Hur breda däck har du (lvg)

Hur breda däck har du på landsvägscykeln?

• 19 mm

Röster: 1 1.0%
  • 21 mm

Röster: 0 0.0%
  • 23 mm

Röster: 18 18.6%
  • För breda

Röster: 8 8.2%
  • Annat

Röster: 72 74.2%

• Antal röster
    97
  • Enkät stängd .
23 satt på min Cinelli vid leverans 2013. Sen har jag aldrig sett det igen efter att jag rev av dom däcken.
Trek levererade vissa av sina cyklar med 23 mm så sent som årsmodell 2016. Har originalhjulen till min 2016 Emonda S5 ståendes i garaget med original Bontrager 23orna fortfarande på.

Jag cyklade 4 mil i måndags på en gammal 90 talsracer med 23or på den riktigt grova asfalten vi har på småvägarna i skogen söder om Jönköping. Inget jag gör om frivilligt. Det känns helt overkligt att detta var vad man cyklade på tills för 5-6 år sedan.

Jag har 28or på båda mina racercyklar. Är sugen på att prova 32or på aluracern men vet inte om det får plats.

Träknackaren cyklar väl mest inne, så då funkar nog 23 mm bra.
Har börjat plocka lite KOMs på sistone och de är då inte inne, så det vet jag inte, men jag får väl gå i polemik. Anledningen är väl att ni är tyngre och tyngs ner av hål i väggen. Eller så stämmer det helt enkelt inte. Om jag orkar ska jag plocka fram Hambinis förklaring. Tror han sa att man ska ha kvar samma lufttryck.

Njaa men initiala känslan visade ju sig stämma, det är trögare. Det rullar inte lika fint. Borde följt sunda förnuftet men även jag påverkas av marketing.

Vissa säger att "jaa men jag måste ju ha 40 mm däck eller åtminstone 25 mm för annars så dör jag av dåliga väggar" till dem säger jag en sak: vad är din vikt?
Har börjat plocka lite KOMs på sistone och de är då inte inne, så det vet jag inte, men jag får väl gå i polemik. Anledningen är väl att ni är tyngre och tyngs ner av hål i väggen. Eller så stämmer det helt enkelt inte. Om jag orkar ska jag plocka fram Hambinis förklaring. Tror han sa att man ska ha kvar samma lufttryck.
Vad har väggar med detta att göra? De flesta cyklar ju på vägar.

Skulle vilja ha lite fler källor än Hambini på att smala däck är snabbare utomhus på asfalt.
Gärna med lite grafer, då helst tyska ?
@HåkanC
Inga grafer på ngt språk, hoppas att det går bra ändå
Men vill man ha snabba däck är inte det allra viktigaste däcksbredden,
det är att däcken är bra!
Men med (minst) lika bra 25mm däck får man både högre komfort och hastighet (ffa genom lägre rullmotstånd) jmf med 23mm, även för tempocyklister och även för de cyklister som väger under 70kg och cyklar över 55km/h, tom >57km/h!

Det visar verkligheten med all tydlighet.

I TdF 2013 använde Team Orica-GreenEdge 25mm däck under lagtempot,
dels vann de lagtempot, dels satte de nytt hastighetsrekord (för lagtempo) med en snitthastighet på hela 57,84km/h!

Några av deltagarna i Team Orica-GreenEdge
Simon Gerrans 64kg
Michael Albasini 65kg
Fumy Beppu 67kg
Simon Clarke 63kg
Jens Keukeleire 69kg
Sebastian Langeveld 68kg
Wesley Sulzberger 65kg
Pieter Weening 68kg
Mfl

Har hambinidyrkarna ännu inte kommit fram till 2013?

23 mm, fram och bak. Man vill ju cykla fort, inte bekvämt. ? Olika gummiblandningar har för övrigt väldig betydelse för rullkänslan, såväl som pumpningen.
På brukscykeln, som nästan enkom går på landsväg, är det 40-622 som gäller. Ibland är det så mycket last att annat vore opraktiskt.

Har nu 26 mm, lite sugen på 28 mm när mina Turbo Cotton tar slut. Har 28 mm tubeless på höst å vårhjulen, vilket rullar bra och ger fin kudde.

Inga grafer på ngt språk, hoppas att det går bra ändå
Men vill man ha snabba däck är inte det allra viktigaste däcksbredden,
det är att däcken är bra!
Men med (minst) lika bra 25mm däck får man både högre komfort och hastighet (ffa genom lägre rullmotstånd) jmf med 23mm, även för tempocyklister och även för de cyklister som väger under 70kg och cyklar över 55km/h, tom >57km/h!

Det visar verkligheten med all tydlighet.

I TdF 2013 använde Team Orica-GreenEdge 25mm däck under lagtempot,
dels vann de lagtempot, dels satte de nytt hastighetsrekord (för lagtempo) med en snitthastighet på hela 57,84km/h!

Några av deltagarna i Team Orica-GreenEdge
Simon Gerrans 64kg
Michael Albasini 65kg
Fumy Beppu 67kg
Simon Clarke 63kg
Jens Keukeleire 69kg
Sebastian Langeveld 68kg
Wesley Sulzberger 65kg
Pieter Weening 68kg
Mfl

Har hambinidyrkarna ännu inte kommit fram till 2013?
Är inte standard i exempelvis touren 25 mm och 7- 7.5 bars tryck. Då borde väl alla som väger in i de viktklasserna åka fortast på den bredden och det trycket. Väger du mer bör du nog ha bredare däck för att nå samma resultat.

Att argumentera att smalare däck är bättre vore väl att säga att alla PRO-stall har fel.

Med det sagt så måste väl var och en själv bedöma vad som passar de förhållanden du vanligen cyklar i. Då kan olika bredder kännas rätt för olika personer. Har du provat olika och hittat det som funkar för dig, berätta om dina underlag du åker på, vikt, cykel, fälgbredd osv.

Hmm... på 80-tal var väl detta en ickefråga? Eller var det bara jag som var en n00b redan på den tiden?
Jag körde alltid tub på den tiden, kantrådsdäcken var väl mest till låtsasracercyklarna och pendelcyklarna som var poppulära på tiden. Men jag kan minnas fel. Vet att jag alltid tävlade på tub.

Det är väl inte ens en fråga längre att lite bredare däck med lägre däcktryck ger mindre motstånd på normalgrov asfaltbeläggning? Min lite flexiga Synapse med 25 mm och 6 bar är mycket bekvämare på svensk skitasfalt än min styvare Foil (som jag ändå sitter bekvämare på) med 23 mm och 7,5 bar, det är inte heller subjektivt. Byter till 25 mm när de är slut. Märker ingen skillnad på snitthastigheten hojarna emellan. Vibrationer och stötar tar energi.
Är det bekvämare cyklar jag mer och blir snabbare, enkel ekvation.
Asfalten häromkring är knottrig, grov, lappad, grus och småsten i vägrenen, cykelbanan mot Borlänge liknar mer en pump-track bitivs. Inte att jämföra med en velodrombeläggning.

Nästa hoj, om jag inte går över till att mer eller mindre helt cykla på trainer, blir skivbromsad med 28 mm.
Just nu är jag så innerligt trött på uppgrävda vägar och cykelbanor och fotgängare och bilister med skygglappar, tunnelseende och hjärnan kvarlämnad i en låda innanför ytterdörren att det är lockande att hålla mig inomhus på cykeln i fortsättningen.

Det är väl inte ens en fråga längre att lite bredare däck med lägre däcktryck ger mindre motstånd på normalgrov asfaltbeläggning? Min lite flexiga Synapse med 25 mm och 6 bar är mycket bekvämare på svensk skitasfalt än min styvare Foil (som jag ändå sitter bekvämare på) med 23 mm och 7,5 bar, det är inte heller subjektivt. Byter till 25 mm när de är slut. Märker ingen skillnad på snitthastigheten hojarna emellan. Vibrationer och stötar tar energi.
Är det bekvämare cyklar jag mer och blir snabbare, enkel ekvation.
Asfalten häromkring är knottrig, grov, lappad, grus och småsten i vägrenen, cykelbanan mot Borlänge liknar mer en pump-track bitivs. Inte att jämföra med en velodrombeläggning.

Nästa hoj, om jag inte går över till att mer eller mindre helt cykla på trainer, blir skivbromsad med 28 mm.
Just nu är jag så innerligt trött på uppgrävda vägar och cykelbanor och fotgängare och bilister med skygglappar, tunnelseende och hjärnan kvarlämnad i en låda innanför ytterdörren att det är lockande att hålla mig inomhus på cykeln i fortsättningen.
Så illa är det väl ändå inte? Du missar ju möjligheten till oväder om du cyklar inne.

Intressant undersökning, kanske skulle göras med fler alternativ och spann.

kör 28mm på asfalt

40-43mm på grus

Så illa är det väl ändå inte? Du missar ju möjligheten till oväder om du cyklar inne.
Nja ?

Det kan vara rätt skönt att springa i rejält regn. På cykeln blir det bara kallt, halt, misär, man blir utan bromsar och nedskvätt av bilar när man passerar vattenpölar. Vädret har aldrig hindrat mig att springa ett pass, men inte ger jag mig ut på hojen i regnväder. Det är jag för mesig för.

Nja ?

Det kan vara rätt skönt att springa i rejält regn. På cykeln blir det bara kallt, halt, misär, man blir utan bromsar och nedskvätt av bilar när man passerar vattenpölar. Vädret har aldrig hindrat mig att springa ett pass, men inte ger jag mig ut på hojen i regnväder. Det är jag för mesig för.
Men det är ju roligt när det är lite jävligt. Orkar man inte cykla sverigetempot kan ju mini plåga sig i skitväder!

På landsväg tycker jag att 25 mm däck fungerar bra och känner sällan önskan om fetare däck.

Cykling på GC med grus, asfaltkanter, trottoarkanter och nedfallet skräp kräver väl minst 32 mm för att kännas bra?

Är Continentals 28-or en bluff? Jag köpte GP 5000 28 mm, men de har precis samma mått som mina 25:or. Samma bredd och samma höjd på likadana fälgar och med samma tryck.

Är Continentals 28-or en bluff? Jag köpte GP 5000 28 mm, men de har precis samma mått som mina 25:or. Samma bredd och samma höjd på likadana fälgar och med samma tryck.
Om du skriver ut den uppmätta bredden så kanske det blir lättare att avgöra om 25 orna eller 28 orna som bäst håller vad de lovar.

Tillbaka
Topp