Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det nästan alltid kvinnor som hamnar under svängande lastbilar inom tullarna? Skiljer det sig nåt på hur män och kvinnor framför sina hojar?
Lastbilschaffissar är incels?Varför är det nästan alltid kvinnor som hamnar under svängande lastbilar inom tullarna? Skiljer det sig nåt på hur män och kvinnor framför sina hojar?
En bilist hamnade i en tullstation? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/bil-har-kort-in-i-tullstationen-i-eda
Jag tycker dock att det i sådana här fall faktiskt handlar mer om lastbilen än om den enskilda lastbilschaffisen.Medias språk är lika idiotiskt som vanligt, "Hamnade under en lastbil". Jag är ganska säker på att hon blev överkörd av en lastbil som styrdes av en lastbilschaufför...
Det går att ha koll, men då måste man köra lugnare än schemat tillåter misstänker jag. Ja, jag har lastbilskort. Visst finns en ”död vinkel” men närmast bilen ser man alltid så föremål som passerar in under ska man kunna se, om man tittar.Jag tycker dock att det i sådana här fall faktiskt handlar mer om lastbilen än om den enskilda lastbilschaffisen.
Det är faktiskt helt sjukt att det får åka omkring fordon där föraren pga fordonets utformning inte kan ha full koll på vad som händer runt om fordonet hela tiden. Det är bara en tidsfråga innan denna typ av olyckor händer och det kan hända nästan vilken lastbilschaffis som helst. Lastbilschaffisarna borde vägra köra. De riskerar att köra ihjäl folk pga att deras arbetsplats inte håller måttet.
Don't hate the player, hate the game!
Det brukar finnas ibland. Iallafall på bussar, men även en del lastbilar har jag sett. Tyvärr bör det väl snarare stå något i stil med ”If you can read this, you’re dead”. Tror inte många tänker på att när en buss/lastbil svänger så svänger hela kroppen med den. Dom kör rakt fram en bit först vilket skapar en falsk trygghet sen blir det svart när svängen kommer plötsligt..Ja, det finns väl tekniska lösningar. Samtidigt förväntar vi oss att frakt ska vara billigt om inte gratis och då blir det svårare.
Stor varningsmärkning på alla lastbilar kanske kan fungera också: "Chauffören ser dig inte, håll avstånd!"
Det finns ju redan, även om det är mer vanligt på kontinenten än i Sverige. Men snacka om att skjuta över ansvaret på oskyldiga.Ja, det finns väl tekniska lösningar. Samtidigt förväntar vi oss att frakt ska vara billigt om inte gratis och då blir det svårare.
Stor varningsmärkning på alla lastbilar kanske kan fungera också: "Chauffören ser dig inte, håll avstånd!"
![]()
Husbil påkörd av godståg i Bräcke – två döda
En man och en kvinna har avlidit efter att en husbil blivit påkörd av ett godståg i Bräcke kommun i Jämtland.www.svt.se
Osäker på hur detta skall rubricerasc
Troligtvis inte som cykel i media iallafall.![]()
Husbil påkörd av godståg i Bräcke – två döda
En man och en kvinna har avlidit efter att en husbil blivit påkörd av ett godståg i Bräcke kommun i Jämtland.www.svt.se
Osäker på hur detta skall rubriceras.
Det må så vara, men så länge lastbilar körs av människor kommer misstag begås, och då är det smart att uppmana oskyddade trafikanter att vara extremt försiktiga.Det finns ju redan, även om det är mer vanligt på kontinenten än i Sverige. Men snacka om att skjuta över ansvaret på oskyldiga.
Varningsmärkning riktad till cyklister hjälper inte om det är lastbilen som körs fram och ställs bredvid cyklisten.Stor varningsmärkning på alla lastbilar kanske kan fungera också: "Chauffören ser dig inte, håll avstånd!"
Ligger något i det. Men inte alltid.Jag fortsätter pränta in i ungarnas hjärnor att vid en olycka kan förvisso en ha gjort fel men det är två som klantat sig.
Det har varit några olyckor med cyklist som står still och blir passerad av tungt fordon som svänger höger. Det finns det ingen strategi emot. Man kan ju t ex behöva cykla fram för att trycka på en knapp i korsningen. Svårt att stå på halvdistans då för att gardera.Det brukar finnas ibland. Iallafall på bussar, men även en del lastbilar har jag sett. Tyvärr bör det väl snarare stå något i stil med ”If you can read this, you’re dead”. Tror inte många tänker på att när en buss/lastbil svänger så svänger hela kroppen med den. Dom kör rakt fram en bit först vilket skapar en falsk trygghet sen blir det svart när svängen kommer plötsligt..
Jag kan inte se någon säker möjlighet för cyklister. Kan man välja en mindre trafikerad parallellgata?Om uppgifterna i media stämmer är det alltså denna korsning?
Visa bilaga 777367
Hur har man tänkt här egentligen? Och hur ska man som cyklist skydda sig mot lastbilar här om den har kört upp bredvid en, eller kommer bakifrån? Man är ju inte heller säker på om lastbilen faktiskt ska svänga eller inte, många använder ju dessutom blinkersen först när man börjar svänga..
Enkla svaret är nej. Det finns såklart bilfria omvägar men i slutändan handlar det om att är du cyklist i Stockholm och följer trafikreglerna så dör du.Jag kan inte se någon säker möjlighet för cyklister. Kan man välja en mindre trafikerad parallellgata?
SantLigger något i det. Men inte alltid.
Skulle nog drista mig till att om man är cyklist i Stockholm och inte följer trafikreglerna kommer man också att dö.Enkla svaret är nej. Det finns såklart bilfria omvägar men i slutändan handlar det om att är du cyklist i Stockholm och följer trafikreglerna så dör du.
Till och med den cyklist med hemvist utanför Stockholm...Skulle nog drista mig till att om man är cyklist i Stockholm och inte följer trafikreglerna kommer man också att dö.![]()
Det stämmer. Jag rullade förbi där imorse vilket måste ha varit strax efter smällen. Fullt pådrag då. Kvinnan och slaktad cykel kvar på gatan. Bedrövlig syn kan jag säga. Många hjältar från polis och ambulans på plats.
Även om det kanske är lättare att fly som du är inne på så flyttar du ju bara riskmomentet snarare än att lösa det.Det löser inte alla problem, men en enkel sak som jag gillar med att cykla och bo längst till väst i det stora landet i väst är att man som bilist enligt lag är tvingad att gå ut längst till höger och in i eventuell cykelbana (efter att ha gett företräde till cyklister) senast 60ft/20m innan man svänger höger. På så sätt hamnar eventuell konflikt om körbanan innan själva svängen sker. Så även om bilisten skiter i cyklisten så blir man bara tryckt åt sidan och "hamnar inte under bilen". Cykelbanor får en streckad linje istället för hel för att visa vara man ska gå ihop.
Visa bilaga 777392
Möjligheterna för att göra en bra start ökar om man är ensam cyklist, men det är man ju aldrig i sthlm. Hamnar man ute på vänsterflajen i den där boxen gäller det att inte chaffisen gör en "look, but fail to see" .Om lastbilen stannar vid stopplinjen och man som cyklist kan stå längre fram lär man hinna komma över innan lastbilen kommit igång och börjat svänga. Att däremot försöka passera på högersidan under det att lastbilen är igång känns inte så säkert.
Exempel på proffsig lösning från Holland
Visa bilaga 777448
Vilket även skulle funka på Ringvägen och andra större dubbelfiliga huvudgator i innerstan, tex Hornsgatan och Götgatan.
Det är bara ta bort ett körfält från bilarna.
Exempel på proffsig lösning från Holland
Visa bilaga 777448
Vilket även skulle funka på Ringvägen och andra större dubbelfiliga huvudgator i innerstan, tex Hornsgatan och Götgatan.
Det är bara ta bort ett körfält från bilarna.
Om man står framför lastbilen i det fallet står man alltså typiskt framför cyklisterna i första bilden och har rimligen max en annan cyklist framför sig. Jag säger att möjligheterna till bra start är mycket goda.Möjligheterna för att göra en bra start ökar om man är ensam cyklist, men det är man ju aldrig i sthlm. Hamnar man ute på vänsterflajen i den där boxen gäller det att inte chaffisen gör en "look, but fail to see" .