en annan möjlighet mer spekulationsvis kunde vara att nippelhuvudena har större tendens gräva ner sig i kolfibret än alu, delvis beroende på hur bra de passar ihop. speciellt om man inte masserat:)?
korrosion mellan kolfiber och alu har också rapporterats, men vet inte om det finns substans där.
den här kurvan säger allt. nedåtgående ekrarna relaxeras och övriga tar lasten. du kan klippa de nedåtgående ekrarna och inget annat händer att ytterligare lite mer last hamnar på övriga ekrar. gör du tvärtom kollapsar hjulet.Jag måste nog säga att jag är på Göran Grimwalls sida gällande de viktbärande egenskaperna hos cykelhjulet.
Funderade på detta under morgonpromenaden och har haft följande resonemang:
1. Hos ett obelastat hjul befinner sig navet i centrum. Givet att navet vikt är försumbar i sammanhanget så är den resulterande kraften på navet från ekrarna noll(vektorn). Summerar vi absolutbeloppen av de enskilda ekerkrafterna får vi såklart ett nollskillt värde, som vi kan kalla den absoluta ekerkraften.
2. När vi belastar ett hjul så påverkas navet av en, i sammanhanget, extern kraft. Denna nedåtriktade kraft kommer att kancelleras av ekerkrafterna.
3. Hur kan då ekrarna ge upphov till en uppåtriktad kraft på navet?
Jo, genom två huvudsakliga sätt. Antingen genom att ekerspänningen i de uppåtriktad ekrarna ökar, eller att ekerspänningen i de nedåtgående ekrarna minskar. För att det sistnämnda skall fungera måste den initiala ekerspänningen vara så stor att kraften kan alstras utan att ekrarnas dragkraft övergår till en tryckkraft varpå ekrarna böjs (vilket också Grimwall påpekar).
4. I och med att hjulet är symmetriskt låter det märkligt att det ena fenomenet skulle ha större förekomst än det andra. Krafter alstras genom att navet förskjuts och det kan inte förskjutas utan att båda fenomen uppstår. Så.. kanske är spänningsökningen hos det uppåtriktad ekrarna lika stor som spänningsminskningen hos de nedåtgående ekrarna?
Här är det viktigt att inse att ett belastat hjul inte är symmetriskt. I och med att kontaktyta är nedtill så kommer fälgen att plattas till och närma sig centrum/navet. En viss spänningsminskning uppstår alltså utan att motsvarande spänningsökning sker. Något motsatt fenomen sker inte på ovansidan av fälgen, dvs fälgen främjar sig inte från navet ovantill.
5. Med det sagt tycker jag det känns rimligt att nedåtgående ekrar till stor del kan bära belastningen utan att utsättas för en tryckkraft. Istället utsätts dem för en mindre dragkraft. Ekrarnas resulterande kraft kancellerar cyklistens externa kraft på navet och den absoluta ekerkraften som nämndes i 1 minskar.
Ett enkelt experiment för att stödja denna modell skulle vara att bygga ett hjul med så låg ekerspänning att de nedåtgående ekrarna inte kan bära hjulet utan att utsättas för en tryckkraft. Om nu det huvudsakligen är de uppåtriktad ekrarna som bär hjulet så har de fortfarande samma förmåga att alstra kraften i form av spänningsökning. De nedåtgående ekrarna bör inte böjas något nämnvärt med andra ord.
Om det tvärtom är de nedåtgående ekrarna som bär vikten så kan dessa nte längre alstra kraften i form av en elerspänningsminskning, istället kommer de att börja böjas eftersom bärigheten i hjulet försvinner. Min intuition säger att så är fallet.
Skulle va intressant att höra feedback på detta.
Gott veckoslut ✌️
Den säger allt men jag tror inte den säger det du vill den ska säga.den här kurvan säger allt. nedåtgående ekrarna relaxeras och övriga tar lasten. du kan klippa de nedåtgående ekrarna och inget annat händer att ytterligare lite mer last hamnar på övriga ekrar. gör du tvärtom kollapsar hjulet.
att de nedåtgående ekrarna stressas när de efter avspänning åter spänns upp är en annan sak.
. Visa bilaga 625609
så rattnalle, körde du med brickor under dina mässingnipplar på kolfiberhjulet...?
ja jobst brandt fick ju inte till det med sina (eventuella) mätningar och påstod att övriga ekrars spänningsöking inte fanns alternativt inte gick att mäta.Låt mig formulera det såhär,
Om vi skulle utföra en integral av din graf ovan från 0 till 360 grader, tror du värdet skulle bli negativt, noll eller positivt?
precis.I verkligheten så förskjuts inte navet uppåt, istället så kommer ekrarnas resulterande kraft att kancellera belastningen på navet från gaffeln. Så principen är den samma; navet påverkas av en kraft nedåt som på något sätt kancelleras genom en förändring i ekerdynamiken i hjulet.
Men hjulen hade några år på nacken antar jag, samtliga nippeltillverkare hävdar väl idag att även alufärgade nipplar är behandlade för att undvika galvanisk korrosion.Tjena!
Fan vet om brickor hjälper så mycket åt korrosionen, ena hjulet var ett DT fabriksbyggt med brickor. Tänkte mest på att det hjälper mot nipplar som kan gräva sig ner i kolfibret.
Men hjulen hade några år på nacken antar jag, samtliga nippeltillverkare hävdar väl idag att även alufärgade nipplar är behandlade för att undvika galvanisk korrosion.
Där ser man, bäst att vara vaksam.Tjena!
Dom äldsta var väl fyra år gamla, dom nyaste var hade gått en och halv vinter.
Det är nog mycket möjligt att det är semantisk och kanske får man lämna det därhän innan folket river ögonen ur sig. Men jag tror velat besvara mer hur kraften alstras i form av spänningsminskning medan du beskriver hur belastningen leds ned genom hjulets konstruktion.precis.
alltså en kraft som vid belastning av hjulet för navet nedåt, och som då relaxerar de nedåtriktade ekrarna som just i detta läge genom sin nedåtriktade spänning tyärr inte kan medverka till att hindra att navet trycks ned ytterligare. den uppgiften fördelas istället solidariskt på övriga ekrar, som får en helt måttlig spänningsökning.
men som du antyder har de nedåtriktade ekrarna en viktig uppgift i att fortsätta hålla hjulet ihopspänt. det är därför de är så viktigt att de har en viss överspänning till att börja med.
Det behövs inte till alla kolfiberfälgar verkar det som. Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickorTänkte mest på att det hjälper mot nipplar som kan gräva sig ner i kolfibret.
typ:)Det är nog mycket möjligt att det är semantisk och kanske får man lämna det därhän innan folket river ögonen ur sig. Men jag tror velat besvara mer hur kraften alstras i form av spänningsminskning medan du beskriver hur belastningen leds ned genom hjulets konstruktion.
Mitt sista sätt att formulera någon gyllene medelväg, som jag tror att jag kan stå för, är:
Från början drar alla ekrar i navet lika mycket. Vid belastning så hänger navet i flertalet av de uppåtriktad ekrarna, detta sker huvudsakligen inte pga av en spänningsökning hos dessa utan snarare pga en spänningsminskning i de nedåtgående ekrarna. Denna spänningsminskning uppkommer pga att navet trycks mot den del av fälgen som har "kontakt" med marken. På så sätt kommer en belastning att minska totala ekerspänningen i hjulet men ändå ge upphov till en bärande kraft.
Det behövs inte till alla kolfiberfälgar verkar det som. Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."
Hej.. Har fått samma svar av andra fälgtillverkare i Kina. mvh borano20Det behövs inte till alla kolfiberfälgar verkar det som. Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."
Hej.. Har ni läst: "The Spoking Word" av Leonard Goldberg?? Inte?? mvh borano20Summa summarum;
Vilka ekrar påverkas mest av en belastning?
De nedåtgående vars spänning (och därmed dragkraft i navet) minskar.
Genom vilka ekrar leds belastningen ned genom ekerhjulet?
De uppåtgående, vars spänning förändras marginellt men nu kancellera både belastning och de nedåtgående ekrarnas (reducerade) dragkraft.
Tyvärr inte.Hej.. Har ni läst: "The Spoking Word" av Leonard Goldberg?? Inte?? mvh borano20
Allt annat än samtal direkt med källa lär utmynna i olika tolkningar precis som vanligt.Hej.. Har ni läst: "The Spoking Word" av Leonard Goldberg?? Inte?? mvh borano20
Jag får säga att jag förstår denna poängen och tycker missförståndet, så som jag uppfattar det, kan redas ut med:Jag skall inte ytterligare ge mig in i diskussionen mer än att anledningen till att det är olyckligt att beskriva det som att de nedersta ekrarna bär lasten är att det är motsatt till hur man använder begreppet "bärande" inom ex.v. konstruktion och även vad man allmänt menar med att bära och det kan därför lätt missuppfattas om man inte redan vet hur spänningsfördelningen hos ekrarna ser ut vid belastning (och vet man det behöver man inte ytterligare förklaringar).
Summa summarum;
De uppåtgående, vars spänning förändras marginellt men nu kancellerar både belastning och de nedåtgående ekrarnas (reducerade) dragkraft.
Jag får säga att jag förstår denna poängen och tycker missförståndet, så som jag uppfattar det, kan redas ut med:
Summa summarum;
De uppåtgående, vars spänning förändras marginellt men nu kancellerar både belastning och de nedåtgående ekrarnas (reducerade) dragkraft.
Har du ngn källa som stödjer det fetmarkerade påståendet ovan?motsvarande diagram med en hög och styv aero-fälg bör se delvis annorlunda ut men en mindre dipp för de nedersta ekrarna och en tydligare spänningsökning i de övre.
Jag tänker att anledningen till att de nedåtgående ekrarna kan relaxeras så mycket utan att vi får en motsvarande spänningsökning i de uppåtgående beror på fälgens flex. Att fälg närmar sig nav och inte bara tvärtom.Har du ngn källa som stödjer det påståendet?
Precis så, gör man approximationen att fälgen är stel blir det en helt elementär tillämpning av Hook's lag för att räkna ut exkerkrafterna och minskningen av kraften i rakt nedåtgående eker motsvaras av en lika stor ökning i den rakt upp. För en flexibel fälg är det som ju diagrammet ovan visar en för grov approximation men ju styvare fälg desto närmare beter den sig som en "stel" .Jag tänker att anledningen till att de nedåtgående ekrarna kan relaxeras så mycket utan att vi får en motsvarande spänningsökning i de uppåtgående beror på fälgens flex. Att fälg närmar sig nav och inte bara tvärtom.
Till en första ordningens approximation. Men ett förskjutet nav är inte längre ett symmetriskt hjul och desto större förskjutning desto fler ekrar är att betrakta som uppåtgående . 👍Precis så, gör man approximationen att fälgen är stel blir det en helt elementär tillämpning av Hook's lag för att räkna ut exkerkrafterna och minskningen av kraften i rakt nedåtgående eker motsvaras av en lika stor ökning i den rakt upp. För en flexibel fälg är det som ju diagrammet ovan visar en för grov approximation men ju styvare fälg desto närmare beter den sig som en "stel" .
Det är spänningsminskning pga deformation som gör att de uppåtgående ekrarna kan bära lasten utan att utsättas för någon nämnvärd spänningsökning.Om det är spänningsminskning pga deformation som hjulet står på.....kommer ett hjul med styv fälg att kollopsa?
Märk att jag skrev ekern rakt ned och upp, för övriga tillkommer precis som du skriver en enkel geometriövning :)Till en första ordningens approximation. Men ett förskjutet nav är inte längre ett symmetriskt hjul och desto större förskjutning desto fler ekrar är att betrakta som uppåtgående . 👍
Framförallt cyklar vi på dem :)Bygger ni hjul ibland också....?
Bygger ni hjul ibland också....?
Bygger ni hjul ibland också....?
Vad vill ni ha sagt med era inlägg? 🤔Jag gjorde det i helgen, men missade att tillämpa Hooks lag så nu är jag osäker på om jag vågar cykla på dem.
Visa bilaga 626075
https://photos.google.com/photo/AF1QipPo-YKVGzrQw80g4zDAFZJ1da2R-rBFR8iO468k
Någon som har ett hum om hur hur länge ett hjul borde rulla innan ekrar börjar gå av?
Typ lvg/gravel, 28-32 ekrar i 2-3kors. Sånt som alla pendelcyklister kör liksom