Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Ja det är ju ett visst spann från 38 till 55(som jag tror är max för ram och gaffel)

Jag har kört 47mm däck på 19 iØ, det har ju funkat och inte varit svår att montera. Men känslan har väl varit att det inte känts 100% rätt i åkningen. Går det vinna rullmotstånd blir man ju glad, det kanske är mer aktuellt för mig än aerovinst pga papparando snarare än WT…
Frågan är ju om du är beredd att få en bättre känsla i de där 47-däcken men istället få ett tyngre och trögare hjul, tänker jag. Har inte provat själv, men kan tänka mig att om man kör 38 mm däck och sen sätter på 55 på samma cykel så kommer det vara en annan känsla oavsett fälgbredd.😊

Låter som en spännande cykel du bygger! Lägg upp mer info någonstans!😍

Btw, ingen kritik riktad mot dig med mitt fälgbreddsgnäll!😛

Hjulbyggartråden
Frågan är ju om du är beredd att få en bättre känsla i de där 47-däcken men istället få ett tyngre och trögare hjul, tänker jag. Har inte provat själv, men kan tänka mig att om man kör 38 mm däck och sen sätter på 55 på samma cykel så kommer det vara en annan känsla oavsett fälgbredd.😊

Låter som en spännande cykel du bygger! Lägg upp mer info någonstans!😍

Btw, ingen kritik riktad mot dig med mitt fälgbreddsgnäll!😛
Jag hoppas det blir en spännande cykel. Kan dela mer info snart. Du kan ha rätt gällande att det alltid kommer kännas konstigt, men det är en känsla som inte gått över, och framförallt gällt vid kurvtagning därför har jag härlett det till däckformen. Kanske ska satsa på vikten…

Hjulbyggartråden
Jag hoppas det blir en spännande cykel. Kan dela mer info snart. Du kan ha rätt gällande att det alltid kommer kännas konstigt, men det är en känsla som inte gått över, och framförallt gällt vid kurvtagning därför har jag härlett det till däckformen. Kanske ska satsa på vikten…
Det tråkiga är att den europeiska fälgen är ”tung” på 450g utan att vara bredare än 25mm…

Hjulbyggartråden
ska man köra på torrt och hårt underlag med ett tryck på säg 2-2,5 bar med tvåtumsdäck spelar fälgbredden mindre roll. men cykeln kommer rulla visserligen marginellt men ändå snabbare med 35i jämfört 25i givet samma däck.

men ska du köra på mjukare underlag säg gräs eller packad snö kommer däcket gräva ner sig i underlaget och bromsa din framfart högst väsentligt. onjutbart om inte annat.

då är det fördelaktigt gå ner till säg 1,3 bar i tryck. vilket inte är vidare funktionabelt med 25i-fälg...

allt går att leva med, men ts har möjlighet välja, och jag själv hade inte då inte på en gravel valt bort möjligheten till snabb framfart på mjukt underlag.

Hjulbyggartråden
på en cargocykel eller tandem med fullstora hjul hade jag inte använt varken 1,8 eller 1,5. och helst 36 ekrar. dock har framhjulet på en cargo ibland 406-fälgar, och då kan man gå ner i ekrarnas tjocklek.

har ännu att uppleva nav där det är problem att trä 2,2 eller 2,3-ekrar. förstås träs varv nr 2 från insidan av flänsen.
Vilken typ av ekrar hade du gått på?

Hjulbyggartråden
Jag har kört 47mm däck på 19 iØ, det har ju funkat och inte varit svår att montera. Men känslan har väl varit att det inte känts 100% rätt i åkningen.
Först:
Du skall naturligtvis köpa precis de fälgar du vill av precis den anledning som du vill.

Men enl min erfarenhet kan skillnaden mellan däck spela större roll än skillnader i fälgbredd. Jag har även varit med om stor skillnad mellan samma märke o modell i olika bredd (37 <=> 32mm), men det var >10 år sedan så jag vill inte "hänga ut" vare sig modell eller tillverkare.

Oavsett skillnad eller ej mellan däck kan det vara mer än viktskillnad mellan hjul som ger skillnad i den så viktiga känslan.
En sådan skillnad kan vara det laterala(sidledes) flexet, det finns många som tycker att hjul med mer lateralt flex ffa kan kännas just tröga och detta även om de flexigare hjulen är lättare, allt inom rimliga gränser förstås.
I ditt fall betyder det att det inte är ngn nackdel att välja upp till 32 ekrar/hjul, det borde även ge större marginaler för att hjulet skall gå runt efter ekerbrott (efter ngn olycka) och inte de tunnaste ekrarna höger bak/vänster fram.

Går det vinna rullmotstånd blir man ju glad, det kanske är mer aktuellt för mig än aerovinst pga papparando snarare än WT…
Med däck och tryck för väg (grus/asfalt) är i många fall rullmotståndsvinsten med att byta från bred fälg till väldigt bred fälg väldigt större på internet än under verklig cykling.

Men än en gång
Du skall naturligtvis köpa, bygga hjul av och använda precis de fälgar du vill av precis den anledning som du vill.

Hjulbyggartråden
Så en dt comp 2 - 1.8 - 2 är ett sämre alternativ?
det är ingen direkt skillnad i styrka, men med lastad cykel en elastisk känsla med 1,8. trevlig när man är själv, men inget direkt att längta efter när man har last.

säkert höftat 90 procent av världens cyklar går på 2,0. de är helt ok.

vill man förstärka extra finns cargo-ekrar 2,0, med tjockare knä 2,2-2,3

Hjulbyggartråden
Hej, jag har lite beslutsångest i val av hjul. Jag kommer inte bygga själv utan be någon om hjälp. Det är som vanligt lite mer ångest att välja själv än vad det är kul… tycker jag… när jag inte kan tillräckligt mycket om något. Ändå tar jag på mig det gång på gång. Hur som helst jag ville fråga här innan jag beställer något.

Jag ska bygga ett par 700c hjul som ska dubbla rando/gravel, jag tänker ca 38mm/2.0" däck. Jag var först inne på att köra en fälg med ca 40mm ytterbredd och 29mm innerbredd för att maxa aero enligt 105%-regeln. Men har blivit avrådd detta av hjulbyggaren som verkar kunna sin sak rätt bra. Jag tänkte i alla fall att det skulle ge en bra fälg till både mina användningsområden. Nu när jag är avrådd detta har jag bantar fälgen till 25mm innerbredd och ca 32 ytterbredd som någon slags happy medium, lagom, mellanmjölk, typ.

Jag har försökt bygga denna cykel på delar som i största möjliga mån är tillverkade i Europa. Hittills har jag ram, check. Men tänkte fortsätta med fälgar och nav. Nav lutar åt Son fram och Qvist bak.

Fälg då, som är det svåra. Jag har hittat Beast Components GR40. 25mm innerbredd och 30-32 ytterbredd. De är symmetriska, hookless och har interna nipplar. Inga lättviktare tyvärr på 475g… men de är i alla fall gjorda i Tyskland.

Till för ett par minuter sedan hade jag Duke Baccara RX42 som utmanare men det verkar som att de kanske tillverkas i Kina. De väger in på 395g, är asymmetriska och är hooked.

Så skjut ner denna idé och säg vad jag egentligen borde köpa eller hissa den och vinka när vi ses på vägarna.

Någon har väl en favoritfälg de vill pracka på mig. Jag trodde det gick att lita på att få minst tre rekommendationer av något andra redan äger själva i syfte att stärka känslan av att de själva gjort rätt val genom att övertyga mig att fatta samma.

Jag vill ha 40-45mm fälgdjup, så lite klistermärken som möjligt och minst 25mm innerbredd. Kom igen nu Happy!

Hjulbyggartråden
Man får ta med sidvindskänsligheten också, tycker redan breda däck med tunna fälgar kan bli lite nervöst när det blåser. Och risken för att överbygga med för exklusiva grejor så man inte vågar använda cykeln fullt ut, graveläventyr kan vara ganska tuffa för hjulen. Även ljudnivån, en del högkammarfälgar låter för mycket i mina öron.

Några tankar bara :)

Hjulbyggartråden
Man får ta med sidvindskänsligheten också, tycker redan breda däck med tunna fälgar kan bli lite nervöst när det blåser. Och risken för att överbygga med för exklusiva grejor så man inte vågar använda cykeln fullt ut, graveläventyr kan vara ganska tuffa för hjulen. Även ljudnivån, en del högkammarfälgar låter för mycket i mina öron.

Några tankar bara :)
The first cut is the deepest. Sen äre bara gasa :-)

Hjulbyggartråden
Om hjulbyggaren verkligen vill visa vad han eller hon kan.
Peugeot Lion 1892.webp

Hjulbyggartråden
IMG_3332.webp
Byggt nya hjul till ena sonen. Lightbicycle XC930 fälgar köpta på black friday-rea, Sapim D-light ekrar på DT350 nav. Första gången jag byggde på kolfiberfälg och första gången med raka ekrar, enklaste hjulen jag byggt. Få gram per krona.

Men lättare kassett och skivor blev hjulen 1,1 kg lättare än original.

Hjulbyggartråden
Vad säger den samlade expertisen här om att bygga MTB hjul med kolfiber ekrar. Tänker då på ett par lätta XC hjul som skulle kunna hamna kring 1000g / par. Rätt vanligt på lvg hjul, men mindre vanligt till MTB ännu.
Berd verkar finnas en hel del som byggt med. Men finns ju även rigida kolfiber ekrar, tex Nextie som är direkt utbytbara mot "vanliga" ekrar.

Någon som testat? eller läst några recensioner om liknade?

Roval finns nu med detta om man vill köpa färdigt, 998 gram för ett par hjul är imponerande. Imponerande prislapp också...

Hjulbyggartråden
Roval finns nu med detta om man vill köpa färdigt, 998 gram för ett par hjul är imponerande. Imponerande prislapp också...

Tjena!

Riktigt imponerande om dom håller.
Tyckte inte prislappen var farlig alls, tills jag insåg att det bara var för bakhjulet..

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Mavic hade ju sina R-Sys hjul med ekrar av kolfiberrör (utom på höger bak), fälgbromsade alufälgar.
Men de har väl inte sålts på ~10 år. Någon som vet?

Hjulbyggartråden
Hjälp…

Köpt fälgar utan nippelhål i fälgbanan. Smidigt att slippa fälgtejpen tänkte jag och få i nipplarna med magnet såg ju inte så svårt ut…

Nu har jag hållit på i fyra timmar och fått dit fyra ekrar….

Först försökte jag med att skruva i en bit av en eker i nippeln och föra den till nippelhålet med magnet. Men det är stört omöjligt att få nippeln åt rätt håll så den kommer ut ur hålet, fastnar hela tiden på tvären.

Sen försökte jag med en sytråd, knöt fast ekerstumpen och med magnet föra från nippelhål till ventil hål för att sedan dra nippeln på plats. Gick lite bättre men tråden glider för trögt i fälgen för att det ska gå.

Har någon något tips?

Hjulbyggartråden
Erik vet!

Låter ju som att det var ungefär så du gjorde. Men det kanske krävs en liten skruv för att få mer sug i rätt ände. Eller en starkare magnet?

Jo, så gjorde jag men jag använde en bit eker istället för skruv. Så gjorde de i Park Tools video. Försökte olika längder på ekern mm men nippeln vill inte komma ut åt rätt håll. Får kolla om jag kan hitta små skruv med rundad skalle som i videon.

Hjulbyggartråden
det man skruvar in som catch måste ju vara magnetiskt;)

en nackdel förutom fipplet är att man får bygga upp hjulet med hjälp av ekernyckel i stället för smidigare utifrån med skruvmejsel. en ytterligare bonus med det är minskad risk skada de känsliga fyrkanterna på nipplarna.

Hjulbyggartråden
Amenvafan, hjärnfjärt när jag räknade på ekerlängden och har kryssat i trekors, men jag ska ju bygga tvåkors. Nu sitter jag här med 16 + 16 Sapim D-Light i 296 mm till ingen nytta.

Någon som vill ha dem billigt?

IMG_2987.webp

Hälften sprayade med guldfärg.

Hjulbyggartråden
Dagens kluris, klubbkompis med ny Scott carbonfälg. Osäker på modell men ca 35-40mm från en Scott Addict RC.

Fälgen är rak när luften är tömd men går som en orm när den pumpas upp till arbetstryck.

Spontant låter det som att ekrarna är ojämnt spända och några blir inaktiva eller vad vi ska kalla det?

Lokala cykelhandlaren hade tittat och lämnat svammel och varit till föga hjälp. Scott support tipsade om att slangen kunde vara vriden eller deformerad!

Jag frågade om de mätt ekerspänningen men det var oklart.

Hjulbyggartråden
Fälgen är rak när luften är tömd men går som en orm när den pumpas upp till arbetstryck.

Spontant låter det som att ekrarna är ojämnt spända och några blir inaktiva eller vad vi ska kalla det?
Ekrar brukar "alltid" få lägre spänning med hårt pumpade däck

+1
Om det är enkelt, dvs delarna finns, skulle jag också prova med annat bredare däck lägre tryck och slang om det nu är tubeless.

Hjulbyggartråden
Dagens kluris, klubbkompis med ny Scott carbonfälg. Osäker på modell men ca 35-40mm från en Scott Addict RC.

Lokala cykelhandlaren hade tittat och lämnat svammel och varit till föga hjälp. Scott support tipsade om att slangen kunde vara vriden eller deformerad!

vad är det för däckdimension och vad är det för tryck??

något är ju fel, och jag skulle säga ursprungligt och allvarligt. om det nu stämmer att hjulet är nytt. du skulle ju själv ändå kunna göra en värdering av de fyra olika ekertypernas tonhöjd. höger/vänster respektive framåtgående/ återgående.

drivsidan bak skall ha en tydligt högre ton än övriga, och andra sidan bak får inte vara direkt dov. och det skall vara jämnt i sin fördelning hjulet runt.

vriden slang hörs som något från sagornas värld.

Hjulbyggartråden
Jag har mätare för ekerspänning men inte blivit mer än konsulterad ännu. Polaren jagar Scott jag tycker han borde få en ny fälg på garanti och när det är utrett ger jag mig gärna på den och försöker reda ut det!

Men jag vill helst inte sabba nåt om Scott ska krångla så han får skit av dom!

Hjulbyggartråden
Jag har mätare för ekerspänning men inte blivit mer än konsulterad ännu. Polaren jagar Scott jag tycker han borde få en ny fälg på garanti och när det är utrett ger jag mig gärna på den och försöker reda ut det!

Men jag vill helst inte sabba nåt om Scott ska krångla så han får skit av dom!
Skadar ju inte att kolla, antingen är ekerspänningen åt h.... eller så är fälgen kass.

Tillbaka
Topp