Hjulstorlek vs. däckbredd

Ocean

Aktiv medlem
Försöker hitta info om ett 1,75"-trainerdäck går på mitt 40mm-hjul (yttermått-bredd)? Eller måste jag köpa ett smalare hjul för inomhusträningen i vinter?

Nu blev det lite rörigt...
Vad har du för fälg? Diameter 622 mm? Inre bredd? Vad står det på fälgen t.ex. ETRTO 622-19 eller något liknande?
Vad har däcket för dimension i mm? 622 x 44 mm eller vad står det på däcket?

Sorry...missade en del på vägen. Det är ett 27,5+hjul (DB-X40 32H). Sitter Maxxis Ardent 2.40 på det nu och vill köpa ett nytt tacx trainerdäck till den men dessa är bara 1,75. Går det att få på min nuvarande fälg eller måste jag köpa en smalare?

Hoppas det är tillräckligt med info:)

Ocean sa:
Sorry...missade en del på vägen. Det är ett 27,5+hjul (DB-X40 32H). Sitter Maxxis Ardent 2.40 på det nu och vill köpa ett nytt tacx trainerdäck till den men dessa är bara 1,75. Går det att få på min nuvarande fälg eller måste jag köpa en smalare?
Har fälgen 40 mm utvändig bredd och 35 mm invändigt bredd?
Om så är fallet skulle jag använda däck som är minst 55 mm brett, kanske att 50 mm funkar i nödfall.
Jag hittar bara 584 x 32 mm Tacx https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=99281 vilket inte är lämpligt.

Sixten Fors sa:
Ocean sa:
Har fälgen 40 mm utvändig bredd och 35 mm invändigt bredd?
Om så är fallet skulle jag använda däck som är minst 55 mm brett, kanske att 50 mm funkar i nödfall.
Jag hittar bara 584 x 32 mm Tacx https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=99281 vilket inte är lämpligt.
Tack för snabbt svar! Mätte inte innermåttet när jag bytte däck senast vilket nu i efterhand hade varit praktiskt....
Vilket är att rekommendera då? köpa nytt hjul och kassett till passande trainerdäck eller köpa ngt däck med mindre mönster och leva med att det låter mer och slits fortare?

Kolla först vad för storlek du får in i trainern.
Vet ju inte vad du har (kanske tom en roller) men många (tacx f.ex.) har inte plats för jättebreda saker...

emmer sa:
Kolla först vad för storlek du får in i trainern.
Vet ju inte vad du har (kanske tom en roller) men många (tacx f.ex.) har inte plats för jättebreda saker...

Hade en billigare "dum" tacx innan som jag sålde för jag ville ha en "smart" tacx. Kollat på Flow och Vortex men om jag ska köpa extra hjul osv. är jag snart uppe i vad en direktdriven tacx kostar.

Hittar inte heller ngn adapter för QR- till-boost (12x148). Då hade jag kunnat lösa det med ett gammalt 29"-hjul jag har liggandes....

EDIT: Hade det fungerat med en sådan här: https://www.bikester.se/mavic-bakhj...7_pla&ef_id=W3HgpQAABV7eWtf9:20180813195003:s adapter och använda ett 29"-hjul med QR i min boost-ram?

Senast ändrad:
Är det Zwift som hägrar (eller annat som kräver FE-C m.m.) så kan ju Arion Dig Smart B+ vara ett alternativ.
Det enda som krävs då är väl att nabbarna inte är för stora och att balansen är god (vilket ju är bra oavsett :-) )

emmer sa:
Är det Zwift som hägrar (eller annat som kräver FE-C m.m.) så kan ju Arion Dig Smart B+ vara ett alternativ.
Det enda som krävs då är väl att nabbarna inte är för stora och att balansen är god (vilket ju är bra oavsett :-) )

Har provat rollers en gång...det gick inte så bra... =/ men det stämmer med zwift=) eller tacx egna för den delen också...

Tillbaka
Topp