Om du inte har fälgar med extremt tjockt gods finns det nog sällan anledning att köra annat än 12 mm. Jag tolkar det som att de andra längderna mest används när man vill bygga om befintliga hjul med annan fälg som har större ERD men ändå kunna behålla de gamla ekrarna.
Hmm, jag säger typ tvärtom. De enda jag sett rekommendera/kräva brickor är tillverkare av de lättaste/tunnaste alufälgarna typ Stans, aldrig någon tillverkare av kolfiberfälgar. Och får jag själv välja bygger jag oftast kolfiber utan borrade hål i fälgbanan, där skulle det bli omständigt att få in brickor.
Låter galet överdimensionerat. Inga problem att köra 24 ekrar med DT Aerolite/Sapim CX-Ray, men rekommenderar Aero Comp/CX-Sprint på drivsidan bak. Så bygger DT Swiss själva i princip alla sina högprofilhjul.
Hjul med runda ekrar bygger jag likadant, DT Competition/Sapim Race på drivsidan bak och resten DT Competition Race/Sapim D-Light. Ännu tunnare ekrar typ Revolution/Laser har jag dock inte sett någon anledning att ge mig på, viktbesparingen blir minimal och lätt att vrida sönder ekrarna.
Rekommenderar
DT Swiss verktyg för ändamålet. Äger även en
Park Tool CSH-1 men den använder jag mer för att hålla runda ekrar och undvika windup.