HOPE PRO 4 glapp i nav :(

dhiflyer

Ny medlem
Hej,

Hoppas på att kunna dra åt glappet lite men verkar nog hopplöst. Feedback på detta?

HOPE PRO 4 bakhjul, glappar lite i navaxeln. Hår det att åtgärda eller bara att köpa nytt?

Bilagor

• E28857F4-5555-489C-91C9-5556A486EBBD.jpeg
    E28857F4-5555-489C-91C9-5556A486EBBD.jpeg
    272.8 KB · Besök: 35
Hej,

För att förtydliga så: om man tar av bakhjulet och vickar på navet (den kullagrade delen) så glappar det, inte mycket men tillräckligt för att det ska klicka när man vickar hjulen i monterat läge sidleds.

Hur mycket kört, 3 månader ca

Lagerbyte, hemma eller verkstad?

Dags att uppgradera hjul?

Stirrat lite på COBALT hjulset från ökända Crank Brothers annars..

Värt att byta ut mina mot dom? Någon som har erfarenheter med Cobalt serien? Ungefär samma pris och viktmässigt ser man ut att kunna spara ett par hekto faktiskt. Frågan är väl om de håller. ? Dom är ju snygga!

Bilagor

• IMG_4088.JPG
    IMG_4088.JPG
    263.5 KB · Besök: 21
  • IMG_4090.PNG.jpg
    IMG_4090.PNG.jpg
    51.8 KB · Besök: 34
Största anledningen är väl att dina hopehjul är 3månader gamla.

(säger jag som precis köpt två uppsättningar pro4. Ser gärna att de håller mer än 3månader :p)

Hope ä ju inte kattskit. Så ser inte varför du skulle byta. Annat än att det ä kul med nya saker. Men efter 3 månader njaa :-)

Angående reklamation. Det är ju mavet som krånglar. Inte fälgen. Så en buckla på den borde ju inte spela roll. O känner jag hope rätt borde detta inte vara ett problem.

Jag vet inte heller om jag är så imponerad av mina Pro4.. Bakaxeln hade redan efter någon månad lite motstånd och gick lite hackigt, iof efter en månad i värsta ruskvädret men ändå. Lite googlande visar att flera har liknande problem och att det (antagligen) beror på att man har för lite fett i lagren. Tänkte höra av mig till Hope jag också och se vad de säger, men iom att det är mitt enda hjulpar till den cykeln för tillfället vill jag inte skicka in något på garanti eller skruva isär och riskera att stå utan hjul. Och går de trögt lär det bli ett litet glapp där på sikt.

Så var det på mina pro2 evo också.
De pro2 jag hade dessförrinnan rullade klockrent dem åren jag hade dem.
Hope känns mest bling numera, inte bomb proof som det var förr.

Men att byta ett par Hopehjul mot Crankbrothers är ju som att byta en BMW mot en Ford. Sånt man bara inte gör.

Reklamera, något vajsing är det.

Intressant att fler har liknande problem med naven.

Det är precis som Glitch säger, de verkar inte vara bomb proof direkt. Men ändå är Hope ett bra märke och dessa nav har oftast få eller inga problem.

Ska kontakta HOPE och se vad de kan stå till tjänst med. Jag har heller inget backup hjulset men man kanske kan klsra dig några veckor utan. Förmodligen renoverar HOPE bakhjulet med nya pressade lager och ”calls it a day”. Renoveringen verkar ta ca 30minuter med rätt verktyg så kanske att de kan skicka detta till sverige istället..

Även så, om man ska byta ut hjulen mot något annat, vad säger ni om carbon-hjul? Testade detta en gång, det kändes otroligt snabbt och accelerationsförmågan var som på en annan planet. Jag ifrågasätter hållbarheten dock, någon som har erfarenheter? Skönt att skala av 0,5kg på rätt ställe.

Fast oftast spar man ju inga 500g på kolfiber hjul om man inte går från väldigt tungt till typ lättast på marknaden. Men beror ju oxå på vad de ska användas till och pris.

Du kan ju höra me velotek i uopsala om service med. De är ju rätt starkt knutna till hope (Neil som har butiken har ju jobbat o tävlat för hope)

tack för gott tips, ska nog börja med Velotec.

Hur vida mycket viktbesparing man får ut är nog med all sannolikhet precis som du skriver, har för mig att hopehjulen väger omkring 2000-2100gr som set. Det är också en gedigen investering att göra.

Min favvobyggare och rådgivare på justridingalong har sen en tid slutat med hope pga sämre driftssäkerhet/hållbarhet mot fukt och slitage. Sen verkade det vara lite kommersiella issues också. Men intressant.
Kanske stämmer det, av de tre par jag haft så har ju gamla Bulb varit mest fit&forget, underhållsmässigt. Men POE blir bättre och bättre...
Svårt att köpa nya SS-nav just nu efter den inputen tycker jag.

Jag börjar allvarligt fundera på om mina styrlagerproblem egentligen är ett glapp I navet som fortplantar sig... Någon som haft samma erfarenhet möjligtvis?

AX3L sa:
Jag börjar allvarligt fundera på om mina styrlagerproblem egentligen är ett glapp I navet som fortplantar sig... Någon som haft samma erfarenhet möjligtvis?
Haft kassa lager i framnavet iaf, först rullade de inte alls efter att cykeln stått sen rullade de efter våld men lät som grus. Kändes inte likadant. Haft gott om styrlagerglapp att jämföra med.

AX3L sa:

Tror det är ditt nedre styrlager ändå.
Hadr samma på mitt cane crack på 5010an glapp trots att rsmen var bara 3 månader.
Kändes som det kom från hjulet / gaffeln / broms men det var nedre lagret.

Har Pro2 Evo som rullat säkert 1000 mil under alla förhållanden och utan service. Känns fortfarande som nya. Har Hope försämrat kvalitén så pass de senaste åren? Har precis byggt upp lvghjul med Hope RS4, så vill gärna att de håller ett tag.

Har pro4 och pro2 evo på olika cyklar. Har aldrig strulat utan sjunger vackert för mig året runt i alla väder. Allt från lerig DH till rådjursstigar. :)

erik h sa:
Min favvobyggare och rådgivare på justridingalong har sen en tid slutat med hope pga sämre driftssäkerhet/hållbarhet mot fukt och slitage. Sen verkade det vara lite kommersiella issues också. Men intressant.
Kanske stämmer det, av de tre par jag haft så har ju gamla Bulb varit mest fit&forget, underhållsmässigt. Men POE blir bättre och bättre...

Visste inte att du körde med frihjul.

Jag har ett hope pro 2 på hardtailen som gått i ett gäng år i Schreddans ägo innan det hamnade på min hoj. Det har knarrat på fint och vad jag vet har Schreddan inte haft några större problem med sina Hope-nav heller. Men det är ju möjligt att de börjat tulla på kvallen med de nya Pro4, det vore ju tråkigt isf.

erik h sa:

Har man favorithjulbyggare på samma sätt som man har favoritfrisörer eller barberare? Bör man frekventera dessa (byggarna) lika ofta som man besöker sin barberare/frisör?

Tråkiga är ju att de tjatat om att de skulle kunna ta bort mer material för att bli lättare men att de då skulle tumma på kvalitet o hållbarhet. Om det då visar sig att de ändå sänkt den så rimmar det lite illa.

Dock brukar ju kundservicen vara grym

Rattnalle sa:
AX3L sa:
Haft kassa lager i framnavet iaf, först rullade de inte alls efter att cykeln stått sen rullade de efter våld men lät som grus. Kändes inte likadant. Haft gott om styrlagerglapp att jämföra med.

glitch sa:
AX3L sa:

Tror det är ditt nedre styrlager ändå.
Hadr samma på mitt cane crack på 5010an glapp trots att rsmen var bara 3 månader.
Kändes som det kom från hjulet / gaffeln / broms men det var nedre lagret.

Ni har så rätt så! Provade enligt Rattnalles tips att vicka med bara gaffeln och quick-release på. Och jodå, mycket riktigt glappade det ganska ordentligt även då. Så jag tror att jag kan konstatera att det mycket riktigt är lagret som är kass och inget annat! Typiskt... Men iof, annars hade jag ju haft ett annat glapp att åtgärda så det var kanske lika bra :)

Luthman Photography sa:
erik h sa:

Har man favorithjulbyggare på samma sätt som man har favoritfrisörer eller barberare? Bör man frekventera dessa (byggarna) lika ofta som man besöker sin barberare/frisör?

Ja, naturligtvis.
Klipper man sig ofta bör man också köpa hjul ofta. Och vice versa.

Fjärdebrunn; jag köper frihjul men cyklar inte med dem.

Tillbaka
Topp