Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Tänker jag rätt nu om jag gör så här.
Höger sida bak, sapim race (2,0-1,8-2,0)

Vänster bak. 66%. Så en tunnare eker.
Arean för 1,8 = 2,54
66% av 2,54 = 1,68
Arean för sapim laser (2,0-1,5-2,0) = 1.77

Så sapim laser borde fungera bra på vänster sida. Eller skall jag ta en lite kraftigare eker ändå?

Jag har verkligen inte full koll än så korrigera mig gärna. ?
Du har räknat rätt och det tar bara lite extra tålamod att använda 1,5 mm ekrar. Jag skulle smörja gängorna för att minska friktionen i gängingreppet vilket skulle kunna minska vridningen av 1,5 mm ekrarna. Gängsmörjning är tunn is om man håller på med maskinkonstruktion för det är svårt att få det konsistent i en produktionsline med variation i klämkraft som följd, men nu snackar vi handbryggda hjul och vi mäter ekerspänningen när vi brygger.

Testa gärna Sapim Laser och berätta hur de beter sig.

Hjulbyggartråden
Testade att byta fälg till Race Face ARC Offset 25 som flyttar nippelhålen 3 mm åt NDS och får då en spänningskvot på 81% i s f 66%. I det fallet hade jag använt Sapim Race 2,0/1,8/2,0 på DS och Sapim D-light 2,0/1,65/2,0 på NDS.

Man kan med fördel göra lika pp framhjul med skivbroms fast då omvänt.

Bilagor

• Screenshot_20230409-115029_Chrome.jpg
    Screenshot_20230409-115029_Chrome.jpg
    195.2 KB · Besök: 39
Hjulbyggartråden
Jag insåg att jag satt fel erd. Måste räkna med nippelbrickorna och nippelhuvudet med. Så jag skall nog dubbelkolla allt ett par gånger innan jag beställer.

Sapim rekommenderar inte 1,5mm ekrar till ovana hjulbyggare. Så jag tror att jag går på 1,65 trots allt.

Hur var det med finare fabrikshjul, är det olika ekrar på olika sidor eller kör de med en eker överallt?

Hjulbyggartråden
Tack, då har jag förstått något rätt i alla fall. ?

Ja, 1,5mm verkar medföra lite ”problem”. Det är mitt första riktiga hjulbygge så jag vill inte skapa mer problem än nödvändigt.

Hur ser det ut på finare hjul från t.ex. shimano. Använder de olika ekrar på olika sidor?
Jag har lindat en smal plattång med vulktejp. Med den kan jag hålla fast ekern strax under nippeln när spänningen blir så hög att ekern börjar vrida på sig. På det sättet tycker jag det funkar bra att bygga även med 1,5 mm ekrar.
Däremot är det väl inte helt rekommenderat att använda så tunna ekrar med skivbromsar. Har dock inte provat själv.

Hjulbyggartråden
Hur var det med finare fabrikshjul, är det olika ekrar på olika sidor eller kör de med en eker överallt?
De flesta fabriksbyggda hjul har samma ekerdimension på båda sidor. Även dyrare hjul. Det har med logistik och "pokajoka" i produktion att göra.

Så olika ekerdimensioner mellan DS och NDS är lite av ett hantverkstrademark.

Hjulbyggartråden
Det är mitt första riktiga hjulbygge så jag vill inte skapa mer problem än nödvändigt.
Då tycker jag att du bör börja med framhjulet, även på skivbromsade framhjul är det enklare

Hur ser det ut på finare hjul från t.ex. shimano. Använder de olika ekrar på olika sidor?
olika ekerdimensioner mellan DS och NDS är lite av ett hantverkstrademark.
Men det finns, eller har åtminstone funnits, en hel del undantag även bland fabrikshjulen;
Campa liksom både Mavic och Shimano, och många fler tillverkare än vad jag känner till, har använt sig av olika tjocka ekrar på hö/vä-sida i sina hjul.
Campagnolo kallar det för "Differential Spokes"
campagnolo-neutron-rear-wheel-with-bag.jpg

Däremot är det väl inte helt rekommenderat att använda så tunna ekrar med skivbromsar.
Varför inte det? Det kan ju inte bero på risk för ekerbrott genom överbelastning eftersom sträckgränsen hos 1,5mm ekrar brukar typiskt ligga på (nästan) 2kN,
vilket är en hel del mer än de flesta fälgar klarar (<~1,5kN).

Hjulbyggartråden
Då tycker jag att du bör börja med framhjulet, även på skivbromsade framhjul är det enklare

Men det finns, eller har åtminstone funnits, en hel del undantag även bland fabrikshjulen;
Campa liksom både Mavic och Shimano, och många fler tillverkare än vad jag känner till, har använt sig av olika tjocka ekrar på hö/vä-sida i sina hjul.
Campagnolo kallar det för "Differential Spokes"
campagnolo-neutron-rear-wheel-with-bag.jpg

Varför inte det? Det kan ju inte bero på risk för ekerbrott genom överbelastning eftersom sträckgränsen hos 1,5mm ekrar brukar typiskt ligga på (nästan) 2kN,
vilket är en hel del mer än de flesta fälgar klarar (<~1,5kN).
Bara nåt jag läst hos någon av de stora tillverkarna, dt eller sapim. Hinner inte leta fram länken nu.

Hjulbyggartråden
Har en fin custom landsvägsram i rostfritt stål på gång och självklart är alla nya hjul svarta och fula så får bli custom! Tänkte först ett par nos campa Atlanta och fina record hubbar men orkar inte jaga mer vintage.

Vill ha silver/högpolerade alu fälgar, silver ekrar och så klart silver nav! Kommer köra fälgbromsar och vill ha djup på runt 25-35mm på fälgen. Däcken kommer vara 25 eller 28mm så gärna en fälg med blagom bredd för detta i åtanke.

Fägar: Velocity deep v?
Ekrar: vet ej :(
Nav: Hope RS4?
Kasettbody: campa 11s

Tankar, tips, idéer? Kan typ inget om hjul så kommer behöva att någon bygger dessa åt mig. Kan man beställa hem prylar till nån hjulbyggare eller finns det någon bra webbshop där man kan plocka ihop ovan/något snarlikt?

Vore skönt om det inte gick på mer än 6000kr :)

Hjulbyggartråden
Har en fin custom landsvägsram i rostfritt stål på gång och självklart är alla nya hjul svarta och fula så får bli custom! Tänkte först ett par nos campa Atlanta och fina record hubbar men orkar inte jaga mer vintage.

Vill ha silver/högpolerade alu fälgar, silver ekrar och så klart silver nav! Kommer köra fälgbromsar och vill ha djup på runt 25-35mm på fälgen. Däcken kommer vara 25 eller 28mm så gärna en fälg med blagom bredd för detta i åtanke.

Fägar: Velocity deep v?
Ekrar: vet ej :(
Nav: Hope RS4?
Kasettbody: campa 11s

Tankar, tips, idéer? Kan typ inget om hjul så kommer behöva att någon bygger dessa åt mig. Kan man beställa hem prylar till nån hjulbyggare eller finns det någon bra webbshop där man kan plocka ihop ovan/något snarlikt?

Vore skönt om det inte gick på mer än 6000kr :)
Starbike o R2 har byggtjänst

Hjulbyggartråden
Bara nåt jag läst hos någon av de stora tillverkarna, dt eller sapim. Hinner inte leta fram länken nu.
Ok
När du hittar den får du gärna posta länken, men kommer du ihåg motiveringen redan nu kanske?

Starbike o R2 har byggtjänst
Hos R2 skäms de inte för att posta den här bilden
Hjulmassage.jpg

Jag skulle skämmas för att göra det
Men det betyder inte att hjulen från dem är förstörda, däremot är de inte färdigbyggda. Ekrarna bör därför spänningsbefrias på riktigt, dvs momentant belastas över sträckgränsen, typ så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Läs mer om varför det gör skillnad här

Hjulbyggartråden
Ok
När du hittar den får du gärna posta länken, men kommer du ihåg motiveringen redan nu kanske?

Hos sapim finns en pdf, "Checklist", som går att ladda ner här:

Där kan man läsa följande:

"For MTB and CYCLO CROSS we advise the use of Sapim CX-Ray, Sapim
RACE or Sapim LASER (do not use Sapim Laser in wheels with disc brakes)."

Ingen vidare motivering men jag har just nu inte läst så noga.

Hjulbyggartråden
Ok

Hos R2 skäms de inte för att posta den här bilden
Visa bilaga 618366
Jag skulle skämmas för att göra det
Men det betyder inte att hjulen från dem är förstörda, däremot är de inte färdigbyggda. Ekrarna bör därför spänningsbefrias på riktigt, dvs momentant belastas över sträckgränsen, typ så här
Visa bilaga 618368
Läs mer om varför det gör skillnad här
ett lätt och snabbt sätt att spänningsbefria är är att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln eller (host) riktställ. då slipper man ta i så hårt som på r2-bilden ovan. en funktion tyvärr många riktställ saknar.

det är också till hjälp när man spänner upp det sista och vill underlätta åtdragningen genom avlastning av den eker man precis vill skruva åt.

Hjulbyggartråden
ett lätt och snabbt sätt att spänningsbefria är är att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln eller (host) riktställ. då slipper man ta i så hårt som på r2-bilden ovan. en funktion tyvärr många riktställ saknar.
Nej, det stämmer inte
Som jag har förklarat för dig tidigare och det skriver även hjulbyggargurun Jobst Brandt i den länkade texten, som du uppenbarligen inte har läst
"Pressing axially on the hub, while supporting the rim, requires a force larger than is manually possible"

Hjulbyggartråden
man pressar fälgen åt sidan förstås. som jag skrev. påtagligt lätt att med måttlig kraft få bort torsionskrafter i ekrarna på det viset. om man tar spjärn mot gaffelbenet, och navet är fastsittande.

är hyggligt påläst på jobst. rätt underhållande här och där. som när han försöker torgföra att det är de nedre ekrarna som stödjer hjulet mot underlaget. stort garv.

i den aktuella länken står dock inte enligt mig info som kan hjälpa att helt få bort torsionskrafterna. förslaget att överdra nippeln för att sedan relaxa funkar förstås för en van hjulbyggare men är ändå en gissningslek. bättre avlasta så en mängd ekrar åt gången hittar rätt sas spontant. det gör man enkelt med sidoförskjutning av fälgen och fastskruvat nav. inga särskilt stora krafter behövs.

har man inte möjligheten att spänna fast navet i gaffeln eller riktstället försvårar det slutjusteringen på ett onödigt vis.

Hjulbyggartråden
man pressar fälgen åt sidan förstås. som jag skrev. påtagligt lätt att med måttlig kraft få bort torsionskrafter i ekrarna på det viset.
Att som du skriver "få bort torsionskrafter i ekrarna" är inte att spänningsbefria ekrarna som du skrev ovan
ett lätt och snabbt sätt att spänningsbefria är är att påverka fälgen sidledes med navet fastskruvat i gaffeln
Det kan säkert stämma att du har läst den länkade texten + annat av Jobst,
men som citaten ovan visar (+ resten av det du skrivit tydligt visar) betyder det inte att du har förstått det du har läst.

Hjulbyggartråden
förstå och förstå?. den gode jobst förstår iaf inte hur ekrarna tar laster i ett rullande hjul. .

att han på annat ställe kanske senare när han nått insikt propagerar för just den metod med sidoförsjutning av fälgen och jag själv långt innan jag läste detta funnit bäst för spänningsbefrielse ändrar inte på det. eller också retas han med vissa läsare som tar det han skriver bokstavligt

intressant att han i din länk skriver hos sheldon brown. alltsomoftast hade de motsatt uppfattning kring hjul och cyklar. intressant att följa, och det visar om inte annat att världen inte är svart eller vit.

kan i vissa fall förefalla svårt förstå.

Hjulbyggartråden
Varför ändras tension mer drastiskt på de direkt nedåt än de på motsatt sida? Är det nåt mer komplicerat än att tyngden trycker ner ekrarna och minskar tension? Annars tycker jag att motsatsen händer på ovansidan.

Hjulbyggartråden
det är fälgen som tar lasten. medför det att det blir en lokal inböjning i fälgen kommer enstaka ekrar i riktade nedåt att minska sin tension (eller ekerspänning för de som behöver detta förklarat), men är så inte fallet kommer det bli en mera gradvis avlastning av de nedre ekrarna med max nedåt

övrigas spänning ökar förstås men gode herr diplominingenjör jobst hävdar på fullt allvar att detta inte är mätbart. vilket förstås icke är korrekt.

vissa här har låtit påskina tidigare att de nedåtriktade ekrarna tar lasten, inte heller korrekt.

Hjulbyggartråden
IMG_2240.jpeg

Börjar bli klar med ekerlängderna nu. 3 av 4 är lätta men hur avrundar jag 300.6? Till 300 eller 302?

Tittar på att beställa från https://www.wheel-parts.shop/en/ . De har allt jag behöver utom nippelbrickorna. Jag skall ha MG-washers och de säljer bara dem i 500-pack.

Någon affär som är bättre än ovan nämnd?

Hjulbyggartråden
Ja
Den största ekerspänningsförändringen som sker när ett hjul belastas inte är en ekerspänningsökning utan tvärtom en ekerspänningsminskning
Visa bilaga 618567
Från: w4kz0k4AdI4
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

Varför skriver du "tension" TÄNNSCHJOON?

Nej, men även det beror ännu en gång på varför du skriver TÄNNSCHJOON

Vad betyder det? Oavsett TÄNNSCHJOON eller ej.
Sånt bekymrar mig väldigt lite.

det är fälgen som tar lasten. medför det att det blir en lokal inböjning i fälgen kommer enstaka ekrar i riktade nedåt att minska sin tension (eller ekerspänning för de som behöver detta förklarat), men är så inte fallet kommer det bli en mera gradvis avlastning av de nedre ekrarna med max nedåt

övrigas spänning ökar förstås men gode herr diplominingenjör jobst hävdar på fullt allvar att detta inte är mätbart. vilket förstås icke är korrekt.

vissa här har låtit påskina tidigare att de nedåtriktade ekrarna tar lasten, inte heller korrekt.
Ja, kanske kan vara så att deformationen gör förändringen mer isolerad. Hur mycket verkar utmanande att räkna på.
Det är inte intuitivt på något sätt att deformationen skulle garantera att ovansidan inte påverkas oberoende av allt annat. Vad vet jag. Intuitivitet är ofta logikens fiende.

Som tur är behöver jag inte begripa det. Humlan flyger utan att begripa varför.

Hjulbyggartråden
Du har helt rätt!
Att han skulle ha hävdat det är mkt riktigt inte korrekt

Jo det är det, vilket framgår av de senaste inläggen, liksom många tidigare inlägg
Inte minst detta citat från professor Göran Grimvall
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna."
https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563

Hjulbyggartråden
Ja, kanske kan vara så att deformationen gör förändringen mer isolerad. Hur mycket verkar utmanande att räkna på.
Det är inte intuitivt på något sätt att deformationen skulle garantera att ovansidan inte påverkas oberoende av allt annat. Vad vet jag. Intuitivitet är ofta logikens fiende.

Som tur är behöver jag inte begripa det. Humlan flyger utan att begripa varför.
@kais01 har redan gett förklaringen men jag kanske kan göra det lite tydligare: Anledningen till att du inte ser motsvarande förändring i ekerkraft på ovansidan av hjulet är att lasten fördelas på samtliga ekrar på övre delen av hjulet men vid kontaktytan med vägen överförs lasten (kraften) mer eller mindre i en punkt.

Hjulbyggartråden
@kais01 har redan gett förklaringen men jag kanske kan göra det lite tydligare: Anledningen till att du inte ser motsvarande förändring i ekerkraft på ovansidan av hjulet är att lasten fördelas på samtliga ekrar på övre delen av hjulet men vid kontaktytan med vägen överförs lasten (kraften) mer eller mindre i en punkt.
Stämmer inte.
Som framgår av svaren ovan är den sammanlagda ekerspänningsminskningen större än den sammanlagda ekerspänningsökningen.

Hjulbyggartråden
det är inte svårt att söka fram referenser och diskussioner angående jobst brandts bisarra utsagor om vad som tar lasten. att ingenjören i honom hellre räknar på den minskade tensionen i de nedåtriktade ekrarna än den mycket mindre ökningen i spänning i övriga ekrar ändrar inte på det. inte länge sedan jag läste av honom i en argumentation för detta att denna lilla ökning för övriga ekrar inte gick att mäta. direkt från hästens mun.

betyder alltså inte att de nedåtriktade ekrarna tar lasten, bara att deras minskade tension återpeglar lastens storlek.

även ny teknik har tydligen gått på myten.

vilket inte är så konstigt, full av på allvar långt senare återcirkulerade aprilskämt som den är. typ kvartalsvis får man påpeka för redaktionen att nu har man åter klampat i klaveret. inträffar närmast vilken årstid som helst.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag drog igång en tråd om att köpa däck som är QR nu och kan konverteras till TA senare.
Men om man istället väljer att bygga LVG-däck och då med CF-fälg.

Kan man komma undan skapligt i pris då?
Jag har spänstermätare och riktställ även om de kanske inte är de vassaste grejerna.

Hjulbyggartråden
förstå och förstå?. den gode jobst förstår iaf inte hur ekrarna tar laster i ett rullande hjul. .

Tänker att du har rätt mkt kött på benen för ditt påstående att han inte förstår hur ekrarna tar upp laster.

Lust att länka till något material så att man kan läsa mer om sättet du anser att ekrarna tar upp laster?

Hjulbyggartråden
Mina Sputnikfälgar är äntligen på väg fick jag nu ett meddelande om, nav och ekrar beställda från Rose kom för flera veckor sedan men de hade inga Sputnik så fälgarna fick jag ta från en annan butik.

Hjulbyggartråden
det är inte svårt att söka fram referenser och diskussioner angående jobst brandts bisarra utsagor om vad som tar lasten. att ingenjören i honom hellre räknar på den minskade tensionen i de nedåtriktade ekrarna än den mycket mindre ökningen i spänning i övriga ekrar ändrar inte på det. inte länge sedan jag läste av honom i en argumentation för detta att denna lilla ökning för övriga ekrar inte gick att mäta. direkt från hästens mun.

betyder alltså inte att de nedåtriktade ekrarna tar lasten, bara att deras minskade tension återpeglar lastens storlek.

även ny teknik har tydligen gått på myten.

vilket inte är så konstigt, full av på allvar långt senare återcirkulerade aprilskämt som den är. typ kvartalsvis får man påpeka för redaktionen att nu har man åter klampat i klaveret. inträffar närmast vilken årstid som helst.
Jag är inte så bekant med Jobst Brandts verk och det lät underligt att han skulle hävdat att "hjulet står på de nedersta ekrarna" och liknande konstigheter. Så jag gick direkt till källan och laddade ned hans skrift "the Bicycle Wheel" och det stämmer, han skriver faktiskt detta. Men det är svårt att få ett riktigt grepp om vad han menar, det kan vara ett språkligt missförstånd där han med ord försöker förklara vad som sker och villar in sig i konstiga liknelser.

Och han verkar varit en hängiven cyklist och det i sig är inte så illa.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag drog igång en tråd om att köpa däck som är QR nu och kan konverteras till TA senare.
Men om man istället väljer att bygga LVG-däck och då med CF-fälg.

Kan man komma undan skapligt i pris då?
Jag har spänstermätare och riktställ även om de kanske inte är de vassaste grejerna.
Om du inte bara driver så hade jag istället satsat på begagnade kolfiberhjul med dt-nav, dom är ombyggbara.
Nya lösa kolfiberfälgar från Kina kostar ca 2000/ st på plats i Sverige och fädiga lär det närma sig 8000.

Hjulbyggartråden
Om du inte bara driver så hade jag istället satsat på begagnade kolfiberhjul med dt-nav, dom är ombyggbara.
Nya lösa kolfiberfälgar från Kina kostar ca 2000/ st på plats i Sverige och fädiga lär det närma sig 8000.
Grymt, tack!
Spontant låter det för mig som att det inte är så där speciellt billigt med kolfiberhjul hur jag än vänder och vrider. Kanske lättast att bara köpa ett par schyssta begagnade i första hand och i andra hand ersätta fälgar om nu jag inte hittar helt rätt hjul begagnat men något med rätt nav.

Finns det fler rackare (tillverkare) med nav som går att konvertera? Såg att Mavic verkade ha sånt i sina hjul men de verkar enligt internetutsago vara sådär bra (hjulen).

Hjulbyggartråden
Tänker att du har rätt mkt kött på benen för ditt påstående att han inte förstår hur ekrarna tar upp laster.

Lust att länka till något material så att man kan läsa mer om sättet du anser att ekrarna tar upp laster?
det finns ju finfina länkar och animationer här i tråden:)

det gäller ju bara att dra vettiga slutsatser av det man ser.

Hjulbyggartråden
Jag är inte så bekant med Jobst Brandts verk och det lät underligt att han skulle hävdat att "hjulet står på de nedersta ekrarna" och liknande konstigheter. Så jag gick direkt till källan och laddade ned hans skrift "the Bicycle Wheel" och det stämmer, han skriver faktiskt detta. Men det är svårt att få ett riktigt grepp om vad han menar, det kan vara ett språkligt missförstånd där han med ord försöker förklara vad som sker och villar in sig i konstiga liknelser.

Och han verkar varit en hängiven cyklist och det i sig är inte så illa.
han har ju fantastiskt mycket intressant och relevant att berätta.

hur han hamnade i det där hörnet är dock svårt att förstå. tror inte det är språkligt grundat grundat missförstånd, snarare matematiskt? kan ju också vara i grunden ett skämt?

hittade förresten i hans yarchive det här, som jag relaterade till tidigare

You have created an unreal model that is about as valid as those who argue that the bicycle wheel hangs from the upper spokes, in spite of there being no increase in tension when the wheel is normally loaded.

som sagt, hur han hamnade där är gåtfullt

Tillbaka
Topp