Hur breda däck har du (lvg)

Hur breda däck har du på landsvägscykeln?

• 19 mm

Röster: 1 1.0%
  • 21 mm

Röster: 0 0.0%
  • 23 mm

Röster: 18 18.6%
  • För breda

Röster: 8 8.2%
  • Annat

Röster: 72 74.2%

• Antal röster
    97
  • Enkät stängd .

Singular

Aktiv medlem
Om det är på höjden det tar emot så brukar det hjälpa att byta till ett hjul med bredare fälg, ja.
Nej. Däcket antar alltid en sfärisk form från fälgkanterna. Med en bredare fälg blir både däckets bredd och höjd större.
Det påstås ofta det, men jag har inte sett det i verkligheten
Läsvärt på ämnet;

jag vill minnas att även Gerard Vroomen publicerat något liknande (men med, om minnet inte sviker mig, något annan slutsats)

Fredrik S

Aktiv medlem
Nej. Däcket antar alltid en sfärisk form från fälgkanterna. Med en bredare fälg blir både däckets bredd och höjd större.
Står två cyklar i mitt garage just nu där jag får in 28mm däck bak om de är monterade på mina Vision team 35 hjul men inte om de är monterade på mina Shimano 500 hjul, för då tar det i bromsbbryggan. Samma däck, alltså inte likadana utan samma. Även lufttrycket är samma. Vad skulle det kunna bero på om det inte beror på att Visionhjulen har bredare fälg?

AdamLR

Aktiv medlem
Här är Vroomens fynd - intressant nog tämligen olikt det Bierman kommit fram till;

Handlar om gruscyklar, inte landsvägscyklar. Jämförelsen tycks börja på 28 mm bredd. Men intressant att de försöker lura i folk att byta framväxel för att den inte ska ta i däcket. Pengarna ska in...

-Andy-

Aktiv medlem
Handlar om gruscyklar, inte landsvägscyklar. Jämförelsen tycks börja på 28 mm bredd. Men intressant att de försöker lura i folk att byta framväxel för att den inte ska ta i däcket. Pengarna ska in...
Du är rolig du 😁 Tror du verkligen att de försöker lura folk att köpa nya framväxlar och att motivet är pengar? De flesta börjar nog med att slänga på de nya däcken och ser om det fungerar innan börjar ändra på något.

Singular

Aktiv medlem
Det spelar mindre roll. Det intressanta är förhållandet mellan däckhöjd, -bredd och (inre) fälgbredd som inte helt rimmar med vad Bierman/BRR kom fram till.

AdamLR

Aktiv medlem
Det spelar mindre roll. Det intressanta är förhållandet mellan däckhöjd, -bredd och (inre) fälgbredd som inte helt rimmar med vad Bierman/BRR kom fram till.
Menar du att det förhållandet är oförändrat mellan olika däckbredder? Om inte så ser jag en undersökning om äpplen och en annan om päron.

AdamLR

Aktiv medlem
Du är rolig du 😁 Tror du verkligen att de försöker lura folk att köpa nya framväxlar och att motivet är pengar? De flesta börjar nog med att slänga på de nya däcken och ser om det fungerar innan börjar ändra på något.
Cykelindustrin drivs av nya innovationer som man sedan får folk att köpa. Cykeljournalistiken hakar många gånger på det alldeles för okritiskt, tycker jag.

Just framväxeln är uppenbarligen ett jagat villebråd, där det ena argumentet är konstigare än det andra. En av de mest robusta mekanismerna på en cykel, som typiskt fungerar problemfritt i åratal helt utan service, beskrivs plötsligt som krånglig och onödig. Men det är egentligen en separat diskussion.

atorger

Aktiv medlem
Haha, enkäten är ju kul trollande av alla som har en modern landsvägscykel.

Jag kör 24 eller 25 mm. 24 är en udda bredd som finns på Specialized Turbo Cotton. Hade kört bredare om det inte vore för att min gamla ram och ålderdomliga aerohjul går bäst med 24. 24 är helt okej på slät asfalt rent komfortmässigt, men är det grov asfalt vibrerar händerna sönder på typ en halvtimme.

Skivbroms och bredare fälgar och däck är helt klart framtiden, jag har bara inte hunnit dit än. Jag kör begagnade grejer så ligger cirka 10 år efter i teknikutvecklingen.

IM

Aktiv medlem
På titan-hojen sitter det 25:or; den går som strikt lvg-hoj. Kommer bli 25:or igen när de nuvarande däcken är slut. Det handlari första hand om att de nya däcken redan ligger i lådan och väntar och av stekt estetiska skäl. Måhända privat jag ett par 28:or vad det lider.

På min Domane sitter 28:or. Det kommer bli 28:or, eller kanske till och med 30 bak, när de däcken är slut. Den rullar sisådär 9 av 10 mil på lvg och den sista milen på grusväg.

Jag upplever skillnad i hastighet (och komfort) beroende på däck (tillverkare och modell), däremot inte beroende på däckbredden.

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykelindustrin drivs av nya innovationer som man sedan får folk att köpa. Cykeljournalistiken hakar många gånger på det alldeles för okritiskt, tycker jag.

Just framväxeln är uppenbarligen ett jagat villebråd, där det ena argumentet är konstigare än det andra. En av de mest robusta mekanismerna på en cykel, som typiskt fungerar problemfritt i åratal helt utan service, beskrivs plötsligt som krånglig och onödig. Men det är egentligen en separat diskussion.
Det värsta lobbyisten är väl av dom med flest inlägg på Happy? Sannolikt sponsrad av pygmeerna.

Salabaladala

Aktiv medlem
48mm slicks på landsväg är dundermysigt har jag upptäckt. Fick ffa en liten chock när min första runda med de snittade väl över 30, varken orkat byta hjul eller åtgärda min stackars havererade lvg på flera veckor för gravlocrossen rullar så fint på asfalt och nu börjar jag bli lite skraj över att gå tillbaka till 25mm.

Så glöm 28, när kommer GP5000 i 2.8 är riktiga frågan.
Vilka kör du med?

MrSthlm

Aktiv medlem
Om jag förstår det rätt så levereras vissa (eller alla?) Canyon Aeroad med 25 fram och 28 bak?

"25 mm framtill för aerodynamiska vinster. 28 mm bak för komfort och grepp."

Har dock förstått nu att för att det ska bli optimalt så bör även fälgarna vara anpassade för bredare däck så det bör man kanske kolla upp innan man sätter på bredare däck på sina eventuellt gamla fälgar?

Enligt en annan artikel jag hittade:
"När man monterar ett 23 mm däck på en smal fälg kommer däcket att formas till en rund profil. Det skapar en obalanserad aerodynamisk enhet jämfört med om man monterar ett 25 mm eller 28 mm däck på rätt fälg – vilket alltså ger lägre luftmotstånd."

glitch

Aktiv medlem
Eller så kan man skita i det där med omatchade däck om inte profilen blir helt knas. Förr hade Aeroad 23/25 sen blev fälgarna något bredare och dock blev det 25/28 - det viktiga är övergången mellan däcket och fälgkanten så du inte får 'lollipop effekten'. Se första bilden vs andra. Förr var fälgarna v formade, då var smalast mest aero och snabbat, numera är fälgarna mer rundade då det är mer aero i fler vinklar och bredare däck ger mer komfort och passar, lägre rullmotstånd och passar bättre för de bredare fälgarna. Att canyon satt 28 bak har nog mer med komfort än aero att göra, då det är framhjulet som bryter vinden. Sen snackar vi så marginal gains att vi motionärer inte behöver fundera på nån mm hit eller dit. Skaffa en tightare tröja :) Screenshot_2019-07-06_at_07.36.32_large.pngAerodynamics-final_large.jpg

NLC

Aktiv medlem
Landsvägscykling i ett nötskal. När MTB-folket sedan länge bejakar och välkomnande följer utvecklingen av materialet sitter LVG-gänget med armarna i kors och surar för "det har ju funkat bra i xx år innan så varför ska vi byta, det måste vara ren marknadsföring av tillverkarna som vill lura oss att köpa nytt".

mkallstrom

Aktiv medlem
Sen snackar vi så marginal gains att vi motionärer inte behöver fundera på nån mm hit eller dit. Skaffa en tightare tröja :)
Det är här jag har landat också, jag orkar inte längre bry mig om vad som är optimal däckbredd ur ett aero- och rullperspektiv. På min kolfiber-Canyon tycker jag att det är bekvämt och ser bra ut med däck på 26 mm (GP5k märkta 25 mm) och ser ingen anledning att köra något bredare. På rando- och grushojen som är tyngre och inte sväljer ojämnheter i vägen lika bra vill jag ha bredare däck även när jag kör asfalt och har inget problem att köra med det även om dom i teorin är för breda för mina fälgar. Så länge det känns bra när jag cyklar och jag inte störs av hur det ser ut så kvittar det om jag tappar någon eller några watt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
"Choosing a tyre which provides the best aerodynamic performance is a priority. Clinchers perform better than tubular tyres. The sidewall profiling on the tyre is actually very important due to a complex aeroydynamic effect called the “boundary layer transition.” According to our testing, the best aerodynamic tyre on the market right now is the Continental GP 4000s II 23c. The worst aerodynamic tyres are smooth with no sidewall tread. Clincher tubeless tyres offer lower rolling resistance than clincher tyres with tubes. This is important because power is power whether that is aerodynamic drag power or rolling resistance power. The best tubeless tyre we have measured in the wind tunnel is the Schwalbe Pro One 25c. Interestingly, the 25c has the same aerodynamic performance as the Schwalbe Pro One 23c, but with lower rolling resistance."

obs att det är från 2017 :)
Swisside har många intressanta vindtunnel-tester att läsa om på deras sida.

MrSthlm

Aktiv medlem
Eller så kan man skita i det där med omatchade däck om inte profilen blir helt knas. Förr hade Aeroad 23/25 sen blev fälgarna något bredare och dock blev det 25/28 - det viktiga är övergången mellan däcket och fälgkanten så du inte får 'lollipop effekten'. Se första bilden vs andra. Förr var fälgarna v formade, då var smalast mest aero och snabbat, numera är fälgarna mer rundade då det är mer aero i fler vinklar och bredare däck ger mer komfort och passar, lägre rullmotstånd och passar bättre för de bredare fälgarna. Att canyon satt 28 bak har nog mer med komfort än aero att göra, då det är framhjulet som bryter vinden. Sen snackar vi så marginal gains att vi motionärer inte behöver fundera på nån mm hit eller dit. Skaffa en tightare tröja :) Visa bilaga 502128Visa bilaga 502127
Ja, jo, exakt, det är vad du förklarar ovan med "lollipop effekten" som jag syftade på. En äldre fälg kanske därför inte blir hmm "optimal" med tex 28 även om väl själva bekvämligheten bör bli liite bättre ändå. Man får kolla upp sin fälgbredd helt enkelt.

Ja, jo, vi skiter i i det här med däck profil och skaffar tightare kläder och aerohjälmar istället samt ligger i bocken hela rundorna det ger mer, ett bra slut på tråden. ;-) Det ger dock inte ökad komfort som man bör få av 28 däck beroende på hur smala däck man kört med innan. Att bredare däck ger liite ökad komfort verkar de flesta vara överens om, frågan är om det (med rätt fälg) även är pytte pytte lite snabbare också (tex 28 vs 25 eller 28 vs 23). Verkligen pytte marginal gains men ändå intressant. Cykling är ju trots allt mycket aerodynamik, väldigt många små bäckar ger någon helhet. ;-)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Ja, jo, exakt, det är vad du förklarar ovan med "lollipop effekten" som jag syftade på. En äldre fälg kanske därför inte blir hmm "optimal" med tex 28 även om väl själva bekvämligheten bör bli liite bättre ändå. Man får kolla upp sin fälgbredd helt enkelt.

Ja, jo, vi skiter i i det här med däck profil och skaffar tightare kläder och aerohjälmar istället samt ligger i bocken hela rundorna det ger mer, ett bra slut på tråden. ;-) Det ger dock inte ökad komfort som man bör få av 28 däck beroende på hur smala däck man kört med innan. Att bredare däck ger liite ökad komfort verkar de flesta vara överens, frågan är om det (med rätt fälg) även är pytte pytte lite snabbare också (tex 28 vs 25 eller 28 vs 23). Verkligen pytte marginal gains men ändå intressant. Cykling är ju trots allt mycket aerodynamik, väldigt många små bäckar ger någon helhet. ;-)
När aeroexperterna pratar om 2w hit och 2 w dit så är det ofta utan cyklist på, och i farter på typ 45+ km/h.
Där någonstans kan man fundera på hur ofta och länge man ligger i de farterna när man cyklar själv. För de flesta är det inte så lång tid. Ett par 28 or med lollipopform kan nog ofta vara bättre ändå då man får mer komfort och orkar ta i längre :)

AdamLR

Aktiv medlem
Jag inser, när jag läser en del av inläggen här, att ökad komfort nog aldrig har varit prioriterat för mig. Det handlar nog dels om att jag har hittat en cykel och en sittställning som fungerar väldigt bra samt att jag föredrar turer under 10 mil (det är vad tid och kondition tillåter).

Men dels tror jag också att det finns en övre gräns för önskvärd komfort. Jag skulle inte vilja offra den där styva, rappa känslan av stenhårda, smala däck. För mig är det nästan ett plus att man känner ojämnheterna i vägen och en del av upplevelsen att man parerar dem genom linjeval och att vara aktiv med att lyfta på baken i rätt ögonblick. Det är så en landsvägstur ska kännas! ... och här finns det förstås ett rätt svar per cyklist.

Randonnörer har förstås högre komfortkrav, men de randocyklar jag har sett är ofta komfortanpassade på många andra sätt också.

AdamLR

Aktiv medlem
Landsvägscykling i ett nötskal. När MTB-folket sedan länge bejakar och välkomnande följer utvecklingen av materialet sitter LVG-gänget med armarna i kors och surar för "det har ju funkat bra i xx år innan så varför ska vi byta, det måste vara ren marknadsföring av tillverkarna som vill lura oss att köpa nytt".
Jag ser inte så mycket surande, snarare ett sunt utbyte av åsikter. Och inom MTB finns det ju de som vill ha heldämpat, halvdämpat, odämpat, tubeless, diverse olika däcktjocklek och strukturer, har olika åsikter om vett och etikett på stigen, för att inte tala om geometri...

Om den här tråden visar något så är det väl att LVG:arna faktiskt kommer i många former. Det finns de som har hittat vad de trivs med och inte ser någon anledning att gå ifrån stål och ramväxlar, sedan finns det de som älskar att testa det senaste på marknaden eller t.o.m. göra egna modifikationer.

Rent allmänt tycker jag att det alltid är bra att få höra "det gamla vanliga fungerar alldeles utmärkt", när det faktiskt är så. Det kommer ändå finnas betydligt fler som skriver om hur mycket de älskar det nya och senaste.

lundatok

Aktiv medlem
Jag inser, när jag läser en del av inläggen här, att ökad komfort nog aldrig har varit prioriterat för mig. Det handlar nog dels om att jag har hittat en cykel och en sittställning som fungerar väldigt bra samt att jag föredrar turer under 10 mil (det är vad tid och kondition tillåter).

Men dels tror jag också att det finns en övre gräns för önskvärd komfort. Jag skulle inte vilja offra den där styva, rappa känslan av stenhårda, smala däck. För mig är det nästan ett plus att man känner ojämnheterna i vägen och en del av upplevelsen att man parerar dem genom linjeval och att vara aktiv med att lyfta på baken i rätt ögonblick. Det är så en landsvägstur ska kännas! ... och här finns det förstås ett rätt svar per cyklist.

Randonnörer har förstås högre komfortkrav, men de randocyklar jag har sett är ofta komfortanpassade på många andra sätt också.
Jag kanske har fel, men om jag förstår rätt så ger ökad komfort även en möjlighet att åka fortare med samma insats.

Fast man kan ju välja att vara långsam på kortare turer genom att känna sig snabb med smala och hårda däck. Ymmv

AdamLR

Aktiv medlem
Jag kanske har fel, men om jag förstår rätt så ger ökad komfort även en möjlighet att åka fortare med samma insats.

Fast man kan ju välja att vara långsam på kortare turer genom att känna sig snabb med smala och hårda däck. Ymmv
Jag garderade ju mig för de som kör riktigt långt, men i övrigt har jag bara sett anekdotiska bevis om att man skulle bromsa in mindre för gropar i vägen etc. Själv tror jag mer att det handlar om att känna sitt material och hur man utnyttjar det optimalt. Vem vet vad som stämmer? Jag har som sagt aldrig begränsats av komfort.

DarkMatter

Aktiv medlem
Känslan ska ju inte underskattas. Det är ju hela upplevelsen som gör en cykeltur njutbar, oavsett om det är för att den är mjuk och skön eller för att den känns rapp och fräsig. Däremot är det väl rätt vedertaget att stenhårda smala däck som gör att man känner alla pyttesmå ojämnheter i vägen är långsammare än bredare lite mindre pumpade däck som förmår absorbera ojämnheterna.

MrSthlm

Aktiv medlem
Känslan ska ju inte underskattas. Det är ju hela upplevelsen som gör en cykeltur njutbar, oavsett om det är för att den är mjuk och skön eller för att den känns rapp och fräsig. Däremot är det väl rätt vedertaget att stenhårda smala däck som gör att man känner alla pyttesmå ojämnheter i vägen är långsammare än bredare lite mindre pumpade däck som förmår absorbera ojämnheterna.
Vad är det egentligen för rekommenderat däcktryck för 25 respektive 28 numera (tex GP5000 på en lvg racer)? Ett annat ämne som brukar förvirra mig något. 😉

Bengt-re

Aktiv medlem
Det beror ju också på vägbeläggning. Vissa riktigt grova beläggningar bromsar smala hårda däck så mycket att det riktigt känns när samma beläggning rullas smidigt med känslan av lågt motstånd på bredare däck.

Personligen har jag på lvg gått från 23 till 28/30 och tillbaka till 25. För grus/sämre vägar kör jag istället en annan cykel med 33mm däck.

Jag upplever detta som optimalt för mig. Jag gillade nog aldrig inte just 28/30 då det av mig upplevdeles som för smalt för dåligt underlag och onödigt brett, tungt och slappt för bra asfalt. 3-hjulingar är sådär, 2 och 4 är bättre....

Woodknocker

Aktiv medlem
Brukar pumpa ca 95 på mina GP5000 (25), 76 kg men tänkte att man kanske borde laborera med lite lägre.
Det är för lågt

Nej för högt lol, du ska ha
Front Tire Pressure (psi)
79

Rear Tire Pressure (psi)
86

Edit: Jag har kört med alldeles för högt tryck lol, glömde att jag hade 25 mm och inte 23...

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa bilaga 502176
Visa bilaga 502177

Tycker denna är riktigt bra,
På räsern hade jag 28 och pumpade 60/65
På rando är det 32or och jag pumpade 40/45
Jag väger ca 70kg

Ojsan, nu snackar vi, betydligt lägre än vad jag kört med hittills, intressant. Kan man ha så här lågt utan att det blir prio på komfort jämfört med hastighet?

Hmmm 61/64 psi för 25 (75kg)... får väl roa mig med att prova ca 65 psi helt enkelt. En hyfsad (ok "enorm") skillnad mot 95-100 jag oftast kört med hittills. 😀

@Bengt-re
Vad kör du med för däcktryck med dina 25or?

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Jag kör med 6 bar bak och 5 fram med 25 mm tl. Har provat med lägre tryck, men då blir rullmotståndet märkbart högre.

Högre tryck ger märkbart mer vibrationer redan vid låg fart.

lundatok

Aktiv medlem
Jag kör med 5-6 bar på min Venge med 26 mm däck och ca 90 kg.
Ojsan, nu snackar vi, betydligt lägre än vad jag kört med hittills, intressant. Kan man ha så här lågt utan att det blir prio på komfort jämfört med hastighet?
Hörde på en intervju med Tao Gegenhart (sp?) eller om det var Jai Hindley, som tyckte alla konservativa åkare i Peloton åkte på alldeles för hårda och smala däck.

Little Stereo

Aktiv medlem

Tänker att komfort och fäste förmodligen hänger ihop, vilket också borde betyda fart.

Kör för övrigt 5,5 Bar fram och 5,75-6 Bar bak med mina 28mm GP5000, ger utmärkt komfort och köregenskaper 👌

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer