Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Är archetype fortfarande ett bra val för klassiska fälgbromsade lvghjul? Varit sugen på att bygga ett par i tio år men inte fått tummen ur
Jag har byggt några fälgbromsade hjul med dem, mest för att det är svårt att hitta någit vettigt i silverutförande.

Har även byggt med DT Swiss r460 som är billigare, men endast finns i svart.

Båda har hållt sig raka, men jag upplever att bromsytan på DT Swiss håller bättre, vikten är likartad, r460 var iallafall då billigare och lättare att få tag i.

Notera att det är min upplevelse, inte något kontrollerat experiment.

Hjulbyggartråden
Jag hade symmetrisk fälg, 2mm oreducerade ekrar och en TM-1. 1200N motsvarar då 25 på TM-1.

Spände upp till 15-16 på DS och landade då kring 22 på DS efter spännt NDS. Så 2/3 stämde ganska bra. Med asymmetrisk fälg får man hålla tungan rätt i mun.
Det går ju att justera på vanligt sätt på slutet som du säger, jag undrade bara hur bokstavligt jag skulle ta 2/3. Rätt bokstavligt som utgångspunkt förstår jag det som.

Jag ska snart på det igen. Har grejor som väntar men efter att första paret gick bra så fuckade jag upp det och tappade sugen ordentligt. (köpte en mätare som visade helt fel, utan mätare gick det bra)

Hjulbyggartråden
Det går ju att justera på vanligt sätt på slutet som du säger, jag undrade bara hur bokstavligt jag skulle ta 2/3. Rätt bokstavligt som utgångspunkt förstår jag det som.

Jag ska snart på det igen. Har grejor som väntar men efter att första paret gick bra så fuckade jag upp det och tappade sugen ordentligt. (köpte en mätare som visade helt fel, utan mätare gick det bra)
Jag dubbelkollade inte skalan, vet egentligen inte om TM-1 skalan är (rimligt) linjär med ekerspänningen. Men nära nog för att funka ok. Lycka till med bygget!

Hjulbyggartråden
Jag dubbelkollade inte skalan, vet egentligen inte om TM-1 skalan är (rimligt) linjär med ekerspänningen. Men nära nog för att funka ok. Lycka till med bygget!
Jag köpte först en kinaversion från BD eller nåt som visar 40% mindre än TM-1. Kombinerat med väldigt tunna ekrar så fuckade jag upp det ordentligt när jag gav mig fan på att spänningen skulle upp till max (max + 40%)

Hjulbyggartråden
kommer att bygga till samma spänning som fabrikshjul. Det duger åt mig.
fabrikshjul är inte riktigt den förebild vi söker:j

men det perfekta kan vara det godas fiende. det 'räcker' att nds bak är tillräckligt spända för att inte slackas vid förekommande belastning.

när så sker uppstår gärna ett spelande ljud.

låg ekerspänning ger också en egenfrekvens som riskerar gå i resonans med skivbromsarna, och ge skrikande ljud vid bromsning i väta.

Hjulbyggartråden

men det perfekta kan vara det godas fiende. det 'räcker' att nds bak är tillräckligt spända för att inte slackas vid förekommande belastning.

låg ekerspänning ger också en egenfrekvens som riskerar gå i resonans med skivbromsarna, och ge skrikande ljud vid bromsning i väta.
Nä, men utan kaliberingsverktyg så har jag inget annat att jobba med och det var tråkigt att dra sönder ekrarna. Speciellt innan jag fattade varför.

Nu är väl inte 1.5mm eker nåt för nybörjare kanske men skam den som ger sig. Tog bara i två års paus.

Hjulbyggartråden

Det beror på vilka man jämför med. DTs håller hög klass är min erfarenhet. Fullt tillräckligt bra som referens för ekerspänningen.

Hjulbyggartråden
Emellanåt blir jag sugen på att köpa en digital tensiometer mest för att det alltid är kul att ha fina verktyg, men så många hjul bygger jag ju verkligen inte att det egentligen är meningsfullt… Så här långt har mig veterligen alla hjul jag byggt efter Park Tool TM-1 hållit sig spikraka.

Hjulbyggartråden
var en katana som jävlades med mig. Säljs under andra namn med.
Säkert utmärkt om kalibrerad

1758720990653.webp

Hjulbyggartråden
kommer att bygga till samma spänning som fabrikshjul. Det duger åt mig.
En bra utgångspunkt
Varför inte?
Kollar men serviceintruktionerna rekommenderar åtminstone de jag har sett en hög ekerspänning på 1.200-1.300N vilket även är den ekerspänning många fälgtillverkare rekommenderar.

det 'räcker' att nds bak är tillräckligt spända för att inte slackas vid förekommande belastning.
Men hur kan du veta vad "förekommande belastning" kommer att vara under hjulets livslängd?
Varför inte följa fälgtillverkarens rekommendation redan från början?

Hjulbyggartråden
Läste i Roger Mussons bok Professional guide to wheelbuilding (finns att ladda ned) att han tycker 0,2 mm avvikelse i axiell ledd och 0,5 mm radiell och 1 mm i sidoförskjutning är ett mått på ett välriktat hjul.. Hur noga riktar ni när ni bygger nytt?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Läste i Roger Mussons bok Professional guide to wheelbuilding (finns att ladda ned) att han tycker 0,2 mm avvikelse i axiell ledd och 0,5 mm radiell och 1 mm i sidoförskjutning är ett mått på ett välriktat hjul. Jag tycker själv att för ett nytt hjul är det max vad jag skulle acceptera. Hur noga riktar ni när ni bygger nytt?
Som mtb-cyklist med talang för att göra hjulen fyrkantiga ändå rätt snabbt: +-3-4 mm i alla ledder typ. Men spänningen är jag noga med.

Hjulbyggartråden
Läste i Roger Mussons bok Professional guide to wheelbuilding (finns att ladda ned) att han tycker 0,2 mm avvikelse i axiell ledd och 0,5 mm radiell och 1 mm i sidoförskjutning är ett mått på ett välriktat hjul.. Hur noga riktar ni när ni bygger nytt?
Ända tills tålamodet tar slut och jag känner att varje försök att göra hjulet rakare på en punkt bara leder till motsvarande slag någon annanstans. Skulle gissa att jag är inom Mussons toleranser men är ju svårt att veta om man inte har ett väldigt fancy riktställ med mätare.

Radiellt tycker jag är svårast, både att uppskatta hur stort slaget faktiskt är (dvs är det inom acceptabla toleranser eller ej) och att åtgärda. Tycker knappt det händer något radiellt när man skruvar på ekrarna om man inte göra väldigt stora ingrepp, men då kommer ju spänningen istället att variera stort.

Hjulbyggartråden
Kollar men serviceintruktionerna rekommenderar åtminstone de jag har sett en hög ekerspänning på 1.200-1.300N
Varför inte följa fälgtillverkarens rekommendation redan från början?
kör man det på nds bak får man lätt orimliga värden på kassettsidan.

och kör man det på kassettsidan blir det risk för att nds blir för låg. vilket märks på att det börjar spela om ekrarna vid landningar eller i värsta fall vid igångdrag.

det viktigaste enligt min uppfattning är att undvika det senare problemet.

hjulbygge är ett hantverk som praktiserats länge och väl innan man kände behov av tensiometers.

Hjulbyggartråden
Ja, en tensiometer har aldrig använt vid mina hjulbyggen, jag tycker det funkar bra att gå på
känsla. Jag plingar på ekrarna och lyssnar på ljudet.

Hjulbyggartråden
kör man det på nds bak får man lätt orimliga värden på kassettsidan.

och kör man det på kassettsidan blir det risk för att nds blir för låg. vilket märks på att det börjar spela om ekrarna vid landningar eller i värsta fall vid igångdrag.

det viktigaste enligt min uppfattning är att undvika det senare problemet.

hjulbygge är ett hantverk som praktiserats länge och väl innan man kände behov av tensiometers.
Fast om fälgen ska fortsätta vara centrerad och du sätter en lägre spänning på DS än Max leder det ju bara till att NDS blir ännu lägre eftersom det enda viktiga är förhållandet mellan dem.

Hjulbyggartråden
Fast om fälgen ska fortsätta vara centrerad och du sätter en lägre spänning på DS än Max leder det ju bara till att NDS blir ännu lägre eftersom det enda viktiga är förhållandet mellan dem.
det stämmer ju, men var inte riktigt så jag uttryckte mig?

det finns som jag ser det tre saker som är viktiga. förutom frånvaro av ovalitet eller kast.

-att fälgen är centrerad.
-att spänningen på nds är tillräckligt hög för att slippa spel. den kommer om fälgen skall hållas centrerad vara lägre än kassettsidan och lägre än max. max och rekommenderad spänning är väl inte heller nödvändigtvis samma?
-att spänningen är jämn på respekive sida.

Hjulbyggartråden
Håkan undrar varför du inte tycker att man ska använda fälgtillverkarens rekommenderade spänning, ditt svar är:
Det tolkar jag som att du inte tycker att den rekommenderade spänningen ska användas på DS heller, för att NDS då riskerar att bli för låg. Att det inte går att spänna NDS till högsta tillåtna tror jag vi alla som byggt ett hjul förstår. Men 100 % på DS och 60-70 % på NDS brukar det landa på. Att då ha mindre än 100 % på DS ger inget.

Eller menade du att man ska ha högre än rekommenderat?

Jämn och hög spänning (gärna så hög som tillåts) är enligt min erfarenhet ett mycket bra recept för hållbara hjul.

Hjulbyggartråden
Ända tills tålamodet tar slut och jag känner att varje försök att göra hjulet rakare på en punkt bara leder till motsvarande slag någon annanstans. Skulle gissa att jag är inom Mussons toleranser men är ju svårt att veta om man inte har ett väldigt fancy riktställ med mätare.

Radiellt tycker jag är svårast, både att uppskatta hur stort slaget faktiskt är (dvs är det inom acceptabla toleranser eller ej) och att åtgärda. Tycker knappt det händer något radiellt när man skruvar på ekrarna om man inte göra väldigt stora ingrepp, men då kommer ju spänningen istället att variera stort.
Jag håller med, radiellt är typ 2,5 varv för att flytta fälgen en mm, sen är en del fälgar inte helt runda vid skarven och det är det inte mycket man kan göra något åt när man riktar om man vill ha jämn ekerspänning.

Hjulbyggartråden
och kör man det på kassettsidan blir det risk för att nds blir för låg.
Spänner man ngn sida mer än vad fälgtillverkaren rekommenderar som max riskerar man ju att helt i onödan förkorta fälgens livslängd genom att tex få sprickor runt ekerhålen
En av fördelarna med att välja tunnare o mer elastiska ekrar på vänster sida är att de klarar lägre spänning och genom att välja en asymmetrisk fälg blir ekerspänningen på på vänster sida högre
Och som syns i bilden nedan är det inte enda fördelen
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.webp

I exemplet ovan blir vinsten med asymmetrisk fälg +~20%, men det är ju förstås beroende på både nav och fälg.
Med en bra ekerländskalkylator kan man själv kolla den relativa ekerspänningsskillnaden mellan hö/vä-sida

Jag har iofs byggt hjul där det var naven som satte gränsen för ekerspänningen:
Tune Mig/Mag som hade en maxspänning på 1.000N, men med differentierade
ekrar och en asymmetrisk fälg fungerade även de hjulen helt utan problem och gör det fortfarande

Differentierad ekring och asymmetriska fälgar är en gammal, välkänd och välanvänd hjulbyggarmetod som används av många hjultillverkare.

Hjulbyggartråden
Håkan undrar varför du inte tycker att man ska använda fälgtillverkarens rekommenderade spänning, ditt svar är:

Det tolkar jag som att du inte tycker att den rekommenderade spänningen ska användas på DS heller, för att NDS då riskerar att bli för låg. Att det inte går att spänna NDS till högsta tillåtna tror jag vi alla som byggt ett hjul förstår. Men 100 % på DS och 60-70 % på NDS brukar det landa på. Att då ha mindre än 100 % på DS ger inget.

Eller menade du att man ska ha högre än rekommenderat?

Jämn och hög spänning (gärna så hög som tillåts) är enligt min erfarenhet ett mycket bra recept för hållbara hjul.
jag menade det jag skrev, att man riskerar för låg spänning nds bak, ett allvarligt problem, och att man måste ta höjd för detta.

man kan man nog vanligen uppnå det utan att gå över rekommenderad spänning på kassettsidan, men blir det för högt kan man som håkan skriver med fördel välja fetare ekrar på den sidan.

inte för att det på något sätt skonar fälgen, däremot ekrarna.

med boosthjul och därigenom mindre assymetri minskar problemet

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Fabriksbyggda hjul har (ofta) samma ekrar runt om och överstiger inte max spänning.
Eftersom de håller bra för min cykling så är jag nöjd med att lägga ribban där.

De fälgarna som gick bra att bygga var dock asymmetriska, så det är ju det. Tror ändå det kommer att lösa sig.

Mina 26'' från back in the day hade assymtriska nav, assyriska fälgarna och varannat hål olika offset.
Det sista blir lite mycket eftersom det (nog) inte går att få första hållet vid ventilen rätt på framhjulet.

Naven var asymmetriska på så sätt att ekrarna sitter i grupper om två med avstånd till nästa grupp.
Ingen aning om hur man räknar ut ekerlängd

Hjulbyggartråden
Halloj, har sökt

Vad är det som styr/bestämmer om man ska ha 12, 14 eller 16 mm långa mässingsnipplar?

Är det klokt att köra med bricka (washer) också?

Har ett par 40mm kolfiberfälgar på ingång och lite sugen på att köra ett vinterprojekt, då det är tänkt att bli mina nya lvg hjul.

Har nav med 24h och straightpull, både fram och bak. 12x100 och 12x142

Tack på förhand
/S

Hjulbyggartråden
Halloj, har sökt

Vad är det som styr/bestämmer om man ska ha 12, 14 eller 16 mm långa mässingsnipplar?

Har ett par 40mm kolfiberfälgar på ingång och lite sugen på att köra ett vinterprojekt, då det är tänkt att bli mina nya lvg hjul.

Tack på förhand
/S
nipplarna längd kan i viss mån kompensera för ekerlängden, men skall i första hand dimensioneras efter godsets tjocklek i fälgsätet. och om det rekommenderas brickor. 12 mm kan upplevas kort är min upplevelse.

med kolfiberfälgar fundera på mässing, av galvaniska skäl. sen kan man diskutera om det är bättre om nippeln offrar sig eller fälgen. alu märkesnipplar som sapim påstås ha mindre korrosionsproblem än andra. om det nu stämmer.

på alufälg tycker jag brickor mest ger onödigt fippel, på kolfiber skulle jag överväga det, och nog satsa på rostfritt eller mässing. om det nu finns något annat.

24 ekrar och tunna respektive bladade ekrar kan ge en slingrig upplevelse vid igångdrag. beroende på hur stark och eller tung du är. iaf inte gå under 1,8 mm. snarare skulle jag för personligt bruk välja 2,0. ja, jag menar det.

med straighpull, se antingen till att köpa försmorda nipplar som t ex sapim, eller få dit lämpligt smörjmedel. du behöver ändock en skonsamt skodd tång för att hålla emot ekerns rotation.

Hjulbyggartråden
Fälgkonstruktionen

Inte om det inte behövs.
Fälgtillverkaren brukar ha rekommendationer för både nippellängd och om det behövs brickor
men åtminstone brickor verkar inte vara ett så vanligt krav till kolfiberfälgar verkar det som.
Så här skriver tex Lightbicycle om nippelbrickor
"Are nipple washers required for wheelbuilding?
With Light Bicycle rims, nipple washers are not required."

Som @kais01 har skrivit kan det vara lite klent för skivbromsade hjul, troligen inte så klent att hjulen kommer att gå sönder, men pga det ökade flexet med så få ekrar kan de kännas tröga och kanske även rent av svampiga.
Men detta är förstås enbart gissningar baserat på mina fördomar.
Moderna kolfiberfälgar är ofta tillräckligt styva på alla ledder så med sådana fälgar kommer hjulen säkert att bli tillräckligt bra.

Hjulbyggartråden
Om du inte har fälgar med extremt tjockt gods finns det nog sällan anledning att köra annat än 12 mm. Jag tolkar det som att de andra längderna mest används när man vill bygga om befintliga hjul med annan fälg som har större ERD men ändå kunna behålla de gamla ekrarna.

på alufälg tycker jag brickor mest ger onödigt fippel, på kolfiber skulle jag överväga det
Hmm, jag säger typ tvärtom. De enda jag sett rekommendera/kräva brickor är tillverkare av de lättaste/tunnaste alufälgarna typ Stans, aldrig någon tillverkare av kolfiberfälgar. Och får jag själv välja bygger jag oftast kolfiber utan borrade hål i fälgbanan, där skulle det bli omständigt att få in brickor.

24 ekrar och tunna respektive bladade ekrar kan ge en slingrig upplevelse vid igångdrag. beroende på hur stark och eller tung du är. iaf inte gå under 1,8 mm. snarare skulle jag för personligt bruk välja 2,0. ja, jag menar det.
Låter galet överdimensionerat. Inga problem att köra 24 ekrar med DT Aerolite/Sapim CX-Ray, men rekommenderar Aero Comp/CX-Sprint på drivsidan bak. Så bygger DT Swiss själva i princip alla sina högprofilhjul.

Hjul med runda ekrar bygger jag likadant, DT Competition/Sapim Race på drivsidan bak och resten DT Competition Race/Sapim D-Light. Ännu tunnare ekrar typ Revolution/Laser har jag dock inte sett någon anledning att ge mig på, viktbesparingen blir minimal och lätt att vrida sönder ekrarna.

du behöver ändock en skonsamt skodd tång för att hålla emot ekerns rotation.
Rekommenderar DT Swiss verktyg för ändamålet. Äger även en Park Tool CSH-1 men den använder jag mer för att hålla runda ekrar och undvika windup.

Hjulbyggartråden
Om du inte har fälgar med extremt tjockt gods finns det nog sällan anledning att köra annat än 12 mm. Jag tolkar det som att de andra längderna mest används när man vill bygga om befintliga hjul med annan fälg som har större ERD men ändå kunna behålla de gamla ekrarna.

Hmm, jag säger typ tvärtom. De enda jag sett rekommendera/kräva brickor är tillverkare av de lättaste/tunnaste alufälgarna typ Stans, aldrig någon tillverkare av kolfiberfälgar. Och får jag själv välja bygger jag oftast kolfiber utan borrade hål i fälgbanan, där skulle det bli omständigt att få in brickor.

Låter galet överdimensionerat. Inga problem att köra 24 ekrar med DT Aerolite/Sapim CX-Ray, men rekommenderar Aero Comp/CX-Sprint på drivsidan bak. Så bygger DT Swiss själva i princip alla sina högprofilhjul.

Hjul med runda ekrar bygger jag likadant, DT Competition/Sapim Race på drivsidan bak och resten DT Competition Race/Sapim D-Light. Ännu tunnare ekrar typ Revolution/Laser har jag dock inte sett någon anledning att ge mig på, viktbesparingen blir minimal och lätt att vrida sönder ekrarna.

Rekommenderar DT Swiss verktyg för ändamålet. Äger även en Park Tool CSH-1 men den använder jag mer för att hålla runda ekrar och undvika windup.
ja 24 ekrar kan vara hit or miss. om det upplevs flexigt beror ju som jag skrev på mer än ekertjockleken.

en faktor är fälgens höjd. det blir bättre triangulering med en högre fälg, liksom det blir med boost. åas förutsätter det som du antyder sidostyva fälgar.

bättre triangulering blir det också med mindre hjul. när jag förra året byggde hjul med 406-fälgar till min vinterbrompton valde jag 1,5 mm ekrar. hur styvt som helst.
.
IMG_1454.webp

Hjulbyggartråden
Tjena är det nån man kan snacka lite plast hjul med. Hart ju byggt hjul sen jag var 16 typ men plast känns som jag inte har riktig koll på.

Hjulbyggartråden
ja 24 ekrar kan vara hit or miss. om det upplevs flexigt beror ju som jag skrev på mer än ekertjockleken.

en faktor är fälgens höjd. det blir bättre triangulering med en högre fälg, liksom det blir med boost. åas förutsätter det som du antyder sidostyva fälgar.

bättre triangulering blir det också med mindre hjul. när jag förra året byggde hjul med 406-fälgar till min vinterbrompton valde jag 1,5 mm ekrar. hur styvt som helst.
.
Visa bilaga 796073
vilka fälgar är det där?

Hjulbyggartråden
vilka fälgar är det där?
varanyak 406 bmx-fälgar. något så ovanligt som anpassade för slanglöst. bmx-gänget kör ju annars stenhårt däcktryck, inte så bra kombo med slanglöst.

och 40i. ännu ovanligare.

iom bmx överbastant byggda, fann det lämpligt att lätta dem en del, när vinkelslipen ändå skulle fram med syfte att bli av med den svarta färgen.

läs gärna mer om projektet i bromptontråden.
.

IMG_2269.webp

Hjulbyggartråden
lägg förresten gärna märke till ett av evakueringshålen för vatten jag passade på att göra. syns nere vid vågen på den moddade fälgen.

inget man önskar vara utan på en dubbelbottnad fälg som skall användas delvis i blöta förhållanden.

Hjulbyggartråden
Någon som försökt sig på en DIY-version av dessa verktyg? Verkar rätt smutt för att korrigera mindre dings (om man vill testa något annat utöver svets-fals-/hovtång). Första bilden är på Wolftooths version. Andra bilden någon äldre och kanske utgången version som heter Rim Rench.

Edit: Svarar på min egen fråga https://www.mtbr.com/threads/inward-rim-dent-puller-diy.949450/

1759224098247.webp
1759224073567.webp

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag har kört plast hjul i 3 år tills nyss brukar sällan köra sönder fälgar dock lite ekrar osv. Men skulle vilja prata med nån som kan platshjul :)
jag tror @Rattnalle är ett exempel på åkare som utsätter materialet för liknande påfrestningar som du? ganska nyligen här i tråden gjorde han ett inlägg om varför han gick tillbaka till alu.

Hjulbyggartråden
jag tror @Rattnalle är ett exempel på åkare som utsätter materialet för liknande påfrestningar som du? ganska nyligen här i tråden gjorde han ett inlägg om varför han gick tillbaka till alu.
Kan och kan.

Jag förbrukar mest fälgar rätt regelbundet. Sällan ekrar om jag inte kör in något i hjulet. Jag tröttnade mest på att köra av kolfiberfälgarna, en alufälg blir ju mer successivt och lite i taget skev så man har tid på sig att planera bytet och inte blir stående.

Tillbaka
Topp