkstan bästa alternativet.

Hjulbryggning är lite av ett hantverk kombinerat med grundläggande förståelse för klassisk mekanik och hållfasthetslära (dvs lite ingenjörsnördigt :geek:)
ja min ingenjörsnördighet är rätt ojämn.

Hjulbyggartråden
Fick för övrigt byta tre ekrar som inte gick att få upp spänning i just i det skadade området. Antar att dom sträckts så att dom tappat sin hållfasthet på något vänster.

Tillbaka
Topp