Hjulbyggartråden

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Någon som har ett hum om hur hur länge ett hjul borde rulla innan ekrar börjar gå av?
Typ lvg/gravel, 28-32 ekrar i 2-3kors. Sånt som alla pendelcyklister kör liksom
I ett välkonstruerat, väldimensionerat och välbyggt hjul slits inte ekrarna
Det finns hjulbyggare som bygger sådana hjul och då även lämnar livstids garanti mot ekerbrott
Olyckor kan förstås ske. Typ pinne/fot i hjulet eller likn
 

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Någon som har ett hum om hur hur länge ett hjul borde rulla innan ekrar börjar gå av?
Typ lvg/gravel, 28-32 ekrar i 2-3kors. Sånt som alla pendelcyklister kör liksom
En enkel överslagsberäkning ger att på bara 1000 mil (vilket är ingenting för ett vanligt hjul) så har en eker genomgått 5 miljoner lastväxlingar så på ett välbyggt hjul som inte överbelastas bör ekrarna teoretiskt ha närmast obegränsad livslängd.

Sen kan såklart enstaka ekrar gå av pga materialfel men på de hjul jag haft har det skett relativt tidigt.
 

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
här är ett annat och tyvärr aktuellt exempel på galvanisk korrosion, på min 43 000 mils a2.

galvet på ett handbromsvajerfäste av stål hade tagit slut, till följd att den iofs bastanta aluplåten under förintades. fästet har suttit mitt i det fyrkantiga mittre delen av hålet.

nu fixat bäst att tillägga.
. Visa bilaga 625603
Läste 43 000 mil och tänkte att det var inte dåligt cyklat! Men sen läste jag vidare och handbromsvajer brukar man inte ha på cyklar och förstod att det måste vara en bil :)
 

arvholm

Medlem
Hjulbyggartråden
Har inte byggt eller riktat ett hjul förut, men undrar om det går att byta från en fälg till en annan och återanvända nav, ekrar och nipplar?
 

borano20

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En enkel överslagsberäkning ger att på bara 1000 mil (vilket är ingenting för ett vanligt hjul) så har en eker genomgått 5 miljoner lastväxlingar så på ett välbyggt hjul som inte överbelastas bör ekrarna teoretiskt ha närmast obegränsad livslängd.

Sen kan såklart enstaka ekrar gå av pga materialfel men på de hjul jag haft har det skett relativt tidigt.
Hej.. Jag läste för nästan 35 år sen att den rena dragstyrkan har ökat 5 gånger, sen tiden med galvade ekrar, på moderna ekrar.. mvh borano20
 

Kneecap

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Alltså 622 fälg och rätt antal hål? Behöver jag ha samma fälgbredd?

Tjena!

Nej, bredd är oväsentligt, men däremot så behöver du ha samma ERD.

om de inte är misshandlade går det bra. är som sagt ekernipplarna som kan vara i riskzonen, liksom ibland navens lager.

Nipplarna håller jag med om. Men lager? Dom påverkas ju inte av fälgbyte och om dom är dåliga så kan man renovera eller byta. Om nu inte lagerskålen i navet är dödad.
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
hur var det här då🤪?

jag skrev alltså att nipplarna liksom navens lager kan vara i riskzonen. det betyder alltså precis som du säger att i samband med att man som ts tänker använda dem vidare, att ses över för som du säger renoveras eller bytas.

varmt tack för att du så eftertryckligt förtydligade detta. det kändes verkligen påkallat.
 

borano20

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej.. Mr. Goldberg killgissar lite med lite enkla geometriövningar... mvh borano20
DSC_2191.JPG
DSC_2192.JPG
 

waikato

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej.. Mr. Goldberg killgissar lite med lite enkla geometriövningar... mvh borano20 Visa bilaga 626223 Visa bilaga 626225
Det Mr.Goldberg behandlar är hur spänningen i ekrarna förändras när navet utsätts för ett vridmoment från drivlinan, dvs vid cykling. Det är en helt annan aspekt av ekerhjulsdynamik som jag tror behöver betydligt mer tankeverksamhet än vad vi har spenderat här. Men, ändå kul att se lite teoribildning kring det hela, även om jag inte är med på vad 2/3 av termerna beskriver.
 

waikato

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
På tal om ekrar, kristi himmelsfärdsförberedelser;
 

Bilagor

  • 1684333085224735847036405397960.jpg
    1684333085224735847036405397960.jpg
    428.9 KB · Besök: 37
  • 16843331615696460987265507370776.jpg
    16843331615696460987265507370776.jpg
    568.8 KB · Besök: 36
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Halloj!

Jag har en fråga som kanske någon här kan svara på.


I garaget ligger det flera olika par hjul, och några lösa fälgar. Jag känner inte att fälgarna sitter på de naven de förtjänar och har tänkt att göra en liten rokad mellan fälgar och nav när jag har tid. Om någon med erfarenhet kan säga vad som är möjligt / omöjligt vore jag jätteglad! Kanske komma med bra tips på vad jag skall tänka på. Har tänkt återanvända ekrarna och nipplar så långt det går.
(jag är sämst på att bygga hjul men får det som regel till efter en dags arbete)

Det är i huvudsak tre par:

- Hope PRO 2 110/150 som först hade EX721, men som jag bytte till EX823. Det funkade sådär och nipplarna bottnar nu. Så nu tänkte jag slänga på ett par nya Stans ZTR EX 26" istället. ERD skiljer stort mellan vad jag googlar och vad som är i ekerkalkylatorn på Stans ZTR EX. Jämför worst case.
(ERD 536->542)

- DT 240 110/157 med FR600 som jag önskar byta till ENVE DH 26". ENVE har nipplarna inne i fälgen inte genomgående.
(ERD 538-> 535)

- ChrisKing ISO 110/150 (gamla) med Atomlab fälg som jag önskar byta till EX823 som plockas av från från Hope naven.
(ERD 532 -> 532 (528) )

Det skiljer en del på ERD och jag har lyckats fiska fram ERD måtten.
Talet i (parentes) är från ekerkalkylatorn och det andra talet är googlat. De är inte alltid samma när man kollar flera olika källor, osäker vad det beror på. De kanske räknar på olika längd på nippeln?

Har tänkt att bara göra som vanligt, tejpa fast den nya fälgen på den gamla, och sedan flytta över eker för eker. Då behöver man inte tänka så jäkla mycket.

Får två Atomlab och två FR600 fälgar över. Antog att ZTR EX blir ett bättre val på hope naven än FR600. FR600 är runt 150g tyngre tror jag. Annars har de liknande ERD så de är säkert lika smidiga att snöra på.

Screen Shot 2023-05-21 at 11.39.14.png


Har kollat databaserna och kalkylatorn på:
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
orkar inte tränga igenom ditt informationsbrus,
men ett tips i sammanhanget är att laborera med antalet ekerkors. både 2, 3 och 4 funkar. med 4 kan man ibland få trängsel vid navet vilket löses genom att böja till ekern lite.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej.. Om du skiter i en massa databaser och mäter upp både nav och fälg själv, vilka värden får du då?? mvh borano20

Bra tänkt, men då måste jag demontera / riva hjulen innan. Jag är lite bakvänd så att jag gillar att veta innan jag börjar skruva. Men jag är helt med på att man då många gånger använder mycket mer tid än om man googlar och frågar först.

Jag är helt noob på hjulbyggande, så jag är i huvudsak ute efter tips och råd.

Min huvudsakliga frågeställning är om det gör något om det diffar ett par mm i EDR mellan olika fälgar när man kastbyter mellan sådär som jag tänkte göra.

Tipset om att laborera med ekerkorsen är ju jättesmart. Det borde jag kanske ha gjort redan när jag bytte från 721 till 823 och ekrarna blev för långa.

Är det något av alternativen som är starkare/bätter, eller bättre på en sida av hjulet vs andra sidan?
(tänker med drivsida och bromssida för exempel)
 

borano20

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Bra tänkt, men då måste jag demontera / riva hjulen innan. Jag är lite bakvänd så att jag gillar att veta innan jag börjar skruva. Men jag är helt med på att man då många gånger använder mycket mer tid än om man googlar och frågar först.

Jag är helt noob på hjulbyggande, så jag är i huvudsak ute efter tips och råd.

Min huvudsakliga frågeställning är om det gör något om det diffar ett par mm i EDR mellan olika fälgar när man kastbyter mellan sådär som jag tänkte göra.

Tipset om att laborera med ekerkorsen är ju jättesmart. Det borde jag kanske ha gjort redan när jag bytte från 721 till 823 och ekrarna blev för långa.

Är det något av alternativen som är starkare/bätter, eller bättre på en sida av hjulet vs andra sidan?
(tänker med drivsida och bromssida för exempel)
Hej.. Nej, du behöver inte demontera hjulen. Kika på hur man mäter ETRTOmåttet. Sammanfattning: Mät från fälgens innerkant till navstommen. Dubbla måttet. Mät navstommens tjocklek, lägg till måttet. Utgå ifrån att du har 12mm nipplar, om du inte anar/vet att det är 14mm. 16mm är så ovanligt att vi frånser det. Hur mycket sticker nippeln ut från fälgen? Vi säger 6mm, då sticker nippeln in 6mm i fälgen, på vardera sidan, alltså x2 på 6mm. ETRTO är alltså navstommens mått + dubbla måttet på fälginnerkant till navstomme + dubbla nippelinsticket. Rekommenderar DT Swiss kalkylator, den utgår från enklare måttsättning. Baknavets mått kan vara lurigt, vill du inte mäta så kolla på ett liknande nav, gärna samma tillverkare, som har samma avstånd mellan ekerflänsarna. Har du ett modernare kassettnav så är måtten fläns till fälgens mittläge vertikalt ofta väldigt lika. Hålcirkelns diameter mäter du med skjutmått. Hoppas du hängde med... Mäta upp baknavet kan verka lurigt, kolla upp hur man gör, med illustrationer, så fattar du. mvh borano20
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
jag brukar skruva ut en eker vardera sidan fram och bak, och sedan mäta den. att mäta navflänsar och inre diametern på fälgen är ju inte kärnfysik direkt. till det senare lägger man dubbla godstjockleken för att få erd.

att äga en märkmeter underlättar.

rekommenderar inte dt swiss kalkylator, den ger konstiga värden, omvittnat av flera här
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om man ska bygga ett par robusta året-runt-pendlarhjul till brorsans cx (Focus Mares) som ska tåla saltslask och grusig slippasta från Stockholms cykelvägar, vilka komponenter rekommenderar ni?

Nav fram:
- 32 hål
- Skivbroms
- Lättservade eller lättbytta lager
- Thru bolt 9 mm eller QR

Nav bak:
- 32 hål
- Skivbroms
- Lättservade eller lättbytta lager
- Frihjulsbody i stål eller titan (XTR)
- Thru bolt 10 mm eller QR
- Frihjulsbody i stål eller titan (inte aluminium)

DT350 (aluminiumbody), Hope, Shimano


Fälgar:
- 28- 30 mm OD
- gärna asymmetriska
(Funderar på DT XR 361) https://www.dtswiss.com/en/components/rims-mtb/cross-country/xr-361
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
jag rekommenderar att sätta dit stänkskärmar och stänkskydd på framskärmen som går ned nästan till asfalten.

köp sedan vilka nav du vill. det duger det till och med om de är öppna, alltså utan tätning. som på nästan alla växelnav. de brukar då hålla i decennier.

även skor, pedaler, och vevlager tackar för skyddet.
 

MagerValp

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Äntligen dags att byta fälgen jag spräckte förra sommaren. Jag fick ju en ersättningsfälg på garantin efter att den sprack, men jag har inte orkat riva hjulet och kört vidare på det ändå. Har till EIEs heder faktiskt varit fullt cykelbart ända tills nu, men i måndags började det wobbla lite och jag måste ändå ta av och byta det utslitna bakdäcket.

Svårt att fota med alla klisterrester men det är en rejäl spricka ända in till mitten. Imponerande att hjulet ändå överlevt flera SvartVitt-tävlingar och ett par vändor i bike park utan att ens läcka luft.
IMG_7645.jpeg
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Äntligen dags att byta fälgen jag spräckte förra sommaren. Jag fick ju en ersättningsfälg på garantin efter att den sprack, men jag har inte orkat riva hjulet och kört vidare på det ändå. Har till EIEs heder faktiskt varit fullt cykelbart ända tills nu, men i måndags började det wobbla lite och jag måste ändå ta av och byta det utslitna bakdäcket.

Svårt att fota med alla klisterrester men det är en rejäl spricka ända in till mitten. Imponerande att hjulet ändå överlevt flera SvartVitt-tävlingar och ett par vändor i bike park utan att ens läcka luft.
Visa bilaga 627634

Går det laga på något sätt eller är de bara dumt att försöka?
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Adapter/bushing för att konvertera framnav från 12x100 eller 15x100 till 9x100 thru-bolt, finns det? Ska passa en sån här stickaxel:

Adaptrar för att konvertera till QR finns, men axleon som finns är just den som länkats.

Nästa fråga på samma tema är om det stämmer att Shimano Zee och Saint görs i 10x135?

Det skulle väl innebära att man kan använda DTs RWS 10 mm thru-bolt-axel?
 
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Adapter/bushing för att konvertera framnav från 12x100 eller 15x100 till 9x100 thru-bolt, finns det? Ska passa en sån här stickaxel:

Adaptrar för att konvertera till QR finns, men axleon som finns är just den som länkats.

Nästa fråga på samma tema är om det stämmer att Shimano Zee och Saint görs i 10x135?

Det skulle väl innebära att man kan använda DTs RWS 10 mm thru-bolt-axel?

Jag har haft saint 135x10mm. Det var M800 eller M810. Dessa kom endast med centerlock.

På den tiden var det sjukt bra nav, men tunga. Du kan säkert hitta dem på eBay.

Adaptrar för framnav kan du kolla efter på AliExpress. Du kan säkert ropa hem ett för någon hundring med frakt. Blir det någon skillnad om det är QR? Så länge axeln har samma tjocklek? Jag har bara 20mm så jag känner inte till de andra måtten.

Jag har köpt mycket bakaxlar och de finns i de flesta storlekar och gängstigningar.

Tänk på gängorna om du köper axlar. Shimano har ibland 1mm gänga på sina, det finns även 1.25, 1.5, 1.75.

Hoppas det var till någon nytta.
 

Bilagor

  • C25EA14D-8DDA-45D4-B20A-A3929968CF1B.png
    C25EA14D-8DDA-45D4-B20A-A3929968CF1B.png
    201.5 KB · Besök: 4
  • 6C263DCE-871B-43E6-9B9D-FE6B976F791C.png
    6C263DCE-871B-43E6-9B9D-FE6B976F791C.png
    268.7 KB · Besök: 3
  • 46B8AAEF-A31F-492E-B09D-20AB7BA721FC.png
    46B8AAEF-A31F-492E-B09D-20AB7BA721FC.png
    196.8 KB · Besök: 3

kebarb

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Adapter/bushing för att konvertera framnav från 12x100 eller 15x100 till 9x100 thru-bolt, finns det? Ska passa en sån här stickaxel:

Adaptrar för att konvertera till QR finns, men axleon som finns är just den som länkats.

Nästa fråga på samma tema är om det stämmer att Shimano Zee och Saint görs i 10x135?

Det skulle väl innebära att man kan använda DTs RWS 10 mm thru-bolt-axel?
Det finns QR axlar i mängder också, för någon hundring.

Screen Shot 2023-05-26 at 10.00.50.png
 

Bilagor

  • Screen Shot 2023-05-26 at 10.01.03.png
    Screen Shot 2023-05-26 at 10.01.03.png
    38.9 KB · Besök: 1

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det finns QR axlar i mängder också, för någon hundring.

Visa bilaga 628022
Jo, jag har ett par DT RWS thru- bolt 9x100 resp 10x135 redan. Grejen är att det inte är så många navtillverkare som gör thru-boltnav eller ändpluppar för thru-bolt. Därav min fråga.

De där thru-bolt-RWS:erna är bra för ramar med QR-dropouts, men man vill ha en styvare navlåsning à la thru-axle.

Jag vill brygga ett par robusta pendlarhjul åt brorsan. Baknav lutar jag åt Zee 10x135 eller Saint 10x135 så där är det redan ok, men ett robust och "billigt" shimanoframnav med 9 mm thrubolt finns inte. Hope eller DT350 är alternativen i så fall.
 
Topp