Hör upp, cykel i media-tråden

Vad är klassen på startfälten i e-cykling? Spontant hade jag gissat att de som är världselit utomhus borde vara rätt vassa även på e-cykling, eller är det ngt jag missar?

artikeln handlar väl om att åkare som inom gravel lyckats vara sina egna chefer får behålla eventuella överskott. men man kan vara säker på att flertalet går back.

frånvaron av mer eller mindre dolda team inom gravel är med säkerhet temporär. lukten av pengar kommer dra månglarna till sig.
Exakt.

IMG_5876.jpeg

Vad är klassen på startfälten i e-cykling? Spontant hade jag gissat att de som är världselit utomhus borde vara rätt vassa även på e-cykling, eller är det ngt jag missar?
Det är klart att om Pogacar eller Kopecky skulle ställa upp i e-cykling skulle de antagligen krossa motståndet där också.

I första VM i e-cykling var det med en del hyfsat framstående utomhuscyklister på herrsidan, bl a Tom Pidcock, Edvald Boasson Hagen och Rigoberto Uran. Ingen av dem fick någon speciellt framstående placering. Jason Osborne som vann det VMet har gjort hyfsade resultat utomhus, bl a tvåa i Österrike Runt 2023 och några topp-10-placeringar på tyska mästerskapen i tempolopp. Jay Vine som vann ett proffskontrakt via Zwift Academy och vann VM i e-cykling 2022 har gjort några riktigt bra resultat, bl a vunnit bergatröjan i Vueltan 2024. Han har dock även haft problem med sin klungteknik och gjort några rejäla krascher.

E-cykling är oftast ganska korta race, max en timme, så det ställer något andra fysiska krav än riktiga cykellopp. Det finns även en del taktiska och tekniska faktorer som man behöver lära sig för att man ska bli riktigt bra, exempelvis hur draft funkar på de olika plattformarna.

Utomhus finns ju en massa andra faktorer än ren styrka och watt per kilo som påverkar, t ex klungteknik, aerodynamisk position på cykeln, mm. Dessa faktorer är de rena e-cyklisterna ofta svaga på vilket påverkar deras uteresultat.

Senast ändrad:
Det är klart att om Pogacar eller Kopecky skulle ställa upp i e-cykling skulle de antagligen krossa motståndet där också.

I första VM i e-cykling var det med en del hyfsat framstående utomhuscyklister på herrsidan, bl a Tom Pidcock, Edvald Boasson Hagen och Rigoberto Uran. Ingen av dem fick någon speciellt framstående placering. Jason Osborne som vann det VMet har gjort hyfsade resultat utomhus, bl a tvåa i Österrike Runt 2023 och några topp-10-placeringar på tyska mästerskapen i tempolopp. Jay Vine som vann ett proffskontrakt via Zwift Academy och vann VM i e-cykling 2022 har gjort några riktigt bra resultat, bl a vunnit bergatröjan i Vueltan 2024. Han har dock även haft problem med sin klungteknik och gjort några rejäla krascher.

E-cykling är oftast ganska korta race, max en timme, så det ställer något andra fysiska krav än riktiga cykellopp. Det finns även en del taktiska och tekniska faktorer som man behöver lära sig för att man ska bli riktigt bra, exempelvis hur draft funkar på de olika plattformarna.

Utomhus finns ju en massa andra faktorer än ren styrka och watt per kilo som påverkar, t ex klungteknik, aerodynamisk position på cykeln, mm. Dessa faktorer är de rena e-cyklisterna ofta svaga på vilket påverkar deras uteresultat.
Om det är korta intensiva rejs låter det som MvdP och WvA skulle kunna vara rätt vassa.

"

Cykelbransch i kris – försäljningen halverad det senaste decenniet​

På tio år har cykelförsäljningen nästan halverats

Fastän samhället gör så mycket för att lösa cykelstölder och främja vardagscyklingen

1729700793556.jpeg

Sorgligt när människor försöker så split mellan cyklister. Och rätt trött ämnesval också. Spandex är för övrigt, precis som lycra, ett varumärke, så det kan han ge fan i att använda. ”Pungpaket”, jo jag tackar..
jag tycker han som vanligt skriver rätt fyndigt. pungpaket är ju bara spot on. och pendla i lycra är ju bara så ute:))

ylle ska det va😵‍💫

elitpendlare sköter sig nästan alltid exemplariskt, men det finns ju helt klart ett lite för stort gäng wannabies med stravahorn att parera, mest i maj och september.

de drar vanära över cykelpendling och skrämmer som undersökningar visat bort företrädesvis kvinnor från cykelbanorna. tyvärr.

Senast ändrad:
Förlåt om det känns som en upprepning, ett inslag om cykelbanorna på Såggatan igen i P4 idag, intervju av en boende(mig), försökte hålla det sakligt.

Alla verkar försöka hetsa cyklister mot bilister i denna frågan när det iaf innan fanns plats för alla.

jag tycker han som vanligt skriver rätt fyndigt. pungpaket är ju bara spot on. och pendla i lycra är ju bara så ute:))

ylle ska det va😵‍💫

elitpendlare sköter sig nästan alltid exemplariskt, men det finns ju helt klart ett lite för stort gäng wannabies med stravahorn att parera, mest i maj och september.

de drar vanära över cykelpendling och skrämmer som undersökningar visat bort företrädesvis kvinnor från cykelbanorna. tyvärr.
Jo, men hur många är de egentligen? Kan förstås hända att de är fler i Stockholm än i Göteborg (där jag pendlade). Och hur stort är problemet? Och varför har krönikören en så nedlåtande ton? Och varför försöker vi cyklister inte hålla ihop mot det förödande bilsamhället?

Så många frågor, så få svar.

Jag önskar debattörerna lycka till med att försöka påverka vår nuvarande regering.

Jo, men hur många är de egentligen? Kan förstås hända att de är fler i Stockholm än i Göteborg (där jag pendlade). Och hur stort är problemet? Och varför har krönikören en så nedlåtande ton? Och varför försöker vi cyklister inte hålla ihop mot det förödande bilsamhället?

Så många frågor, så få svar.
stressmupparna är som tur är få, men i tillräckligt antal för att märkas. inte sällan kommer de tre på rad uppenbart tävlandes mitt i morgontrafiken.

eftersom jag pendlar mot strömmen från centrum till periferi ser jag väl relativt fler? att jag får parera deras olyckliga omkörningar vid möten hör till sakens natur. de får mig att trots dagsljus gärna sätta på cykellampa i mer kritiska miljöer med dubbelriktade cykelbanor.

exempel på sådana i tokholm är tranebergsbron, järva krog riktning bergshamra, stadsgården, och kring gamla stan. sa jag stadsgården? ett kamikazeplejs...

norberg är musiker som närmat sig bilvärlden via turnebussar och välberesta gamla härken typ 240. skrivit i sina kåserier många roliga betraktelser om detta. jag tycker ändå han försöker inkludera även de i sammanhanget löjligt klädda problemcyklisterna i sin appel för mer lugn och hänsyn?

stressmupparna är som tur är få, men i tillräckligt antal för att märkas. inte sällan kommer de tre på rad uppenbart tävlandes mitt i morgontrafiken.

eftersom jag pendlar mot strömmen från centrum till periferi ser jag väl relativt fler? att jag får parera deras olyckliga omkörningar vid möten hör till sakens natur. de får mig att trots dagsljus gärna sätta på cykellampa i mer kritiska miljöer med dubbelriktade cykelbanor.

exempel på sådana i tokholm är tranebergsbron, järva krog riktning bergshamra, stadsgården, och kring gamla stan. sa jag stadsgården? ett kamikazeplejs...

norberg är musiker som närmat sig bilvärlden via turnebussar och välberesta gamla härken typ 240. skrivit i sina kåserier många roliga betraktelser om detta. jag tycker ändå han försöker inkludera även de i sammanhanget löjligt klädda problemcyklisterna i sin appel för mer lugn och hänsyn?

Ja, jag blev helt chockade av beteendet av en del av "elitpendlare" när jag flyttade till Sverige. I Nederländerna och Tyskland har jag aldrig sett det. Stan är inte rätt ställe för tävling, varken med sig själv eller med andra cyklister.

Stan är inte rätt ställe för tävling, varken med sig själv eller med andra cyklister.
Håller med, men tror fenomenet är väldigt begränsat. Själv ser jag aldrig några som uppenbart tävlar mot vare sig sig själv eller andra. De som cyklar fort verkar ha koll på sin framfart, emedan många andra kör med huvudet under armen.

cyklister som håller hög fart åt samma håll ser knappast till varandra. strava har dock fått dem att sammanstråla på virtuell bas.

man bör ha klart för sig att många cyklister är orutinerade. man får ta hänsyn, precis som man gör kring nybörjare i en skidbacke.

Om man seriöst vill debattera ett ämne bör man i mitt tycke hålla sig till relevanta saker. Om man är intresserad av att debattera cyklisters beteende i trafiken med koppling till säkerhet för andra trafikanter är material i kläder eller i vilken mån de är åtsittande totalt irrelevant. Att ändå hålla på att ta upp det säger mig att personen (a) inte klarar av att hålla sig till ämnet, eller (b) inte har något sakligt att tillföra.

Om man seriöst vill debattera ett ämne bör man i mitt tycke hålla sig till relevanta saker. Om man är intresserad av att debattera cyklisters beteende i trafiken med koppling till säkerhet för andra trafikanter är material i kläder eller i vilken mån de är åtsittande totalt irrelevant. Att ändå hålla på att ta upp det säger mig att personen (a) inte klarar av att hålla sig till ämnet, eller (b) inte har något sakligt att tillföra.
Håller med till 100 procent. Sedan är det förstås en krönika med vissa krav på humor, underhållande läsning o.s.v. Därav de ”roliga” formuleringarna om mannens genitalier. (Jag tycker att han misslyckas med att vara rolig, men humor är förstås subjektivt.)

Det som retar mig är den föraktfulla tonen och det tröttsamt förutsägbara i att så split mellan olika grupper av cyklister. Allvarligt talat, bilarna är det stora problemet i stadstrafik. Med en välutvecklad infrastruktur för cyklar hade vi förstås kunnat samsas om utrymmet, oavsett om vi cyklar fort eller långsamt.

det kan man tycka. men har man träffat på vad en mindre klick bmw-förare har för sig är det lätt hänt atr övriga skötsamma 99 procent har för sig ignoreras.

så även om de är i det stora hela ett litet antal är detta fåtal men tyvärr till en övervägande del lycraförsedda tölpars framfart på våra cykelbanor ett problem som är och förblir.

och det är inte irrelevant.

inte för trafiksäkerheten, och inte när det gäller cykelsportens rykte. för den bedrivs bäst i andra sammanhang

Svordom i kyrkan:
Ungefär som detta forums nedlåtande ton mot elcyklister.
Det handlar väl mer om lathet än om trafiksäkerhet..? 😉

Däremot är en nedlåtande ton mot elcyklister som egentligen är elMOTORcyklister (typ elsparkcyklar m. fl.) fullt förståelig. De beter sig ofta värre i trafiken än både racercyklister och bilister, tycker jag. Varit nära att bli påkörd ett tiotal gånger under det senaste året.

Rent allmänt är det dock bilarna som tar upp massvis av plats, trängs och smutsar ned.

Svordom i kyrkan:
Ungefär som detta forums nedlåtande ton mot elcyklister.
Att dethär forumet är nedlåtande mot elcyklister är en propaganda-lögn som trollen försöker upprepa tills "det blir sanning".
Däremot noteras då och då hur trafikanter på illegalt konverterade elektriska motorcyklar eller mopeder framför sina fordon där de inte får.
Och framförs då och då att det är, tills motsatsen bevisats i hovrätt, illegalt att framföra elcyklar i naturen, med upplevd ökad risk för att även "vanliga"/"analoga" cyklar förbjuds i vissa områden.
Lagligt framförda elcyklar som används för transport och minskar ffa biltrafik hittar du inget drev mot här.

Däremot är en nedlåtande ton mot elcyklister som egentligen är elMOTORcyklister (typ elsparkcyklar m. fl.) fullt förståelig. De beter sig ofta värre i trafiken än både racercyklister och bilister, tycker jag. Varit nära att bli påkörd ett tiotal gånger under det senaste året.

Också där inte alla. Stora problemet är att många elcyklister inte har mycket erfarenhet av hur man borde beter sig i cykeltrafiken och har en cykel som enkelt och snabbt kommer upp i 25 km/h. Därtill verkar det på många elcyklar vara svårt att minska hastigheten i lite farligare trafiksituationer, även om man behöver mindre energi för att komma upp i 25 km/h igen efter bromsning än på en vanlig cykel.

Jag hoppas att de beter sig bättre efter ett år i trafiken.

Stora problemet är att många elcyklister inte har mycket erfarenhet av hur man borde beter sig i cykeltrafiken och har en cykel som enkelt och snabbt kommer upp i 25 km/h.
Har själv tänkt samma sak. Tycker många elcyklister verkar ovana vid detta, men hoppas som du på att det ska bli bättre efter ett tag.

Också där inte alla. Stora problemet är att många elcyklister inte har mycket erfarenhet av hur man borde beter sig i cykeltrafiken och har en cykel som enkelt och snabbt kommer upp i 25 km/h. Därtill verkar det på många elcyklar vara svårt att minska hastigheten i lite farligare trafiksituationer, även om man behöver mindre energi för att komma upp i 25 km/h igen efter bromsning än på en vanlig cykel.

Jag hoppas att de beter sig bättre efter ett år i trafiken.
Jag pratar inte om elcyklar utan om elMOTORcyklar, som av någon anledning klassas som cyklar i Sverige.

Något som däremot gäller riktiga elcyklar och som jag har funderat på, är cykelns vikt kontra cyklistens storlek och vikt. Det är en tung och klumpig maskin som en del ganska små och lätta personer kör omkring på i relativt hög hastighet.

Jag pratar inte om elcyklar utan om elMOTORcyklar, som av någon anledning klassas som cyklar i Sverige.

Ah, ok. Men de klassas väl inte som cyklar, det är bara att man kan framföra den på cykelbanor. För några år sen mötte jag då och då en relativt stor trehjulig bil/cykel på min pendlingssträcka, också legal verkar det. Som tur verkar den vara bort.

det kan man tycka. men har man träffat på vad en mindre klick bmw-förare har för sig är det lätt hänt atr övriga skötsamma 99 procent har för sig ignoreras.

så även om de är i det stora hela ett litet antal är detta fåtal men tyvärr till en övervägande del lycraförsedda tölpars framfart på våra cykelbanor ett problem som är och förblir.

och det är inte irrelevant.

inte för trafiksäkerheten, och inte när det gäller cykelsportens rykte. för den bedrivs bäst i andra sammanhang
Jag tror att om man är intresserad av att förändra folks beteende ökar sannolikeheten för framgång om man inte blandar sina sakargument med osakligt häcklande av de personer vars beteende man önskar se förändras.

Sen misstänker jag att det inte fanns något genomtänkt syfte med artikeln/krönikan att faktiskt åstadkomma någon förändring hos de personer vars beteende herr Norberg upplever som problematiskt. Jag tror att krönikan snarare skrevs för att tjäna lite pengar. Det kan även ha funnits någon slags tanke (medveten eller omedveten) om att öka sannolikheten att få fler uppdrag genom att inkludera lite (trött och sönderidisslad) "humor".

jag gissar kanske tror att krönikan skrevs

-för han hade en deadline
-för att hans fru uttryckt obekvämlighet med prejande omkörningar på cykelstråken utförda av en subgrupp memiler
-för att han genom göra sig lustig på dessa genom sin klädstil tacksamma offers bekostnad såg möjlighet få till den roliga knorr som brukar känneteckna hans alster?

vem vet? jag tycker ändå han fick till det rätt bra.

Håller med, men tror fenomenet är väldigt begränsat. Själv ser jag aldrig några som uppenbart tävlar mot vare sig sig själv eller andra. De som cyklar fort verkar ha koll på sin framfart, emedan många andra kör med huvudet under armen.

Jar tror att det har blivit bättre de sista tio år, åtminstone i Stockholm. Det har blivit mycket fler cykelpendlare och cyklister är nu tvungen att tar hänsyn till varandra, något som stockholmare inte verkar tycka om. Det gäller både elitpendlare och folk som cyklar långsamt. Jag är fortfarande förvånad över att nästan från en dag till en annan alla cyklister började sticka upp armen för att vissa om de kör till höger eller vänster på en vältrafikerad korsning på min pendlingssträckan.

Blir lådcykelmammor krönikörernas nya grupp cyklister att ösa galla över efter spandexmännen.

Tillbaka
Topp