Hör upp, cykel i media-tråden

Varför är det nästan alltid kvinnor som hamnar under svängande lastbilar inom tullarna? Skiljer det sig nåt på hur män och kvinnor framför sina hojar?

Varför är det nästan alltid kvinnor som hamnar under svängande lastbilar inom tullarna? Skiljer det sig nåt på hur män och kvinnor framför sina hojar?
  1. Jag killgissar att när det gäller vanliga trampcyklister så är kvinnor i majoritet
  2. Trampcyklisterna är i allmänhet mer laglydiga och mindre aggresiva än diverse memils och sparkcyklister. Hade hon kört mot rött eller o-intuitivt och lite aggresivt ställt sig i vägbanan framför lastbilen hade hon antagligen klarat sig

En kvinna i 20-årsåldern har avlidit efter att ha blivit påkörd av en lastbil på Södermalm i Stockholm. Larmet om olyckan, som skedde vid ett trafikljus, kom vid 10.15-tiden på måndagen.

Vid 13.30-tiden meddelade polisen att kvinnan hade avlidit. Polisen har inlett en förundersökning gällande grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/cyklist-pakord-av-lastbil-avled

Medias språk är lika idiotiskt som vanligt, "Hamnade under en lastbil". Jag är ganska säker på att hon blev överkörd av en lastbil som styrdes av en lastbilschaufför...
Jag tycker dock att det i sådana här fall faktiskt handlar mer om lastbilen än om den enskilda lastbilschaffisen.

Det är faktiskt helt sjukt att det får åka omkring fordon där föraren pga fordonets utformning inte kan ha full koll på vad som händer runt om fordonet hela tiden. Det är bara en tidsfråga innan denna typ av olyckor händer och det kan hända nästan vilken lastbilschaffis som helst. Lastbilschaffisarna borde vägra köra. De riskerar att köra ihjäl folk pga att deras arbetsplats inte håller måttet.

Don't hate the player, hate the game!

Ja, det finns väl tekniska lösningar. Samtidigt förväntar vi oss att frakt ska vara billigt om inte gratis och då blir det svårare.

Stor varningsmärkning på alla lastbilar kanske kan fungera också: "Chauffören ser dig inte, håll avstånd!"

Jag tycker dock att det i sådana här fall faktiskt handlar mer om lastbilen än om den enskilda lastbilschaffisen.

Det är faktiskt helt sjukt att det får åka omkring fordon där föraren pga fordonets utformning inte kan ha full koll på vad som händer runt om fordonet hela tiden. Det är bara en tidsfråga innan denna typ av olyckor händer och det kan hända nästan vilken lastbilschaffis som helst. Lastbilschaffisarna borde vägra köra. De riskerar att köra ihjäl folk pga att deras arbetsplats inte håller måttet.

Don't hate the player, hate the game!
Det går att ha koll, men då måste man köra lugnare än schemat tillåter misstänker jag. Ja, jag har lastbilskort. Visst finns en ”död vinkel” men närmast bilen ser man alltid så föremål som passerar in under ska man kunna se, om man tittar.

Däremot är jag helt enig i att det är sjukt att branschen inte tar tag i sin dåliga arbetsmiljö, för det är helt klart ett problem att sikten inte är bättre 2025 med alla de hjälpmedel som borde kunna finnas.

Ja, det finns väl tekniska lösningar. Samtidigt förväntar vi oss att frakt ska vara billigt om inte gratis och då blir det svårare.

Stor varningsmärkning på alla lastbilar kanske kan fungera också: "Chauffören ser dig inte, håll avstånd!"
Det brukar finnas ibland. Iallafall på bussar, men även en del lastbilar har jag sett. Tyvärr bör det väl snarare stå något i stil med ”If you can read this, you’re dead”. Tror inte många tänker på att när en buss/lastbil svänger så svänger hela kroppen med den. Dom kör rakt fram en bit först vilket skapar en falsk trygghet sen blir det svart när svängen kommer plötsligt..

Det finns ju redan, även om det är mer vanligt på kontinenten än i Sverige. Men snacka om att skjuta över ansvaret på oskyldiga.

Det finns backspeglar som är riktade snett neråt, och det är väl rätt vanligt med genomskinlig nederdel av dörrarna(Eller tänker jag bara på gamla Volvo FL4 nu?). Jag antar att det inte är en tradare eller timmerbil, utan det är nån bil för bygg eller varutransport? Men en gräns för hur stora bilar man får köra utan speciella tillstånd i innerstäder är rimligt. Borde även gälla SUV

Det finns ju redan, även om det är mer vanligt på kontinenten än i Sverige. Men snacka om att skjuta över ansvaret på oskyldiga.
Det må så vara, men så länge lastbilar körs av människor kommer misstag begås, och då är det smart att uppmana oskyddade trafikanter att vara extremt försiktiga.

Det verkar förövrigt som att det är en olycksdrabbat korsning så den skyldiga är nog den som planerade den om någon nu gjorde det.

Det brukar finnas ibland. Iallafall på bussar, men även en del lastbilar har jag sett. Tyvärr bör det väl snarare stå något i stil med ”If you can read this, you’re dead”. Tror inte många tänker på att när en buss/lastbil svänger så svänger hela kroppen med den. Dom kör rakt fram en bit först vilket skapar en falsk trygghet sen blir det svart när svängen kommer plötsligt..
Det har varit några olyckor med cyklist som står still och blir passerad av tungt fordon som svänger höger. Det finns det ingen strategi emot. Man kan ju t ex behöva cykla fram för att trycka på en knapp i korsningen. Svårt att stå på halvdistans då för att gardera.

Om uppgifterna i media stämmer är det alltså denna korsning?

IMG_9104.webp

Hur har man tänkt här egentligen? Och hur ska man som cyklist skydda sig mot lastbilar här om den har kört upp bredvid en, eller kommer bakifrån? Man är ju inte heller säker på om lastbilen faktiskt ska svänga eller inte, många använder ju dessutom blinkersen först när man börjar svänga..

Edit: Detta platsar nog i cykelbanornas hall of shame.

Såhär inleds cykelbanan (samma korsning men har vänt blicken bakåt)
IMG_9101.webp

Istället för att fortsätta lite mer skyddat från vägen där trottoaren nu är så hänvisas alltså cyklister ut i denna mycket korta sträcka helt i onödan, förmodligen för att spara några kronor som det skulle kosta att göra om trottoaren.

IMG_9106.webp

Såhär ser det ut om man kör fram några meter. Vad är det totalt, 20 meter onödigt farlig sträcka?

IMG_9105.webp

Istället för att låta cykelbanan fortsätta här och över övergångsstället där det hade varit betydligt enklare för både cyklister och svängande trafikanter att se varandra?

Senast ändrad:

Visa bilaga 777367

Hur har man tänkt här egentligen? Och hur ska man som cyklist skydda sig mot lastbilar här om den har kört upp bredvid en, eller kommer bakifrån? Man är ju inte heller säker på om lastbilen faktiskt ska svänga eller inte, många använder ju dessutom blinkersen först när man börjar svänga..
Jag kan inte se någon säker möjlighet för cyklister. Kan man välja en mindre trafikerad parallellgata?

Om lastbilen stannar vid stopplinjen och man som cyklist kan stå längre fram lär man hinna komma över innan lastbilen kommit igång och börjat svänga. Att däremot försöka passera på högersidan under det att lastbilen är igång känns inte så säkert.

Visa bilaga 777367
Det stämmer. Jag rullade förbi där imorse vilket måste ha varit strax efter smällen. Fullt pådrag då. Kvinnan och slaktad cykel kvar på gatan. Bedrövlig syn kan jag säga. Många hjältar från polis och ambulans på plats.

Finns tyvärr många lika kassa trafiklösningar i Sthlm. Så skit kommer fortsätta att hända. Tills en genuin satsning görs i den här typen av livsfarliga korsningar.

Det löser inte alla problem, men en enkel sak som jag gillar med att cykla och bo längst till väst i det stora landet i väst är att man som bilist enligt lag är tvingad att gå ut längst till höger och in i eventuell cykelbana (efter att ha gett företräde till cyklister) senast 60ft/20m innan man svänger höger. På så sätt hamnar eventuell konflikt om körbanan innan själva svängen sker. Så även om bilisten skiter i cyklisten så blir man bara tryckt åt sidan och "hamnar inte under bilen". Cykelbanor får en streckad linje istället för hel för att visa vara man ska gå ihop.
1751342375609.webp

Det löser inte alla problem, men en enkel sak som jag gillar med att cykla och bo längst till väst i det stora landet i väst är att man som bilist enligt lag är tvingad att gå ut längst till höger och in i eventuell cykelbana (efter att ha gett företräde till cyklister) senast 60ft/20m innan man svänger höger. På så sätt hamnar eventuell konflikt om körbanan innan själva svängen sker. Så även om bilisten skiter i cyklisten så blir man bara tryckt åt sidan och "hamnar inte under bilen". Cykelbanor får en streckad linje istället för hel för att visa vara man ska gå ihop.
Visa bilaga 777392
Även om det kanske är lättare att fly som du är inne på så flyttar du ju bara riskmomentet snarare än att lösa det.

Framkomligheten för cyklister blir ju också riktigt dålig på platser med mycket trafik.

Men visst finns det mycket att fundera på kring gatuutformning i den här frågan också.

Om lastbilen stannar vid stopplinjen och man som cyklist kan stå längre fram lär man hinna komma över innan lastbilen kommit igång och börjat svänga. Att däremot försöka passera på högersidan under det att lastbilen är igång känns inte så säkert.
Möjligheterna för att göra en bra start ökar om man är ensam cyklist, men det är man ju aldrig i sthlm. Hamnar man ute på vänsterflajen i den där boxen gäller det att inte chaffisen gör en "look, but fail to see" .

Blev nyligen påbackad av ett "arbetsfordon" på Tussmötev. Jag stod still, han backade på.
Kommentaren "oj jag såg dig inte" är ju bara en kraftigt förskönande omskrivning för oj jag tittade inte.
Till saken hör att jag tack och lov denna gång satt i en bil som blev rejält demolerad. Hade jag suttit på cykel hade jag väl saknat båda benen vid det här laget.
Sitter man i ett stort tungt fordon ska man fan inte chansa! Kan man inte se så ska man inte köra!

Exempel på proffsig lösning från Holland
Visa bilaga 777448
Vilket även skulle funka på Ringvägen och andra större dubbelfiliga huvudgator i innerstan, tex Hornsgatan och Götgatan.

Det är bara ta bort ett körfält från bilarna.

Det är ut som en 3D-modell av en icke-realistik korsning. Det verkar vara trafikljus överallt, men de för bilarna är konstigt positionerad och de saknas stoppsträck.

I Nederländerna har man ofta separat trafikljus för cyklister så bilarna inte kan svänga när cyklister har grön, det förhindrar såna farliga situationer.

Sen är bilister, och jag antar också lastbilschaufför, mycket medveten om att det alltid kan finnas en cyklist bredvid fordonen. När jag tog körlektioner i en studentstad i Nederländerna var det jag var mest rädd för, framförallt vid högersväng.

Exempel på proffsig lösning från Holland
Visa bilaga 777448
Vilket även skulle funka på Ringvägen och andra större dubbelfiliga huvudgator i innerstan, tex Hornsgatan och Götgatan.

Det är bara ta bort ett körfält från bilarna.

Stockholms stad gör lite så, även om det är väldigt begränsat... Behövs mycket mer...

Möjligheterna för att göra en bra start ökar om man är ensam cyklist, men det är man ju aldrig i sthlm. Hamnar man ute på vänsterflajen i den där boxen gäller det att inte chaffisen gör en "look, but fail to see" .
Om man står framför lastbilen i det fallet står man alltså typiskt framför cyklisterna i första bilden och har rimligen max en annan cyklist framför sig. Jag säger att möjligheterna till bra start är mycket goda.

Ska man totalt eliminera riskerna för olyckor p.g.a. en förare av bil, lastbil, buss, etc. missar att se väl synliga saker finns knappast något annat sätt än att totalt separera cyklister och gående från motorfordonen. Det känns som något som inte kommer att inträffa under min livstid i alla fall.

Tillbaka
Topp