HOPPSAN!!

HOPPSAN!!
Vore tråkigt om han bara är en vidrig fuskare. Hoppas verkligen att det inte är så, så man kan hålla tummarna för att han skriver historia år.

HOPPSAN!!
Om ni läst Lance bok "every second counts" så är det föga troligt att han lyckats mygla. I alla fall under åren 99-2003 så testades han ju 100-tals gånger, mer ån någon annan indrottsman.

HOPPSAN!!
De finns väl sprutor de tar som är tillåtna?
Typ en massa aminosyror och kravs?

Men om det visar sig att han är dopad skall jag sluta titta på cykel på tv. Fy och usch!!

HOPPSAN!!
Det är ju svårt att veta, men jag skulle tro att Lance Armstrong troligtvis är världens mest dopingkollade idrottsman.
Själv tror jag inte att doping är mera utbrett inom cykelsporten än i andra idrotter.
Jag undrar vad det skulle ge för resultat om fotboll, ishockey eller handboll började med ordentliga tester.

HOPPSAN!!
Klistrar in det som står på den sidan då text-sidorna ändras lite nu och då:

CYKEL: Dopningsrykte 14 juni

Lance Armstrong anklagas för dopning

Lance Armstrong, femfaldig vinnare av
Tour de France, anklagas för dopning
av sin förra massör Emma O'Reilly.

L'Express publicerar ett utdrag ur
"L.A. Confidential, Lance Armstrongs
hemligheter". Där avslöjar O'Reilly
att Armstrong bett henne göra sig av
med en påse smutsiga sprutor som han
använt under Holland Runt 1998.

Hon berättar även att hon köpt en burk
med en viss typ av piller i Spanien.

Armstrong testade positivt under Tour
de France 1999 men frikändes då medlet
fanns i en salva han hade mot ett sår.

Står mer på sidan 321:

CYKEL: Dopning 13 juni

Lance Armstrong anklagas för dopning

Cykelikonen Lance Armstrong anklagas
för dopning i en ny bok om honom som
snart ska publiceras. I boken säger
fysioterapeuten Emma O'Reilly, som
jobbat åt US Postal, att Armstrong
använde Epo i tre och ett halvt år
från 1998.

I boken berättar hon också att Lance
Armstrong bad henne kasta en bag med
sprutor efter Holland Runt 1998.

Armstrong har vunnit fem raka Tour de
France och står på startlinjen igen
den 3 juli. Han har varit anklagad för
dopning förr, men alltid hävdat att
han är ren.

Nu lär hon ju säkert sälja fler böcker....

EDIT: la till sidan 321.

Senast redigerad av en moderator:
HOPPSAN!!
> Nu lär hon ju säkert sälja fler böcker....

Som jag fattade det på den andra länken är Emma endast intervjuad och inte författare eller utgivare av boken, men ja, de lär sälja mer...

HOPPSAN!!
Det går väl dopningsrykten om alla elitidrottsmän/kvinnor. Jag tycker att vi ska skita i rykten. Det är så jävla lätt att starta ett elakt rykte om man vill. Sen ligger väl många i eliten på gränsen. Eller vad kan man säga om att sova i höghöjdshus? Den dagen de drar fram bevis om att L.A har dopat sig så lyssnar jag, men tills dess fortsätter jag att se honom som en av historiens bästa cyklister.
/Johan (dopad med makaroner och fiskpinnar)

HOPPSAN!!
Det enda som Lance testat poritivt för är Cortison. Det fanns i en sårsalva vilket är nämt ovan. Jag själv gick på en cortisonbehandling för ett antal år sedan, och vad som hände då var att kroppen svullnade upp och jag blev definitivt inte bättre cyklist av det.

Man ska komma ihåg, att det finns många medel på dopinglistan som inte är rent prestationshöjande, men som finns med där av andra orsaker.

/Raceman

HOPPSAN!!
Är väl inte bra reklam med folk som kör omkring med ex knark i kroppen... Sedan finns det säkert ämnen som döljer andra ämnen osv. Men jag slutar spekulera nu och väntar på någon som kan svaret istället.

HOPPSAN!!
Banan. Ta alkohol exempelvis. Svep i dig en 75:a och ut och cykla, eller kör bil så får du se hur mycket bättre du blir av det. Du blir däremot livsfarlig för din omgivning.

I Tourens tidiga barndom fick cyklisterna själva kliva av och proviantera i särskilda depåer utefter banan, som på våra långlopp. På den tiden var det regel att det skulle serveras vin som alternativ till cyklisterna. Vad toppskiktet kunde hoppas på var att ens värsta konkurenter skulle ha dåligt vinsinne och kollapsa. Vissa år förekomm det att några cyklister bröt hela tävlingen på grund av att de tyckte att det serverades alldeles för dåligt vin i depåerna.:-) Alkohol var också inblandat i några av de klassiska och tragiska dödsolyckorna innan det slutligen förbjöds.

Amfetamin är ett annat exempel. Du blir inte starkare eller bättre för att du tar det. Däremot slås kroppens smärtcentra ut så du inte känner att du blir trött, eller att kroppen försöker varna dig att ta det lie lugnare. Det kan ju vara bra tycker några att slippa känna brännande lår, men du blir inte bättre av det rent fysiskt. Du kör heltenkelt tills du ramlar av cykeln död. Fler sådana fall finns dokumenterade i Tourens historia. Ingen bra reklam för sporten och nu förbjöds detta. Det är överhuvud taget inte bra för sporten om det skulle åka omkring ett gäng knarkare på vägarna som Jonas skrev. Skulle man bli en bättre cyklist av att knarka, skulle plattans A-lagare varra proffs hela bunten.;-)

I dag är det hårda bud för cyklistena. Ullrich blev avstängd för att han tog kokain på en privat fest, trots att han inte hade varit i närheten av en cykel på flera månader. Han hade ju opererats för en knäskada och gick på rehabilitering.

Så här kan man hålla på med en massa medel på listan som finns där av etiska eller rent livsfarliga skäl.

/Raceman

HOPPSAN!!
Gränsen till doping är hårfin.

Fakta:
Pantani hade blodvärde på 201 (HB) och blev fälld för bloddoping.
Längdåkaren Dählie och hans kollegor i det Norska landslaget under dess storhetstid på 90-talet hade ständigt blodvärde strax under 200 - De är fortfarande hjältar i grannlandet. Pantani är för alltid stämplad precis som Ben Johnsson. Svenska laget hade under den aktuella tiden blodvärden runt 165 i medel - vilket kräver en hel del blodpudding till lunch..... -Fredriksson var under många år stämplad som vek.....

Har Fredriksson varit dum i huvet som inte använt EPO och Hemohes i en lagom avvägd dos?

//Örjan

HOPPSAN!!
Med EPO och Hemohes är det annolunda... De är rent prestandahöjande medel och folk som använder sig utav dem ska ju narturligtvis avstängas för lååång tid. I dag har man klockrena metoder att avslöja folk som anväder sig av dessa medel, vilket tyvärr inte var fallet på Pantanis eller Dählie´s tid som aktiva. Hade man haft det hade mycket av debatten kring det trubbiga verktyget "blodvärde" kunnat avskrivas och många rykten och förtal kunnat avskrivas, alternativt klämma åt vederbörande.

Idag däremot törs jag påstå går ingen i cykelvärlden fri som använder EPO, som tur är.

/Raceman

HOPPSAN!!
Ha,Ha,Ha. "EPO Rear Suspension"
Den var bra :-)) En otagbar smash...

Men jag ska tala med min fru om hon vet något om EPO. Hon har också en fin "Rear Suspension"
Nejmen usch va sa jag? Nu blev det OT... ;-)

/Raceman

HOPPSAN!!
Armstrong är testad 100-tals gånger för vad?

Captain America har med största sannolikhet tillgång
till så sprillans nya fina NASA-apoteksvaror att "vampyrerna"
inte ens vet förnamnet på dem de närmsta fem åren.

Kanske kan man spara deras blodprover och köra dem retroaktivt
allteftersom analysmetoderna förfinas?

HOPPSAN!!
Att spara blodprover för retroaktiv test skulle inte funka i verkligheten. Eftersom det skrivs in nya preparat på dopnglistan hela tiden. Och det skulle vara konstigt om man dömdes för ett brott som inte var olagligt när man begick det, eller hur? Problem med doping kommer alltid att finnas inom idrotten så länge man inte blir avstängd på längre tid än nu, och så länge det snurrar så mycket pengar i branschen för sponsring och dyl. Jag tror att det finns lika mycket doping i alla kraft/uthållighetssporter. Självklart använder de inte samma preparat. Problemet med dopning och attityden till dopning är extra synbart på gym, där kan man höra 15 åriga killar diskutera vilka droger dde ska ta för att komma i sommarform. Man får väl köra igång nån form av non-doping-generation kampanj.

/Johan.

HOPPSAN!!
Även om preparatet vid tillfället inte fanns med på
dopinglistan borde man kunna döma dem retroaktivt
på deras uppsåt, alltså vad syftet med handligen var.

Det skulle kanske dämpa experimentlustan för vissa.

HOPPSAN!!
Ja man kan döma även om preparatet inte finns med på dopninglistan vid tillfället för "brottet". Om det finns liknande substanser med på listan så räcker det för att fällas för dopning. Det var det som gjorde att Kelli White fälldes vid friidrotts-VM. Modafinil fanns ej med på dopninglistan men trots det så ansågs det som dopning eftersom det är en centralstimulerande medel. Sedan att det har visat sig efteråt att hon ägnat sig åt systematisk dopning är en annan historia.

//Jocke

HOPPSAN!!
Nu har jag inte listan här men det finns mängder med ämnen som man kan använda för att dölja spåren av doping. Där har man valt att ta med även dom ämnena, då man annars inte har någon anledning att ha dom i kroppen.

Banan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför dopingklassas ämnen som inte är
> prestationshöjande? Det finns väl ingen anledning
> att dopa sej om man inte blir bättre av det?

Tillbaka
Topp