Hjulbyggartråden

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Däcktryck vågar jag inte uttala mig om eftersom det så gärna blir tråkig stämning om man pratar religion och politik på internet.😛
Hur ofta cyklar du grusväg och långdistans? Om du inte gör det kan du bortse från allt.
IMG_9191.png
 

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En tumregel brukar vara att däcket skall ha ett tryck så att belastat minskar höjden med 15 % . För mig blir det runt 4,5 bar för bakdäcket så jag ligger inte i överkant med 4 bar, Schwalbes rek för 37-40 mm Marathon är 4-6 bar.
 

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Enligt Newmen måste man ner på 19mm fälg för att kunna köra med 4 bar. Men det kanske inte är något problem i praktiken med 25mm fälg, 40mm däck och 81kg cyklist.
 

mzi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
För att vikten är ungefär fördelad 50-50 mellan däcken. Så 80 kg på bakdäcket - om du cyklar på båda hjulen samtidigt - ger en sammanlagd vikt på strax under 80×2 kg.
 

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
För att vikten är ungefär fördelad 50-50 mellan däcken. Så 80 kg på bakdäcket - om du cyklar på båda hjulen samtidigt - ger en sammanlagd vikt på strax under 80×2 kg.
Vikten är inte fördelad 50-50, tror få har det, för mig ligger den på runt 56-58/44-42 när jag mätt och sen kommer 20-25 kg packning centrerad över bakhjulet. Det ger i mitt fall runt 80 kg på bakhjulet.
 

mzi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag tror du får ange sådana parametrar om du ger rekommendationer. Inte alla cyklar omkring med två liter bly på pakethållaren!
 

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nej, men jag har "bara" ca 45kg på mitt bakhjul med ca 3 bar
Det är ju i så fall en bra illustration till varför när man skriver om däckstryck även bör ange hur mycket däcket belastas. Jag har ungefär 3 bar i mitt framhjul för asfaltcykling och då med cirka 40 kg och 38 mm däck. På grus vill jag ha lägre men brukar vara för lat att ändra om det inte är längre sträckor med enbart grusväg.
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Enligt Newmen måste man ner på 19mm fälg för att kunna köra med 4 bar. Men det kanske inte är något problem i praktiken med 25mm fälg, 40mm däck och 81kg cyklist.

Jag väger in på 100 och körde lägre tryck än så på både 37mm och 45mm på min gruscykel :)
Nu kör jag 50mm däck och 32psi bak, 30 fram utan några problem
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Division med 14,5 är bra träning för huvudräkningsmusklerna.
Jag har faktiskt flera anledningar att använda PSI

1: det gör alltid någon på happy upprörd.
2: jag har lättare att minnas tvåsiffriga tal av någon anledning
3: inbillar mig att det blir tätare steg som min lille tryckmätare visar.
40psi ger 40 steg det motsvarar 2,75 bar
Vilket blir 27steg i mätningen



#1 är den tveklöst största anledningen.

2 & 3 är mest ett försök att rättfärdiga det hela
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har faktiskt flera anledningar att använda PSI

1: det gör alltid någon på happy upprörd.
2: jag har lättare att minnas tvåsiffriga tal av någon anledning
3: inbillar mig att det blir tätare steg som min lille tryckmätare visar.
40psi ger 40 steg det motsvarar 2,75 bar
Vilket blir 27steg i mätningen



#1 är den tveklöst största anledningen.

2 & 3 är mest ett försök att rättfärdiga det hela
du sa att du väger 100. 100 lbs (i konsekvensens namn) är inte mycket:)

det är ju inte logik det här, vi använder ju alla fortfarande tum för just yttre diametern på cykeldäck. för inre gäller mm helt konsekvent.

men att i svedala smyga in psi för det syns på vissa skalor och omnämns i en del instruktioner är mest en korkad lathet. en främmande fågel som inte hör hemma här. då kunde vi lika gärna börja med mph för fart. eller lbs för kroppsvikt.

även om du personligen uppfattar psi som praktiskt handlar det faktiskt också om vilka enheter vi önskar att våra barn lär sig. att ta sitt ansvar för detta.
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om instruktioner och pump för dämpare anger PSI och man ska disktutera detta så använder man nog gärna PSI.
det är just detta som är den korkade latheten.

men som sagt inte helt logiskt det här. gamla enheter lever kvar fast vi borde bytt. men att återinföra antikverade enheter för de står i en instruktionsbok från någon som inte förstått bättre är att gå över en gräns.
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
det är just detta som är den korkade latheten.

men som sagt inte helt logiskt det här. gamla enheter lever kvar fast vi borde bytt. men att återinföra antikverade enheter för de står i en instruktionsbok från någon som inte förstått bättre är att gå över en gräns.

Men om man gör det huvudsakligen för att provocera ett par herrar på happyride?
Är det fortfarande att gå över en gräns?
 

weldion

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad finns det för "vettigt" nav att få tag på när ramen har plats för nav med 120 mm OLD?
Finns en jäkla massa nav för bancykling, men det känns inte så aktuellt.
Håller på med en renovering av en gammal cykel och skulle helst vilja ha 7 st växlar och fotbroms.
Vill helst inte ha fälgbroms och att få tag på ett 120 mm brett nav med fäste för bromsskiva känns det inte som det finns ett jätteutbud.

Finns i alla fall inget bra fäste för fälgbroms bak på ramen. Skall jag bygga ett bromsfäste, då blir det i sådana fall skivbroms.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har ingen aning om vad som finns för nav med 120 mm OLD.
Men har du kollat på navväxelnav med trum/rullbroms?
Sådana har ju funnits länge, men om ngn av de moderna 7-växlade är 120mm med broms har jag ingen aning om.
 

Arth

Medlem
Hjulbyggartråden
Hur ska jag förhålla mig till offset på dessa fälgar (Kinlin MX8) när jag ska räkna ut längden på ekrarna. Tycker det ser ut som ganska mycket men jag vet inte var bagatellgränsen går...
 

Bilagor

  • IMG_20230510_200016.jpg
    IMG_20230510_200016.jpg
    520.6 KB · Besök: 7

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hur ska jag förhålla mig till offset på dessa fälgar (Kinlin MX8) när jag ska räkna ut längden på ekrarna. Tycker det ser ut som ganska mycket men jag vet inte var bagatellgränsen går...
Varför inte använda en ekerlängdskalkylator som även använder fälgarnas offset vid ekerlängdberäkningen?
Jag tänker då naturligtvis på SpoCalc-baserade

Skulle säga att det ser ut som noll offset
+1, står inget om det hos Kinlin
 

weldion

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har ingen aning om vad som finns för nav med 120 mm OLD.
Men har du kollat på navväxelnav med trum/rullbroms?
Sådana har ju funnits länge, men om ngn av de moderna 7-växlade är 120mm med broms har jag ingen aning om.
3-växlat Nexus finns i alla fall i 120 mm OLD. Fotbroms.
Cykeln kanske inte kan bli mer modernare än så.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är helt sjukt vad mycket man måste kunna för att bygga hjul som håller för att cykla på. Tur man inte vet det.

Som ett sidospår, jag har byggt några hjul tidigare och aldrig behövt fixa så mycket utom när jag bucklat fälgen. Då alltid med DT ekrar och nipplar. Nu under våren märkte jag plötsligt att alla ekrar i mitt bakhjul hade tappat spänning, kolfiberfälg ej bucklad. Sapims nipplar. Sammanträffande eller är DT ProLock så mycket bättre?
 

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är helt sjukt vad mycket man måste kunna för att bygga hjul som håller för att cykla på. Tur man inte vet det.

Som ett sidospår, jag har byggt några hjul tidigare och aldrig behövt fixa så mycket utom när jag bucklat fälgen. Då alltid med DT ekrar och nipplar. Nu under våren märkte jag plötsligt att alla ekrar i mitt bakhjul hade tappat spänning, kolfiberfälg ej bucklad. Sapims nipplar. Sammanträffande eller är DT ProLock så mycket bättre?
Det är nog mer att det inte varit tillräcklig ekerspänning från början, och möjligen vilken typ av ekrar det är
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är nog mer att det inte varit tillräcklig ekerspänning från början, och möjligen vilken typ av ekrar det är
CX-ray. Ganska noggrant spända till ca 1300 N.

Dock brukar jag annars alltid gå igenom hjulen efter några turer för att fånga upp eventuella missar och det har jag nog inte gjort här eftersom den extremt styva fälgen döljer bristerna bättre. Så det är väl det vanliga att man helt enkelt ska kolla sina grejer ibland i så fall.
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
det är väl rimligt att tro att det kunde behövts den efterspänning som inte blev gjord? tycker den är värdefull.

en annan möjlighet mer spekulationsvis kunde vara att nippelhuvudena har större tendens gräva ner sig i kolfibret än alu, delvis beroende på hur bra de passar ihop. speciellt om man inte masserat:)?

korrosion mellan kolfiber och alu har också rapporterats, men vet inte om det finns substans där.

kolfiberfälgar har ju ryktet att vara styva, och om det stämmer skulle ju man spontant tro att de inte fullt så lätt relaxerar de nedåtriktade ekrarna tillräckligt för de skall skruva ur sig. men du kör ju hårt som tusan, så extra höga krav:)

när så sker brukar det spela från ekrarna. högt tid att efterspänna.

sen är ju friktionen mellan ekerhuvud och fälg viktig för att nippeln inte skall skruva sig. mellan nippel och eker brukar jag olja för att det inte skall nypa under uppspänningen och har aldrig haft bekymmer med det. om man har sapim nipplar behöver man dock inte smörjas, de tycks preparerade.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mm man blev rejält fet om fingrarna vid bygget så nånting är de doppade i.

Det är givetvis byggt med mässing, nippeln som ramlade ur var i perfekt skick.

Så misstänker att jag bara varit för lat med att göra efterkontrollen, men ingen skada skedd det är uppspänt igen nu. Och fälgarna är otroligt styva, hjulet blev inte skevt på det vanliga sättet utan det var mer som att vrida ett helt plan några grader.

Det lossnade under en Spanienresa och i viss terräng låter allt så jävligt ändå att lite extra ljud är svårt att urskilja..
 
Hjulbyggartråden
Mitt första hjulbygge på g 🤓
Nya DT E532-fälgar beställda för att ersätta mina sneda på DT E1900. Förstod att de är byggda med 532 original så jag tänkte behålla ekrarna. Ok?

Vad rekommenderar ni för guide att kika på?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad rekommenderar ni för guide att kika på?
Jag byggde mina 1a hjul enl Sheldons hjulbyggarbeskrivning
Det kan vara bra att skriva ut den på papper, fingrarna blir lätt kladdiga åtminstone när jag mekar cykel

@Egress har postat en hjulbyggarbeskrivning som funkar bättre för dagens fälgar
och
(läs gärna hela den tråden)
 
Topp