Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cyklade ut förbi alelyckan häromdagen. Är aldrig där annars. Det var ju tydligt vilket trafikslag man lagt prio på i ta-planen. Men så är det ju alltid iofs."Är Göteborgs en säker cykelstad?" — Linda Mathiasson.
Man blir matt. Tala om att komma i kläm i byråkratin. Nån jeppe ”gör en bedömning” . Oklart på vilka grunder att just den skulle vara rätt."Är Göteborgs en säker cykelstad?" — Linda Mathiasson.
marcusoscarsson.se
Man får ju bara hoppas att det i så fall inte leder till riskabla omkörningar av cyklister över heldraget med risk för att bilföraren i panik, för att inte krocka med mötande trafik, slänger sig åt höger och "tacklar" cyklisten/cyklisterna. Som bilförare skulle jag nog vara skeptisk till att utnyttja en sådan "möjlighet" och snarare vänta till dess att jag kan köra om med god marginal i sidled och god sikt framåt.![]()
Nya regler på gång för bilister – ”Nu ska det tillåtas”
Transportstyrelsens förslag…marcusoscarsson.se
Förslag som jag hoppas blir verklighet.
Jag har varit stark motståndare till den typen av regleringar. Jag har ansett att sunt förnuft skall räcka. Jag har ombestämt mig; jag hoppas på lagstiftning i linje med förslagen i länken.![]()
Nya regler på gång för bilister – ”Nu ska det tillåtas”
Transportstyrelsens förslag…marcusoscarsson.se
Förslag som jag hoppas blir verklighet.
Fast det problemet finns ju redan på de lite mindre landsvägarna som helt saknar mittlinje.Man får ju bara hoppas att det i så fall inte leder till riskabla omkörningar av cyklister över heldraget med risk för att bilföraren i panik, för att inte krocka med mötande trafik, slänger sig åt höger och "tacklar" cyklisten/cyklisterna. Som bilförare skulle jag nog vara skeptisk till att utnyttja en sådan "möjlighet" och snarare vänta till dess att jag kan köra om med god marginal i sidled och god sikt framåt.
Det får en och tänka Sauk på fecbok och bil fientliga politiska beslut.![]()
Trafikforskaren: Därför tjänar alla på höjda p-avgifter
Forskaren: Parkering ska vara dyrt – och bilister måste förstå varför.www.gp.se
Lilla Söderströmsbron kommer den heta alltså. Men det rullar inte alls så lätt på tungan, så tror ”cykelbron” kommer bli det folkliga namnet.
Aldrig hört senapsbron. Är det guldbron som det syftar på?Är inte "ketchupsbron" bättre, som komplement till senapsbron?
Vart den leder? Är väl bara att testa! Muhahahaha!På tal om guldbron/senapsbron/slussenbron eller vad den nu heter.. det finns alltså cykelbana i mitten av den ner i en tunnel? Hur har jag missat det? Var leder denna?
Visa bilaga 850822
Visa bilaga 850823
Stadsgårdsleden i rusningstrafik?Ner i ett oändligt djupt svart hål. Tro mig jag har själv varit där!
Jo, den finns väl och leder ner till passagen mellan Stadsgården och Södermälarstrand. Dock tror jag inte den är öppen för trafik för tillfället. Den användes ett tag innan passagen från Stadsgården till Skeppsbron öppnades.På tal om guldbron/senapsbron/slussenbron eller vad den nu heter.. det finns alltså cykelbana i mitten av den ner i en tunnel? Hur har jag missat det? Var leder denna?
Visa bilaga 850822
Visa bilaga 850823
Det är väl bara temporärt som rampen mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron är öppen endast för cykel? Den ska väl bli vanliga körfält när allt är klart.På tal om guldbron/senapsbron/slussenbron eller vad den nu heter.. det finns alltså cykelbana i mitten av den ner i en tunnel? Hur har jag missat det? Var leder denna?
Visa bilaga 850822
Visa bilaga 850823
Låter ju trist. Kommer man från Söder Mälarstrand har man inget annat val för att ta sig till Gamla stan än att köra på livsfarliga vattentorget där gångtrafikanterna har 20 övergångsställen och egna ställen att gå på men ändå går mitt i cykelbanan utan att först kolla sig om. Så man måste både ha en enorm koll hela tiden, stanna och släppa förbi folk varannat pedalvarv, och dessutom köra slalom mellan köttstolparna på cykelbanan. Har ju inte varit vinter när jag cyklat där än men kan tänka mig att det blir rätt blött/isigt med allt vatten och blåst också. Och när snön kommer så kommer ju ingen veta var varken övergångsställen eller cykel/gångbana är.Det är väl bara temporärt som rampen mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron är öppen endast för cykel? Den ska väl bli vanliga körfält när allt är klart.
Enligt en vän så:Det är väl bara temporärt som rampen mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron är öppen endast för cykel? Den ska väl bli vanliga körfält när allt är klart.
Din vän ser lite maskinbaserad ut i sitt språk. Min liknande vän svarade att det nästa år blir vanlig fordonstrafiksfil (bilar och bussar), efter att först hävdat att filerna inte fanns (aldrig byggdes), sedan att det kör bussar där idag, sedan att de kommer tas bort. Är din vän mer pålitlig?Enligt en vän så:
När den nedsänkta mittrampen (även kallad mittrampen eller tunnelrampen) återöppnas kommer den uteslutande att användas av stadstrafikbussar.
Rampen leder ner i den nya underjordiska bussterminalen samt till de framtida regleringsutrymmena under Slussen. Att den under en period i början av projektet användes som ett provisoriskt cykelstråk berodde helt på att de permanenta cykelbanorna på sidorna samt den nya Lilla Söderströmsbron (gång- och cykelbron parallellt med tunnelbanan) inte var helt färdigställda. [1, 3, 4, 5]
När hela trafiklösningen är i full drift kommer alltså:
- Mittrampen: Vara en renodlad bussramp för kollektivtrafik.
- Sidorna av Guldbron: Hantera bilar, gående och cyklister i sina egna dedikerade filer. [1]
Det har jag svårt att tro. Kanske skall fråga en annan vän också, men den är nog lika opålitlig.Är din vän mer pålitlig?
Ska man kanske kalla den ”Slitsbron” istället för guldbron/slussbron/senapsbron/kinabron?Kommunen skriver själva att 2028/29 "slitsen i Slussbron öppnar för biltrafik".
Tidslinje för projekt Slussen - Stockholms stad
Ombyggnaden av Slussen startade 2016. Hela den nya trafiklösningen ska vara klar 2027, och de sista arbetena görs 2028.vaxer.stockholm
Det officiella namnet är Slussbron med Mälarrampen (övre bron västra sidan), Saltsjörampen (övre bron östra sidan) och Stadsgårdsrampen (slitsen). Under bron på Åsösidan går Stadsgårdsleden och Järngravskajen.Ska man kanske kalla den ”Slitsbron” istället för guldbron/slussbron/senapsbron/kinabron?
Kommunen är väl den minst tillförlitliga källan av ovan nämnda. Vad vet de lixom?Kommunen skriver själva att 2028/29 "slitsen i Slussbron öppnar för biltrafik".
Tidslinje för projekt Slussen - Stockholms stad
Ombyggnaden av Slussen startade 2016. Hela den nya trafiklösningen ska vara klar 2027, och de sista arbetena görs 2028.vaxer.stockholm