Hur byter man en XD-kassett?

har en kompis som har rovalhjul och på dom fastnar stora drevet så man måste ta en skruvmejsel och bryta loss kassetten när man ska ha lös den.

Låsningen är integrerad vilket gör att det kan se lite konstigt ut men funktionen är densamma. Ska inte behöva bändas lös :S

Var dock noggrann när du gängar på den nya för det är små ömtåliga gängor. Jag brukar använda en kassettavdragarhylsa och skruva på första biten för hand.

Jag hade ett helvet att få bort min Sram GX1 kassett från XD-Bodyn.

http://happyride.se/forum/read.php/1/2920215

Men som tur är är det inte så normalt set. Dom hade dragit dit den snett i fabriken, klant arslena.
Så jag var tvungen att byta både kassett och bodyn på hjulet. Men nu funkar det kanon att sätta på och ta av :-9

Kung_Gustaf sa:
Var dock noggrann när du gängar på den nya för det är små ömtåliga gängor. Jag brukar använda en kassettavdragarhylsa och skruva på första biten för hand.

+1
Och innan man sätter på kassetten på bodyn så är det bra att kolla att den integrerade hylsan snurrar lätt med handkraft.. Annars är det lätt att den vill dra lite lite snett om den integrerade hylsan går trögt. Om den går trögt så smörj den och snurra tills den går lätt. Även på en ny kassett kan den gå trögt har jag fått erfara.

Tillbaka
Topp