Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Enda begränsningen är väl om de helst bygger med det de är vana vid eller med komponenter de själva säljer annars är det inte jobbigt alls.

Vad är fräckt? Mitt nukeproof låter mycket som fan och jag blir retad av barnen som kör xt och dt.
Fräckt enligt mig är när det låter som ett stridsplan från andra världskriget som gör en dykning när man åker ned för en backe. Något som låter både högt och som ett bi alternativt en siren i högre hastigheter. Typ Industry nine hydra fast inte mountainbike då. Kikat lite på DT Swiss 350 och diverse andra som Chris King, även Industry Nine 1/1 som ska vara mer för lvg-cyklar. Problemet blir väl att det kanske blir töntigt att köpa ett svindyrt nav och sätta det på en icke svindyr fälg.

Hjulbyggartråden
Inte värt att byta bara navet.
Mer värt att sälja nuvarande hjulset och köpa ett nytt.

Räkna med att hjulbygge kostar en 1000kr.
Nytt nav 2000(?)
Ekrar + nipplar 500
Tack! Efter en sökning hittade jag även den del bra ställen här i Stockholm som fixar hjulbyggen bra. Nu vet jag inte om du håller till häromkring, men hörde bra om bland annat Dr Spoke (dock en del raderade inlägg pga ovårdat språk som inte höll med, tydligen) och såg att även Cykelcity bygger för ungefär den kostnaden du skrev. Lär dock vara smockfullt bokat hos varenda cykelaffär i dessa tider så det får bli till hösten. Kommer att behålla hjulen jag har nu som vinterhjul och sikta på lite finare till sommar/bart väder.

En fråga till alla i tråden, när det står tubeless på fälgen/hjulen som säljs funkar det även för clincher? Hur kan man se det? Ofta står det ingenting vad jag kan se, men vissa vet jag är vanliga clincher för slang och är sedan ”tubeless ready” utöver detta. Vill ju inte välja fel direkt. Ska såklart rådfråga den som sedan bygger mina hjul också men vill spana och spåna lite på vad man ska köpa. Det är halva nöjet med cyklingen för mig..

Hjulbyggartråden
Det går ju inte att missta sig på att adressaten i huvudsak är mig så jag känner att jag (om än motvilligt) bör svara på detta.

Att de som skriver på ett internetforum har en varierande grad av kunskap om det de skriver är en självklarhet och att en del som skriver har ganska liten egen erfarenhet är något man får räkna med. Det är samma som när du gärna ger råd om bikepacking trots att du själv bara cyklat ett fåtal(?) kortare turer.

Jag tycker det är helt ok, alla oavsett hur mycket man cyklar skall vara lika välkomna att skriva på ett cykelforum som detta, nybörjare såväl som mera erfaren.

Jag har inte fört bok över hur många Shimano-nav jag känt på genom åren men säg ett hundratal så är det åtminstone ingen överdrift, har 50+ nya nav i lager så det är garanterat mer än det. Och samtliga har varit för hårt justerade. Den erfarenhet delas också av de jag talat med som haft cykel som yrke och hanterat tusentals nav så det är inte tagit ur luften.
Det var många nav - sa aldrig att de INTE var för hårt spända utan efterfrågade objektiviteten i det hela. 100 nav är sjukt många!

Hinner inte svara mer ingående, är ute och bikepackar!?

IMG_7444.jpeg

Hjulbyggartråden
Men jag börjar med luta åt att det är de oreducerade ekrarna faktiskt.
Om du skall byta ekrarna så tycker jag att du även bör åtgärda nippelvinklarna, som jag skrev om i #6.381
Bilderna nedan har jag postat här tidigare
Man vill undvika att det blir som i 2a eller 3e bilden
Enve-internal-nipple-molded-spoke-hole-diagram.jpg

Fälgar med rakt borrade hål ökar risken för sådana ekerbrott, ett sätt att då minska risken är med Sapims Polyax-nipplar
polyax%20nipple-01.png

Ännu bättre kan det bli med skålformade nippelbrickor som tex
Sapim HM Washer
sapim-sapim-hm-washer.jpg

Hjulbyggartråden
Om du skall byta ekrarna så tycker jag att du även bör åtgärda nippelvinklarna, som jag skrev om i #6.381
Bilderna nedan har jag postat här tidigare
Man vill undvika att det blir som i 2a eller 3e bilden
Enve-internal-nipple-molded-spoke-hole-diagram.jpg

Fälgar med rakt borrade hål ökar risken för sådana ekerbrott, ett sätt att då minska risken är med Sapims Polyax-nipplar
polyax%20nipple-01.png

Ännu bättre kan det bli med skålformade nippelbrickor som tex
Sapim HM Washer
sapim-sapim-hm-washer.jpg

Tack Ja jag läste just om de lite för sent för det är byggt nu men det ser rakt å bra ut å med reducerade ekrar nu?
DSC_5426.JPG

Hjulbyggartråden
Hej alla gurus!
Hade ikväll tänkt att framför någon youtube-tutorial och med några bärs till hands ekra upp mitt första hjul, mest för att kolla att det blev rätt ekerlängd beställd. Jag kommer inte att börja spänna upp å rikta, det överlämnar jag till nån som kan sen, och kommer troligen att demontera allt igen efteråt...
Frågan är: Behövs det olja på gängorna även om man inte tänkt spänna åt det minsta?

Hjulbyggartråden
Ska du bara provmontera behövs ju ingenting, det går fint att gänga på ekrarna torrt.
Ja eftersom jag har lika lite erfarenhet som jag har en ekerspänningsmätare så törs jag inte ge mig på att spänna upp det själv...
Om det blir så att jag lämnar det monterat, går det då att droppa dit olja eller måste nippel lös igen för att det ska bli bra innan Mr X börjar spänna/rikta?

Hjulbyggartråden
Jag kunde, tror jag!?
Jag kunde nätt och jämt "täcka gängorna" på varje eker utan verktyg, räta upp eker med ena handen och samtidigt skruva nippel från fälgbotten med andra handens fingrar. Betyder det att ekerlängderna är i rätt kvarter och att jag kan lämna ifrån mig hjulen utan att bli kallad idiot?

IMG_4005.JPG

Hjulbyggartråden
Hur långt är det kvar till att ekern tittar ut ur nippeln?
Det bör vara ett antal m.m. kvar då det återstår ganska många varv från det att hjulet håller ihop tills det är tillräckligt hårt uppspänt. Hur många är svårt att säga utan att känna på hjulet men är det mindre än ett par m.m. så finns risk att de är för långa.

Vill man ha bonuspoäng så passar man in loggan med ventilhålet.

Hjulbyggartråden
Hur långt är det kvar till att ekern tittar ut ur nippeln?
Det bör vara ett antal m.m. kvar då det återstår ganska många varv från det att hjulet håller ihop tills det är tillräckligt hårt uppspänt. Hur många är svårt att säga utan att känna på hjulet men är det mindre än ett par m.m. så finns risk att de är för långa.

Vill man ha bonuspoäng så passar man in loggan med ventilhålet.
3 mm kvar tills de ligger "kant i kant", hoppas det räcker? Skulle de sticka ut mer så gör det väl inte mig så mycket, bara det inte blir kort om gäng kvar då?

Hjulbyggartråden
3 mm kvar tills de ligger "kant i kant", hoppas det räcker? Skulle de sticka ut mer så gör det väl inte mig så mycket, bara det inte blir kort om gäng kvar då?

Låter fullt rimligt. Med reservation givetvis för att jag inte har en susning om hur hårt du lyckats dra med bara fingrarna men det låter som att det borde landa inom felmarginalerna med stor sannolikhet.

Hjulbyggartråden
Ja eftersom jag har lika lite erfarenhet som jag har en ekerspänningsmätare så törs jag inte ge mig på att spänna upp det själv...
Om det blir så att jag lämnar det monterat, går det då att droppa dit olja eller måste nippel lös igen för att det ska bli bra innan Mr X börjar spänna/rikta?
Jag lägger en droppe symaskinsolja (paraffinolja) i varje nippel från baksidan på nippeln när hjulet är uppekrat med ekrarna iskruvade till hälften. Tycker det fungerar bra, oljan rinner ned så att gängorna blir väl inoljade. En del anser att även hålen på fälgen, kontaktytan mellan nippel och fälg, skall ha lite olja men jag är lite skeptisk, det ökar risken att nippeln gängar upp sig.

Hjulbyggartråden
Det enklaste är väl att ta reda på vad det är för nav.
Finns inte specat. Det är kopior på dt240, men måtten i övrigt är ju inte identiska med originalet. Jag ska bygga hjul till grabben därav kinanav.
Dessa:
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 2 812,36kr | GOLDIX M240 EXP 52T Ratchet MTB Hub 28H Center Lock Disc Brake Front 110X15 Rear 148X12mm Ultra Light MTB Hub for Shimano SRAM

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Finns inte specat. Det är kopior på dt240, men måtten i övrigt är ju inte identiska med originalet. Jag ska bygga hjul till grabben därav kinanav.
Dessa:
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 2 812,36kr | GOLDIX M240 EXP 52T Ratchet MTB Hub 28H Center Lock Disc Brake Front 110X15 Rear 148X12mm Ultra Light MTB Hub for Shimano SRAM
Jag hade googlat mig trött och om jag inte funnit kontaktat tillverkaren.

Hjulbyggartråden
Alltid jobbigt när enda spec är att 28h nav har 24holes.

Stämmer övriga måt med inspirationskällan?
Måtten på bilden stämmer bra med uppmätt, men offseten står inte med. Kanske chansar på 0mm...
Får inte fatt i en tillverkare och ekrarna blir från ginkgo i Tyskland. Hoppas jag får råd av han. Radiale e25, sapim laser samt dessa nav.
Bör väga 1200g (406) ungefär.

Hjulbyggartråden
Ännu en novisfråga. Skulle byggt med vanliga böjekrar... har lånat några sp-ekrar och trätt i. Visst blir det här 3-kors?

En skojig fråga: skulle det teoretiskt gå att använda 14 av 28 ekrar? Isåfall antar jag att fälgen måste vara annan för att hålla.

Bör jag bygga med brickor "mg washers" på en fälg avsedd för elcyklar? Det är alltså inget dunderlätt... för notubes crest mk4 28h finns inte i lager någonstans:)

Bilagor

• IMG_4463.jpeg
    IMG_4463.jpeg
    236.9 KB · Besök: 41
Hjulbyggartråden
det blir ojämn spänning med hälften av 28 ekrar. viss ekrar kommer alltså få ta upp mycket mer last om hjulet skall förbli runt och riktat. samma gäller om man hälften av 36. men inte hälften av 32.

hur kan det komma sig? jo, på var sida om av hjulet finns framåtgående och bakåtgående ekrar. är respektive typ ett udda antal, går de inte att dela med hälften. det måste bli ett heltal. omvänt gäller att antal ekrar i cykelhjul med korsade ekrar måste vara delbart med 4.

insikten om dessa fyra typer av ekrar i ett hjul hjälper till oerhört när man vid bygge skall slutjustera ett hjul. man kan spänna med betydligt större tag åt gången om man tar en sida i sänder, och en sorts ekrar åt gången.

jämfört det problematiska småduttandet man tvingas till om man tar alla ekrar varv efter varv. tre timmars justeringsjobb är plötsligt gjort på en halvtimma.

Hjulbyggartråden
Ännu en novisfråga. Skulle byggt med vanliga böjekrar... har lånat några sp-ekrar och trätt i. Visst blir det här 3-kors?

En skojig fråga: skulle det teoretiskt gå att använda 14 av 28 ekrar? Isåfall antar jag att fälgen måste vara annan för att hålla.

Bör jag bygga med brickor "mg washers" på en fälg avsedd för elcyklar? Det är alltså inget dunderlätt... för notubes crest mk4 28h finns inte i lager någonstans:)

Hjulbyggartråden

Jepp, 3-kors

Hjulbyggartråden
För de förståsigpåare som hävdar att fabriksbyggda hjul inte brukar ha för hårt spända lager, har jag nu äran att presentera ett garanterat orört cup-and-cone-lager från Shimano med några år på nacken (jag har polerat det):

IMG_5700.jpeg

Jag har renoverat ganska många cyklar, de flesta med orörda lager (är jag hyggligt säker på). Så här brukar det i princip alltid se ut i Shimanos nav.

Senast redigerad av en moderator:
Hjulbyggartråden
För de förståsigpåare som hävdar att fabriksbyggda hjul inte brukar ha för hårt spända lager, har jag nu äran att presentera ett garanterat orört cup-and-cone-lager från Shimano med några år på nacken (jag har polerat det):

Visa bilaga 718564

Jag har renoverat ganska många cyklar, de flesta med orörda lager (är jag hyggligt säker på). Så här brukar det i princip alltid se ut i Shimanos nav.
Skulle det bli någon skillnad om det har rullat X antal tusen mil?

Hjulbyggartråden
Skulle det bli någon skillnad om det har rullat X antal tusen mil?
Japp, definitivt. Rätt justerade, infettade lager kan hålla otroligt länge. De brukar vara jämnt slitna, som en liten kant i lagerbanan, men då ska de har rullat mycket, mycket. Det här är något helt annat.

Just den här hojen har inte rullat fler än några hundra mil.

Hjulbyggartråden
Jag letar kortare ekrar ca 18Xmm och sapim laser. Var hittar jag dessa?
Ginkgo? Svarar ej på Mail så känns osäkert.
Wheel-Parts.shop
Har Sapim race i 180xx och enbart svart

och Alpina Ultralite Round 14G - Black - J-Bend 2,0/1,v/2,0
allt i svart

Har Sapim Laser i rätt läng, färg och pris

Hjulbyggartråden
Wheel-Parts.shop
Har Sapim race i 180xx och enbart svart

och Alpina Ultralite Round 14G - Black - J-Bend 2,0/1,v/2,0
allt i svart

Har Sapim Laser i rätt läng, färg och pris
Tack. Glömde dock att jag ska ha för straight pull...

Hjulbyggartråden
Jag har ett hjul med Novatec d792sb nav. Axel och endcaps saknas. Jag har googlat massor, men blir inte klok på om jag kan bygga upp det som boost 148mm? Och vad som behövs för det. Sen saknas två av spärrarna på bodyns frihjul också. Men dessa borde väl gå att få tag på.

Tillbaka
Topp