HUNT-hjul: 44 eller 50?

• Trådstartare Trådstartare CW
  • Start datum Start datum

CW

Aktiv medlem
Tjena, hej!

Tänkte höra med folk här vad erfarenheterna är av HUNT's kolfiber 44 aerodynamicist hjul, respektive 50 hjul är? Byggkvalité såväl som hur dom presterar ute på vägen. Tacksam för alla svar man kan få :)

Senast ändrad:
Det förstnämnda är nyare och fälgen är byggd enligt egen design. Tror att 44:an har dränagehål vilket 50:an inte har. 44:an har modernare design, men praktiskt tror jag inte att skillnaden märks. Bredare och lägre profil bör ge högre luftmotstånd även om sidorna har bättre design.
Lika nav och ekrar. Ekrarna är platta och inte vingformade.
44:an är en senare generation och bör passa 28 mm däck bättre.

50:an är det hjul youtubern H*****i sänkte i sin studie över aerodynamiska hjul. Samma hjul vann 11:e etapen i Girot 2021. 6:e och 8:e plats i Strada bianche 2021 indikerar att hjulet är ganska förlåtande på ojämna vägar och rullar helt okej.

Jag har C50:an för fälgbroms, dvs annorlunda ekrat och fälg med bromsyta. Har rullat ca 2700 mil och har inte behövt spänna ekrar eller rikta hjulen efter leverans. Har mätt ekerspänning i hjulen sedan de var nya. Har bytt frihjul en gång pga smuts i ett lager.

Kanske inte de sexigaste hjulen, men de har fungerat bra för mig. Utmärkt support de gånger jag vänt mig till dem.

Dräneringshål är önskvärt (om det fungerar). På mina 50mm behöver jag montera av däcken och tömma efter varje tur i regn. Hade även ett irriterande knak i baknavet, löstes genom att montera isär och fetta in klackarna på frihjulet. Mina går nästa bara på grus och har efter ca 550mil inte några problem med skevhet eller lösa ekrar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp