Hör upp, cykel i media-tråden

Men vad vill de göra? Högre berms var enda konkreta förslaget som nämndes? Skyltar som förklarar att när det regnat blir det halt och har det regnat mycket finns risk för erosion i lederna?

Givetvis är det tragiskt det som hänt och det verkar inte riktigt som någon vet vad som faktiskt skett.

Det jag tror skulle behövas är kanske ett ändrat språkbruk från anläggningarna. "Cykling för alla", "mysig familjeaktivitet" osv. Javisst, det är det. Men det är också "du kommer garanterat ramla". "Var inte rädd för blåmärken". "Kör inte över din förmåga. Det tar många år att lära sig" osv.
Ett ökat fokus på säkerheten (information om väderpåverkan/dagliga uppdateringar om underlaget/lederna) kan vara en genomförbar och bra idé. Alla vet att det finns älgar i skogen. De som kör samma sträcka varje dag vet var det finns "hotspots". När kalvarna stöts bort får man vara extra försiktig. Sånt kan uppmärksammas. För det är lätt att börja slappna av när man inte sett en älg på ett år. Extra/detaljerad information gör inte ont.
Lite som snörapporter på skidanläggningarna. Det är aktuell information och det kan få människor att kanske sluta tänka: "Jag har inte sett en älg här på flera år" och invaggas i falsk trygghet. Man kan skada sig (och det är ju tragiskt/onödigt att nån ska dö av cykling).
"Du kommer garanterat att ramla (även proffsen gör det). Använd omdöme och gärna bra skydd utifall."
Ett ändrat språkbruk kan definitivt ge effekt.

Om jag plottar hushållets inköp av Monark och priset över tid så framträder ett omvänt förhållande.

Kommer jag att få Nobelpriset?

Förlåt för det otroliga boomer-fotot. Men det var den enda bilden jag tog 😂
IMG_6469.jpeg

Moderaterna vill inte ha en cykelbro:

Jag är iofs all for "kulturkriget mot bilen".
Men det är ju svårt att se att nån miljard på cykelinfra bäst läggs på denna bro.
Sen kommer ju pengarna inte gå till annan cykelinfra om vi inte bygger bron så... Kör i vind antar jag.

Cykling engagerar i Göteborg, härligt!

Jag är iofs all for "kulturkriget mot bilen".
Men det är ju svårt att se att nån miljard på cykelinfra bäst läggs på denna bro.
Sen kommer ju pengarna inte gå till annan cykelinfra om vi inte bygger bron så... Kör i vind antar jag.
Håller med, helt huvudlöst! Man kan ju tycka att man istället får ganska många meter fina cykelvägar för pengarna om man nöjer sig med att hoja på Hisingsbron.

Vi har också svårt att tro på de beräkningar som säger att 17 500 personer ska cykla över bron
Det har inte jag. Knyter man ihop Lindholmen med centrum skulle det lätt bli den mest trafikerade cykelleden i hela stan. Att säga att Hisingsbron bara är 800 m bort gäller bara fågelvägen, det är försvinnande få som vill cykla från stationen till Ringön. Att ta sig från Järntorget till Lindholmen blir en cykeltur på en halvmil, i stället för 500 m tvärs över vattnet.

Det har inte jag. Knyter man ihop Lindholmen med centrum skulle det lätt bli den mest trafikerade cykelleden i hela stan. Att säga att Hisingsbron bara är 800 m bort gäller bara fågelvägen, det är försvinnande få som vill cykla från stationen till Ringön. Att ta sig från Järntorget till Lindholmen blir en cykeltur på en halvmil, i stället för 500 m tvärs över vattnet.
Jag skulle ta tåget till götet bara för att cykla över nya bron! Bro dit vore ju skitbra för mig som turist då Lindholmen känns ganska off.

Men bygg en enfilig bilbro annars. Ta fet vägtull på den. Då lönar det sig säkert

Om denna statistik är korrekt och flödena inte ökat påtagligt sedan värdena uppmättes skulle det högsta flödet på någon cykelbana i staden i så fall öka mycket påtagligt.
1732788640108.png

Imponerande, men jag skulle inte kalla det "slaktat" när det handlar om 10 sekunder snabbare på 36 minuters cykling.
Tror inte Sepp Kuss ligger hemma och gråter nu med tanke på att han redan hade cyklat några mil runt frankrike innan han skulle upp för den knölen. Säger väl mer om hur sjukr bra proffsen är egentligen

Vill de förbjuda privatägda sparkcyklar eller är det bara uthyrningsfordonen det gäller? Inte helt tydligt vad som avses i artikeln

Roligt att politikerna ovan pratar om hur ödsligt det är på cykelbanorna på vintern.
Enl tabellen ovan ser det ju otroligt jämnt ut över året.
sommarhalvåret handikappas av semestertider, och vinterhalvåret boostas av oktober och mars?

annan statistik jag sett minskar cykelpendling grad för grad nedåt nollan, för att sedan inte minska när det blir ytterligare kallare.

men fåtaliga som vi fortfarande är, har jag intrycket att vinterpendling på cykel ökat rätt påtagligt senaste tio åren. bruket av dubbdäck har ökat dramatiskt, och dubbdäck på en andracykel blivit mer allmängods.

och dubbdäck saluförs även inom mellanmjölkhandeln.

sommarhalvåret handikappas av semestertider, och vinterhalvåret boostas av oktober och mars?

annan statistik jag sett minskar cykelpendling grad för grad nedåt nollan, för att sedan inte minska när det blir ytterligare kallare.

men fåtaliga som vi fortfarande är, har jag intrycket att vinterpendling på cykel ökat rätt påtagligt senaste tio åren. bruket av dubbdäck har ökat dramatiskt, och dubbdäck på en andracykel blivit mer allmängods.

och dubbdäck saluförs även inom mellanmjölkhandeln.
Här i Göteborg är skillnaden dramatisk och högst påtaglig senaste tio åren. Det är rätt mycket mer folk på sommarn men framförallt är det som du är inne på vintern där det är störst skillnad. Många försvinner såklart, men det är också en stabil skara kvar som inte var där förut.

Sen kan man göra en del intressanta observationer kring vilka som är kvar respektive försvinner också.. kvinnor verkar generellt bry sig om vädret mindre på de sträckor jag rör mig.

Om denna statistik är korrekt och flödena inte ökat påtagligt sedan värdena uppmättes skulle det högsta flödet på någon cykelbana i staden i så fall öka mycket påtagligt.
Visa bilaga 740206

Alla mätpunkter ovan utom möjligen Nya Allén är en bit ut i systemet. Ett rimligt antagande är att en stor del av resorna har start- eller målpunkt i centrum (tänk inom vallgraven med närmaste omnejd) vilket innebär att t.ex. 3200 cyklister på Ullevigatan (vid Mölndalsån) mycket väl kan vara det dubbla en kilometer närmare centrum.

17 000 cyklister på en ny bro kommer att synas jättemycket på Packhusplaten, väldigt mycket på Operagatan, N. Hamngatan, V. Hamngatan och Skeppsbron men strax bortanför Järntorget-Allén-Lilla bommen så kommer flödena att ha tunnats ut och spritt ut sig så pass att de knappt märks.

Fick vi en cykelbro mitt över älven så skulle det koncentrera i princip all cykeltrafik som ska till eller från Hisingen, i vägnätet sedan sprids ju trafiken ut på ett helt annat sätt.

Är politiska debattartiklar och insändare verkligen media? Jag skulle kalla det politisk opinionsbildning, det är ingen redaktion eller liknande som skriver dessa.

Det blir kanske ändå inte så bra om gubbar ska väga tonårstjejer...

Är det inte ätstörningar så är det hjärt-/kärlproblem för var o varannan tävlingscyklist. Svettocykling på hög nivå verkar inte vara speciellt hälsosamt. Tur att man ogillar att svettas...

Tillbaka
Topp