Hjulpar 29" kolfiber 30mm innerbredd BOOST

Fredahead

Ny medlem
Är de nån eller flera som kan tipsa om bra hjulpar enligt rubrikens spec? Tänkt för stig-åka så att de måste va superlätt är inte nödvändigt.

Berk sa:
Bäst i Bike test och starkaste fälgar av 14 karbån och alu hjul:
Inga fel på testet men 14 hjul är ett extremt begränsat urval. Även lite äpplen-och-päron test med fulfälg (nitat) mot finfälg (svetsad), billig mot dyr, lätt mot tung, systemhjul mot handbyggt, etc.

Sixten Fors sa:
Berk sa:
Inga fel på testet men 14 hjul är ett extremt begränsat urval. Även lite äpplen-och-päron test med fulfälg (nitat) mot finfälg (svetsad), billig mot dyr, lätt mot tung, systemhjul mot handbyggt, etc.

14 är bättre än 1 eller 2. 100 skulle vara mycket bättre, men har du aldrig sett sån test?
Och det finns inte många test var man systematisk kraschar hjul.

Låt säga att Orbea original M1900 fulhjulen med DT370 3-pawl fulnav + DT M502 30 mm fulfälg (alu) + DT Champ oreducerade fulekrar väger ca 2050 gram.

Ett hjulset med DT350 SP IS xD 36T StarRatchet finnav + DT XM481 30 mm finfälg (alu) + DT Comp/CompRace finekrar väger ca 1800 gram och kostar ca 6500 kr.

Samma hjul som ovan men med CF-fälg 30 mm är ytterligare ca 200-300 lättare (beroende på vald fälg) och ca 3000-3500 kr dyrare (beroende på vald fälg).

Om det inte är superviktigt med lägsta vikt funkar ett fint alu hjulset utmärkt.

Sixten Fors sa:
Även lite äpplen-och-päron test med fulfälg (nitat) mot finfälg (svetsad), billig mot dyr, lätt mot tung, systemhjul mot handbyggt, etc.
Nja, en fälg med nitad skarv är inte en fulfälg och en fälg med svetsad skarv är inte en finfälg
Snarare tvärtom
Men för tillverkarna är det en annan sak, på fälgar med svetsad skarv behöver de inte ha lika hög precision vid sammanfogningen av skarven, vilket då är lika med snabbare tillverkning = lägre tillverkningskostnad
Men ändå högre försäljningspris!
Win win
Åtminstone för tillverkarna!

Glöm inte att i ett ekrat hjul där ekrarna är hårt spända (>1 kN) är även en helt onitad skarv omöjlig att rubba!
"The joint is held together by about 1000 pounds force when the spokes of a wheel are tightened."
I verkligheten behövs inte ens nitningen.

/Håkan

En pinned/sleeved fälg är en fulfälg. Finfälgar är svetsade. Och täta. Läcker inte ut luft. För de som kör är så hypermoderna att de lämnar slangen hemma.

Din artikel är 23 år gammal...

Sixten Fors sa:
En pinned/sleeved fälg är en fulfälg. Finfälgar är svetsade.
Nej, som jag redan har skrivit och som är självklart för alla som har tillräckligt erfarenhet av hjulbyggande och/eller grundläggande mekanik och fysik kunskap.
De vet också att en skarv inte behöver vara svetsad för att vara tät.

Sixten Fors sa:
Men vare sig krafterna i ekrarna eller fälgen har ändrats på fler år än det.
Det är också ngt som är självklart för inte enbart erfarna och kunniga hjulbyggare,

/Håkan

Berk sa:
Sixten Fors sa:
Berk sa:

14 är bättre än 1 eller 2. 100 skulle vara mycket bättre, men har du aldrig sett sån test?
Visst är 14 bättre än 2 och sämre än 200.
DT t.ex. har sex olika 30 mm fälgar varav en billig nitad fulfälg (testad), fyra alu finfälgar och en CF, det hade varit kul om de testat någon av de relevanta fälgarna, eller ännu bättre alu fulfälg mot finfälg. Newmen alu finfälg som testades var bättre än DT fulfälg som kostar hälften. Samma sak med WTB, Race Face m.fl. som har allt från 30 € fulfälg till 100 € finfälg i alu på programmet. Etc.

Jag hade gärna sett ett kraschtest av 10 top-of-the-line alufälgar med liknande vikt/pris som vänder sig till samma målgrupp. Nu spretar testet från budget till premium, där premium var bättre än fulfälg. Vem är förvånad?

Bilagor

• AL test.png
    AL test.png
    8.5 KB · Besök: 102
Senast ändrad:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
En pinned/sleeved fälg är en fulfälg. Finfälgar är svetsade.
Nej, som jag redan har skrivit och som är självklart för alla som har tillräckligt erfarenhet av hjulbyggande och/eller grundläggande mekanik och fysik kunskap. De vet också att en skarv inte behöver vara svetsad för att vara tät.
Sixten Fors sa:
Men vare sig krafterna i ekrarna eller fälgen har ändrats på fler år än det.
Det är också ngt som är självklart för inte enbart erfarna och kunniga hjulbyggare,

Nej, som jag redan skrivit 10 ggr förut.
Exakt alla 622 x ca 30 mm alu finfälgar som går att köpa idag (inte för 23 år sedan) är svetsade.
Är den inte svetsad är det inte en finfälg.
Exakt alla 622 x ca 30 mm sleeved/pinned alufälgarna som finns att köpa idag är billiga, tyngre, otäta, sämre, ointressanta.

Fick precis hem ett par lightbicycles fälgar på dtswiss 350 nav, mässing nipplar och dt swiss race comp. 1656 gram paret, 28 mm innerbredd i 29 tum boost!

emmer sa:
Dyrt = Bra och Billigt = Dåligt.
Är inte det en billig åsikt?
Det var iofs. inte vad jag skrev.

Alla bra fälgar är svetsade.
Svetsade fälgar är lättare/bättre/dyrare än en icke-svetsad fälg från samma tillverkare.
Alla svetsade fälgar är inte bra.
Alla dyra fälgar är inte bra.
Bra tillverkare med gott rykte gör konsekvent bättre och mer prisvärda fälgar än sämre tillverkare.
Vilket går att ana sig till av tabellen ovan där jag valt ut fälgspecifika betyg för alla alufälgar (hjulset) i det test som refereras ovan.

Tror faktiskt mer på alu/kolfiberkvalité än huruvida fälgen är hållbarare svetsad (lödd) vs pinned/sleved. Däremot för en WW så är ju svetsad ett måste då det säker går att skala bort en 20-40g där.
Har mest kört (och då ganska taffligt) med enbart ”icke-svetsade” fälgar, detta UTAN att dom exploderat!
Den ända svetsade fälgarna jag kört, hann jag inte testa länge nog för att uttala mig om.
Idag kör jag på Mavic’s snikfälgar för 300kr/st, dom har hållit fint trots två genomslagspunkor men jag gissar att pga deras rätt så tunna fälgkanter bidrog till punkteringarna...

Sixten Fors sa:
Det var iofs. inte vad jag skrev.

Alla bra fälgar är svetsade.
Svetsade fälgar är lättare/bättre/dyrare än en icke-svetsad fälg från samma tillverkare.
Alla svetsade fälgar är inte bra.
Alla dyra fälgar är inte bra.
Bra tillverkare med gott rykte gör konsekvent bättre och mer prisvärda fälgar än sämre tillverkare.
Vilket går att ana sig till av tabellen ovan där jag valt ut fälgspecifika betyg för alla alufälgar (hjulset) i det test som refereras ovan.

Tjena!

Alla bra fälgar är osvetsade, svårt att svetsa kolfiber.

Sixten Fors sa:
Berk sa:
Sixten Fors sa:
Berk sa:

Visst är 14 bättre än 2 och sämre än 200.
DT t.ex. har sex olika 30 mm fälgar varav en billig nitad fulfälg (testad), fyra alu finfälgar och en CF, det hade varit kul om de testat någon av de relevanta fälgarna, eller ännu bättre alu fulfälg mot finfälg. Newmen alu finfälg som testades var bättre än DT fulfälg som kostar hälften. Samma sak med WTB, Race Face m.fl. som har allt från 30 € fulfälg till 100 € finfälg i alu på programmet. Etc.

Jag hade gärna sett ett kraschtest av 10 top-of-the-line alufälgar med liknande vikt/pris som vänder sig till samma målgrupp. Nu spretar testet från budget till premium, där premium var bättre än fulfälg. Vem är förvånad?

Du har fel igen. Fakta verkar inte vara din starka sida i vanlig ordning, men jag ska hjälpa dig att tolka testet.

Syftet med testet är att visa visa skillnaden mellan olika hjul från 491-1480 Euro och vad man får för pengarna. Det testas Kol respektive Aluhjul och vad som är rimligt att välja i alla prisklasser. Allt från konventionella fabrikshjul till specialhjul.

Man jämför vikt, styvhet, tålighet och hur välbyggda dom är.

Dyrare/Premium är inte alltid bättre och vissa visar sig riktigt dåliga. Se Bontrager kolhjul 1200 Euro 1642 g mot Newman Aluhjul 700 Euro 1597g, DT Swiss alufälg hua!

Syntaces kolhjul visar sig överglänsa allt när det gäller förmågan att tåla stötar/slag.
Alufälgen tål mindre men böjs vid stötar men går inte sönder som kolfälgen om den får en stöt. Dvs dom är användningsbars (till en viss gräns) även om dom får en skada medan kolfälgen är bara att kassera.

Newman aluhjul visade sig har en riktigt starkt hjul riktigt välbyggda med exceptionellt bra nav och tåliga fälgar och för halva priset av Syntace får man en minst lika bra hjul.

Men premiummärke DT Swiss vars hjul har högst mediokra fälgar med ett trist material, hur blir det med TLR kan man fråga sig.
En riktigt skitfälg helt enkelt.

Man konstaterar att bästa Aluhjul är förstahandsvalet med mest pang för pengarna även om Syntace kolhjul vann testet i antal vunna poäng ska jag tillägga.

Skrmavbild2019-04-14kl.09.03.51.png

Senast ändrad:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Visst är 14 bättre än 2 och sämre än 200. DT t.ex. har sex olika 30 mm fälgar varav en billig nitad fulfälg (testad), fyra alu finfälgar och en CF, det hade varit kul om de testat någon av de relevanta fälgarna, eller ännu bättre alu fulfälg mot finfälg. Newmen alu finfälg som testades var bättre än DT fulfälg som kostar hälften. Samma sak med WTB, Race Face m.fl. som har allt från 30 € fulfälg till 100 € finfälg i alu på programmet. Etc.

Du har fel igen. Fakta verkar inte vara din starka sida i vanlig ordning, men jag ska hjälpa dig att tolka testet.

Syftet med testet är att visa visa skillnaden mellan olika hjul från 491-1480 Euro och vad man får för pengarna. Det testas Kol respektive Aluhjul och vad som är rimligt att välja i alla prisklasser. Allt från konventionella fabrikshjul till specialhjul.

Dyrare/Premium är inte alltid bättre och vissa visar sig riktigt dåliga. Se Bontrager kolhjul 1200 Euro 1642 g mot Newman Aluhjul 700 Euro 1597g, DT Swiss alufälg hua!

Syntaces kolhjul visar sig överglänsa allt när det gäller förmågan att tåla stötar/slag.
Alufälgen tål mindre men böjs vid stötar men går inte sönder som kolfälgen om den får en stöt. Dvs dom är användningsbars (till en viss gräns) även om dom får en skada medan kolfälgen är bara att kassera.

Newman aluhjul visade sig har en riktigt starkt hjul riktigt välbyggda med exceptionellt bra nav och tåliga fälgar och för halva priset av Syntace får man en minst lika bra hjul.

Men premiummärke DT Swiss vars hjul har högst mediokra fälgar med ett trist material, hur blir det med TLR kan man fråga sig.

Man konstaterar att bästa Aluhjul är förstahandsvalet med mest pang för pengarna även om Syntace kolhjul vann testet i antal vunna poäng ska jag tillägga.

Jag har inte fel denna gång heller. Jag säger inte att testet är fel/dåligt, bara att urvalet är så begränsat att det är svårt att dra några större slutsatser.

Jag kan inte och har inte bedömt/kommenterat kolfälgarna som pajade då det för mig (och alla andra) är okänt vilka fälgar som använts, har inte kommenterat CF-delen av testen över huvud taget.

Jag har bara kommenterat alufälgarna. Där urvalet är väldigt begränsat. Jag hade gärna sett:
DT XM1501 hjulset (XM 481 svetsad/dyrare) som är jämförbara prismässigt med Newmen SL.A.30, E*13 TRS+ och Stan’s Flow Mk3, alltså top-of-the-line alu från respektive tillverkare.

DT XM481 mot DT EX511 för att se ev skillnad mellan dessa.
Race Face AR Offset (sleeved/billig) mot ARC Offset (svetsad/dyrare).
WTB Asym i29 (sleeved/billig) och WTB KOM (sleelved/dyrare) mot nya ”TCS 2.0” WTB KOM Light och KOM Tough.

SUNringlé och Veltec är väl inga kioskvältare direkt, de presterade inte heller speciellt bra.

Mavic fick kritik för (som vanligt) uselt byggda hjul (ekerspänning), DT omvänt (som vanligt) precis som Newmen och E*13 som alla tre kan bygga systemhjul.

Newmen bäst och med omdömet SUPER, DT ensam med omdömet VERY GOOD, fem hjulset fick omdömet GOOD och SUNringlé sämst och ensam med omdömet SATISFACTORY.

Bilagor

• spann.png
    spann.png
    273.9 KB · Besök: 73
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Visst är 14 bättre än 2 och sämre än 200. DT t.ex. har sex olika 30 mm fälgar varav en billig nitad fulfälg (testad), fyra alu finfälgar och en CF, det hade varit kul om de testat någon av de relevanta fälgarna, eller ännu bättre alu fulfälg mot finfälg. Newmen alu finfälg som testades var bättre än DT fulfälg som kostar hälften. Samma sak med WTB, Race Face m.fl. som har allt från 30 € fulfälg till 100 € finfälg i alu på programmet. Etc.

Jag har inte fel denna gång heller. Jag säger inte att testet är fel/dåligt, bara att urvalet är så begränsat att det är svårt att dra några större slutsatser.

Jag kan inte och har inte bedömt/kommenterat kolfälgarna som pajade då det för mig (och alla andra) är okänt vilka fälgar som använts, har inte kommenterat CF-delen av testen över huvud taget.

Jag har bara kommenterat alufälgarna. Där urvalet är väldigt begränsat. Jag hade gärna sett:
DT XM1501 hjulset (XM 481 svetsad/dyrare) som är jämförbara prismässigt med Newmen SL.A.30, E*13 TRS+ och Stan’s Flow Mk3, alltså top-of-the-line alu från respektive tillverkare.

DT XM481 mot DT EX511 för att se ev skillnad mellan dessa.
Race Face AR Offset (sleeved/billig) mot ARC Offset (svetsad/dyrare).
WTB Asym i29 (sleeved/billig) och WTB KOM (sleelved/dyrare) mot nya ”TCS 2.0” WTB KOM Light och KOM Tough.

SUNringlé och Veltec är väl inga kioskvältare direkt, de presterade inte heller speciellt bra.

Mavic fick kritik för (som vanligt) uselt byggda hjul (ekerspänning), DT omvänt (som vanligt) precis som Newmen och E*13 som alla tre kan bygga systemhjul.

Newmen bäst och med omdömet SUPER, DT ensam med omdömet VERY GOOD, fem hjulset fick omdömet GOOD och SUNringlé sämst och ensam med omdömet SATISFACTORY.

Ja man kan tolka omdömet lite godtyckligt kan man tycka.
Men vad det gäller helheten dvs allt som betyder att hjulet överlever en viss påfrestning som är önskvärd så spelar det ingen roll om den är svetsad eller ej i detta fall för det visade sig att DT Swiss fälgen var sämst även om hjulet var välbyggt.

Vet inte om svetsade XM482 lr M502 som har lägre ASTM klassning än systemhjulet är bättre men högst sannolikt inte.

Jag håller med om att manga osvetsade fälgar är värdelöst med TL, vissa läcker rakt igenom skarven. Funkar bara med slang.

Erkänn att det gör lite ont att se detta.

Tack för svar!

Ska kolla in Velotek.se.

Eftersom ja inte är så påläst ang fälg nippel eker nav så kanske en svensk hjulbyggar-firma är rätt väg och gå

Fredahead sa:
Tack för svar!

Ska kolla in Velotek.se.

Eftersom ja inte är så påläst ang fälg nippel eker nav så kanske en svensk hjulbyggar-firma är rätt väg och gå

Skulle vilja påstå att de är bland de bättre hjulbyggarna att finna i detta långa land

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp