Halloj!
Jag har en fråga som kanske någon här kan svara på.
I garaget ligger det flera olika par hjul, och några lösa fälgar. Jag känner inte att fälgarna sitter på de naven de förtjänar och har tänkt att göra en liten rokad mellan fälgar och nav när jag har tid.
Om någon med erfarenhet kan säga vad som är möjligt / omöjligt vore jag jätteglad! Kanske komma med bra tips på vad jag skall tänka på. Har tänkt återanvända ekrarna och nipplar så långt det går.
(jag är sämst på att bygga hjul men får det som regel till efter en dags arbete)
Det är i huvudsak tre par:
-
Hope PRO 2 110/150 som först hade EX721, men som jag bytte till EX823. Det funkade sådär och nipplarna bottnar nu. Så nu tänkte jag slänga på ett par nya Stans ZTR EX 26" istället. ERD skiljer stort mellan vad jag googlar och vad som är i ekerkalkylatorn på Stans ZTR EX. Jämför worst case.
(ERD 536->542)
-
DT 240 110/157 med FR600 som jag önskar byta till ENVE DH 26". ENVE har nipplarna inne i fälgen inte genomgående.
(ERD 538-> 535)
- ChrisKing ISO 110/150 (gamla) med Atomlab fälg som jag önskar byta till EX823 som plockas av från från Hope naven.
(ERD 532 -> 532 (528) )
Det skiljer en del på ERD och jag har lyckats fiska fram ERD måtten.
Talet i (parentes) är från ekerkalkylatorn och det andra talet är googlat. De är inte alltid samma när man kollar flera olika källor, osäker vad det beror på. De kanske räknar på olika längd på nippeln?
Har tänkt att bara göra som vanligt, tejpa fast den nya fälgen på den gamla, och sedan flytta över eker för eker. Då behöver man inte tänka så jäkla mycket.
Får två Atomlab och två FR600 fälgar över. Antog att ZTR EX blir ett bättre val på hope naven än FR600. FR600 är runt 150g tyngre tror jag. Annars har de liknande ERD så de är säkert lika smidiga att snöra på.
Har kollat databaserna och kalkylatorn på:
Freespoke is a powerful bicycle spoke length calculator with a large database of rim and hub dimensions and detailed visual renderings.
www.kstoerz.com
This spoke calculator is provided only as a guide for your convenience in determining spoke lengths for your order. Select your components to quickly get a spoke length or you can enter them manually.
www.prowheelbuilder.com