Hör upp, cykel i media-tråden

sjogren sa:
eiskall sa:
Den här gången var det inte en bil som körde på cyklisten:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/cyklist-påkörd-i-göteborg-1.4235054

Edit: varför krånglar länken? Står rätt länk när jag redigerar...
Denna länk kanske funkar bättre?

Den funkar bättre!

Jag länkade notisen för att de för en gångs skull hade skrivit att en bilist kört på en cyklist.

Det roliga är att dom nu har ändrat texten - självklart var det en bil som körde på cyklisten och inget annat. Ordningen återställd!

Min efarenhet från pendlingscykling i Stockholm är att cyklister (som grupp) är klart sämre på att följa lagen vid övergångsställen och trafikljus än motortrafikanter (som grupp).

Fast det är ju enligt de källor vi diskuterar (rätt otillförlitliga iofs) 75 procents regelefterlevnad hos bilister och 20 procents dito hos cyklister. Stämmer nog rätt hyfsat med min subjektiva bild av läget i Stockholmstrafiken. Det är ett problem tycker jag, att följa regler som cyklist vid övergångsställen är säkerhetsmässigt motiverat tycker jag (till skillnad från att slaviskt följa trafikljussignaler som cyklist).
Reglerna säger inte att man per definition alltid ska stanna, men man ska lämna företräde, vilket iofs är en definitionsfråga ibland, men generellt är det för jävla dåligt vad gäller att lämna företräde vid övergångsställen hos alla fordonstrafikantsgrupper.

Senast ändrad:
Lejon sa:
Fast det är ju enligt de källor vi diskuterar (rätt otillförlitliga iofs) 75 procents regelefterlevnad hos bilister och 20 procents dito hos cyklister. Stämmer nog rätt hyfsat med min subjektiva bild av läget i Stockholmstrafiken. Det är ett problem tycker jag, att följa regler som cyklist vid övergångsställen är säkerhetsmässigt motiverat tycker jag (till skillnad från att slaviskt följa trafikljussignaler som cyklist).
Reglerna säger inte att man per definition alltid ska stanna, men man ska lämna företräde, vilket iofs är en definitionsfråga ibland, men generellt är det för jävla dåligt vad gäller att lämna företräde vid övergångsställen hos alla fordonstrafikantsgrupper.

Du har helt rätt, läste och/och eller tänkte fel. Men samtidigt upplever jag det som att det är långt under 75% av bilisterna som stannar för fotgängare vid övergångsställen (precis som att det är få bilister som respekterar 30 & 40 km/h), så jag undrar lite hur tillförlitlig den där statistiken egentligen är-.

NLC sa:
Lejon sa:

Du har helt rätt, läste och/och eller tänkte fel. Men samtidigt upplever jag det som att det är långt under 75% av bilisterna som stannar för fotgängare vid övergångsställen (precis som att det är få bilister som respekterar 30 & 40 km/h), så jag undrar lite hur tillförlitlig den där statistiken egentligen är-.
Som sagt antagligen helt otillförlitlig, men oavsett vilken andel som är korrekt är det för dåligt hos både bilister och cyklister, och cyklisterna är, tror jag, antagligen till och med sämre än bilisterna.

Lejon sa:
NLC sa:
Lejon sa:

Som sagt antagligen helt otillförlitlig, men oavsett vilken andel som är korrekt är det för dåligt hos både bilister och cyklister, och cyklisterna är, tror jag, antagligen till och med sämre än bilisterna.

+1

Jag håller med i nissesons observation att bilister generellt är bättre på att lämna företräde till gående än vad cyklister. Detta är dock en regel jag själv verkligen försöker följa. Då jag i stort sett alltid när jag cyklar är klädd på det där sättet som krönikörer finner en oerhörd glädje i att raljera över tänker jag att en positiv bieffekt då också skulle kunna vara att höja anseendet för cyklister klädda i adekvata cykelkläder.

Ett vårtecken så gott som något är diverse poliser som går ut i media och "känner" saker som inte har någon verklighetsförankring.

Hans Nilsson, kommissarie vid trafiksektorn vid Polisen i Stockholm:
– Bilister följer vanligtvis regelverk, vilket jag har en känsla av att många cyklister inte gör.

Nej, Hans Nilsson, majoriteten av bilister följer vanligtvis inte regelverk: http://teknikensvarld.se/sa-manga-kor-for-fort-pa-svenska-vagar-287536/

De bryter dessutom mot lagen på sätt som är farligare för tredje part med fordon som är mångdubbelt farligare för tredje part, vilket framgår tydligt av statistiken över skadade och dödade i trafiken.

Det som vore kul vore om journalisterna som ställer dessa frågor någon gång kunde bry sig om att undersöka den statistik som finns och ställa lite motfrågor baserat på denna istället för att bara återge någon persons "känslor". Och, det krävs inte ens det. De skulle bara kunna ställa frågan "Har du någon undersökning som visar att det faktiskt är så?".

Plötsligt händer det!
(eller somnade jag framför TV:n och drömde?)

Enligt TV4-nyheterna meddelar Transportstyrelsen att förra året skadades 300 personer i kollisioner mellan cyklister och fotgängare. 50%ish ökning från 2007. Olyckorna beror ofta på att cyklister och fotgängare inte är tillräckligt uppmärksamma enligt Transportstyrelsen (har dom anställt Einstein?). Nåväl, här kommer det:

Transportstyrelsens råd är att separera trafikslagen så att cyklister och promenerande personer inte blandas!!1

Kommer någon hos Transportstyrelsen att få sparken nu?

me.I.am sa:
Enligt TV4-nyheterna meddelar Transportstyrelsen att förra året skadades 300 personer i kollisioner mellan cyklister och fotgängare. 50%ish ökning från 2007.
Kan det ha något med mobiltelefoner att göra? Både gångare och cyklister med mobiltelefon i handen är en fara för sig själva och omgivningen.

En detalj när det gäller cyklar och övergångsställen är att man faktiskt inte måste stanna, men man måste lämna företräde. Enligt lagen får man passera övergångsställen om det kan ske på ett sådant sätt att det inte utgör fara eller hinder för gående som vill gå över övergångsstället. Med bil innebär det rimligtvis att man stannar, men med cykel kan man ju lätt passera framför eller bakom enstaka gående utan att bryta mot lagen, om man sänker farten ordentligt alltså.

ejma sa:
me.I.am sa:
Enligt TV4-nyheterna meddelar Transportstyrelsen att förra året skadades 300 personer i kollisioner mellan cyklister och fotgängare. 50%ish ökning från 2007.
Kan det ha något med mobiltelefoner att göra? Både gångare och cyklister med mobiltelefon i handen är en fara för sig själva och omgivningen.

Kan ju även vara så att det cyklar oerhört många fler 10 år senare? Undrar hur procenttalen för dessa kollisioner ser ut 2007 vs 2017?

Johan A sa:
ejma sa:
me.I.am sa:

Kan ju även vara så att det cyklar oerhört många fler 10 år senare? Undrar hur procenttalen för dessa kollisioner ser ut 2007 vs 2017?
Man hade kunnat hoppas. I Eskilstuna sa man 2010 att man ville fördubbla antalet cykelresor till 2020. Från 13 till 26%
2016 var det fortfarande 13% så man sköt bara målet till 2030 istället.

Miss Lycka sa:
Betydligt fler cykelbanor och GC-vägar numera.
Är alltså inte sant i Eskilstuna. Finns säkert någon ny, men hade det varit en betydlig mängd hade också antalet cykelresor ökat.

Johan A sa:
ejma sa:
me.I.am sa:

Så är det garanterat. Men antalet mobilzombies har ökat rejält från 2007 också.

Johan A sa:
ejma sa:
me.I.am sa:

Alternativt så är det fler fall som anmäls numera...

Miss Lycka sa:
Jag visste inte att tråden gällde enbart Eskilstuna.
Jag visste inte att tråden gällde bara städer med betydligt fler GC-vägar nu. ;-)
Vilka är dom städerna förresten? Alltså dom som bytt ut trottoar och blandtrafik mot GC-väg på betydande många ställen?
Är det inte främst ny infrastruktur som byggts som GC-väg?
Borde då inte kunna förklara ökningen om även trafikmängden ökat samtidigt, eller?

staine sa:
Nu har en dött både i Spånga och en i Norrköping (Nyköping?) :(
Ta't lugnt i cyklingen nu!!

Olyckan inträffade vid korsningen Bromstensvägen/Gamla Bromstensvägen.

– Föraren ska ha kört på Bromstensvägen i riktning mot stan från Spånga. Olyckan ska ha skett i korsningen, när lastbilen skulle svänga till höger, säger Mats Eriksson, kommunikatör hos polisen.

Högersvängande lastbil igen alltså.

Mr Orange sa:
Olyckan inträffade vid korsningen Bromstensvägen/Gamla Bromstensvägen.

Här då, sett ur lastbilens synvinkel, gissningsvis.
https://goo.gl/maps/cjvDkkCqG9S2

Och från andra hållet:
https://goo.gl/maps/26krv8aZsAE2

Väldigt lätt att se hur det där kan gå fel. Bullerstaket som skymmer cykelbanan (både den riktiga och "de facto-stigen"). Högersvängande trafik har grönt samtidigt som korsande cykeltrafik. (Vem kom på att det var en bra idé?) Kanske kommer båda när det precis ska slå om och satsar lite extra för att hinna.

Såg att polisen utreder vållande till annans död. Hoppas att det gäller sopproten som utformade korsningen också.

Tillbaka
Topp