Hör upp, cykel i media-tråden

OffT?

Bilagor

• PXL_20260824_173348494.webp
    PXL_20260824_173348494.webp
    458.9 KB · Besök: 55

Förslag som jag hoppas blir verklighet.
Man får ju bara hoppas att det i så fall inte leder till riskabla omkörningar av cyklister över heldraget med risk för att bilföraren i panik, för att inte krocka med mötande trafik, slänger sig åt höger och "tacklar" cyklisten/cyklisterna. Som bilförare skulle jag nog vara skeptisk till att utnyttja en sådan "möjlighet" och snarare vänta till dess att jag kan köra om med god marginal i sidled och god sikt framåt.

Man får ju bara hoppas att det i så fall inte leder till riskabla omkörningar av cyklister över heldraget med risk för att bilföraren i panik, för att inte krocka med mötande trafik, slänger sig åt höger och "tacklar" cyklisten/cyklisterna. Som bilförare skulle jag nog vara skeptisk till att utnyttja en sådan "möjlighet" och snarare vänta till dess att jag kan köra om med god marginal i sidled och god sikt framåt.
Fast det problemet finns ju redan på de lite mindre landsvägarna som helt saknar mittlinje.

Lilla Söderströmsbron kommer den heta alltså. Men det rullar inte alls så lätt på tungan, så tror ”cykelbron” kommer bli det folkliga namnet.

På tal om guldbron/senapsbron/slussenbron eller vad den nu heter.. det finns alltså cykelbana i mitten av den ner i en tunnel? Hur har jag missat det? Var leder denna?

Visa bilaga 850822
Visa bilaga 850823
Jo, den finns väl och leder ner till passagen mellan Stadsgården och Södermälarstrand. Dock tror jag inte den är öppen för trafik för tillfället. Den användes ett tag innan passagen från Stadsgården till Skeppsbron öppnades.

För några år sedan promenerade jag på den där cykelbanan på guldbron/senapsbron/slussenbron en lördagsförmiddag. Det var mitt under pandemin och nästan ingen var ute just då, cykelbanan (som är typ 7m bred) var helt tom. Då kom en tjej på cykel och stannade och läxade upp mig för att jag gick på cykelbanan. Jag hasplade ur mig något icke slagfärdigt om att man inte behöver cykla omkring och läxa upp folk. Sedan dess har jag inte vågat mig tillbaka. Traumatiskt. 🙁

Tillbaka
Topp