Höjdkurvor

Medic

Ny medlem
Höjdkurvor
Jag hittade en gamal karta som det inte står hur höga höjdkurvorna är, tyvärr så är jag inte helt säker på vad jag lärde mig i plugget (det var ju ett tag sen). kartan är på 1:15 000 är då en höjdkurva 5 meter?

Höjdkurvor
Finns ingen standard som säger att en viss kartskala skall ha en viss ekvidistans. Det beror på hur kuperat området är. Var ligger kartområdet?

Mest troligt är det 5 meters ekvidistans men är området mycket platt kan det vara t.ex. 2.5 m.

Höjdkurvor
Kartnormen för OL är 5m men det finns undantag som någon sa. Ek´vidistansen brukar stå på kartan brevid skalan. Om den inte gör det kan man enkelt säga att är inte kartan nästintill utan kurvor samt att den inte är ritad på ett extremt platt område som i vissa delar av Skåne eller på Skaraslätten så är det 5m som gäller.

Höjdkurvor
Ja det är en orienteringskarta, slarvigt av mig att inte skriva det men jag hade ett tåg att passa (som jag missade, så går det när man surfar på Happy).
Jag har suttit och räknat höjdkurvor över en motionsslinga över norra Järvafältet (2 mil norr om Stholm), en stig som är teknisk på en sisådär 12-13 km har samanlagd stigning på ca 380 m, jag tror faktiskt att den är jobbigare en ursviks extremspår (den man inte får cykla på) tyvärr så är markeringen av den usel, men det får jag fixa på något sätt och sätta ut den på turtipps.
Tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp