Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?

Johan.F

Medlem
Hej allihopa!
Att cykla MTB med en hund har länge varit en dröm för mig.
Fördelarna jag ser är färre ursäkter till att komma ut i naturen och att man har sällskap vid varje träningstillfälle.

Lägg gärna upp bilder. Skapar en otroligt cool tråd med visualisering av denna ide!

(Hur cyklar man med koppel? Runt styrstammen eller i handen? Vad händer om det blir ryck?) (Tillagt)
(Det finns hundar som gärna springer iväg... Hur ser man till att man inte lämnar skogen själv?) (Tillagt)
(Hur beter sig din hund bland andra cyklister? Samt vänner du cyklar med.)
Vad ser ni för fördelar?
Hur får man det att fungera på bästa sätt?
Hur tränar man upp hunden och bygger tillit?
Känner ni någon med Hund och MTB?
Vilken hundras är bra och vid vilken ålder kan man börja motionera just den hunden?
(Skador och risker är oundvikliga men vilka är det som man bör veta om?) (Tillagt)
Är det någon som cyklar med sin bästa vän (hund) och vill dela med sig av sin kunskap? Kanske till och med ta en tur i Hellas?

Är det någon som har en hund som behöver rastning i skogen i Stockholm / Söder och sydväst om Stockholm/Nacka?
Jag är student på gymnasiet där jag går min fjärde termin och förutom cykling så orienterar jag i en klubb sedan ca 8 år tillbaka. Att cykla har jag gjort mycket hela livet. Det började på en cykel från Coop som jag fick i 3 års present.

Väntar med spänning på era välgrundade svar :)
Mvh. Johan

Senast ändrad:

MAMTB

Aktiv medlem
Jag cyklar ibland med våran lilla Malteser. Han älskar att springa och visa vägen. Dock bara kortare sträckor på 5-10km eftersom det är en väldigt liten hund. Men kul är det.

weldion

Aktiv medlem
super_scooty.png

BFS

Aktiv medlem
Man tränar hunden som med allt annat. Det finns nog inga genvägar där. Gå med och utan koppel. Se till att hunden väljer dig och dina kommandon framför rådjuret. Cykla med och utan koppel. Cykla i ett lagom tempo. Gör det till nåt roligt för bägge två.

Johan.F

Medlem
Man tränar hunden som med allt annat. Det finns nog inga genvägar där. Gå med och utan koppel. Se till att hunden väljer dig och dina kommandon framför rådjuret. Cykla med och utan koppel. Cykla i ett lagom tempo. Gör det till nåt roligt för bägge två.
Det tankesättet tror jag också på. Hur cyklar man med koppel? Runt styrstammen eller i handen? Vad händer om det blir ryck?

Tack!

Lejon

Aktiv medlem
Vi har en liten Bichon Havanais. Cyklar med honom i skogen ibland. Rutinen brukar vara att han vill lukta och kissa av sig i ca 15 min. Då får man ta det lugnt. Efter den uppvärmningen brukar han komma igång ordentligt och då går det långt över vad jag förväntat mig. Han springer då som fan helt enkelt och tycker Det är jättekul. Hittills har jag cyklat drygt en timme som längst men det känns som att han skulle kunna springa hur länge som helst trots att han är en liten plutthund. Jag tror som redan nämnts att det spelar stor roll med träning och tillvänjning och om det finns lite löpglädje i jycken så kommer det få fint att ta med sig de flesta hundar efter lite träning och anpassning. Kanske smart att satsa på mer teknisk terräng för att jämna ut hastigheterna mellan cyklist och hund lite.

BFS

Aktiv medlem
Det tankesättet tror jag också på. Hur cyklar man med koppel? Runt styrstammen eller i handen? Vad händer om det blir ryck?

Tack!
Jag håller alltid kopplet väldigt löst när jag går och cyklar (aldrig runt nån cykeldel!). Cykel med koppel är ju mest för att hunden ska lära sig att det är tråkig transport (där distraktioner ska ignoreras). Om det blir ett ryck så släpper jag kopplet. När hunden kan uppföra sig så blir det ju mer "löst spring".

Johan.F

Medlem
og inga genvägar där. Gå med
Vi har en liten Bichon Havanais. Cyklar med honom i skogen ibland. Rutinen brukar vara att han vill lukta och kissa av sig i ca 15 min. Då får man ta det lugnt. Efter den uppvärmningen brukar han komma igång ordentligt och då går det långt över vad jag förväntat mig. Han springer då som fan helt enkelt och tycker Det är jättekul. Hittills har jag cyklat drygt en timme som längst men det känns som att han skulle kunna springa hur länge som helst trots att han är en liten plutthund. Jag tror som redan nämnts att det spelar stor roll med träning och tillvänjning och om det finns lite löpglädje i jycken så kommer det få fint att ta med sig de flesta hundar efter lite träning och anpassning. Kanske smart att satsa på mer teknisk terräng för att jämna ut hastigheterna mellan cyklist och hund lite.
Tackar!
Vad är ett rimligt tempo för din hund?

BFS

Aktiv medlem
Lagom tempo är väldigt olika mellan olika hundar. Vad är hunden van med? Ålder? Är den lätt/tung? Börja i lugnt tempo. Se hur den rör sig (många hundar är inte vana att sträcka ut). Hitta ett tempo där hunden ser avslappnad ut. Och tänk på att vissa hundar kommer att springa tills tassarna blöder hellre än att ge upp. Man får tänka lite åt dem.

Johan.F

Medlem
Lagom tempo är väldigt olika mellan olika hundar. Vad är hunden van med? Ålder? Är den lätt/tung? Börja i lugnt tempo. Se hur den rör sig (många hundar är inte vana att sträcka ut). Hitta ett tempo där hunden ser avslappnad ut. Och tänk på att vissa hundar kommer att springa tills tassarna blöder hellre än att ge upp. Man får tänka lite åt dem.
Skall vara otroligt försiktig i början. Bra tankar och åsikter.

MAMTB

Aktiv medlem
Kul att höra! Vad gör du när han storknar? :)
Kör alltid samma runda när han är med och den har han alltid orkat hittills. Den är 5km och är han taggad så blir det två varv. Efter det så får han sitta i bilen om jag själv vill fortsätta cykla en stund. Man får se till att komma ihåg att ta med vatten och nåt att äta till hunden.

Lejon

Aktiv medlem
Tackar!
Vad är ett rimligt tempo för din hund?
Beroende på terräng men 10-14 km/h om det är lättåkt kanske känns rimligt. Kör jag fortare så springer han fortare men det försöker jag undvika annat än kortare bitar när det går nedför. Tror det är vettigt att låta hunden småvila med låg fart ibland. Jag tycker i alla fall min hund är mer av en intervallöpare snarare än bra på att hålla jämn fart.

Johan.F

Medlem
Här är jag! 😀

Kul att den uppskattas!

I vanliga fall kör jag med koppel, men DH efter stängning funkar att ha henne lös.

Här syns min setup. Klättersele för överkropp, karbinhake och nedkortat flexikoppel, med ett elastiskt band närmast hunden för att inte få stumma stopp.

Visa bilaga 462590

Visa bilaga 462591
Tack för koppel tipsen! Låter som en uttänkt setup det.
Jag är inte bra på hundraser men vad tillhör Leija? Grattis i förskott på 10 års dagen.

Har du en Instagram man kan följa?

Johan.F

Medlem

I denna tråd kan man även följa hur jag går från extremt skeptisk till upplyst när det handlar om att cykla med (kopplad) hund. Och så finns det massa bra tips och bilder.

Jag har ingen instagram för ändamålet. Men här är två bilder till.

Visa bilaga 462601
Visa bilaga 462602
Förstod att man kallar det svensk/dansk. Läste på lite :)

Älskar skärgården och båtlivet men har aldrig haft båt stor nog att ta med cykeln med utrustning. Finns det spår på torö eller gör man egna?

Åter igen tack.

Senast ändrad:

rödblå

Aktiv medlem
Jag fastnade aldrig för att cykla MTB med hunden. Tyckte det tog fokus från själva cyklingen. Blev för mycket att hålla koll på. Tar då hellre en promenad eller joggingtur i skogen.

Lejon

Aktiv medlem
Jag fastnade aldrig för att cykla MTB med hunden. Tyckte det tog fokus från själva cyklingen. Blev för mycket att hålla koll på. Tar då hellre en promenad eller joggingtur i skogen.
Jo en tur med hunden blir en helt annan sak än en egen tur i eget tempo. Håller med om att löpning är lättare med hund. Jag brukar de gånger jag tar med hunden oftast köra en kortare runda med honom och sedan trampa en egen runda i egen fart och med fokus på mig själv efteråt. Jag skulle så att säga aldrig skaffa en hund i första hand för att ha sällskap när jag cyklar.

larsaw

Aktiv medlem
Jag kör ofta med min Portugisiska Vattenhund "Viggo" i koppel likt H's setup, dock med en kraftigare spännbands-anordning då min hund är lite kralligare...
Till denna sele har jag ett (ofrivilligt) nerkortat flexikoppel som är fäst i ett spännband/sele på min överkropp.
Jag försöker hålla jämt tempo med honom för att det inte ska bli för mycket påfrestning på leder m.m, första 30-45 minuterna är rätt jobbiga då han har så mycket "spring i benen" (det blir många KOM's då... ;)
Sen är det mer behagligt då han tröttnat lite och vi är mer på "samma planhalva" (konditionsmässigt).
I somras körde vi upp turer på upp emot 3-timmar inkl. många vätske/bad stopp. Tempo och längd beror främst på vädret/säsongen (viktigt att hunden ges tillgång till vatten då vätskebrist hos hund kan få allvarliga konsekvenser...)

En liten kompilering från en av dessa turer:

Att ha denna hund lös funkar absolut inte då han har så mycket viltdrift i sig samt att rasen är framavlad för att "agera självständigt utan kommandon" som det så fint står i rasbeskrivningen...
(Finns dock några andra duktiga hund-dressörer här på Happy som faktiskt lyckats få lösgående Portis'ar, men detta exemplar har tyvärr fått allt för många spontana viltspår i näsan...)

När vi drar iväg är han mer eller mindre immun mot andra intryck (som andra mötande + hundar) och så länge farten är hög nog så dissar han även viltspåren, när farten minskar kan han plocka upp spår men inte så att han drar iväg bort från stigen. Synligt vilt är alltid allt för lockande, så då blir det till att stanna och hålla honom i kort koppel tills vi passerat.

Det som är viktigt (förutom tillgång till vatten) är att hunden har bra höfter och leder, annars är risken stor att ni får problem längre fram i livet, INGEN BELASTNING i selen förrän hunden är höftledsröntgad!!
Vet att flera här kanske kommer att påpeka att draghundar sätts att jobba i sele mycket tidigare, men dessa hundar är avlade att jobba på detta vis och man har då sällan höftledssvaga/defekta hundar i sin avel/avkomma. Dessutom arbetar de oftast i grupp, så belastningen är ju inte riktigt densamma...

Lycka till!!
Larsa

Niklasberglund

Aktiv medlem

Johan.F

Medlem
Jag kör ofta med min Portugisiska Vattenhund "Viggo" i koppel likt H's setup, dock med en kraftigare spännbands-anordning då min hund är lite kralligare...
Till denna sele har jag ett (ofrivilligt) nerkortat flexikoppel som är fäst i ett spännband/sele på min överkropp.
Jag försöker hålla jämt tempo med honom för att det inte ska bli för mycket påfrestning på leder m.m, första 30-45 minuterna är rätt jobbiga då han har så mycket "spring i benen" (det blir många KOM's då... ;)
Sen är det mer behagligt då han tröttnat lite och vi är mer på "samma planhalva" (konditionsmässigt).
I somras körde vi upp turer på upp emot 3-timmar inkl. många vätske/bad stopp. Tempo och längd beror främst på vädret/säsongen (viktigt att hunden ges tillgång till vatten då vätskebrist hos hund kan få allvarliga konsekvenser...)

Att ha denna hund lös funkar absolut inte då han har så mycket viltdrift i sig samt att rasen är framavlad för att "agera självständigt utan kommandon" som det så fint står i rasbeskrivningen...
(Finns dock några andra duktiga hund-dressörer här på Happy som faktiskt lyckats få lösgående Portis'ar, men detta exemplar har tyvärr fått allt för många spontana viltspår i näsan...)

När vi drar iväg är han mer eller mindre immun mot andra intryck (som andra mötande + hundar) och så länge farten är hög nog så dissar han även viltspåren, när farten minskar kan han plocka upp spår men inte så att han drar iväg bort från stigen. Synligt vilt är alltid allt för lockande, så då blir det till att stanna och hålla honom i kort koppel tills vi passerat.

Det som är viktigt (förutom tillgång till vatten) är att hunden har bra höfter och leder, annars är risken stor att ni får problem längre fram i livet, INGEN BELASTNING i selen förrän hunden är höftledsröntgad!!
Vet att flera här kanske kommer att påpeka att draghundar sätts att jobba i sele mycket tidigare, men dessa hundar är avlade att jobba på detta vis och man har då sällan höftledssvaga/defekta hundar i sin avel/avkomma. Dessutom arbetar de oftast i grupp, så belastningen är ju inte riktigt densamma...

Lycka till!!
Larsa
Tack så mycket Larsa! Ska tänka på "koms då" :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
En vän till mig har en Rhodesian Ridgeback som ofta är med i skogen. Det verkar funka utmärkt. Jag har även sett ett filmklipp från Åre där den tar genvägar ner för berget för att hinna med.
Även Jenny Rissveds har en Ridgeback och jag killgissar hejvilt att hon kollat upp att de passar som traildogs 🙂

Niklasberglund

Aktiv medlem
Som jag skrev i den länkade tråden:
Jag har själv en Engelsk Springer Spaniel, vilket jag tycker är en utmärkt träningskompis
(Löpning/längdskidor)
Det är bara pälslängd/vård som kan ses som minus :)

Hon är helt exemplarisk lös, hennes största intresse är oss (dvs hennes flock)

En och annan fågel kan locka, men det är korta avstånd.
Nyfiken på andra hundar, men ej kontaktsökande :)

På bilden från förra veckan så är hon vinterfriserad (dvs kortklippt)

Bilagor

• 02F72DEA-A505-4743-AC74-52170A212C19.jpeg
    02F72DEA-A505-4743-AC74-52170A212C19.jpeg
    221.2 KB · Besök: 248

BFS

Aktiv medlem
Jag har ingen egen erfarenhet av spaniels men alla jag mött och träffat på (ytligt, så att säga) verkar vara hur trevliga och bra som helst. Glada, uppför sig bra och har energi (ser ut att trivas förträffligt i skidspåren).

Crocko

Aktiv medlem
En vän till mig har en Rhodesian Ridgeback som ofta är med i skogen. Det verkar funka utmärkt. Jag har även sett ett filmklipp från Åre där den tar genvägar ner för berget för att hinna med.
Även Jenny Rissveds har en Ridgeback och jag killgissar hejvilt att hon kollat upp att de passar som traildogs 🙂

Svarar helt subjektivt men med viss insikt oxå.

RR är en av de uthålligaste hundarna man kan hitta bland de större raserna, tyvärr så avlas det på linjer som ger större och större invider då det är för få som använder sin RR till något slags bruks liknande uppgifter.
Detta innebär tyvärr att idag är en genomsnittlig RR 20% tyngre än de brukade vara, fortfarande inget stort problem men det kommer innebära ett ökat slitage på leder som är det som är rasens enda större hälsoproblem.

Jag har precis korsband opererat min hane som är modell större med gott resultat för en 10åring.

Skulle jag fråmst söka en vän i skogen skulle jag nog kanske hellre kika på en vizsla eller något i liknande storlek bara för att skona lederna på hunden.

När det gäller personighet och en del andra egenskaper så är det inte lätt att tänka sig ett liv utan RR, de är hundar som lätt hänger mer på en mara, fjällvandrar under tuffa förhållanden och absolut händer med på allt som händer i skogen, så det är svårt att ha bättre sällskap om man vet vilken ras man ger sig in på.
En RR är inte en traditionell brukshund och den är främst avlad för att ta egna beslut och lösa uppgifter på sitt sätt och som de flesta raser som har vildhundsgener så mognar den ganska sent så det är från 3års åldrna och framåt man börjar kunna njuta till fullo av sin vän.

Med detta sagt så är jag absolut för en RR som stighund då det bästa sättet att hålla dem i form är just varierande härjning i skog och mark, men är det mycker snabb utför som är ens vardag skulle jag fundera en extra gång.

Eller så skaffa man sig fler stigkompisar så kan en vila medans man är ute med nästa.

Bilagor

• 60FB59D5-5EC1-45C3-ACA6-95940C687161.jpeg
    60FB59D5-5EC1-45C3-ACA6-95940C687161.jpeg
    366.2 KB · Besök: 230
  • FDD3C3FC-65F8-4C76-9DC6-2C01D0A4F6DC.jpeg
    FDD3C3FC-65F8-4C76-9DC6-2C01D0A4F6DC.jpeg
    452.7 KB · Besök: 238
Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hepp,
Här kommer en hälsning från Triwa och mig.
Triwa är en 5-årig Portugisisk Vattenhundtik som har varit med mig i skogen från början. Från ett års ålder har hon sprungit lös runt mig i skogen. Träningen har bestått i att göra cyklingen till det roligaste som finns och att belöna rätt beteende rikligt. Det gör att vi numera kan cykla genom hjortflockar utan att Triwa går iväg (även om hon vill). Jag har fem beteenden jag har nött in.
1. Inkallning, där du måste lita på att hunden kommer snabbt i varje läge.
2. Stanna, t ex vig vägar möten och annat
3. Här, springa bredvid, t ex på trafikerade grusvägar
4 Andra sidan, byta sida om mig, t ex vid hästmöten
5. Tut tut, hoppa undan, när tjockisen kommer ifatt på stigen

Dessa moment började jag nöta när vi fick henne. Vissa funkar bättre än andra. Portisar är pigga hundar som är avlade på att agera på egen hand. De är med på allt men har ett visst mått av egensinne.

2020-03-07 15.05.15.jpg

Själv har jag en Alaskanhusky å det är inga problem alls att få han att springa före och dra husse på cykeln. Att hålla i ett koppel med handen är något du ska glömma DIREKT om du inte håller i styret i mitten. Det går att använda ett dragbälte där man fäster kopplet och fördelen med det är ju att hunden inte kan sticka iväg med cykeln om ni vurpar men samtidigt så kommer ju kopplet riskera att fastna i bromshandtagen och växelreglagen.
Ett bra tips är att fästa kopplet i ramen och gärna med en "antenn" en annordning som gör att inte kopplet trasslar in sig i framhjulet. Vill du bara att hunden ska springa brevid så är ju en sådan där "springer" toppen.
Sök efter draghundstillbehör så får du säkert massor av tips och ideer (y)
https://www.aktivdraghund.se/ Det finns en del bra tips och en del bra att ha saker på denna sida.
https://www.kickbike.se/sparkcykel-...ervdelar-kickbike/dragfaste-48-cross-max.html Det är denna "antenn" som jag menade längre upp.
https://www.haromi.se/cykelfaste-hund-springer-original-p-1295.html Det är en sådan här springer jag menar.

Lycka till!!
Larsa
Hej! Jag håller på och funderar vad jag ska ha för koppel när jag cyklar. Har du en bild på din sele, hur har du gjort den? Mvh Klara

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Min ridgeback älskar att följa med när jag cyklar i skogen. Han har sprungit förbi mig när jag låg runt 45kmh en gång. Men väldigt korta stunder då ingen av oss gillar distans. Vi kör en led på några hundra meter sen vilar vi lite. Lite kyckling-jerkey eller annat gott för att fylla på hans energi och självklart vatten om det är torrt i skogen.

"gå bakom" är ett kommando jag använder mkt när vi vandrar och funkar lika bra vid cykling. Han kan vara lite ivrig första åken men lugnar dig efter en stund. Så fort han springer framför så stannar jag och det roliga är över. Vissa föredrar ha hunden framför dock. Vid sidan finns ingen plats för där vi kör.

Koppel används på transportsträckor, egengjord flexikoppel som jag håller i handen bara. När 52kg vill någonstans så vill jag ha möjlighet att släppa innan jag blir omkulldragen. När vi väl kör så har jag honom lös och så länge jag är roligast så blir han inte distraherad av annat.

Rexpecs känns som ett måste som vi kör. Han ligger tätt bakom bakhjulet och tighta stigar med grenar som sticker ut. Enklast att beställa från hundebrille.eu.

Bilagor

• 406A6013 (1).jpg
    406A6013 (1).jpg
    599.6 KB · Besök: 158
  • 406A6024.jpg
    406A6024.jpg
    1,008.3 KB · Besök: 207
  • 406A7017.jpg
    406A7017.jpg
    686.9 KB · Besök: 164
Senast ändrad:

SthlmJ

Aktiv medlem
Min ridgeback älskar att följa med när jag cyklar i skogen. Han har sprungit förbi mig när jag låg runt 45kmh en gång. Men väldigt korta stunder då ingen av oss gillar distans. Vi kör en led på några hundra meter sen vilar vi lite. Lite kyckling-jerkey eller annat gott för att fylla på hans energi och självklart vatten om det är torrt i skogen.

"gå bakom" är ett kommando jag använder mkt när vi vandrar och funkar lika bra vid cykling. Han kan vara lite ivrig första åken men lugnar dig efter en stund. Så fort han springer framför så stannar jag och det roliga är över. Vissa föredrar ha hunden framför dock. Vid sidan finns ingen plats för där vi kör.

Koppel används på transportsträckor, egengjord flexikoppel som jag håller i handen bara. När 52kg vill någonstans så jag vill ha möjlighet att släppa innan jag blir omkulldragen. När vi väl kör så har jag honom lös och så länge jag är roligast så blir han inte distraherad av annat.

Rexpecs känns som ett måste som vi kör. Han ligger tätt bakom bakhjulet och tighta stigar med grenar som sticker ut. Enklast att beställa från hundebrille.eu.

Smart med brillorna, gäller att skydda sin vän!

Liknande trådar

Topp