n3wton
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hur ofta cyklar du grusväg och långdistans? Om du inte gör det kan du bortse från allt.Jag har levt i min bubbla med 25mm däck och ca 6 bar länge. Dags att lära sig något nytt märker jag.
Hur ofta cyklar du grusväg och långdistans? Om du inte gör det kan du bortse från allt.Jag har levt i min bubbla med 25mm däck och ca 6 bar länge. Dags att lära sig något nytt märker jag.
Däcktryck vågar jag inte uttala mig om eftersom det så gärna blir tråkig stämning om man pratar religion och politik på internet.😛
Hur ofta cyklar du grusväg och långdistans? Om du inte gör det kan du bortse från allt.
Jag ljög i något av mina inlägg.
Väger du 150kg?Tycker också det låter lågt, har 38 mm och brukar ha runt 4 bar i bakdäcket med ungefär 80 kg belastning på däcket för blandat asfalt/grus.
Vilken underlig fråga, varför skulle jag väga 150 kg? Väger du det?Väger du 150kg?
Vikten är inte fördelad 50-50, tror få har det, för mig ligger den på runt 56-58/44-42 när jag mätt och sen kommer 20-25 kg packning centrerad över bakhjulet. Det ger i mitt fall runt 80 kg på bakhjulet.För att vikten är ungefär fördelad 50-50 mellan däcken. Så 80 kg på bakdäcket - om du cyklar på båda hjulen samtidigt - ger en sammanlagd vikt på strax under 80×2 kg.
Nej, men jag har "bara" ca 45kg på mitt bakhjul med ca 2,5 -3 barVilken underlig fråga, varför skulle jag väga 150 kg? Väger du det?
Det är ju i så fall en bra illustration till varför när man skriver om däckstryck även bör ange hur mycket däcket belastas. Jag har ungefär 3 bar i mitt framhjul för asfaltcykling och då med cirka 40 kg och 38 mm däck. På grus vill jag ha lägre men brukar vara för lat att ändra om det inte är längre sträckor med enbart grusväg.Nej, men jag har "bara" ca 45kg på mitt bakhjul med ca 3 bar
Enligt Newmen måste man ner på 19mm fälg för att kunna köra med 4 bar. Men det kanske inte är något problem i praktiken med 25mm fälg, 40mm däck och 81kg cyklist.
+1Jag väger in på 100 och körde lägre tryck än så på både 37mm och 45mm på min gruscykel
psi?Nu kör jag 50mm däck och 32psi bak, 30 fram utan några problem
Du fixar den googlingen Håkan. Jag hejjar på dig ❤️❤️❤️+1
psi?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
Jag har faktiskt flera anledningar att använda PSIDivision med 14,5 är bra träning för huvudräkningsmusklerna.
I gaffeln måste du ha psi. Det är sen gammaltJag har en gaffelpump med endast psi på skalan. Det stör mig lite.
du sa att du väger 100. 100 lbs (i konsekvensens namn) är inte mycket:)Jag har faktiskt flera anledningar att använda PSI
1: det gör alltid någon på happy upprörd.
2: jag har lättare att minnas tvåsiffriga tal av någon anledning
3: inbillar mig att det blir tätare steg som min lille tryckmätare visar.
40psi ger 40 steg det motsvarar 2,75 bar
Vilket blir 27steg i mätningen
#1 är den tveklöst största anledningen.
2 & 3 är mest ett försök att rättfärdiga det hela
det är just detta som är den korkade latheten.Om instruktioner och pump för dämpare anger PSI och man ska disktutera detta så använder man nog gärna PSI.
det är just detta som är den korkade latheten.
men som sagt inte helt logiskt det här. gamla enheter lever kvar fast vi borde bytt. men att återinföra antikverade enheter för de står i en instruktionsbok från någon som inte förstått bättre är att gå över en gräns.
nej nej, det är helt ok.Men om man gör det huvudsakligen för att provocera ett par herrar på happyride?
Är det fortfarande att gå över en gräns?
Skulle säga att det ser ut som noll offsetHur ska jag förhålla mig till offset på dessa fälgar (Kinlin MX8) när jag ska räkna ut längden på ekrarna. Tycker det ser ut som ganska mycket men jag vet inte var bagatellgränsen går...
Varför inte använda en ekerlängdskalkylator som även använder fälgarnas offset vid ekerlängdberäkningen?Hur ska jag förhålla mig till offset på dessa fälgar (Kinlin MX8) när jag ska räkna ut längden på ekrarna. Tycker det ser ut som ganska mycket men jag vet inte var bagatellgränsen går...
+1, står inget om det hos KinlinSkulle säga att det ser ut som noll offset
3-växlat Nexus finns i alla fall i 120 mm OLD. Fotbroms.Jag har ingen aning om vad som finns för nav med 120 mm OLD.
Men har du kollat på navväxelnav med trum/rullbroms?
Sådana har ju funnits länge, men om ngn av de moderna 7-växlade är 120mm med broms har jag ingen aning om.
Det är nog mer att det inte varit tillräcklig ekerspänning från början, och möjligen vilken typ av ekrar det ärDet är helt sjukt vad mycket man måste kunna för att bygga hjul som håller för att cykla på. Tur man inte vet det.
Som ett sidospår, jag har byggt några hjul tidigare och aldrig behövt fixa så mycket utom när jag bucklat fälgen. Då alltid med DT ekrar och nipplar. Nu under våren märkte jag plötsligt att alla ekrar i mitt bakhjul hade tappat spänning, kolfiberfälg ej bucklad. Sapims nipplar. Sammanträffande eller är DT ProLock så mycket bättre?
CX-ray. Ganska noggrant spända till ca 1300 N.Det är nog mer att det inte varit tillräcklig ekerspänning från början, och möjligen vilken typ av ekrar det är
Ali Clarkssons hjulfilmer är riktigt bra. Här en för fälgbyte:Mitt första hjulbygge på g 🤓
Nya DT E532-fälgar beställda för att ersätta mina sneda på DT E1900. Förstod att de är byggda med 532 original så jag tänkte behålla ekrarna. Ok?
Vad rekommenderar ni för guide att kika på?
Jag byggde mina 1a hjul enl Sheldons hjulbyggarbeskrivningVad rekommenderar ni för guide att kika på?