Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag åkte cykeltaxi i Amsterdam för nåt år sedan. Kul upplevelse. Med 24 års ganska offensivt åretruntcyklande i Stockholm att jämföra med så tyckte jag att det var tight infra där och att det gick undan. Kanske största skillnaden var en hög och jämn kompetensnivå på de som cyklade. Lite som Köpenhamn. Kanske kan man kalla det cykelkultur...Jag har skrivit det tidigare i en annan tråd, men kan skriva det igen här. I en idealsamhälle skulle man inte behöva använda hjälm när man inte cyklar snabbt. Nederländerna är nära det. Det finns så många cyklister att bilister har riktigt bra kol. Dessutom är infrastrukturen oändligt mycket bättre än här i Sverige. I Nederländerna använder jag, som de flest, inte hjälm när jag cyklar på en citycykel. Det gör barriären också lägre att cykla. Jag bryr mig inte om min (nästen icke-existerande) frisyr, men det är jobbigt med hjälm när man går runt i en butik.
Sverige är dock, tyvärr, riktigt långt ifrån ett idealsamhälle när det gäller cykling.
Jag åkte cykeltaxi i Amsterdam för nåt år sedan. Kul upplevelse. Med 24 års ganska offensivt åretruntcyklande i Stockholm att jämföra med så tyckte jag att det var tight infra där och att det gick undan. Kanske största skillnaden var en hög och jämn kompetensnivå på de som cyklade. Lite som Köpenhamn. Kanske kan man kalla det cykelkultur...
Nedförsbackar i Nederländerna??
I nederländska städer kör de flesta cyklister kring 20 km/h. Men mycket viktigare köra bilister sakta nära cyklister och alla trafiksituationer är mycket tydligare.
Alla på forumet utom mig är mindre än 100%. Det var min matematiska reflektion.Har du siffror på hur många % eller håller du dig också till att killgissa som jag?
Alla på forumet utom mig är mindre än 100%. Det var min matematiska reflektion.
Tar man hänsyn till den normala toleransen här som väl är +/- 100% både för fakta och åsikter så har vi rätt båda två.
.Planetens mest glesbefolkade land. Fast smälla ihop med en känguru gör nog ont. Kanske en bra ide med hjälmlag där trots allt.
Vi andra har ju inte kängurur i naturen så behövs ingen hjälmlag här.
Nyfiken på varför du inte har hjälm på då(fetade)?Jag är inte emot hjälmar. Jag har den under träningen och lopp men aldrig i stan då jag ska cykla ett par km på vanlig cykel.
jag tror den egentligen togs fram baraföratt. det gick. och att man hoppades på köpare för det kändes som en cool pryl. frisyr eller inte.
Despite the alarming statistics on accidents, most people chose to bike without helmet (ourselves included).
Partly because it’s bulky and unpractical to bring when not biking, but also because the bike helmet is
considered geeky and unflattering. Research done by Vägverket has shown that half of all adults are in favour
of the law established by New Year. At the same time, only about nine per cent wear helmet when biking.
The largest area of usage for bike helmets in Sweden is not sports but every day usage. In spite of this, all
helmets today look sporty. It’s obvious that the bike helmet is in need of a proper face lift.
Hövding - en ny cykelhjälm
Istället för att killgissa så kan man ju enkelt kolla efter...
Jag kan ge dig ett svar.Nyfiken på varför du inte har hjälm på då(fetade)?
Trevlig helg!
du menar att snömos i pressreleaser skulle vara mer objektiva än killgissningar? tillåt mig småle?Istället för att killgissa så kan man ju enkelt kolla efter...
Pressrelease? Jag tycker texten ser ut att i alla fall ursprungligen komma från sammanfattningen av det länkade examensarbetet.du menar att snömos i pressreleaser skulle vara mer objektiva än killgissningar? tillåt mig småle?
och kokar man ned det står det vål ungefär samma i den där releasen som det jag skrev. man vill erbjuda en produkt för alla de som tycker det är ocoolt med hjälm, och modern teknologi har gjort det möjligt;)
är det i detta fall någon större skillnad;) ?Pressrelease? Jag tycker texten ser ut att i alla fall ursprungligen komma från sammanfattningen av det länkade examensarbetet.
Korrekthet i argumentation. Dessutom skulle jag nog säga att incitamenten i allmänhet är större för att töja på sanningen i fallet med en pressrelease än ett examensarbete från ett universitet.är det i detta fall någon större skillnad;) ?
Harr do slatt hodet? - som det heter lokalt.Jag kan ge dig ett svar.
Har hjälm och använder den när jag cyklar mtb. Men aldrig inom stan.
Varför? Riskanalys. Med hjälm är jag mer arrogant. Cyklar jag mindre än 5km tänker och läser situationer.
Jag inser att det är korkadt. Men jag inser också att jag är jag.
Hade ett situation någon vecka ifrån. En bil var 0.5 m från att ta mig.
Jag gjorde fel hen gjorde fel. Hade jag klippt den bilen handlade om 0.5m så hade hjälm hjälpt mig då.
Spöregn cykla inte 30 35 kmh vid skymt övergångsställe mot en bil som kör över 30. Speciellt när du cyklat där x gånger. En dag och du tappar uppmärksamhet.
Hjälm är bra ibland, ibland inte.
Vad vill jag sagt...Inget är svart eller vit...
Jag har omprövat mitt hjälmanvändande ordentligt efter att ha varit inlagd med skallskada nyligen.Harr do slatt hodet? - som det heter lokalt.
Jag kan -utan belägg- tro att den vanligaste cykelolyckan med huvudskador som följd sker i just stadstrafik.
Men det är ditt huvud.
"man vill erbjuda en produkt för alla de som tycker det är ocoolt med hjälm" och på så sätt öka hjälmanvändningen stämmer ju bra, men hur du fick det till att det var samma sak du skrivit med "baraföratt" är högst oklart...det står vål ungefär samma i den där releasen som det jag skrev. man vill erbjuda en produkt för alla de som tycker det är ocoolt med hjälm, och modern teknologi har gjort det möjligt;)
jag tror den egentligen togs fram baraföratt. det gick.
Som @GoranS redan skrivit så är det ett examensarbete för masterexamen i Industridesign.snömos i pressreleaser
Alltså ska hjälm användas i sängen.Diskussionen om cykelhjälm har lite för många likheter med diskussionerna om bilbälten på tidigt sextiotal och airbag några decennier senare.
Den som vill ha garantier bör stanna hemma i sängen.
Där fö de flesta dödsfallen inträffar.
är faktiskt full av beundran när det gäller det rent tekniska arbetet med hövding och ännu mer att man fick den i produktion."man vill erbjuda en produkt för alla de som tycker det är ocoolt med hjälm" och på så sätt öka hjälmanvändningen stämmer ju bra, men hur du fick det till att det var samma sak du skrivit med "baraföratt" är högst oklart...
Som @GoranS redan skrivit så är det ett examensarbete för masterexamen i Industridesign.
Är det här ytterligare ett av dina försök att aktivt försöka missförstå det jag skriver?
jag för min del tycker det är svårbegripligt att det språkliga i den engelska sammanfattningen fått passera, att det skymmer sikten för det värdefulla som rapporten den refererar till eventuellt innehåller, och även kastar en skugga över handledarna.och lunds universitet.En lite flosklig sammanfattning tycker jag inte, utan att ha läst rapporten, är en god anledning att nedvärdera det till "ett så kallat examensarbete".
Skillnaden är att när det gäller cykelhjälm blir konsekvensen att folk istället väljer bilen framför cykeln. Och de som fortsätter cykla möter en ännu farligare trafiksituation.Diskussionen om cykelhjälm har lite för många likheter med diskussionerna om bilbälten på tidigt sextiotal och airbag några decennier senare.
Den som vill ha garantier bör stanna hemma i sängen.
Där fö de flesta dödsfallen inträffar.
Om jag måste välja mellan hjälm på träning eller pendling skulle jag välja det senare. Har mkt mer incidenter på cykelbanor, delvis för att jag kör fortare än de flesta. Har alltid bråttom på morgonen, det har inte de andra.Jag har omprövat mitt hjälmanvändande ordentligt efter att ha varit inlagd med skallskada nyligen.
håller fullständigt med, men sammanfattningen ger alltså intryck av att här har vi att göra med snackare.Ingenjörer och designstudenter ska väl inte bedömas, iaf inte underkännas, på mindre språkliga brister?
Hellre fixare än snackare. Gäller både i tal och skrift.
Nu får du väl ändå ge dig. Historien bakom puffhjälmen är ju rätt enkel att hitta genom vanlig goggling Tjejerna bakom uppfinningen utmanövrerades av smarta bizznizzmän efter att första versionen fanns på marknaden.håller fullständigt med, men sammanfattningen ger alltså intryck av att här har vi att göra med snackare.
att man någon (annan?) sedan fick konceptet att någorlunda fungera är som sagt mer än beundransvärt.
Resonerar du på samma sätt i andra fordon?Om jag måste välja mellan hjälm på träning eller pendling skulle jag välja det senare. Har mkt mer incidenter på cykelbanor, delvis för att jag kör fortare än de flesta. Har alltid bråttom på morgonen, det har inte de andra.
Absolut. Doers bättre än talkers.Ingenjörer och designstudenter ska väl inte bedömas, iaf inte underkännas, på mindre språkliga brister?
Hellre fixare än snackare. Gäller både i tal och skrift.
Under mina drygt 40 år i Uppsala har jag alltid cyklat till och från jobbet alla dagar i veckan utan hjälm. Köpte min första racer sedan 1983 år förra året och skaffade samtidigt hjälm för träning 27/8 förra året, efter påtryckning. Alltid kört utan hjälm på träning med hybriden innan. Men som sagt, att råka ut för olycka på cykelvägen till jobbet är avsevärt större än vid träning, då jag alltid tränar ensam. De senaste 10 åren har även ett nytt bostadsområde med 5000 pers poppat upp halvvägs till jobbet, vilket ökat risken för olyckor ännu mer. Sett flera olyckor till och från jobbet senaste åren. Saknar tiden utan hjälm. Aug. förra året och april 1986 på Mallis.Om jag måste välja mellan hjälm på träning eller pendling skulle jag välja det senare. Har mkt mer incidenter på cykelbanor, delvis för att jag kör fortare än de flesta. Har alltid bråttom på morgonen, det har inte de andra.
Vid färd med bil, tåg och fly. Det sänker risken för huvudskada.Bara dårar som inte har hjälm
nej det visste jag inte. men den utvecklingen när det gäller att få innovationer ända ut till marknaden är ju minst sagt förekommande.Nu får du väl ändå ge dig. Historien bakom puffhjälmen är ju rätt enkel att hitta genom vanlig goggling Tjejerna bakom uppfinningen utmanövrerades av smarta bizznizzmän efter att första versionen fanns på marknaden.
Om allt det andra är vi säkert överens men hellre det än dyra hjärnskador.
Vid färd med bil, tåg och fly. Det sänker risken för huvudskada.
Så alla cykelproffs förr i tiden var dårar?Bara dårar som inte har hjälm
Är det inte för att den personen inte förstår annars?Absolut. Doers bättre än talkers.
Vet inte varför - men blev plötsligt påmind om alla löjliga möten jag haft i jobbet som ska genomföras på engelska. Går väl an om majoriteten är engelskspråkiga - men dessa möten med idel svenskspråkiga där en(1) person är engelskspråkig och ändå ska möter hållas på engelska...suck...det blir så fattigt och torftigt...och larvigt.
Förr såg man en del med bilhjälm i typiskt pepitarutigt tyg, men något formellt hjälmkrav var det inte.Ett hjälmkrav för alla som åker i personbilar skulle kanske ge
väsenligt färre huvudskador vid olika olyckor.
Min gissning är att ett sådant krav skulle vara mycket mer effektivt
än ett hjälmkrav för cyklister när det gäller att minska antalet
huvudskador och minska kostnaderna.
Hur ser en snygg cykelhjälm ut?
JaSå alla cykelproffs förr i tiden var dårar?
Kanske skulle det också få färre att välja bilen? Win win!Ett hjälmkrav för alla som åker i personbilar skulle kanske ge
väsenligt färre huvudskador vid olika olyckor.
Min gissning är att ett sådant krav skulle vara mycket mer effektivt
än ett hjälmkrav för cyklister när det gäller att minska antalet
huvudskador och minska kostnaderna.